Τις πρώτες ημέρες που ο Gunter Pauli, καπετάνιος του MS Porrima, βρισκόταν πάνω στο σκάφος του, αυτό που του έκανε εντύπωση ήταν το πόσο σιωπηλά κινούταν.

«Όταν δεν έχεις μια μηχανή ή ένα μοτέρ να λειτουργεί, επικρατεί απόλυτη ησυχία, οπότε και εσύ με την σειρά σου έχεις μπόλικη ώρα να σκεφτείς και αν αναλογιστείς πράγματα για σένα», λέει ο Βέλγος επιχειρηματίας και ναυπηγός, μιλώντας στο CNN αναφορικά με το πλοίο του, το πρώτο που κινείται με ηλιακή ενέργεια και θέλει να αλλάξει για πάντα τα ταξίδια στη θάλασσα.

Με τις θαλάσσιες μεταφορές να είναι υπεύθυνες για πάνω από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου, αλλά με όλη αυτήν την διαδικασία να διαταράσσει, αποδεδειγμένα και επιστημονικά, τα θαλάσσια οικοσυστήματα και να ευθύνεται ετησίως για πολύ περισσότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε σύγκριση με τις αερομεταφορές, όλο και περισσότεροι επιχειρηματίες κινούνται προς την κατεύθυνση των «βιώσιμων θαλάσσιων μεταφορών».

Το μήκους 40 μέτρων πλοίο απέπλευσε με μικρό πλήρωμα από την Οσάκα της Ιαπωνίας στις 18 Δεκεμβρίου και αναμένεται να κάνει δεκάδες στάσεις και στις πέντε ηπείρους. Θα ολοκληρώσει ένα τριετές ταξίδι πριν επιστρέψει στην Ιαπωνία για την Παγκόσμια Έκθεση το 2025.

«Το Porrima αποτελεί ένα σκάφος με σκοπό την περιβαλλοντική έρευνα, και στοχεύει να δείξει πώς η βιώσιμη τεχνολογία θα μπορούσε να φέρει την επανάσταση στη ναυτιλιακή βιομηχανία», σημειώνει το σχετικό άρθρο του CNN.

Και, πράγματι, το καράβι αποτελεί όντως ένα υπόδειγμα βιωσιμότητας. Εκτός από το ότι η ενέργειά του τροφοδοτείται σε μεγάλο βαθμό από ηλιακούς συλλέκτες, επίσης εντός του βρίσκεται ένα μικροσκοπικό αγρόκτημα που επιτρέπει την καλλιέργεια βρώσιμων φυκιών και μανιταριών. Παράλληλα τα δίχτυα για ψάρεμα διαθέτουν φυσαλίδες αέρα που εμποδίζουν την υπεραλίευση διαχωρίζοντας τα ψάρια κατά βάρος και στη συνέχεια απελευθερώνοντας τα αναπαραγωγικά θηλυκά, τα οποία τείνουν να είναι βαρύτερα λόγω των αυγών τους.

Επιπλέον, όπως τονίζει ο Pauli, το πλοίο θα είναι σύντομα εξοπλισμένο με ένα φίλτρο που απομονώνει τα επιβλαβή νανοπλαστικά σωματίδια από το νερό και κατόπιν τα μετατρέπει σε καύσιμο υδρογόνου!

Οι εσωτερικοί χώροι των δύο βασικών δωματίων του Porrima, της VIP σουίτας και της κύριας αίθουσας, έχουν διακοσμήσεις με ρωσικές κούκλες matryoshka, ιαπωνικά origami και ελβετικά μαχαίρια.

Οι δύο χώροι διαθέτουν «έξυπνους» αποθηκευτικούς χώρους ενώ η κύρια αίθουσα μπορεί να μετατραπεί σε σημείο για διδασκαλία, εκθεσιακό χώρο, βιβλιοθήκη ή τραπεζαρία, ενώ η κεντρική αίθουσα, όταν μετατραπεί σε τάξη, θα χρησιμοποιηθεί για να διδάξει τα παιδιά για τις καινοτομίες στο πλοίο, με την ελπίδα, όπως τονίζει ο δημιουργός του, να εμπνεύσει και να ευαισθητοποιήσει τις μελλοντικές γενιές.

«Δεν αρκεί απλά να εφεύρεις κάτι», σημειώνει με έμφαση ο Pauli, καταλήγοντας με νόημα ότι «αν κατασκευάσεις κάτι πραγματικά μοναδικό, τότε πρέπει να το εκδημοκρατικοποιήσεις και να το κάνεις προσιτό προς όλους. Υπάρχει μια αίσθηση ενδυνάμωσης την στιγμή που καταλαβαίνεις ότι αυτή η τεχνολογία μπορεί μελλοντικά να βοηθήσει ολόκληρες κοινότητες ανθρώπων να είναι αυτάρκεις και βιώσιμες».