Η Συμφιλίωση. Τα μοναδικά “αντίθετα” βλέμματα του Henri Cartier-Bresson και του Martin Parr
Η έκθεση, που θα διαρκέσει στο Ίδρυμα Henri Cartier-Bresson έως τις 12 Φεβρουαρίου, καλύπτει την "αντίθεση" μεταξύ των δύο κορυφαίων της φωτογραφίας μέσα από την αντίστοιχη φωτογραφική τεκμηρίωση της κοινωνίας της Βόρειας Αγγλίας.
Όταν ο Martin Parr εντάχθηκε στο Magnum Photos το 1994, η αποδοχή του αντιμετωπίστηκε με βαθύ σκεπτικισμό. Τι μπορούσε να είχε κάνει ο γεννημένος στο Epsom φωτογράφος για να ανταγωνιστεί τον μοναδικό συνιδρυτή του Magnum, Henri Cartier-Bresson; Για τον Γάλλο πρωτοπόρο της φωτογραφίας δρόμου, ο οποίος είχε κάνει την ανθρωπιστική προσέγγιση του μέσου το χαρακτηριστικό του στυλ, η απάντηση θα μπορούσε να βρεθεί στο “σκληρά σκωπτικό μάτι” του Parr, το ίδιο μάτι με το οποίο κοίταζε και κατέγραφε τον κόσμο γύρω του, ξεκινώντας από την πραγματικότητα της μικρής πόλης της Αγγλίας που χρησίμευσε ως το κύριο θέμα των πολλών παγκοσμίως διάσημων οπτικών ιστοριών του.
GB. England. New Brighton. From ‘The Last Resort’. 1983-85.
“Ανήκουμε σε δύο διαφορετικά ηλιακά συστήματα”, είπε ο Cartier-Bresson στον Parr το 1995, αφού είδε την τελευταία του σειρά, η οποία δεν τον είχε εντυπωσιάσει. Για την ακρίβεια, ο γεννημένος στο Chanteloup-en-Brie δημιουργός εικόνων πίστευε ότι “όλοι οι άνθρωποι μοιράζονται κοινές εμπειρίες και επομένως πρέπει να φωτογραφίζονται με ενσυναίσθηση και αλληλεγγύη”: μια οπτική που, διαμετρικά αντίθετη με εκείνη του Parr – το έργο του οποίου ανέκαθεν ευδοκιμούσε από την ακραία και καρικατουρίστικη απεικόνιση των συμπατριωτών του – εμπόδιζε αρχικά τον Cartier-Bresson να δει τον Άγγλο συνάδελφό του ακόμη και ως φωτογράφο, πόσο μάλλον ως έναν φίλο.
Παρόλα αυτά, η αιχμηρή απάντηση του Parr δεν άργησε να έρθει. “Αναγνωρίζω ότι υπάρχει ένα μεγάλο χάσμα ανάμεσα στον τρόπο που γιορτάζετε τη ζωή και στη δική μου υπονοούμενη κριτική σε αυτήν… Αυτό που θα διερωτώμουν μαζί σας είναι: “Γιατί να πυροβολήσετε τον αγγελιοφόρο;”“, αντέτεινε ο φωτογράφος. Καθ’ όλη τη διάρκεια των ετών, οι δύο τους, οι οποίοι τελικά κατάφεραν να επιλύσουν την αρχική τους διαμάχη, ήταν πάντα πολύ ανοιχτοί όσον αφορά τις αντίθετες επαγγελματικές τους απόψεις. Ωστόσο, αυτό που κανείς τους δεν γνώριζε ήταν ότι, 18 χρόνια μετά την αποχώρηση του Cartier-Bresson, ο Parr θα συνειδητοποιούσε ότι οι μόνο εκ πρώτης όψεως ασυμβίβαστες οπτικές πρακτικές τους ήταν -και είναι, μέχρι σήμερα- οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος.
Βασιζόμενη σε αυτή την παραδοχή, η νέα έκθεση “Συμφιλίωση”, που θα διαρκέσει στο Ίδρυμα Henri Cartier-Bresson στο Παρίσι έως τις 12 Φεβρουαρίου, αντιπαραβάλλει το έργο των δύο σημαντικών φωτογράφων του Magnum σε μια συναρπαστική εξερεύνηση των αντίστοιχων ματιών τους. Με επίκεντρο την τεκμηρίωση της “βορειοαγγλικής κοινωνίας στη δουλειά και στο παιχνίδι” των Cartier-Bresson και Parr, η έκθεση δίνει νέα πνοή στα αρχεία των δημιουργών εικόνων για να αποκαλύψει τι είναι τελικά αυτό που κάνει τους δύο πρωτοπόρους φωτογράφους να μοιάζουν περισσότερο απ’ ό,τι νομίζει κανείς.
Στο επίκεντρο της έκθεσης βρίσκεται το πρωτόγνωρο Stop laughing – This is England του Cartier-Bresson: μια φωτογραφική σειρά που, η οποία ανατέθηκε ως μέρος μιας ταινίας που γυρίστηκε από τον Douglas Hickox για τον βρετανικό τηλεοπτικό σταθμό ITV/ABC το 1962, και παρουσίαζε στους θεατές ένα διεισδυτικό, διασκεδαστικό πορτρέτο των Άγγλων που ζουν στον βιομηχανικό βορρά της χώρας σε Blackpool, Λίβερπουλ, Μάντσεστερ και Sheffield. Προς έκπληξη όλων, συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου του Parr, οι εικόνες αυτές και ο σχετικός σχολιασμός “παρουσιάζουν μια ανησυχητική ομοιότητα με το πολύπαθο έργο του Martin Parr, που δημοσιεύθηκε στο The Last Resort το 1986, περίπου 24 χρόνια αργότερα”, αναφέρεται σε ανακοίνωση που εκδόθηκε πριν από τα εγκαίνια της έκθεσης, τα οποία πραγματοποιήθηκαν στο ίδρυμα στις 4 Νοεμβρίου.
Μαζί με τις πρωτότυπες εκτυπώσεις από αυτό το έργο παρουσιάζονται και στιγμιότυπα από την ταινία του Hickox, το βιβλίο του Martin Parr The Last Resort και το Black Country Stories, μία από τις πρώτες δουλειές του φωτογράφου, η οποία, χρονολογούμενη από το 2009, είδε τον εικαστικό καλλιτέχνη να ταξιδεύει στη Βόρεια Αγγλία για να αποτυπώσει πώς, παραθέτοντας τα λόγια του ίδιου του Cartier-Bresson, “η Αγγλία είναι το πιο εξωτικό μέρος στον κόσμο”. Μιλώντας για τα χαμένα από καιρό στιγμιότυπα του Henri Cartier-Bresson και το γραπτό υλικό που τα συνοδεύει, ο François Hébel, απερχόμενος διευθυντής του Ιδρύματος Henri Cartier-Bresson και πρώην διευθυντής του γραφείου του Magnum στο Παρίσι, λέει ότι αυτά: “είναι ο Martin Parr 25 χρόνια πριν, μόνο που είναι ασπρόμαυρα και ο Henri ψάχνει για πράγματα που τον αφορούν περισσότερο και είναι μάλλον λιγότερο μετωπικός από τον Martin” και προσθέτει ότι μια τέτοια απροσδόκητη επανανακάλυψη ήταν “μια αρκετά εκπληκτική σύμπτωση”.
Τοποθετημένες η μία δίπλα στην άλλη σε ένα δελεαστικό παιχνίδι αντιθέσεων και συγκρίσεων και εκτεθειμένες σε μια συνεκτική συλλογή ασπρόμαυρων και πολύχρωμων σκηνών, οι 50 φωτογραφίες που ανήκουν στον Γάλλο φωτογράφο-ουμανιστή και οι 50 που τράβηξε ο κατ’ εξοχήν Άγγλος δημιουργός εικόνων αποδεικνύουν πώς, “αν και ο τρόπος προσέγγισής τους ήταν διαφορετικός, ενδιαφέρθηκαν για το ίδιο πράγμα”, εξηγεί ο Hébel. Αναλογιζόμενος τη χρονολογημένη διαμάχη του με τον Cartier-Bresson και την εκπληκτική ομοιότητα μεταξύ της δικής του τεκμηρίωσης της αγγλικής παραλίας και της οπτικής μελέτης του Parr, ο Βρετανός φωτογράφος παραδέχεται ότι “υπάρχει μεγαλύτερη ομοιότητα από ό,τι φαντάζεστε, αλλά αυτό δεν ήταν πολύ εμφανές τότε”. Και αν είναι δύσκολο να πούμε τι θα σκεφτόταν ο πρωτοπόρος της γαλλικής φωτογραφίας για έναν τόσο απίθανο παραλληλισμό, τουλάχιστον οι εικόνες που εκτίθενται στο Reconciliation μιλούν από μόνες τους.
Σκηνοθετεί ο Antoine Fuqua του "Training Day", στο σενάριο βρίσκεται ο John Logan του "The Aviator", ενώ παραγωγός είναι ο Graham King του "Bohemian Rhapsody".
Σκηνοθετεί ο Antoine Fuqua του "Training Day", στο σενάριο βρίσκεται ο John Logan του "The Aviator", ενώ παραγωγός είναι ο Graham King του "Bohemian Rhapsody".
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.