Μια βροχή ερωτήσεων για όλες τις επίκαιρες οικονομικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα μας αλλά και η ευρωπαϊκή και διεθνής οικονομία δέχθηκαν την εβδομάδα που μας πέρασε η υποδιοικήτρια της Τράπεζας της Ελλάδος Χριστίνα Παπακωνσταντίνου και ο καθηγητής της Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς Νικόλαος Φίλιππας. Όχι όμως από δημοσιογράφους, αλλά από μαθητές της έκτης τάξης του Δημοτικού.
Ερωτήσεις που ξάφνιασαν ευχάριστα την υποδιοικήτρια Χριστίνα Παπακωνσταντίνου και τον καθηγητή Νικόλαο Φίλιππα, που για δύο σχεδόν ώρες απάντησαν σε όλες τις απορίες τους: Από απλές για εμάς τους μεγαλύτερους που ασχολούμαστε με τα οικονομικά, όπως τι είναι ο πληθωρισμός, οι ισοτιμίες νομισμάτων μέχρι πιο σύνθετες όπως: τι σημαίνει για την χώρα μας η αποπληρωμή των δανείων του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, εάν το ευρώ είναι το ισχυρότερο νόμισμα στον πλανήτη ή γιατί το ελβετικό φράγκο είναι διαχρονικά ένα ισχυρό νόμισμα. Δεν έλειψαν επίσης ερωτήσεις και για τα κόκκινα δάνεια, για τα ψηφιακά νομίσματα και τους καλύτερους εναλλακτικούς τρόπους επένδυσης των αποταμιεύσεών τους. Οι μαθητές της τελευταίας τάξης του Δημοτικού απέδειξαν ότι με τις «κεραίες» τους ορθάνοικτες, ακούν, διαβάζουν και αντιλαμβάνονται από πολλές και διαφορετικές πηγές για πράγματα που εμείς ο μεγαλύτεροι νομίζουμε ότι δεν τους απασχολούν καθόλου. Την ίδια στιγμή τα παιδιά έδειξαν να είναι αποφασισμένα για το επαγγελματικό τους μέλλον, από πολύ νωρίς: Δικηγόρος, μηχανικός, γιατρός, κτηνίατρος, χρηματιστής, μπασκεμπολίστας, εκπαιδευτής σκύλων ήταν μερικές από τις απαντήσεις των παιδιών σε ερώτηση που δέχθηκαν από τους ομιλητές της εκδήλωσης για το τι επάγγελμα θέλουν να εξασκήσουν όταν τελειώσουν τις σπουδές τους.
«Το αλφαβητάρι της οικονομίας»
Οι μαθητές βρέθηκαν στο Μουσείο της ΤτΕ στο κέντρο της Αθήνας σε εκδήλωση για την παρουσίαση της έκδοση του Κέντρου Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της ΤτΕ το «αλφαβητάρι της οικονομίας». Πρόκειται για ένα πρωτότυπο λεξικό χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, που απευθύνεται σε μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, συγγραφέας του βιβλίου είναι ο καθηγητής Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς Νικόλαος Δ. Φίλιππας και εικονογράφος η Αλεξία Λουγιάκη.
Το βιβλίο περιλαμβάνει 124 βασικά λήμματα της οικονομικής και χρηματοοικονομικής επιστήμης, που συνοδεύονται από εννέα μικρές και περιεκτικές ιστορίες, οι οποίες συμβάλλουν στην πληρέστερη κατανόηση των αναφερόμενων εννοιών. Η συγγραφή του βιβλίου κατέστη δυνατή με την ουσιαστική συμβολή της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης και Μελετών της Τράπεζας της Ελλάδος.
Η υποδιοικήτρια της ΤτΕ σε χαιρετισμό της έδωσε έμφαση στη σημασία που έχει να γνωρίζουν τα παιδιά βασικά πράγματα για την οικονομία, για να διαχειρίζονται αργότερα ορθά τα έξοδα και τα έσοδά τους και να λαμβάνουν σωστές οικονομικές αποφάσεις για το μέλλον. «Η Τράπεζα της Ελλάδος θα συνεχίσει να συμβάλλει ενεργά στην εκπαίδευση των νέων», ανέφερε η κυρία Παπακωνσταντίνου, «ώστε να γίνουν υπεύθυνοι, συνετοί και ενημερωμένοι συμμετέχοντες στην οικονομική ζωή και πραγματικότητα».
Ο καθηγητής Νικόλαος Δ. Φίλιππας σημείωσε στον χαιρετισμό του ότι «ο 21ος αιώνας χαρακτηρίζεται από έντονες χρηματοοικονομικές αναταράξεις και από ταχύτατες αλλαγές. Ως εκ τούτου οι νέοι μας θα χρειασθούν νέες δεξιότητες για να αντιμετωπίσουν αυτή την πολύπλοκη νέα πραγματικότητα. Ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός είναι μία από αυτές τις νέες δεξιότητες και “Tο Αλφαβητάρι της οικονομίας για παιδιά μέχρι 12 ετών”, που εκδόθηκε υπό την αιγίδα της Τραπέζης της Ελλάδος θα συμβάλει προς αυτήν την κατεύθυνση». Στην παρουσίαση του βιβλίου παρευρέθηκαν μαθητές και μαθήτριες της 6ης τάξης του Δημοτικού της «Ελληνογερμανικής Αγωγής».
Η σημασία του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού
Όπως αναφέρει στον πρόλογο του βιβλίου ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, «όσο πιο μικρή είναι η ηλικία των μαθητών, τόσο πιο εύκολα ενστερνίζονται τις βασικές οικονομικές έννοιες και εκπαιδεύονται κατάλληλα, ώστε να γίνουν ευαισθητοποιημένοι και ενήμεροι πολίτες». Η έκδοση του λεξικού είναι «ένα μικρό αλλά σημαντικό εγχείρημα για τη διάχυση της χρηματοοικονομικής γνώσης στα παιδιά και συγχρόνως αποτελεί ένα βήμα για την κατάρτιση ενός εθνικού οδικού χάρτη, κάτι για το οποίο η Τράπεζα της Ελλάδος εργάζεται ήδη εντατικά», προσθέτει.
Κορυφαίοι διεθνείς οργανισμοί, όπως ο ΟΟΣΑ, η Παγκόσμια Τράπεζα και η UNICEF, έχουν αποφανθεί ότι ο οικονομικός αλφαβητισμός είναι μια διά βίου, αδιάλειπτη και συνεχής διαδικασία, η οποία πρέπει να ξεκινά από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Προς αυτή την κατεύθυνση, η Τράπεζα της Ελλάδος έχει αναλάβει πρωτοβουλίες και υλοποιεί δράσεις σχετικές με τον οικονομικό αλφαβητισμό μαθητών και φοιτητών. Σε αυτές περιλαμβάνονται εκδόσεις, όπως το βιβλίο που παρουσιάστηκε και εκπαιδευτικές δράσεις, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και τις υπόλοιπες κεντρικές τράπεζες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η πραγματοποίηση διαλέξεων για θέματα της ελληνικής οικονομίας σε φοιτητές ελληνικών και ξένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
Επιπλέον, το Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος, δεδομένου του εκπαιδευτικού του ρόλου, προσφέρει ξεναγήσεις προσαρμοσμένες στις ανάγκες της μεγάλης πλειονότητας των επισκεπτών του (μαθητές λυκείου και φοιτητές) και φιλοξενεί εκπαιδευτικές εκδηλώσεις που επικεντρώνονται σε συγκεκριμένα οικονομικά θέματα. Η μόνιμη έκθεση του Μουσείου έχει ως στόχο την πληροφόρηση του κοινού σχετικά με την οικονομική και νομισματική ιστορία της νεότερης Ελλάδος, καθώς και την εξοικείωσή του με βασικές οικονομικές έννοιες. Οι περιοδικές εκθέσεις και τα μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα που τις συνοδεύουν στοχεύουν στην ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των επισκεπτών του σε θέματα, όπως η κλιματική αλλαγή, ή στην εξοικείωσή τους με τις τεχνολογικές εξελίξεις, όπως είναι οι σύγχρονοι τρόποι πληρωμών.
Το βιβλίο διατίθεται σε όλα τα βιβλιοπωλεία και η Τράπεζα της Ελλάδος προσφέρει τα έσοδα από τις πωλήσεις του σε φιλανθρωπικό σκοπό. Έει αναρτηθεί στον ιστοχώρο της Τράπεζας της Ελλάδος και μπορείτε να το δείτε bankofgreece.gr
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Αλέκος Λιδωρίκης