Το άλμπουμ “Enter The Wu-Tang (36 Chambers)” που κυκλοφόρησε το 1993 από την Loud Records, έπιασε τους πάντες απροετοίμαστους. Μέχρι εκείνη την στιγμή η εξέλιξη στο hip-hop ήταν κάπως προβλέψιμη και η παρέα από το Staten Island της Νέας Υόρκης παρουσίασε κάτι καινούργιο στην σκηνή, δίνοντας δυναμική ώθηση στο rap game.
Το βασικό στοιχείο, εκ πρώτης όψεως, που έκανε τους Wu-Tang Clan να ξεχωρίσει από όλους τους προκατόχους τους, ήταν ο αριθμός των μελών του συγκροτήματος. Η πιο κλασική φόρμα στην κουλτούρα του hip-hop ήταν 1-2 MCs και 1 DJ, σε κάποιες περιπτώσεις οι ράπερ ήταν 3 (De La Soul) ή και 4 (N.W.A.), ενώ η δομή των Furious Five και των Sugarhill Gang θεωρούνταν ξεπερασμένη. 10 μέλη όμως δεν είχε ποτέ κανένα γκρουπ. Και βασισμένοι σε αυτό, οι Wu-Tang Clan, κατάφεραν να κάνουν εφικτό το αδύνατο, πραγματικότητα το παράλογο.
Μουσική σκηνοθεσία
Δοκίμασαν κάτι τόσο διαφορετικό για εκείνη την εποχή, που οι περισσότεροι όταν διάβασαν ή έμαθαν γι’ αυτούς -πριν τους ακούσουν-, θεώρησαν πως αν δώσεις μικρόφωνο σε 10 ανθρώπους για να ραπάρουν με στυλ αλήτικό το αποτέλεσμα θα είναι χαοτικό. Δεν είχαν άδικο και, εν μέρει, αυτό θα αποτελούσε βάσιμη εικασία αν στο τιμόνι του συγκροτήματος δεν ήταν στα χέρια του RZA.
Ο πολυπράγμων RZA, ράπερ και μουσικός παραγωγός των Wu-Tang Clan, οραματιζόταν εξ αρχής τα άλμπουμ του γκρουπ ως ταινίες. Δεν ήθελε απλώς να ντύσει με μουσική, λούπες και samples τις ρίμες των GZA, Inspectah Deck, U-God, Ghostface Killah, Method Man, Raekwon, Masta Killa, Cappadonna και Ol’ Dirty Bastard, αλλά να δώσει στον καθένα έναν συγκεκριμένο ρόλο τον οποίο θα υπηρετήσει «πιστά» για την ομαλή σεναριακή ακολουθία των ιστοριών που αφηγούνται. Το hip-hop, το 1993, μπορεί να είχε κάνει δειλά την εμφάνισή του στον κινηματογράφο, αλλά ποτέ η rap μουσική δεν είχε παραχθεί με τρόπο κινηματογραφικό.
«Πάντα προσπαθούσα να κάνω ταινίες ως μουσικός παραγωγός, για τους ανθρώπους που θα έβαζαν την κασέτα των Wu-Tang στα αυτοκίνητά τους», είχε δηλώσει ο RZA στο HipHopDX. «Ήθελα οι άνθρωποι να βιώνουν [τη μουσική] σαν μια ταινία καθώς κατευθύνονταν κάπου ακούγοντας τη μουσική μου».
H μεγάλη οθόνη δεν επηρέασε μόνο τον τρόπο με τον οποίο ο RZA αποφάσισε να συνθέσει την σύσταση του γκρουπ και μέσα από τους ρόλους που ανέθεσε να αναπτυχθεί η μουσική/το σενάριο των τραγουδιών, αλλά καθόρισε και την ονομασία που έδωσε στο crew, μαζί με τον Ol’ Dirty Bastard, καθώς παρακολουθώντας την ταινία “Shaolin and Wu Tang” του 1983, επηρεάστηκε από τα ηχητικά εφέ και τις μάχες μεταξύ των σχολών πολεμικών τεχνών Shaolin και Wudang (Wu Tang) quan.
Το ιστορικό συμβόλαιο
Όταν οι Wu-Tang Clan κυκλοφόρησαν το single “Protect Ya Neck” στις 3 Μαΐου του 1993, το hype που δημιουργήθηκε στην underground σκηνή ήταν τεράστιο και οι δισκογραφικές εταιρείες τους προσέγγισαν άμεσα. Ωστόσο, για τον RZA, ένα κλασικό δισκογραφικό συμβόλαιο ήταν ανεπαρκές. Δεν ήθελε μόνο να υπογράψουν οι Wu-Tang Clan ως γκρουπ, ήθελε και τα μέλη να έχουν την ελευθερία να υπογράψουν ξεχωριστά ατομικά συμβόλαια. Αυτό ήταν πρωτοφανές εκείνη την εποχή και καμία δισκογραφική δεν ήταν έτοιμη να τους δώσει κάτι τέτοιο. Μέχρι που ήρθε η Loud Records.
Η Loud ιδρύθηκε το 1991 από τους παιδικούς φίλους Steve Rifkind και Rich Isaacson και οι πρώτοι που υπέγραψαν με την Loud ήταν οι Twista και Tha Alkaholiks, αλλά οι Wu ήταν αυτοί που έβαλαν την εταιρεία στο χάρτη της δισκογραφίας. Ο Rifkind πεπεισμένος ότι η Shaolin ομάδα των Wu-Tang ήταν ικανή να επηρεάσει όσο καμία άλλη που είχε εμφανιστεί μέχρι εκείνη την στιγμή, ο ιδιοκτήτης της Loud συμφώνησε με τους όρους του RZA και το συγκρότημα υπέγραψε ένα δισκογραφικό συμβόλαιο αξίας 60 χιλιάδων δολαρίων.
Με την επιτυχία του ντεμπούτο άλμπουμ τους, “Enter the Wu-Tang (36 Chambers)”, που κυκλοφόρησε στα τέλη εκείνης της χρονιάς, τα μέλη των Wu εξασφάλισαν ατομικές συμφωνίες με διάφορες δισκογραφικές εταιρίες, σε έναν από τους μυθικότερους ελιγμούς στην ιστορία του hip-hop. Ο Method Man, ο πιο ικανός και γνωστός ράπερ του γκρουπ εκείνη τη στιγμή, υπέγραψε με την Def Jam, ο GZA υπέγραψε με την Geffen, ο Ghostface Killah με την Epic, ο Ol’ Dirty με την Elektra και ο Raekwon παρέμεινε στην Loud.
Η επίδραση των Wu-Tang Clan
Παρά τον lo-fi, underground χαρακτήρα του ντεμπούτου άλμπουμ τους, ο δίσκος-ορόσημο σκαρφάλωσε στο #41 της λίστας Billboard 200 των ΗΠΑ, ενώ δύο χρόνια αργότερα απέσπασε πλατινένιο βραβείο. Το ιστορικό τραγούδι “C.R.E.A.M.” (Cash Rules Everything Around Me) έγινε χρυσό ως single το 1994.
Και ενώ οι Wu έχουν πουλήσει πάνω από 6,5 εκατομμύρια δίσκους στις ΗΠΑ και περίπου 40 εκατομμύρια παγκοσμίως, όσον αφορά τα charts του Billboard, το γκρουπ έχει φτάσει μόνο δύο φορές στο σχετικό Top 10 και μία φορά στην πρώτη θέση με το δεύτερο άλμπουμ τους “Wu-Tang Forever”, που κυκλοφόρησε το 1997 από την Loud. Ο Method Man έχει 6 άλμπουμ στο Top 10, ενώ ο Ghostface Killah έχει τα περισσότερα άλμπουμ στα charts, με 14 στο Top 200. Παρά το γεγονός ότι το 2019 κυκλοφόρησαν 6 άλμπουμ που σχετίζονται με τους Wu-Tang, το 2019 ήταν η πρώτη χρονιά, από το 1993, που δεν υπήρχε κανένα άλμπουμ που να σχετίζεται με τους Wu-Tang Clan στο The Billboard Top 200.
Εκτός από την επανάσταση που έφεραν στον τρόπο διαπραγμάτευσης συμβολαίων στην δισκογραφία, όπως αναφέραμε και παραπάνω, το συγκρότημα ήταν επίσης πρωτοποριακό όσον αφορά τον ήχο του και τον τρόπο με τον οποίο έβαλε την ραπ σκηνή της Ανατολικής Ακτής (East Side) στο παιχνίδι. Μέχρι να εμφανιστούν οι Wu-Tang, κυριαρχούσε η Δυτική Ακτή (West Side) με τον Dr. Dre και τον Snoop Dogg, αλλά κανένας δεν έμοιαζε με την 10μελη κολεκτίβα. Χαρακτηριστικά, μία από τις δισκοκριτικές της εποχής ανέφερε πως το ντεμπούτο άλμπουμ τους «ακούγεται σαν το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του hip-hop, όλα μαζί».
Σε μια προσπάθεια του RZA να διατυπώσει προφορικά την αποστολή των Wu-Tang Clan, είχε πει:
«Θέλαμε να ανοίξουμε το μυαλό της νεολαίας και του κόσμου, να συνειδητοποιήσουμε τις καταστάσεις και τους ανθρώπους γύρω μας, την κοινότητα, τις πολεμικές τέχνες, να αποκτήσουμε αυτογνωσία. Ήταν η σοφία του σύμπαντος. Ήταν κάτι που έπρεπε να εμπνεύσει. Αν ο MC Hammer πουλήσει 10 εκατομμύρια δίσκους, δεν σημαίνει τίποτα -είναι απλά 10 εκατομμύρια άνθρωποι που χορεύουν. Όταν οι Wu-Tang πουλάνε ένα εκατομμύριο δίσκους, έχουμε ένα εκατομμύριο ανθρώπους που ξύπνησαν. Αυτή είναι μεγάλη διαφορά».
Επιπλέον, η πρωτότυπη τεχνική sampling του RZA που άλλαζε τον τόνο και την ταχύτητα των τραγουδιών, διαμόρφωσε την παραγωγή στο hip-hop τα επόμενα χρόνια, αποτελώντας έμπνευση για τους Jay-Z, DJ Premier, Nas, Notorious B.I.G. και Kanye West.
Τέλος, το συγκρότημα κατάφερε να γίνει ένα παγκόσμιο brand name. Ανέπτυξαν τη σειρά ρούχων Wu Wear, η οποία συνέβαλε στο να γίνει το σήμα της Wu-Tang Clan ένα άμεσα αναγνωρίσιμο σύμβολο σε όλο τον κόσμο, έκαναν δημοφιλή την ιδέα ότι οι ράπερ πρέπει να έχουν τις δικές τους σειρές ρούχων -κάτι αντίστοιχο με τους Run-D.M.C και την Adidas, τον LL Cool J και την Kangol-, και τα μέλη του γκρουπ είναι από τους πιο επικερδείς hip-hop μουσικούς του στον κόσμο.
➪ Info
Η προπώληση συνεχίζεται στα 45€
Προσφορά διημέρου: Royksopp/Tash Sultana (21/6/23, Πλατεία Νερού + Ξέφωτο ΚΠΙΣΝ) + Wu-Tang Clan (27/7/23, Πλατεία Νερού): 65€
Διάθεση εισιτηρίων:
Διατίθενται περιορισμένα VIP εισιτήρια (120€ & 140€). Στη συγκεκριμένη κατηγορία περιλαμβάνονται οι εξής προνομιακές παροχές:
- Ξεχωριστή υπερυψωμένη περιοχή διαμορφωμένη με stands & stools για όλους
- Open-bar
- Προτεραιότητα πρόσβασης στο χώρο
- Ιδιωτικό parking
- Ξεχωριστές τουαλέτες
- Aναμνηστικό δώρο
Τηλεφωνικά στο 11876
Online στα releaseathens.gr / viva.gr
Φυσικά σημεία: Καταστήματα Wind, Public, Media Markt, Ευριπίδης, Yoleni’s και Viva Spot Τεχνόπολης
Όλες οι πληροφορίες (τιμές, πρόγραμμα, πρόσβαση) στο releaseathens.gr
Follow Release Athens: Website | Facebook | Instagram | TikTok | YouTube | Spotify | Twitter