Ο Χοσέ Κάρλος Σομόθα έρχεται από την Ισπανία, είναι ψυχίατρος και έχει κατά κοινή ομολογία ανανεώσει εντυπωσιακά το ισπανικό αστυνομικό μυθιστόρημα. Γεννημένος το 1959 στην Αβάνα της Κούβας, ο Σομόθα ζει εδώ και πολλά χρόνια στη Μαδρίτη και τα περισσότερα μυθιστορήματα του έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες, ενώ είναι ιδιαίτερα δημοφιλής και στην Ελλάδα.

Ο ορθολογισμός, το παράλογο οι παγανιστικές του ρίζες, ο θάνατος, η σχέση της τέχνης με την πραγματικότητα και με την καθημερινή εμπειρία, η ενσωμάτωση των θετικών επιστημών στα δρώμενα της αστυνομικής πλοκής, αλλά και ο διάλογος με τη φιλοσοφία ή με τη λογοτεχνία των ιδεών. . είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία των βιβλίων του Σομόθα και η «Σπουδή στο μαύρο», που κυκλοφορεί σε μετάφραση Χριστίνας Θεοδωροπούλου από τις εκδόσεις Πατάκη, μας πηγαίνει στη βικτοριανή Αγγλία του 1882, συγκεκριμένα στο Λονδίνο και στο Σάουθσι, παράλια πόλη του Πόρτσμουθ στο βρετανικό. . νότο, όπου θα συναντήσουμε την Ανν ΜακΚάρεϋ, νοσοκόμα εξειδικευμένη στους ψυχικούς ασθενείς.Ο Ισπανός μυθιστοριογράφος αναμένει με μεγάλη ευχέρεια και σε πολύ ζωντανό κλίμα την εποχή της πρώτης βιομηχανικής επανάστασης τόσο στην πρωτεύουσα όσο και στο Σάουθσι: τις σκληρές εργασιακές συνθήκες, 

Σε τέτοια κοινωνία γεννήθηκε ο Σέρλοκ Χολμς , ο διάσημος μέχρι και σήμερα λογοτεχνικός ήρωας του Άρθουρ Κόναν Ντόυλ, που έκανε την πρώτη του εμφάνιση στο μυθιστόρημα «Σπουδή στο κόκκινο» του 1887, τίτλος τον οποίο παραλλάσσει με νόημα ο Σομόθα στο δικό του μυθιστόρημα.

Και η Ανν, όμως, παραπέμπει στον Κόναν Ντόυλ αφού μοιάζει με υποκατάστατο του γιατρού Γουάτσον, που συνοδεύει πάντοτε, ως άγρυπνος φρουρός και φίλος, στις έρευνες του Σέρλοκ Χολμς. Η Ανν είναι ολοφάνερα εκτεθειμένη στην άγρια ​​συμπεριφορά του εκ του Λονδίνου εραστή της, ο οποίος δουλεύει στα καράβια και την εκμεταλλεύεται οικονομικά, βιαιοπραγώντας μονίμως εις βάρος της. Έτσι και αναλαμβάνει, ερχόμενη από το Λονδίνο και για να ξεφύγει από την κτηνώδη ερωτική αγκαλιά του Ρόμπερτ, τη φροντίδα του μυστηριώδους «κυρίου Χ», ο οποίος τη μυεί μαζί με τον νεαρό γιατρό Ντόιλ στο συναρπαστικό παιχνίδι της διαλευκανθείσας σειράς φόνων περιθωριακών προσώπων της. μικρή πόλη.

Ο Σομόθα επινοεί εκ μέρους του Σέρλοκ Χολμς στο πρόσωπο του «κυρίου Χ», που χρησιμοποιεί την τετραγωνική λογική του για να λύσει το μυστήριο των διαδοχικών φωνικών με αφοσιωμένη συμπαραστάτρια την Ανν (αν και η σχέση μεταξύ τους θα αργήσει να στρώσει) και προσηλωμένο βοηθό. . του νεαρού Κόναν Ντόυλ, ο οποίος αρχίζει να ανακαλύπτει τον μελλοντικό μυθιστορηματικό χαρακτήρα του στις λογικές ικανότητες και στη δύναμη της σκέψης του ανήμπορου τρελού του Σάουθσι. Η αναγέννηση του Σέρλοκ Χολμς σε ένα σύγχρονο αστυνομικό μυθιστόρημα από την Ισπανία έχει πολλαπλές πλευρές: ο «κύριος Χ» δείχνει με την παράνοια της άλλης πλευράς του Σέρλοκ Χολμς (τη γόνιμη διασταύρωση λογικής και τρέλας), η Ανν ρίχνει φως, ως θηλυκός Γουάτσον. ,

Ο Σομόθα μετατρέπει το θέατρο (τη δυνατότητά του να στήνει σκηνικά και να μοιράζει ρόλους) στο κέντρο ενός μυθιστορήματος το οποίο παίζει ακούραστα με το ότι είναι και με το που φαίνονται της πραγματικής ζωής ή με τη σημασία της υπόδυσης στη λογοτεχνία. Ξεχωριστό βάρος διεκδικούν και τα απροστάτευτα παιδιά για τα οποία αγωνίζεται ο «κύριος Χ», που δεν αποκλείεται να παραπέμπει στα ορφανά του «Όλιβερ Τουίστ» (1838), του μυθιστορήματος του Καρόλου Ντίκενς, ο οποίος εστίασε στις ταξικές σχέσεις της άκρας ταξικής βικτωριανής Αγγλίας. . . Αν προσθέσουμε τους ανάγλυφους και τους εκτεταμένους χαρακτήρες (ψυχοκοινωνικά πορτρέτα με πρισματικό βάθος και πολλαπλά χρώματα), τότε θα καταλάβουμε αμέσως, γιατί η Σομόθα αποτελεί πηγή αναζωογόνησης για το αστυνομικό μυθιστόρημα στην Ισπανία.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ