Στις 22 Φεβρουαρίου, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Το Ελληνικό Σχέδιο, φιλοξενούν, έναν από τους σημαντικότερους μουσικούς του καιρού μας, σε πλήρη ακμή και δράση, τον σολίστα και εξέχοντα μαέστρο, Julian Rachlin.
Ο τελευταίος θα βρεθεί μαζί στη σκηνή με τον διαπρεπή Έλληνα μαέστρο και καλλιτεχνικό διευθυντή της Όπερας του Breslau, Γιώργο Μπαλατσινό, που θα διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, αδιαφιλονίκητη και εμβληματική ελληνική, Ορχήστρα in residence του Μεγάρου.
Αιτία και αφορμή της συνάντησης, ο Έλληνας συνθέτης Δημήτρης Παπαδημητρίου και το έργο του. Δύο χρόνια πριν, το κοντσέρτο του για πιάνο δισκογραφήθηκε και διανεμήθηκε σε 126 κράτη από την MDG, κέρδισε τρεις μεγάλες υποψηφιότητες στα πλέον έγκυρα διεθνή δισκογραφικά βραβεία της κλασικής μουσικής, τα OPUS KLASSIC και προκάλεσε το διεθνές ενδιαφέρον.
Κονσέρτο για βιολί και ορχήστρα
Αυτής της πρώτης διεθνούς επιτυχίας αποτέλεσμα είναι η τωρινή συνεργασία του Δημήτρη Παπαδημητρίου με τον Julian Rachlin που θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μουσικής και μάλιστα στην από καιρό προγραμματισμένη συναυλία του Μεγάρου με έργα Δημήτρη Παπαδημητρίου και την ΚΟΑ.
Το κοντσέρτο για βιολί έχει δουλευτεί εκ νέου, από τον συνθέτη, μετά την προπέρσινη εξαιρετικά επιτυχή πρώτη εκτέλεση του, με στόχο την βέλτιστη ακουστική ισορροπία των ηχοχρωμάτων. Το αποτέλεσμα είναι σημαντικά διαφορετικό- τόσο που το έργο είναι κατά μίαν έννοια σε πρώτη εκτέλεση.
Ο ίδιος ο Δημήτρης Παπαδημητρίου εξηγεί: «Πρόκειται για ένα κοντσέρτο όπου το βιολί “υποδύεται έναν χαρακτήρα”, ένα μικρό δαιμόνιο που συντίθεται από ελληνικά μυθολογικά πνεύματα και τα αναγεννησιακά παιδιά τους: σκαμπρόζικα πειραχτήρια, χαριτωμένα όσο και τρομερά, σαν μαγικά φυσικά στοιχεία. Φαιδριάδες, Δρυάδες, Ναιάδες, Ωκεανίδες, Καλλικάντζαροι, ο Σαιξπηρικός Πούκ, ο Άριελ … Ο Julian Rachlin είναι αληθινά κορυφαίος και παγκόσμιος σήμερα βιολιστής και μουσικός.Το πιο σημαντικό; Είναι βαθιά ταιριαστός στο περιεχόμενο αυτού τού έργου».
Συμφωνία Αρ.1
Στην ίδια συναυλία το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει και την «Συμφωνία Αρ .1» η οποία είναι τριμερής και αποτελείται από τα μέρη: «Η Πύλη», «Η Στιγμή ως Νεκρή Φύση» και «Απόπλους».
Για την Συμφωνία του ο συνθέτης προσθέτει: «Η Πρώτη Συμφωνία μου (όπως και το Κοντσέρτο για βιολί αλλά και προηγούμενα έργα) διακατέχεται από έναν σύγχρονο ελληνικό μουσικό μελωδισμό.Εδώ όμως τα φολκλορικά στοιχεία, που άλλοτε υπογράμμιζαν με ευκολία σε πρώτο επίπεδο την ελληνικότητα και όταν αφαιρούντο, αφαιρείτο και αυτή, έχουν ολικά εξαλειφθεί. Η ελληνικότητα είναι η μουσική η ίδια, όχι απλώς η θεματολογία ή η ενορχήστρωση. Αυτό εξ άλλου είναι και το μουσικό δόγμα μου, η ένωση της ζώσης Ελληνικής μουσικής γλώσσας με την συμφωνική μουσική, κάτι που μπορεί πλέον να συμβεί χάρις στην απελευθέρωση του μελωδισμού μας από την στενή φολκλορική φόρμα του. Αυτό δηλαδή που αποτολμήθηκε και επετεύχθη κυρίως χάρις στην εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού μέσα από σημαντικούς έντεχνους τραγουδοποιούς και συνθέτες του, από το ΄30 μέχρι και σήμερα. Ενδεικτικά και μόνον, αναφέρομαι σε τρείς, τον Χατζιδάκι, τον Θεοδωράκη και τον Μαμαγκάκη, που κατέχουν εξ ίσου τα πρωτεία ειδικά στην επιτυχημένη πορεία προς την σταδιακή αποφολκλοροποίηση του ελληνικού τραγουδιού και την αποκάλυψη του ελληνικού μελωδισμού, πέραν από το στενά παραδοσιακό του πλαίσιο».
Γιώργος Μπαλατσινός και ΚΟΑ
Ο μαέστρος Γιώργος Μπαλατσινός, Ελβετός υπήκοος αλλά βέρος Έλληνας στην καταγωγή, έχει και αυτός μια λαμπρή πορεία και πλέον είναι μόνιμος μαέστρος της Όπερας του Breslau και διευθύνει συνεχώς σε πολλά μεγάλα concert halls στον κόσμου. Η παρουσία του είναι καταλυτική για το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα της βραδιάς.
Με το Ελληνικό Σχέδιο έχει ξανασυνεργαστεί πριν πολλά χρόνια -ως νέο ταλέντο από το εξωτερικό, όταν ο Δημήτρης Παπαδημητρίου είχε παραγγείλει συμφωνικά έργα από νέους Έλληνες συνθέτες. Όμως αυτή είναι η πρώτη «απ’ ευθείας» συνεργασία τους. Τέλος η αδιαφιλονίκητη Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ένα αληθινό διαμάντι μέσα στην μουσική Αθήνα, διατηρεί πάντα το πολύ υψηλό της στάνταρντ και ανταποκρίνεται και στις μεγαλύτερες προκλήσεις. Έχει συχνά συνεργαστεί, και μάλιστα σε πρώτη εκτέλεση, με τον συνθέτη σε σημαντικές στιγμές της εργογραφίας του, όπως και στο κοντσέρτο για πιάνο, κερδίζοντας μια από τις τρεις υποψηφιότητες στα OPUS KLASSIC του 2023, μια μεγάλη τιμή διεθνώς.
Μουσικοί διεθνούς ακτινοβολίας και βαθιά εξοικειωμένοι με τη μουσική του σήμερα, υπόσχονται δυναμικές αναγνώσεις των έργων του Δημήτρη Παπαδημητρίου.
Η παραγωγή γίνεται με την ευγενική υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση και την εκτελεστική συνεργασία του Ελληνικού Σχεδίου.
Πληροφορίες:
Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα και η Συμφωνία αρ.1 του Δημήτρη Παπαδημητρίου (σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση)
Βιολί, Julian Rachlin
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Διευθύνει ο Γιώργος Μπαλατσινός
22 Φεβρουαρίου, Αίθουσα Λαμπράκη, στις 20:30 Προπώληση: O Julian Rachlin παίζει Δημήτρη Παπαδημητρίου – Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Και στα ταμεία του Μεγάρου
Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, 115 21 Αθήνα
Tηλ.: 210 728 2000, 210 728 2333