Ο Άντυ χάνει την κόρη του σε τροχαίο ατύχημα. Από τότε, τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται. Η ζωή του μοιάζει με θεατρικό έργο, στο οποίο πρέπει να συνεχίσει να παίζει χωρίς να ξέρει τα λόγια. Εκείνη που οδηγούσε το αυτοκίνητο είναι επαγγελματίας Υπνωτίστρια. Από το ατύχημα και μετά, έχει χάσει το ταλέντο της. Οι παραστάσεις της είναι για κλάματα. Οι δυο τους έρχονται αντιμέτωποι, όταν ο Άντυ σηκώνεται ως εθελοντής στο σόου της. Και αυτή τη φορά, στ’ αλήθεια δεν ξέρει τα λόγια…

Η “Βελανιδιά” πραγματοποιεί τον χειρότερο εφιάλτη του ηθοποιού. Κάθε βράδυ και διαφορετικός καλεσμένος ανεβαίνει στη σκηνή χωρίς πρόβα, χωρίς να έχει διαβάσει το κείμενο και χωρίς να έχει την παραμικρή ιδέα τι πρόκειται να ακολουθήσει. Συναντιέται επιτόπου με τη Μαρίνα Αργυρίδου και μαζί πρωταγωνιστούν σε μια τολμηρή θεατρική πρόκληση, όπου τα όρια της πραγματικότητας συνεχώς μεταβάλλονται. Ο Ανδρέας Ανδρέου επανέρχεται στη σκηνή του Bios, σκηνοθετώντας μία απροσδόκητη ιστορία εξαπάτησης, απώλειας και συμφιλίωσης, δοσμένη με χιούμορ, τρέλα και ευαισθησία που παρουσιάζεται από σήμερα και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Bios.

Η Βελανιδιά έχει παιχτεί σε πάνω από είκοσι χώρες από τον βραβευμένο συγγραφέα και ηθοποιό Tim Crouch με τη συμμετοχή καλλιτεχνών όπως οι Frances McDormand, Katherine Hunter, Tim Blake Nelson, Laurie Anderson, Alanis Morissette και πολλοί άλλοι. Για την ελληνική παράσταση, συμπράττει ένα απροσδόκητο μίγμα εκλεκτών καλεσμένων, μεταξύ των οποίων ηθοποιοί, μουσικοί, περφόρμερ και ένας ινδολόγος.

Πιο συγκεκριμένα το πρόγραμμα των καλεσμένων διαμορφώνεται ως εξής: 30/01: Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης, 31/01: Χάρης Τζωρτζάκης, 06/02: Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη, 07/02: Στρατής Χατζησταματίου, 13/02: Τάνια Τσανακλίδου, 14/02: Αλέξανδρος Σφακιανάκης, 20/02: Μίλτος Πασχαλίδης, 21/02: Μιχάλης Μητρούσης, 27/02: Αθηνά Μαξίμου, 28/02: Έλενα Τοπαλίδου,, 06/03: Γιάννης Νιάρρος, 07/03: Γιάννης Στάνκογλου, 13/03: Άννα Μάσχα, 14/03: Μάρθα Φριντζήλα, 20/03: Ελένη Κοκκίδου, 21/03: Σοφία Κόκκαλη, 27/03: Ιώβη Φραγκάτου, 28/03: Νίκος Χατζόπουλος, 03/04: Δημήτρης Δρόσος, 04/04: Δήμητρα Γαλάνη.

Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Ο σκηνοθέτης Ανδρέας Ανδρέου απάντησε στις ερωτήσεις του Olafaq λίγο πριν την αποψινή πρεμιέρα:

– Πώς προέκυψε να ασχοληθείτε με την «Βελανιδιά»; Τι σας κέντρισε το ενδιαφέρον και πού αποφασίσατε να εστιάσετε;

Σπουδάζοντας στην Αγγλία, ήρθα σε επαφή με δραματουργίες ιδιαίτερες, σύγχρονες και πρωτότυπες. Η «Βελανιδιά» αντιπροσωπεύει ένα είδος θεάτρου που δεν φοβάται να αφαιρέσει, να αποκρύψει, να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τους δημιουργικούς περιορισμούς της σκηνής. Αυτή η προσέγγιση μού ταιριάζει και θέλω να την εξερευνήσω βαθύτερα. Φυσικά, δεν θα έστεκε, δεν θα αρκούσε από μόνη της, αν δεν περίκλειε τον συμπαγή πυρήνα μιας πολύ δυνατής ιστορίας.

– Σε κάθε παράσταση συμπαίκτης της Μαρίνας Αργυρίδου θα είναι ένας καταξιωμένος Έλληνας καλλιτέχνης. Πώς επιλέχτηκαν οι συγκεκριμένοι καλεσμένοι αλλά και πώς επιλέχτηκε η Μαρίνα Αργυρίδου στον ρόλο της Υπνωτίστριας;

Με τη Μαρίνα έχουμε προσωπική σχέση, παρακολουθούμε και εκτιμούμε βαθύτατα ο ένας την εργασία του άλλου. Έτσι αποφασίσαμε να συνεργαστούμε. Μαζί αναλάβαμε την επιλογή των καλεσμένων. Τα κριτήριά μας ήταν διττά: Ποιους θα είχαμε την περιέργεια να δούμε μέσα σε αυτή τη συνθήκη και παράλληλα πόσο θα μπορούσαμε να «ανακατέψουμε» τις καταγωγές τους. Εξ ου και το ετερογενές μείγμα ηθοποιών, μουσικών, περφόρμερ και —αυτό το τελευταίο μού αρέσει να το τονίζω— ενός ινδολόγου.

– Πώς προετοιμάζεται μια παράσταση όταν δεν γίνονται πρόβες της Μαρίνας Αργυρίδου με τους εκάστοτε καλεσμένους;

Φέρνουμε φίλους στις πρόβες για να μπουν στον ρόλο του καλεσμένου. Βέβαια, γνωρίζουμε πως δεν μπορούμε να προβλέψουμε τα πάντα. Το έργο βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στο απρόβλεπτο, στην άγνοια. Όμως το δραματουργικό του κέντρο βρίσκεται πάντα εκεί, δεν χάνεται.

Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

– Το έργο έχει ως κεντρικό άξονα την σύνδεση και την σχέση που αναπτύσσεται επί τόπου, πάνω στη σκηνή, ανάμεσα σε έναν πατέρα που έχασε την κόρη του σε τροχαίο και την οδηγό που οδηγούσε το μοιραίο αυτοκίνητο. Πώς μπορούν να συνυπάρξουν δύο άνθρωποι μέσα από μια απώλεια που ο ένας την προκάλεσε και ο άλλος την υπέστη;

Πρόκειται για μια συνάντηση αντίθετων πόλων. Αυτό που τους διαχωρίζει είναι πολύ σκληρό και έχει πάρει προεκτάσεις πολύ μεγαλύτερες από τις εμφανείς. Παρ’ όλ’ αυτά, τα δύο πρόσωπα συναντιούνται επί σκηνής ζητώντας βοήθεια ο ένας απ’ τον άλλον. Προσπαθούν να συνυπάρξουν και να συμφιλιωθούν. Δεν είναι εύκολο, και προϋποθέτει πίστη.

– Το έργο έχει παιχτεί σε 20 χώρες με συμμετοχή καλεσμένων όπως οι Frances McDormand, Katherine Hunter, Tim Blake Nelson, Laurie Anderson, Alanis Morissette. Πού οφείλεται η οικουμενικότητα και η επιτυχία του;

Σίγουρα στην πρωτότυπη σκηνική ιδέα του, που δημιουργεί προσδοκίες στο ακροατήριο, αλλά και στην ανοιχτή του προσέγγιση ως προς τη συμμετοχή. Όπως σημειώνει ο ίδιος ο συγγραφέας, δεν υπάρχουν προϋποθέσεις συμμετοχής με την παραδοσιακή έννοια. Το μόνο που ζητείται από τον καλεσμένο είναι να μην έχει δει ή διαβάσει το έργο και να είναι πρόθυμος να παίξει πρίμα βίστα. Δεν υπάρχει καμία πίεση ως προς το να είναι «τέλειος». Δεν υπάρχει λάθος. Δεν χρειάζεται προετοιμασία ούτε ειδικό κοστούμι ούτε λόγια που να πρέπει να μάθει. Άρα έρχεται όπως είναι, μπαίνει στο παιχνίδι και βρίσκει μέσα από αυτό, μια ιδιαίτερη ελευθερία.

Info: Από 30 Ιανουαρίου στο Bios.Main, Δευτέρα-Τρίτη στις 21.00, Διάρκεια: 75 λεπτά , Τιμές εισιτηρίων: 15€ (κανονικό), 12€ (μειωμένο), Προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/i-belanidia-1/