Δύο κλιματικοί ακτιβιστές πέταξαν πουρέ πατάτας σε έναν πίνακα του διάσημου Γάλλου ιμπρεσιονιστή Κλοντ Μονέ, που ήταν καλυμμένος με γυαλί, την Κυριακή μέσα σε γερμανικό μουσείο. Αυτή η «επίθεση κατά της τέχνης», έχει  σκοπό να τραβήξει την προσοχή στην κλιματική κρίση, να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο και να κινητοποιήσει τις κυβερνήσεις.

Βίντεο δείχνει τους ακτιβιστές να περιλούζουν ένα από τα έργα του καλλιτέχνη, το “Grainstacks”, με μια παχύρρευστη κίτρινη ουσία (ο πουρές πατάτας) που κάλυψε τις ζεστές κόκκινες αποχρώσεις του πίνακα. Το έργο του του Μονέ, είναι ένας από τους 25 πίνακες που φιλοτέχνησε ο καλλιτέχνης γύρω στο 1890 ζωγραφίζοντας στοίβες από άχυρο στα χωράφια, κοντά στο σπίτι του στο Ζιβερνί της Γαλλίας.

Οι ακτιβιστές, ένας άνδρας και μια γυναίκα, αφού άφησαν το άφησαν το αποτύπωμα του χεριού τους (βουτηγμένο στον πουρέ) στον τοίχο δίπλα στον πίνακα, στη συνέχεια, η γυναίκα φώναξε στα γερμανικά ότι ο κόσμος βρίσκεται σε «κλιματική καταστροφή και το μόνο που φοβάστε είναι η ντοματόσουπα ή ο πουρές πατάτας σε έναν πίνακα», αναφερόμενη στη παρόμοια επίθεση που έγινε αυτόν τον μήνα στο Λονδίνο από ακτιβιστές που πέταξαν κονσέρβες ντοματόσουπας σε έναν πίνακα του Βίνσεντ βαν Γκογκ.

Ακτιβιστές της οργάνωσης “Just Stop Oil” αφού πέταξαν σούπα στον πίνακα του Βαν Γκογκ “Ηλιοτρόπια” στην Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο, στη Βρετανία στις 14 Οκτωβρίου 2022.

Το Μουσείο Barberini στο Πότσνταμ της Γερμανίας, στο οποίο εκτίθεται ο πίνακας “Grainstacks”, ανέφερε σε ανακοίνωσή του ότι οι ακτιβιστές συνδέονται με την “Last Generation”, μια ομάδα υποστήριξης που ασχολείται με θέματα κλιματικής αλλαγής.

Το μουσείο δήλωσε ότι η επίθεση με τον πουρέ δεν προκάλεσε ζημιά στο έργο, το οποίο πωλήθηκε για σχεδόν 111 εκατομμύρια δολάρια το 2019. Ο πίνακας θα εκτεθεί και πάλι μέχρι την Τετάρτη, πρόσθεσε το μουσείο.

Ο Benjamin και η  Mirjam, οι ακτιβιστές που επιτέθηκαν στον πίνακα, μεταφέρθηκαν στο κρατητήριο την Κυριακή, σύμφωνα με μια ανάρτηση της Last Generation στο Twitter, η οποία δεν ανταποκρίθηκε σε σχολιασμό απ’ τους New York Times. Σε μια ανάρτηση στο site της Last Generation, η ομάδα αναφέρθηκε στην επίθεση στον πίνακα του βαν Γκογκ “Ηλιοτρόπια”, επαναλαμβάνοντας το κεντρικό ερώτημα των άλλων ακτιβιστών: «Τι αξίζει περισσότερο, η τέχνη ή η ζωή;»

Αυτές οι επιθέσεις στην τέχνη, τράβηξαν την προσοχή πολλών ανθρώπων στο ίντερνετ, με ορισμένους να εκφράζουν την ανησυχία τους για τους πίνακες και άλλους να χαρακτηρίζουν τη μορφή διαμαρτυρίας ως άστοχη. Ωστόσο, η Last Generation σημείωσε ότι, ενώ ο πίνακας δεν είχε υποστεί ζημιές, οι καταιγίδες, οι πλημμύρες και οι ξηρασίες που επιδεινώνονται από την κλιματική αλλαγή έχουν ήδη συνέπειες στον πραγματικό κόσμο.

Σε ολόκληρη την Ευρώπη, οι διαδηλωτές για το κλίμα προσπάθησαν να γίνουν πρωτοσέλιδο τους τελευταίους μήνες, συμμετέχοντας σε παρόμοιες ενέργειες που συνδέθηκαν με αγαπημένα έργα στον κόσμο της τέχνης. Στη Βρετανία, ακτιβιστές επιτέθηκαν σε αρκετά αριστουργήματα, συμπεριλαμβανομένου ενός αντιγράφου του 16ου αιώνα του «Μυστικού Δείπνου» στη Βασιλική Ακαδημία, ένα σημαντικό έκθεμα του μουσείου τέχνης στο Λονδίνο. Και στην Ιταλία, ακτιβιστές επιτέθηκαν σε ένα γλυπτό που φυλάσσεται στο Βατικανό και σε έργα της γκαλερί Ουφίτσι, στη Φλωρεντία.

Οι ακτιβιστές φαίνεται να στοχεύουν σε έργα τέχνης με παγκόσμια απήχηση, ελπίζοντας ότι οι επιθέσεις τους σε σημαντικά έργα τέχνης, θα συγκεντρώσουν μεγάλη δημοσιότητα απ’ την οποία θα επωφεληθεί το περιβάλλον και η διάσωσή του.

Πηγή: New York Times

[διαβάστε εδώ το σχόλιο που είχαμε κάνει σχετικά με την προηγούμενη επίθεση κατά της τέχνης, στον πίνακα του Βαν Γκογκ]