Οι άνθρωποι του φωτογραφικού επαγγέλματος έχουν σίγουρα ακούσει γι’ αυτήν, αλλά δεν γνωρίζουν την ιστορία ή το έργο της. Αυτή είναι και η μεγάλη πρόκληση της πρώτης έκθεσης της Ergy Landau, μιας Εβραίας φωτογράφου ουγγρικής καταγωγής που έφτασε στο Παρίσι το 1923. Η εκ νέου ανακάλυψη αυτής της φωτογράφου που έζησε την ίδια εποχή με τον Brassaï και τον André Kertész κατέστη δυνατή χάρη στη Laurence Le Guen, φωτογράφο και συγγραφέα μιας διατριβής σχετικά με σπουδαία φωτογραφικά έργα, και στην Kathleen Grosset, πρώην διευθύντρια του πρακτορείου Rapho, το οποίο ανέλαβε ο Raymond Grosset -ο πατέρας της- μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η Ergy Landau εμπιστεύτηκε τη συλλογή της στην Kathleen Grosset λίγο πριν από το θάνατό της το 1967.

H Ergy Landau ολοκλήρωσε τη μαθητεία της με την Olga Máté στη Βουδαπέστη (1918), σπούδασε στη Βιέννη με τον Franz Xaver Setzer και αργότερα στο Βερολίνο με τον Rudolf Dührkoop (1919). Έκανε την πρώτη της έκθεση στη Βουδαπέστη το 1921 και μετακόμισε στο Παρίσι το 1923, όπου άνοιξε εργαστήριο και πέρασε χρόνο με αριστερούς διανοούμενους και φεμινίστριες. Πραγματοποίησε πορτρέτα διασημοτήτων (Paul Valéry, Antoine Bourdelle, Claude Aveline, Laszló Moholy-Nagy), καθώς και την καταγραφή της επίσκεψης του Thomas Mann στην Ουγγαρία.

Δύο γυναικεία γυμνά στο ύπαιθρο, 1930 © Ergy Landau/ARJL

Δούλευε με μια Rolleiflex, της οποίας το κάδρο απαιτεί κοντινές λήψεις, και η πρώιμη περίοδος της επηρεάστηκε από τον Πικτοριαλισμό, πριν στραφεί προς το Nouvelle Vision (Νέο όραμα) στα τέλη της δεκαετίας του 1920. Οι διαφημιστικές φωτογραφίες της και οι εικόνες της πόλης (1920-1930) της έφεραν μεγάλη επιτυχία, ιδίως τα γυναικεία γυμνά της με τον έντονο φωτισμό και τη μεγάλη πλαστικότητα, τα οποία εμφανίζονταν τακτικά σε περιοδικά όπως το Arts et métiers graphiques (1936). Ειδικευμένη στις φωτογραφίες και τα πορτραίτα παιδιών -αν και αρνήθηκε την πρόταση της Daily Mirror να φωτογραφίσει 365 εκφράσεις του προσώπου ενός νεαρού κοριτσιού- εικονογράφησε αρκετά βιβλία σχετικά με το θέμα, όπως το Play and Toys in the Nursery Years (1938, σε συνεργασία με την Beatrix Tudor-Hart).

Σήμερα το όνομά της περιλαμβάνεται στην έκδοση «A World History of Women Photographers» του οίκου Thames&Hudson αλλά πόσοι σήμερα γνωρίζουν το έργο της Ergy Landau; Ευτυχώς, μια νέα έκθεση στο Maison de la Photographie Robert Doisneau (στο Gentilly) και η έκδοση του λευκώματος «Ergy Landau: Une vie de photographe» από τον εκδοτικό οίκο Le Bec en L’air τη φέρνουν και πάλι στο προσκήνιο.

Φωτ.: © Association Les Amis d’Ergy Landau

❈ Η ρετροσπεκτίβα στην Ergy Landau στο Maison de la Photographie Robert Doisneau διαρκεί μέχρι τις 26 Φεβρουαρίου 2023.