Έχουν περάσει σχεδόν 40 χρόνια από τότε που 45 από τα μεγαλύτερα ονόματα της αμερικανικής ποπ μουσικής συναντήθηκαν, με επικεφαλής τον Michael Jackson, τον Lionel Ritchie και τον Quincy Jones, στις 28 Ιανουαρίου 1985, για να ηχογραφήσουν ένα τραγούδι με σκοπό τον τερματισμό της πείνας στην Αφρική και συγκεκριμένα στην Αιθιοπία.
Τότε που στις 28 Ιανουαρίου 1985, τα μεγαλύτερα ονόματα της μουσικής σκηνής των ΗΠΑ συγκεντρώθηκαν σε ένα στούντιο του Λος Άντζελες, για να ηχογραφήσουν το single «We Are The World».
Την συγκέντρωση αυτή – που έλαβε χώρα 39 χρόνια πριν – αποφάσισε το Netflix να την γυρίσει σε ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο “The Greatest Night in Pop” (Η μεγαλύτερη νύχτα της ποπ), σε ένα εξαιρετικό ταινιάκι μιάμισης ώρες που ουδέποτε κουράζει τον θεατή του, ο οποίος μαθαίνει λεπτομέρειες, κουτσομπολιά και παραλειπόμενα από όλα όσα συνέβησαν μέσα σε αυτό το στούντιο, από τα μεσάνυχτα μέχρι τις 8 του επόμενου πρωινού, οπότε και ολοκληρώθηκε η ηχογράφηση.
Πηγή έμπνευσης για το “We Are The World” ήταν το “Do They Know It’s Christmas?”, ένα εξίσου συμβολικό single του 1984 με στόχο την συγκέντρωση χρημάτων για την εξάλειψη της πείνας στην Αιθιοπία, που ηχογραφήθηκε εξίσου αφιλοκερδώς από διάσημους Βρετανούς και Ιρλανδούς καλλιτέχνες.
Το ίδιο το τραγούδι γράφτηκε από τον Μάικλ Τζάκσον και τον Λάιονελ Ρίτσι, ενώ η συγκέντρωση όλων αυτών των μουσικών σταρ επιτεύχθηκε μόνο και μόνο επειδή οι περισσότεροι καλλιτέχνες είχαν μόλις παρευρεθεί στα American Music Awards.
Αμέσως μετά κατευθύνθηκαν όλοι προς το Lion Share Recording Studio για μία μαραθώνια ηχογράφηση που κράτησε μέχρι τα ξημερώματα.
Το ντοκιμαντέρ “The Greatest Night in Pop” στο Netflix είναι εξαιρετικό, με τον θεατή να παρακολουθεί τον διάσημο παραγωγό Κουίνσι Τζόουνς να προσπαθεί να τους συντονίσει όλους στο ίδιο μήκος μουσικού κύματος.
Κατόπιν ιδρύθηκε ο μη-κερδοσκοπικός οργανισμός United Support of Artists for Africa (USA for Africa), τον οποίο στελέχωσαν τα μεγαλύτερα ονόματα της μουσικής. Αξέχαστο θα μείνει επίσης ένα σημείωμα στην είσοδο του στούντιο ηχογράφησης, προτρέποντάς τους να κάνουν αυτό που έγραφε: “Please check your ego at the door”, ήτοι «αφήστε τους εγωισμούς σας στην εξώπορτα».
Τους USA for Africa αποτελούσαν μεταξύ άλλων και οι εξής καλλιτέχνες και μουσικοί: Lionel Richie, Stevie Wonder, Paul Simon, Kenny Rogers, James Ingram, Tina Turner, Billy Joel, Michael Jackson, Diana Ross, Dionne Warwick, Willie Nelson, Al Jarreau, Bruce Springsteen, Kenny Loggins, Steve Perry, Daryl Hall, Huey Lewis, Cyndi Lauper, Kim Carnes, Bob Dylan, Ray Charles, Dan Aykroyd, Harry Belafonte, Lindsey Buckingham, Sheila E., Bob Geldof, Jackie Jackson, La Toya Jackson, Marlon Jackson, Randy Jackson, Tito Jackson, Waylon Jennings, Bette Midler, John Oates, Jeffrey Osborne, Anita Pointer, June Pointer, Ruth Pointer, Smokey Robinson, David Paich, Paulinho da Costa, Greg Phillinganes, κ.ά.
Πολύ καιρό μετά θα μαθευτεί ότι είχε λάβει πρόταση ο Prince, η Madonna και ο Eddie Murphy να συμμετέχουν στο τραγούδι, αλλά την απέρριψαν.
Ο Richie είχε καλέσει τον Prince για να τον ρωτήσει αν θα συμμετείχε στο project. Ο Prince απάντησε ότι του άρεσε το κομμάτι και ότι ήθελε να λάβει μέρος. Ζήτησε όμως ένα ξεχωριστό δωμάτιο για να ηχογραφήσει το δικό του μέρος ώστε να μην είναι με όλους τους άλλους καλλιτέχνες μαζί.
Ο Richie του απάντησε ότι δεν μπορούσε να του παραχωρήσει ένα έξτρα δωμάτιο και κατόπιν του είπε ότι θα τον έβαζε δίπλα στον Michael Jackson. Τότε ο Prince πρότεινε να κάνει ένα σόλο στην ηλεκτρική κιθάρα, για να είναι μόνος του. Δεν ήθελε να είναι με κανέναν από τους συμμετέχοντες καθώς του άρεσε η απομόνωση. Ωστόσο, δεν εμφανίστηκε ποτέ τελικά, καθώς… δεν άφησε τον εγωισμό του στην εξώπορτα.
Το τρέιλερ του ντοκιμαντέρ στο Netflix:
Οι 21 σολίστες στο We Are The World από τον χειρότερο ως τον καλύτερο
Είδαμε το ντοκιμαντέρ “The Greatest Night in Pop” του Netflix αναφορικά με την ηχογράφηση του “We Are The World” και βαθμολογούμε όλους τους τραγουδιστές του τραγουδιού από τον χειρότερο ως τον καλύτερο.
Προσοχή: είναι μόνο οι σόλο τραγουδιστές, όχι όλοι οι συμμετέχοντες.
21. Bob Dylan
Το 1985 θα μπορούσε κάλλιστα να είναι η χειρότερη χρονιά της επαγγελματικής ζωής του Bob Dylan. Και το “We Are The World” ήταν το απόλυτο ναδίρ του. Το υλικό από τα παρασκήνια με τον Bob να «παλεύει» με τον σόλο του – και τον Stevie Wonder και τον Quincy Jones να τον καθοδηγούν στο πώς να τραγουδάει σαν… Bob Dylan – υπήρχε ήδη στο YouTube πριν από το ντοκιμαντέρ. Αλλά η ταινία δίνει την πραγματική εικόνα: δεν μπορεί καν να βγάλει τις λέξεις. Η φωνή του έχει συρρικνωθεί κάτω από την ψυχολογική πίεση που νιώθει. Ο πανικός στα μάτια του είναι έκδηλος.
20. Kim Carnes
Η τραγουδίστρια του “Bette Davis Eyes” δεν είχε και πολλά πράγματα να κάνει. Τραγουδάει κυριολεκτικά δύο λέξεις και μετά επισκιάζεται από τον Huey Lewis και τη Cyndi Lauper.
19. Paul Simon
Ο Paul εμφανίζεται να τσαντίζεται με τον Kenny Rogers όταν ο Kenny δεν μπορεί να πιάσει μια ψηλή νότα. Όχι ότι ο ίδιος έκανε και κάτι σημαντικό: ήταν απλά διεκπεραιωτικός.
18.Billy Joel
Κατατάσσεται τόσο χαμηλά επειδή απλώς δεν αξιοποιείται επαρκώς. Δώστε περισσότερο χρόνο στον Μπίλαρο μωρέ, τι εγκληματίες που είστε.
17. Al Jarreau
Ο θρύλος της R&B/jazz την ώρα της ηχογράφησης ήταν λιώμα από το κρασί και μετά βίας μπορούσε να τραγουδήσει.
16. Τίνα Τέρνερ
Η πιο κατάφωρα ανεκμετάλλευτη φωνή σε όλο το φωνητικό «οπλοστάσιο» του “We Are The World”. Ο ενορχηστρωτής Tom Bähler εξηγεί στο ντοκιμαντέρ ότι του άρεσε η ζεστασιά της φωνής της και γι’ αυτό την τοποθέτησε εκεί που την τοποθέτησε. Και έχει δίκιο καθώς ακούγεται υπέροχα. Η Tina όμως θα έπρεπε να έχει και μια θέση στο τμήμα του τραγουδιού με τα gospel. Κακώς δεν χρησιμοποιήθηκε και εκεί.
15. Daryl Hall
Μια από τις καλύτερες ημέρες της ζωής του Daryl. Έκανε τέλεια το φωνητικό του μέρος και κατόπιν η Diana Ross τού ζήτησε αυτόγραφο κατά την διάρκεια των ηχογραφήσεων.
14. Bruce Springsteen
Η φωνή του είναι ήδη μισο-κατεστραμμένη από την περιοδεία του “Born In The U.S.A.”, αλλά τραγουδάει το We Are The World με τσαγανό και τραχύτητα βγαλμένη λες από τα Αμερικανικά Badlands.
13. Diana Ross
Η Νταϊάνα Ρος των Supremes με τα 200+ τραγούδια στο ενεργητικό της ήταν η πιο απλή και ταπεινή όλων. Είπε τα φωνητικά της μέρη όπως έπρεπε και έκατσε στο περιθώριο προκειμένου να λάμψουν οι άλλοι γύρω της.
12. Kenny Loggins
Ένα χρόνο μετά το Footloose και ένα χρόνο πριν το Top Gun ήταν τυχερός καθώς το 1985 είναι πιθανώς η μοναδική χρονιά στη ζωή του κατά την οποία θεωρούταν αρκετά διάσημος ώστε να αξίζει να βρίσκεται μέσα σε αυτό το δωμάτιο. Και ερμηνεύει υπέροχα το «blue-eyed soul» φωνητικό του μέρος.
11. Lionel Richie
Αρχίζει ιδανικά το τραγούδι καθώς η ζεστασιά της φωνής του μεταφέρεται και σε όλους τους υπολοίπους.
10. Ray Charles
Η gospel δυναμική εισέρχεται στο τραγούδι μέσα από την θεϊκή φωνή του παππού Ρέι.
9. James Ingram
Ένας εξαιρετικός αλλά χαμηλών τόνων τραγουδιστής που δεν έχει τη βαρύτητα των άλλων θρύλων δίπλα του – ωστόσο αποδεικνύεται κάτι παραπάνω από αντάξιος των φωνητικών περιστάσεων.
8. Kenny Rogers
Πέτυχε μια φανταστική υψηλή νότα δίπλα στον Paul Simon και ακόμη και τώρα σε «πετάει στον τοίχο» ο τρόπος που διαχειρίζεται την μοναδική χροιά της φωνής του.
7. Dionne Warwick
Και η θεία της Whitney Houston έπρεπε να έχει μεγαλύτερο χρόνο συμμετοχής. Μιλάμε για μια από τις 4-5 σπουδαιότερες μαύρες γυναικείες φωνές όλων των εποχών.
6. Willie Nelson
Τρομερή η (φαινομενικά αταίριαστη) συνεργασία του με την Dionne Warwick. Φοβερός ο κάντρι Willie σε ό,τι και αν τραγουδήσει.
5. Steve Perry
Φωνή-χρυσάφι ο Steve Perry των Journey, ο οποίος μετατρέπει το “We Are The World” σε μια power μπαλάντα κομμένη και ραμμένη για τα ’80s.
4. Huey Lewis
Το μεγαλύτερο κατόρθωμά του ήταν να επινοήσει ένα αυτοσχέδιο τριμερές αρμονικό μέρος για τον ίδιο, τη Cyndi Lauper και την Kim Carnes που πραγματικά απογειώνει το τραγούδι. Και η φωνή του είναι πραγματικά ξεχωριστή.
3. Cyndi Lauper
Απλά απίστευτη απ’ όπου και αν την πιάσεις.
2. Μάικλ Τζάκσον
Μια από τις σπουδαιότερες φωνές στην ιστορία της μουσικής. Απλά.
1. Stevie Wonder
Η αδιαμφισβήτητη κορύφωση του “We Are The World” είναι όταν ο Bruce και ο Stevie τραγουδάνε ο ένας «στο πρόσωπο» του άλλου στη διπλή οθόνη. Στα συν επίσης η χαλαρότητα και ο χαβαλές με τα οποία αντιμετώπισε την διαδικασία, αλλά και τους γύρω του -εκπαίδευσε φωνητικά κοτζάμ Bob Dylan.