Ελπίδες αναθέρμανσης της αγοράς, μετά από ένα υποτονικό πρώτο τρίμηνο του έτους στο λιανικό εμπόριο, δημιουργεί η εβδομάδα ηλεκτρονικού εμπορίου (Cyber Week) που ξεκινάει τη Δευτέρα 4 Απριλίου και θα διαρκέσει έως και την Κυριακή 10 Απριλίου με σημαντική συμμετοχή ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη γιορτή του ελληνικού eCommerce και μια πρωτοβουλία του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) η οποία τελεί υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.
Την διάχυτη αισιοδοξία στην αγορά επιβεβαιώνει το γεγονός ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο αποδείχθηκε μέσα στην πανδημία ο μεγάλος νικητής με τον τζίρο στην Ελλάδα να σημειώνει το 2021 νέο ρεκόρ φτάνοντας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Eltrun (Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών), στα 14 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι το 2020 ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στα 11,5 δισ. ευρώ ενώ το 2019 υπολογίζεται στα 9 δισ. ευρώ.
«Τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα κατά την διάρκεια της πανδημίας το ηλεκτρονικό εμπόριο μεγάλωσε και έχει πλέον διεισδύσει για τα καλά στην καθημερινότητα των Ελλήνων καταναλωτών. Πολλές νεοφυείς επιχειρήσεις εκμεταλλεύτηκαν την διεθνή συγκυρία σαν επιταχυντή εξελίξεων αναπτύσσοντας τεχνολογικά εργαλεία και δεξιότητες, ώστε να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της εποχής» επισημαίνει σε δήλωσή του ο Χρίστος Δήμας, υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
«Είναι χαρακτηριστικό πως βλέπουμε όλο και περισσότερες ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις, κυρίως αυτές που δραστηριοποιούνται στην δημιουργία λογισμικών/εφαρμογών να πετυχαίνουν σπουδαίες συνεργασίες με μεγάλες επιχειρήσεις από το εξωτερικό» αναφέρει ο κ. Δήμας και συμπληρώνει: «Πλέον έχουν όμως ως σύμμαχο την Πολιτεία η οποία μέσω του Elevate Greece διαθέτει σημαντικά εργαλεία όπως κίνητρα για επενδυτικούς αγγέλους, απόκτηση μετοχών προαίρεσης, δράσεις ενίσχυσης ρευστότητας και συνέργειες που ενισχύουν το οικοσύστημα καινοτομίας, υποστηρίζοντας ενεργά τις ιδέες του αύριο».
Την ικανοποίησή του για τη συμμετοχή ελληνικών eShops στην εβδομάδα ηλεκτρονικού εμπορίου εκφράζει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του GRECA, εκπρόσωπος για την Ελλάδα και μέλος ΔΣ της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ηλεκτρονικού Εμπορίου και αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά: «Αυτό που προσδοκά ο GRECA είναι η συμμετοχή όσο γίνεται περισσότερων ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων. Μέχρι στιγμής έχουν δηλώσει συμμετοχή πάνω από 250 ενώ η λίστα διευρύνεται συνεχώς, καθώς η ανταπόκριση είναι πολύ μεγάλη. Επίσης, προσδοκούμε να μάθει περαιτέρω ο Έλληνας καταναλωτής το ηλεκτρονικό εμπόριο, να του προσφέρουμε όσο το δυνατόν καλύτερες τιμές, ποιοτικά προϊόντα και τις καλύτερες υπηρεσίες».
Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, με μότο: «Υπάρχουν πολλοί λόγοι να ψωνίζεις online!» η φετινή εβδομάδα ηλεκτρονικού εμπορίου έχει στόχο να δοθεί ένα επιπλέον κίνητρο στους καταναλωτές να ψωνίζουν διαδικτυακά, δείχνοντάς τους τα πλεονεκτήματα των online αγορών, καθώς επίσης δίνοντας βαρύτητα στην εκπαίδευση και ενημέρωση τους για τα θέματα που τους απασχολούν και τους προβληματίζουν. «Οι καταναλωτές στην Ελλάδα, όπως και σε τρεις – τέσσερις ακόμα χώρες στην Ευρώπη, είναι πιστοί στο εγχώριο ηλεκτρονικό εμπόριο» σημειώνει ο κ. Σαββίδης και συμπληρώνει: «Οι Έλληνες κατά 85% εμπιστεύονται το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο».
Τονίζει επίσης ότι, λόγω της πανδημίας, παρατηρήθηκε μια έκρηξη επενδύσεων από το ηλεκτρονικό εμπόριο της χώρας. Συγκεκριμένα, «πριν την πανδημία οι επιχειρήσεις που ασχολούνταν με το ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν γύρω στις 6.000 εκ των οποίων πολύ μικρό ποσοστό λειτουργούσε πραγματικά το ηλεκτρονικό του κατάστημα. Πλέον, ο αριθμός των επιχειρήσεων που προσφέρουν τα προϊόντα τους ηλεκτρονικά έχει εκτιναχθεί πάνω από τις 15.000 , εκ των οποίων πάνω από 10.000 είναι ενεργά ηλεκτρονικά καταστήματα και διοχετεύουν τα προϊόντα τους στο ηλεκτρονικό κανάλι. Αυτό δείχνει την μεγάλη ανάπτυξη του κλάδου».
Ο αντιπρόεδρος του GRECA επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η κυβέρνηση πρέπει να βοηθήσει, με εργαλεία που έχει στη διάθεσή της, τις επιχειρήσεις να μην στρέφονται μόνο στην Ελλάδα για να εξυπηρετούν μόνο τους Έλληνες καταναλωτές, αλλά και στο εξωτερικό. Πρέπει δηλαδή, να ενισχυθεί η εξωστρέφεια του ηλεκτρονικού εμπορίου, ώστε οι επιχειρήσεις να αρχίσουν να εξάγουν τα προϊόντα τους, κυρίως ελληνικά, εκτός Ελλάδος. Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη «το στοίχημα για το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο είναι η εξωστρέφεια και σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να αναλάβουν περαιτέρω πρωτοβουλίες, τόσο η κυβέρνηση όσο και ο GRECA. Η εξωστρέφεια του ελληνικού ηλεκτρονικού εμπορίου θα συμπαρασύρει και την ανάπτυξη της ελληνικής παραγωγής».
Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι τάση και ενισχύεται
Τη μεγάλη διείσδυση, που διευρύνθηκε και κυρίως επιταχύνθηκε λόγω της πανδημίας, του ηλεκτρονικού εμπορίου στο γενικό πληθυσμό στην Ελλάδα επιβεβαιώνουν τα ευρήματα έρευνας που πραγματοποίησε ο GRECA σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Trueberries. Συγκεκριμένα, η συντριπτική πλειοψηφία (95%) του πληθυσμού έχει πραγματοποιήσει τουλάχιστον 1 online αγορά τους τελευταίους 12 μήνες ενώ μόλις 5% του πληθυσμού δηλώνει ότι δεν έχει πραγματοποιήσει online αγορά σε τους τελευταίους 12 μήνες. Για ένα 60% του συνολικού πληθυσμού (62% ανάμεσα στους online shoppers), το online shopping θα συνεχίσει να υπάρχει στην καθημερινότητά τους με τον ίδιο ρυθμό, ενώ ένα 14% δηλώνει ότι θα αυξήσει την συχνότητα των online αγορών. Συνολικά, λαμβάνοντας υπόψη κι όσους δηλώνουν ότι θα το περιορίσουν, το online shopping θα συνεχίσει να αφορά το 94% του πληθυσμού. Ταυτόχρονα, το 14% του πληθυσμού δηλώνει έτοιμο να αυξήσει την συχνότητα των online αγορών του. Ανάμεσα στα κοινά που δηλώνουν έτοιμα να επιταχύνουν την μεταφορά των αγορών τους στο online περιβάλλον, εμφανίζονται ελαφρώς περισσότερες γυναίκες, σημαντικά περισσότεροι καταναλωτές ηλικίας 18- 34 καθώς και κάτοικοι σε περιοχές εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Το delivery φαγητού και τα ηλεκτρονικά είδη παρουσιάζουν αισθητά μεγαλύτερη μεταφορά των αγορών στο online περιβάλλον. Στο άλλο άκρο, οι αγορές για είδη φαρμακείου, είδη κήπου, αξεσουάρ για αυτοκίνητα/ποδήλατα, προϊόντα για κατοικίδια, σούπερ μάρκετ και delivery αλκοολούχων πραγματοποιούνται κυρίως σε φυσικά καταστήματα, ακόμα κι αν αυτό συμβαίνει για διαφορετικούς λόγους σε κάθε κατηγορία (π.χ. ογκώδη αντικείμενα, μη διαθεσιμότητα, συνταγογραφούμενα φάρμακα). Σχεδόν 1 στις 2 online αγορές (48%) αφορά delivery φαγητού ή καφέ. Εστιάζοντας στο υπόλοιπο 52% των ετήσιων συναλλαγών, 1 στις 2 αγορές αφορά σούπερ μάρκετ, ρούχα, είδη φαρμακείου ή ηλεκτρονικά είδη.
Από την έρευνα που πραγματοποίησε ο GRECA και σε επιχειρήσεις, e-shop και courier (B2B) προκύπτει ότι η εκτίναξη της αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου την τελευταία διετία λόγω πανδημίας, δεν βρήκε έτοιμες τις επιχειρήσεις, όμως σταδιακά κατάφεραν να αναπτυχθούν και να ανταποκριθούν στις ανάγκες. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι το επίπεδο εξυπηρέτησης σε συνθήκες υψηλής ζήτησης (όπως κατά τη διάρκεια του lockdown). Ο ανταγωνισμός που δεν επιτρέπει μακροπρόθεσμες στρατηγικές, η εμπειρία μεταφοράς και παράδοσης του προϊόντος, η διαχείριση του stock και η αναβάθμιση της τεχνολογίας έπονται ως οι πιο σημαντικές προκλήσεις που αναγνωρίζονται σήμερα.
Η επόμενη μέρα, σύμφωνα με την έρευνα, θα κριθεί από την σωστή, ειλικρινή, ξεκάθαρη και συγκεκριμένη επικοινωνία μεταξύ όλων (e-shops με προμηθευτές, προμηθευτές με e-shops, eshops & προμηθευτές με τον τελικό πελάτη) και την αναπροσαρμογή της παρεχόμενης υπηρεσίας με το κόστος που της αναλογεί. Οι δύο από τις τρεις βασικές επιχειρηματικές προκλήσεις (εξυπηρέτηση σε συνθήκες υψηλής ζήτησης & εμπειρία μεταφοράς και παράδοσης του προϊόντος) είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τις εταιρίες courier κι έτσι γίνονται αντιληπτές ως συμμετέχουσες στα προβλήματα που προκύπτουν, ζητώντας λύση. Αντίστοιχα, όπως προκύπτει από την έρευνα, σημαντικότερη ευκαιρία ανάπτυξης αφορά την εξασφάλιση μιας ολιστικής, καλής εμπειρίας του πελάτη από την αρχή μέχρι το τέλος του αγοραστικού του ταξιδιού (πλοήγηση, αγορά και παραλαβή του προϊόντος). Αρκετές επιχειρήσεις είναι συγκρατημένες στην ιδέα ενός αυξημένου κόστους προκειμένου να υπάρχει καλύτερη υπηρεσία προς τον πελάτη. Παρόλα αυτά, ένα σημαντικό 32% είναι αρκετά έτοιμο να το αποδεχθεί, ενώ στα μέλη του GRECA αυτό φτάνει στο 43%.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ/ΜΠΕ