Ομολογώ ότι φτάνοντας έξω από το Ρεξ περίμενα να δω ένα αστικό κοινό μεγαλύτερων ηλικιών. Λίγο το ότι πηγαίναμε να δούμε μιούζικαλ, λίγο το ότι θα το βλέπαμε στη σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη» του Εθνικού Θεάτρου, ήταν κάπου φυσική αυτή η πρωταρχική μου εντύπωση. Έπεσα έξω! Το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου που προσερχόταν στο ιστορικό θέατρο της Πανεπιστημίου απαρτιζόταν από νέους ανθρώπους, πολλοί απ’ τους οποίους έσπευσαν να δουν επί σκηνής, σε κάτι διαφορετικό, το ίνδαλμά τους, τη Νατάσσα Μποφίλιου. Αυτό το διαπίστωσα και αμέσως μετά το τέλος της παράστασης, όταν έξω από τα καμαρίνια επί της Φειδίου, τη Μποφίλιου περίμεναν για να συγχαρούν και να φωτογραφηθούν μαζί της πολλές μικρές παρέες εφήβων. Έτερον εκάτερον. Αν η συνύπαρξη μιας δημοφιλούς τραγουδίστριας με εξίσου δημοφιλείς ηθοποιούς οδηγεί τη νεολαία στο θέατρο και, μάλιστα, σ’ ένα μιούζικαλ με ιδιαίτερο θέμα, μόνο καλό για όλους είναι αυτό!
Φωτ.: Χρήστος Σημεωνίδης
Η παράσταση διαρκεί δυόμισι ώρες -για την ακρίβεια δύο ώρες με ένα εικοσάλεπτο διάλειμμα. Ποιο είναι το θέμα του έργου που βασίστηκε στη μουσική του Άγγελου Τριανταφύλλου (ο ίδιος υπογράφει και τη σκηνοθεσία) σε λιμπρέτο και θεατρικό κείμενο του Γιάννη Αστερή; Μέσα σε μια αίθουσα του νοσοκομείου Ευαγγελισμός, που η πλειοψηφία των Αθηναίων έχουν περάσει, είτε για δικό τους πρόβλημα υγείας, είτε συγγενικών τους προσώπων, λίγο πριν ο πατέρας ενός γιατρού ξεψυχήσει με τον δρεπανηφόρο Χάρο πάνω από το κεφάλι του, γίνεται μια μάχη κατά την οποία ο Χάρος αιχμαλωτίζεται και άρα σταματά πρόσκαιρα η δράση του, η ικανή να επιφέρει τον πόνο μεταξύ των ανθρώπων. Τι συμβαίνει από κει και πέρα; Ετοιμοθάνατοι ασθενείς ανανήπτουν, άλλοι που κανονικά δεν έπρεπε να ζουν μεταφέρονται στο νοσοκομείο όλο απορίες και ερωτηματικά για την κατάσταση τους, ενώ κάποιοι απ’ το προσωπικό, κυρίως τα υψηλά ιστάμενα πρόσωπα, γνωρίζουν καλά τι έχει συμβεί, αλλά στέκονται κι οι ίδιοι αμήχανοι απέναντι στο επίτευγμα τους: Την αιχμαλωσία του Θανάτου. Στο τέλος, κατά την επαναφορά στους φυσικούς νόμους και την τάξη, ο Χάρος επιστρέφει, παίρνοντας όσους είναι να πάρει, μα -όπως γίνεται αντιληπτό- μόνο ένα πράγμα καταφέρνει πάντα να τον νικήσει κι αυτό δεν είναι καμία θεϊκή ή μεταφυσική παρέμβαση: Η αγάπη, το πιο ζωογόνο συναίσθημα, που παραμένει από καταβολής κόσμου και το πιο έντονο ανθρώπινο ζητούμενο!
Καθόλου κακή ιδέα, έτσι; Πόσο μάλλον όταν παρακολουθούμε μία τρομερά φορμαλιστική έναρξη δεξιοτεχνικής σκηνοθεσίας με τον Τριανταφύλλου φανερά επηρεασμένο από τις βουβές ταινίες του γερμανικού εξπρεσιονισμού. Από την αρχή (μιούζικαλ γαρ) κυριαρχεί η μουσική του. Άλλοτε ως ευθεία παραπομπή σε κάποιες συνθέσεις, αδισκογράφητες και άρα άγνωστες ευρέως, του Μάνου Χατζιδάκι για το Θέατρο Τέχνης, άλλοτε με στοιχεία τζαζ και μπλουζ (προσφέρονται ως μουσικά ιδιώματα για τις φωνές των τραγουδιστών – ηθοποιών) και άλλοτε έως και με παραδοσιακά δημοτικοφανή στοιχεία. Όλα αυτά, όμως, όχι σ’ ένα μίξερ ήχων, αλλά τοποθετημένα στις κατάλληλες σκηνές, βοηθούμενα πάντα από το λιμπρέτο του Αστερή. Καθώς η παράσταση με τη μεγάλη διάρκεια προχωράει, υπάρχει μία νωχελικότητα που μοιάζει να είναι σκηνοθετική άποψη. Και, παραδόξως, εμένα μου αρέσει! Δεν βλέπω ένα μιούζικαλ «της χαράς και της ανεμελιάς», αλλά μία κατά βάθος διαφορετική πτυχή της οριακής συνθήκης, που λέγεται θάνατος. Και θα πω και κάτι άλλο: Μου είχε τύχει κάποτε να συναντήσω μια κοπέλα πεσμένη στο πάτωμα έξω από την είσοδο του Ευαγγελισμού. Μόλις της είχαν πει οι γιατροί ότι δεν υπάρχει καμία ελπίδα για τη μητέρα της και πως ήταν πια ζήτημα 24ώρων. Έκλαιγε, σπάραζε με λυγμούς. Πόσο ξανάστησε αυτή τη σκηνή μπροστά στα μάτια μου χθες ο Τριανταφύλλου! Το κατάλαβε άλλος κανείς αυτό ή μόνο εγώ αφέθηκα στη θέαση ενός μελαγχολικού μιούζικαλ, όπου η μουσική του αντικατόπτριζε πέραν απ’ τα συναισθήματα των ηρώων και την ψυχολογία των θεατών; Πιστεύω πως έτσι έγινε και γι’ αυτό ακριβώς πρόκειται για ένα ιδιαίτερο θέαμα, απ’ αυτό που ενδεχομένως να μην περιμένουν οι θεατές της δικής μου γενιάς, των άνω των 40, όχι όμως και οι νεότεροι, οι άψογοι χειριστές της τεχνολογίας από τα γεννοφάσκια τους και οι πλέον εξοικειωμένοι με καλλιτεχνικά τολμήματα. Και υπό αυτή την έννοια το μιούζικαλ του Τριανταφύλλου είναι κάτι άλλο, εσωστρεφές, ενδοσκοπικό, απ’ αυτά, στα οποία ένας λιγότερο υποψιασμένος θεατής τους, δεν θα περάσει ιδιαίτερα καλά.
Φωτ.: Χρήστος Σημεωνίδης
Φωτ.: Χρήστος Σημεωνίδης
Κι αφού δέχεσαι αυτή τη θεατρική συνθήκη, απόλυτα εγκλιματισμένος στους ατμοσφαιρικούς φωτισμούς με τα κινούμενα σκηνικά, που συνεχώς πηγαίνουν κι έρχονται, παρακολουθείς τις ερμηνείες των ηθοποιών, όλοι τους ένας κι ένας: Χρήστος Λούλης, Κατερίνα Παπουτσάκη, Ελένη Κοκκίδου (εξαιρετική για μια ακόμη φορά στο ρόλο μιας αδιάφορης γιατρού), Νατάσσα Μποφίλιου (νομίζω πως όλοι την περίμεναν ν’ ανοίξει τα χείλη της ως ηθοποιός, αλλά βασικά ως τραγουδίστρια), Ευαγγελία Καρακατσάνη (σχεδόν συγκλονιστική έτσι όπως απέδωσε την προϊστάμενη του Ευαγγελισμού), Ερατώ Καραθανάση,Θεοδώρα Μπάκα, Αλκιβιάδης Μαγγόνας, Χάρης Ανδριανός, Μάριος Κρητικόπουλος κ.α. Και το «ένας κι ένας» που ανάφερα πριν ισχύει απόλυτα, αφού έχουμε ένα κάστινγκ με κορυφαίους ηθοποιούς του θεάτρου, αλλά και ερμηνευτές του λυρικού θεάτρου.
Άφησα για το τέλος την Έλλη Πασπαλά που συμμετέχει ως μια φιγούρα μητρική απέναντι στον Θάνατο. Καταρχάς χάρηκα που ξανάδα μια τραγουδίστρια με τη δική της μεγάλη ιστορία (όχι μόνο ως ερμηνεύτρια μα και ως δασκάλα τραγουδιού) να στέκεται ενσωματωμένη σ’ ένα σημερινό θίασο επί σκηνής. Κι ενώ στο πρώτο μέρος την είδαμε/ ακούσαμε να αρκείται σε βοκαλισμούς, ευτυχώς στο δεύτερο μέρος ο Τριανταφύλλου την ανάδειξε ως το πλέον κομβικό πρόσωπο της αλλόκοτης ιστορίας του, χαρίζοντας της ένα δωδεκάλεπτο τραγούδι – μονόλογο. Μεγάλη η συγκίνηση, πραγματικά!
Φωτ.: Χρήστος Σημεωνίδης
Εν κατακλείδι, αν θέλετε να δείτε ένα άλλο μιούζικαλ, όχι «μαύρο», αλλά ούτε και απλώς χαρούμενο (δηλαδή εύπεπτο), να πάτε από το Ρεξ, στον “Ευαγγελισμό” του Άγγελου Τριανταφύλλου και του επιτελείου του. Έχω την αίσθηση πως πρόκειται για μία παράσταση που μετά από χρόνια θα λένε «Ήμουν κι εγώ εκεί».
Η σκηνοθέτρια της παράστασης "Ο Φύλακας της Λίμνης", Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη μας παρουσιάζει τις ανησυχίες της και όλα όσα την εμπνέουν και την κάνουν δημιουργική.
Η σκηνοθέτρια της παράστασης "Ο Φύλακας της Λίμνης", Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη μας παρουσιάζει τις ανησυχίες της και όλα όσα την εμπνέουν και την κάνουν δημιουργική.
Η σκηνογράφος, σκηνοθέτρια αλλά και ερμηνεύτρια στην παράσταση ”Vita Nova”, Αλίκη Στενού, μας συστήνεται και παρουσιάζει τις ανησυχίες της και όλα όσα την εμπνέουν και την κάνουν δημιουργική.
Η σκηνογράφος, σκηνοθέτρια αλλά και ερμηνεύτρια στην παράσταση ”Vita Nova”, Αλίκη Στενού, μας συστήνεται και παρουσιάζει τις ανησυχίες της και όλα όσα την εμπνέουν και την κάνουν δημιουργική.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.