Το Παρίσι αυτή την εβδομάδα θα γίνει μια από τις μοναδικές πόλεις στην Ευρώπη που θα θέσει σε εφαρμογή την πλήρη απαγόρευση των ενοικιαζόμενων ηλεκτρονικών πατινιών – καθώς οι χειριστές σχεδιάζουν να αυξήσουν τους στόλους ηλεκτρονικών ποδηλάτων τους για να τους αντικαταστήσουν πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024.

Παρά το γεγονός ότι προηγουμένως εξέφρασαν ελπίδες για μια αναβολή της τελευταίας στιγμής, οι τρεις εταιρείες με άδειες λειτουργίας ηλεκτρονικών πατινιών στη γαλλική πρωτεύουσα, οι Lime, Dott και Tier, επιβεβαίωσαν όλες στο CNBC ότι θα έχουν αφαιρέσει τα πατίνια τους έως την πρώτη Σεπτεμβρίου.

Είχαν έναν συνδυασμένο στόλο περίπου 15.000 ηλεκτρονικών πατίνιων στην πόλη.

Ένα δημοψήφισμα που πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο έδωσε στους Παριζιάνους δύο επιλογές σχετικά με την ενοικίαση ηλεκτρονικού πατινιού: υπέρ ή κατά.

Οι εταιρείες τόνισαν ότι η προσέλευση αντιπροσώπευε μόλις το 7% των δικαιούχων να ψηφίσουν. Υποστήριξαν επίσης ότι η πόλη θα υστερούσε σε σχέση με άλλους αστικούς κόμβους που υιοθετούν έναν φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο μεταφοράς. Επισημαίνουν ότι δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή στους κανόνες χρήσης των ιδιωτικών ηλεκτρονικών πατινιών.

Αλλά το αποτέλεσμα ήταν εμφατικό μεταξύ εκείνων που ψήφισαν, με το 90% να είναι εναντίον των πατινιών κάτι που ερχεται την περίοδο που σε πόλεις σε όλο τον κόσμο συζητούν εάν τέτοια οχήματα, τα οποία ξεκλειδώνονται μέσω μιας εφαρμογής και πληρώνονται κάθε λεπτό, αποτελούν επικίνδυνη δημόσια ενόχληση ή μέρος της αστικής μελλοντικής μετακίνησης.

Τα κοινόχρηστα πατίνια εξακολουθούν να υπάρχουν σε άλλες γαλλικές πόλεις, συμπεριλαμβανομένης της Μασσαλίας και της Λυών.

Πολλές πόλεις έχουν θεσπίσει περιορισμούς στα πατίνια, όπως όρια ταχύτητας και ζώνες στάθμευσης που επιβάλλονται μέσω προστίμων για τους χρήστες. Κάποιοι τους επιτρέπουν να οδηγούνται σε πεζοδρόμια και σε ποδηλατόδρομους, άλλοι όχι. Ωστόσο, οι άμεσες απαγορεύσεις από πόλεις που τις είχαν υποδεχθεί στο παρελθόν είναι σπάνιες.

Στην Ευρώπη, η Μαδρίτη αντέστρεψε φέτος μια προηγούμενη απαγόρευση για να επιτρέψει στις εταιρείες ενοικίασης να επιστρέψουν με νέους όρους, όπως έκανε και η Κοπεγχάγη το 2021. Τα περισσότερα ηλεκτρονικά πατίνια απαγορεύονται στους δημόσιους δρόμους στην Ολλανδία που αγαπά το ποδήλατο και δεν έχουν εισέλθει εταιρείες που να μοιράζονται βόλτες η αγορά.

Τα τουριστικά hotspot της Νέας Ορλεάνης και του Λας Βέγκας έχουν απαγορεύσει και τα δύο e-scooter για κοινή χρήση, αλλά παραμένουν σε 158 άλλες πόλεις των ΗΠΑ.

Άνοδος ηλεκτρονικού ποδηλάτου

Οι Lime, Dott και Tier δήλωσαν όλοι ότι θα μετατοπίσουν τώρα την εστίασή τους στην ανάπτυξη της παροχής ηλεκτρονικών ποδηλάτων στο Παρίσι αφού μεταφέρουν τα πατίνια τους αλλού.

«Ενώ τα ηλεκτρονικά πατίνια της Lime θα αναχωρήσουν από το Παρίσι μέχρι τα τέλη Αυγούστου για άλλες πόλεις της Ευρώπης, οι παριζιάνοι αναβάτες στρέφονται ήδη στον επεκτεινόμενο στόλο ηλεκτρονικών ποδηλάτων μας», δήλωσε στο CNBC εκπρόσωπος της Lime.

«Τώρα χρησιμοποιούμε διπλάσιο αριθμό ηλεκτρονικών ποδηλάτων από ό,τι κάναμε ποτέ ηλεκτρονικά πατίνια και μας ενθαρρύνει η συνεχής υποστήριξη της πόλης για την ποδηλασία ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024».

Ο στόλος των πατινιών της Lime’s Paris ανήλθε συνολικά σε περίπου 5.000, έναντι περίπου 10.000 μοτοσυκλετών. Η εταιρεία είπε ότι οι μετακινήσεις με τα ποδήλατά της αυξήθηκαν κατά 73% στην πρωτεύουσα πέρυσι.

Η Dott είπε ότι έστελνε τα πατίνια της σε μέρη όπου έχει υπογράψει νέους διαγωνισμούς, συμπεριλαμβανομένου του Μπορντό και σε όλο το Βέλγιο. Ένας εκπρόσωπος είπε ότι η εταιρεία αυξάνει τον στόλο ηλεκτρονικών ποδηλάτων της, τον οποίο ελπίζει να επεκτείνει στα προάστια του Παρισιού ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων, που πρόκειται να ξεκινήσουν τον Ιούλιο του επόμενου έτους.

Τα ηλεκτρονικά ποδήλατα δεν μένουν και αυτά στο απυρόβλητο. Οι επικριτές λένε ότι δημιουργούν πρόβλημα στα τα πεζοδρόμια και τους δρόμους όταν δεν αποθηκεύονται σωστά. Μερικές φορές χρησιμοποιούνται σε πεζοδρόμια παρά τις σημαντικές ταχύτητες τους και επίσης χρησιμοποιούνται συχνά από τουρίστες ή άλλους χωρίς κράνη.

Ο Valère Rousseau, ένας Παριζιάνος που εργάζεται στον τομέα της πολιτιστικής κληρονομιάς, είπε ότι πιστεύει ότι το κοινό αποδέχεται περισσότερο τα ηλεκτρονικά ποδήλατα ως χρήσιμο τρόπο ταξιδιού.

«Τα ηλεκτρονικά πατίνια είναι διαφορετικά. Εκτιμούνται πολύ από τους νέους αλλά αντιπαθούν τους Παριζιάνους, επειδή το πάρκινγκ εξακολουθεί να είναι ένα ζήτημα και παραμένει επικίνδυνο – χωρίς κράνος, μερικές φορές στο πεζοδρόμιο», είπε στο CNBC.

Η μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης των αυτοκινήτων και η πλήρης πρόσβαση στην πόλη με ποδήλατο ήταν μερικές από τις βασικές προτεραιότητες της δημάρχου του Παρισιού Anne Hidalgo.

Το 2022, ανακοίνωσε σχέδια για την απαγόρευση των περισσότερων αυτοκινήτων από πολλές κεντρικές περιοχές, με οδική πρόσβαση μόνο για πεζούς, ποδήλατα, δημόσια μέσα μεταφοράς και ορισμένα επιτρεπόμενα αυτοκίνητα.

Αυτό ακολουθεί την πεζοδρόμηση περιοχών που περιλαμβάνουν μεγάλα τμήματα των όχθεων του ποταμού Σηκουάνα, ενώ τα ποδήλατα έχουν δοθεί προτεραιότητα και τα περισσότερα αυτοκίνητα έχουν απαγορευτεί κατά μήκος της κεντρικής εμπορικής Rue de Rivoli.

 

Πηγή: CNBC