«Έχετε δει φαντάζομαι την πρώτη σκηνή στην πρόσφατη ταινία του James Bond, «Spectre»; Εκεί όπου ένα ελικόπτερο εκτελεί περιστροφές και loop στον αέρα; Αυτό ήταν ένα από τα δικά μας ελικόπτερα και στα χειριστήρια είναι συνάδελφος μου στην ομάδα μας από τις ΗΠΑ ενώ το ελικόπτερο είναι όμοιο με αυτό που πετά στην πόλη σας. Έχουμε δύο τέτοια στη ευρωπαϊκή μας βάση στην Αυστρία και δύο στις ΗΠΑ. Είναι τα μόνα με τις εγκρίσεις που απαιτούνται για τέτοια αεροβατικά…».
Ο ήρεμος και χαμογελαστός χειριστής ελικοπτέρων Mirko Flaim ξεκινά τη συζήτηση διηγούμενος με υπερηφάνεια μια εμβληματική σκηνή που εκτέλεσαν με μαεστρία οι “εναέριοι κασκαντέρ” της “The Flying Bulls”, της ομάδας που ειδικεύεται παγκοσμίως στο επονομαζόμενο airshow και display flying. «Όλα όσα κάνουμε δείχνουν ριψοκίνδυνα αλλά κάθε λεπτομέρεια μιας εναέριας μανούβρας μας, έχει μελετηθεί και προετοιμαστεί με απόλυτη προσοχή στη λεπτομέρεια», λέει στο ΑΠΕ ΜΠΕ o Μikro Flaim με φόντο τις “Ομπρέλες” τoυ Ζογγολόπουλου. Tην ίδια ώρα και λίγο πριν ξεκινήσει το πρόγραμμα του εντυπωσιακού show με το μονοκινητήριο της Formula 1 στο πλακόστρωτο, οι μηχανικοί της ομάδας του Μikro ολοκλήρωναν τους τελευταίους ελέγχους στην εναέρια μηχανή με την οποία γυρίζει όλο τον κόσμο.
Χορός στον αέρα για ένα …κουτί 2400 κιλών
Λίγη ώρα μετά, το βάρους 2.400 κιλών, πρώην ελικόπτερο της Αστυνομίας στρατιωτικών προδιαγραφών BO 105 θα εκτελέσει δύο ακροβατικές πτήσεις μπροστά και πάνω από ένα κατάμεστο παραλιακό μέτωπο. Ο Mirko Flaim θα κάνει ελιγμούς που το κοινό σίγουρα αγνοεί πως υπό κανονικές συνθήκες είναι από αδύνατοι έως οριακά επικίνδυνοι για κάθε κοινό χειριστή ελικοπτέρου στον κόσμο. «Χάρη στις υψηλές προδιαγραφές της ομάδας μας έχω την τύχη να πετώ αυτή την πανέμορφη πτητική μηχανή. Είναι ένα από τα λίγα εγκεκριμένα να εκτελεί αεροβατικές (σ.σ aerobating) πτήσεις ελικόπτερα. Αυτό σημαίνει πως μπορεί να κάνει loops, rolls, backfliping (σ.σ κύκλους, περιστροφές και απότομη πτήση προς τα πίσω) και όσα βλέπει το κοινό από κάτω στον αέρα», εξηγεί πεπειραμένος χειριστής. Ο Mirko Flaim έχει ειδική άδεια για αυτό που αποκαλείται helicopter aerobatics, είναι ο μόνος Ιταλός με τέτοια έγκριση για πολιτικά ελικόπτερα και ένας από τους μετρημένους στα δάχτυλα πιλότους ελικοπτέρων που έχει και άδεια για τέτοιες πτήσεις στις ΗΠΑ, την επονομαζόμενη FAA helicopter aerobatics license. Μετά μάλιστα και από την συνταξιοδότηση του συναδέλφου του Siegfried Schwarz έχει και επιτελικό ρόλο στην ομάδα ως chief pilot και του flight operations μάνατζερ από τις αρχές του 2023.
Αεροβάτες μετρημένοι στα δάχτυλα σε όλο τον κόσμο
Για ποιο λόγο όμως είναι απαραίτητες όλες αυτές οι ειδικές άδειες και τεχνικές προϋποθέσεις; Δεν μπορεί κάθε χειριστής ελικοπτέρου να εκτελέσει τέτοιο εναέριο πρόγραμμα; «Η διαφορά είναι στον τρόπο με το οποίο πρέπει να πετάμε. Το ελικόπτερο είναι ένα πολύ ευαίσθητο αεροσκάφος, μπορεί να κάνει πολλά πράγματα, είναι όμως ένα ασταθές αεροδυναμικά μέσο. Φυσιολογικά το χειρίζεται κάποιος πιλότος π.χ σε ρόλο διασωστικό ή στρατιωτικό με πολύ περιορισμένη ‘πίεση’ στα χειριστήρια και προσεκτικές κινήσεις, χιλιοστά κίνησης με το χέρι… Αυτό που εμείς κάνουμε στην αεροβατική πτήση είναι στην ουσία το εντελώς αντίθετο. Κάνουμε full stop (σ.σ δυναμικοί σε ένταση χειρισμοί) με τα χειριστήρια ώστε αυτό να εκτελέσει έντονες κινήσεις στον αέρα. Είναι υπέροχο να βλέπουμε έτσι το αερόχημα να κάνει λίγο από όλα όσα μπορεί. Είναι υπέροχο για εμένα να είμαι στην εταιρία. Το συγκεκριμένο ελικόπτερο που ήρθε στη Θεσσαλονίκη είναι το μόνο που έχει έγκριση για να κάνει αυτές τις κινήσεις», εξηγεί ο Ιταλός πιλότος που έχει περισσότερες από 5000 ώρες πτήσεις σε ελικόπτερα.
Στην συγκεκριμένη ομάδα μάλιστα μετά από χρόνια εμπειρίας βρέθηκε όταν… άρπαξε μια ευκαιρία καθώς εμπειρία είναι αποτέλεσμα ετών στον αέρα. «Ήμουν για πολλά χρόνια χειριστής και εκπαιδευτής, μέχρι που μου έγινε κάποια μετά από σύσταση πρόταση να εργαστώ στους “The Flying Bulls”. Ήταν κάτι που φυσικά με χαρά αποδέχτηκα!», εξηγεί ο Mirko Flaim που ξεκίνησε να την αεροπορική του εκπαίδευση μόλις αποφοίτησε στα 21 του χρόνια στο Γκράτς της Αυστρίας. Η συγκεκριμένη πρόταση της ομάδας έφερε λοιπόν τον κάτοικο από το Νότιο Τιρόλο και τα εκπαιδευτικά κόκπιτ στην ομάδα το 2012 όπου πέρα από τα ελικόπτερα BO 105 πετά και ελικόπτερα όπως το Bell Cobra, το Bell 47 και το ‘παιδί’ του BO 105, το νεότερο Eurocopter EC135.
Μέχρι και 70 σόου το χρόνο και λίγες ημέρες σε Θεσσαλονίκη και Χαλκιδική
Η χρονιά για τον Mirko Flaim και τους συναδέλφους του δεν έχει μόνο τα, μετρημένα, Red Bull Showrun όπως αυτό της Θεσσαλονίκης αλλά μαζί με τους συναδέλφους του έχουν τα καθήκοντα εναέριας μετακίνησης που θα χρειαστεί η ομάδα γενικότερα όπως και ρόλο ιπτάμενης κάμερας αφού εργάζονται για τις τηλεοπτικές καλύψεις αγώνων στον μηχανοκίνητο αθλητισμό με αγωνιστικά αυτοκίνητα, MotoGP αγώνες, το αυστριακό Γκραν Πρι. Η ομάδα τους έχει και τηλεοπτικό σταθμό και συνεργάζονται μάλιστα στις παραγωγές ντοκιμαντέρ και άλλων οπτικουακουστικών παραγωγών σε ρόλο area filming από ψηλά. «Για όλους αυτούς όπως και ρόλους π.χ του μάρκεντινγκ αλλά και βοηθητικούς για σπορ όπως ρίψεις της ομάδας skydiving που έχουμε, διαθέτουμε συνολικά ένα στόλο 40 αεροσκαφών κάθε τύπου για να 50 με 70 events που κάνουμε κάθε χρόνο», εξήγησε ο ο Ιταλός πιλότος δηλώνοντας χαρούμενος που αν και σε τέτοιο πιεστικό πρόγραμμα κατάφερε να δει με τους συνεργάτες του και την περιοχή.
«Από τον Μάιο μέχρι τον Οκτώβριο έχουμε πολύ δουλειά. Πριν από εδώ είμασταν στη Ρουμανία και φτάσαμε στη Θεσσαλονίκη για τις προετοιμασίες την περασμένη Δευτέρα. Είχαμε έτσι μέχρι την Πέμπτη μερικές ημέρες και ευτυχώς νοικιάσαμε ένα αυτοκίνητο και κινηθήκαμε αρκετά. Πήγαμε μέχρι και την Χαλκιδική, είδαμε τον τόπο σας εδώ που είναι πραγματικά πολύ όμορφος. Υπέροχος καιρός, υπέροχοι άνθρωποι, υπέροχα εστιατόρια. Δεν υπάρχει κάτι παραπάνω να ζητήσεις!», σχολίασε ο εξειδικευμένος χειριστής ελικοπτέρων πριν ξεκινήσει τις ριψοκίνδυνες πτήσεις της όμορφης ιπτάμενης μηχανής του με την οποία ενθουσίασε τους χιλιάδες θεατές που κατέκλυσαν το παραλιακό μέτωπο της πόλης.