Ο Ντόναλντ Τραμπ κέρδισε 15 εκλεκτορικές ψήφους όταν επικράτησε στο Μίσιγκαν την ημέρα των Εκλογών. Μία ακόμη μεγάλη νίκη που συνέβαλε στην εξασφάλιση της δεύτερης προεδρικής του θητείας. Το Ντιτρόιτ, η μεγαλύτερη πόλη του Μίσιγκαν είναι το κέντρο της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο Τραμπ με την υποστήριξη της Γερουσίας των ΗΠΑ θα αναλάβει και πάλι τον έλεγχο της ομοσπονδιακής κυβέρνησης και είναι σαφές ότι η κυβέρνησή του θα υιοθετήσει διαφορετική προσέγγιση για τα ηλεκτρικά οχήματα.

Τα ηλεκτρικά οχήματα (EVs), ωστόσο δεν πρόκειται να εξαφανιστούν

Ο εκλεγμένος πρόεδρος έχει κάνει αντικρουόμενες δηλώσεις σχετικά με τα ηλεκτρικά οχήματα. Κατά την ομιλία του για την υποψηφιότητά του τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους, ο Τραμπ δεσμεύτηκε να «τερματίσει την υποχρέωση για ηλεκτρικά οχήματα από την πρώτη μέρα», με ξεκάθαρη αναφορά στον στόχο της κυβέρνησης Τζο Μπάιντεν να φτάσει τις πωλήσεις EVs στο 50% έως το 2030. Η κίνηση αυτή θα σώσει την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία από την «ολοκληρωτική εξαφάνιση» και θα μειώσει τις τιμές των αυτοκινήτων στις ΗΠΑ κατά χιλιάδες δολάρια υποστήριξε το επιτελείο του Ρεπουμπλικανού τότε υποψηφίου. Ο Τραμπ χαρακτήρισε τις ομοσπονδιακές δαπάνες για ηλεκτρικά οχήματα και τους φορτιστές τους ως μέρος της «πράσινης απάτης», παραπέμποντας στο «Green New Deal». Νωρίτερα φέτος είπε σε κοινό στο Μίσιγκαν ότι η έμφαση της βιομηχανίας στα ηλεκτρικά οχήματα θα διευκολύνει την Κίνα να κυριαρχήσει στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.

Από την άλλη όμως, ο CEO της Tesla Έλον Μασκ έχει αποδειχθεί αξιόπιστος υποστηρικτής, σύμβουλος και χρηματοδότης του εκλεγμένου προέδρου. Ο Τραμπ, ένας πολιτικός που λειτουργεί βάσει συναλλαγών, φαίνεται διατεθειμένος να τον ανταμείψει κάνοντας στροφή 180 μοιρών κι όχι για πρώτη φορά στην πολιτική του διαδρομή. «Είμαι υπέρ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων», είπε ο χαρακτηριστικά τον Αύγουστο, σοκάροντας ακόμα και τους υποστηρικτές του. «Πρέπει να είμαι, επειδή ο Έλον με υποστήριξε πολύ δυνατά». Η μετοχή της Tesla αυξήθηκε κατά 13% την Τετάρτη αμέσως μετά τη νίκη του.

Θα είναι δύσκολο και χρονοβόρο για τον Τραμπ και τους συμμάχους του να ακυρώσουν τέσσερα χρόνια υποστήριξης προς τα EVs. Επειδή πολλές πολιτικές που αφορούν το κλίμα έχουν κατοχυρωθεί με ομοσπονδιακό νόμο θα χρειαστεί βοήθεια από το Κογκρέσο για να τις καταργήσει. Οι φορολογικές πιστώσεις για τα EVs ενδέχεται να είναι ο πρώτος εύκολος στόχος, καθώς οι Ρεπουμπλικάνοι δεν τις στήριξαν ποτέ. Ωστόσο, οι αυστηρότεροι κανονισμοί εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος και του Υπουργείου Μεταφορών που οριστικοποιήθηκαν φέτος έχουν λάβει την υποστήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι Ρεπουμπλικάνοι που είναι φιλικά διακείμενοι προς τη βιομηχανία ίσως να μην βοηθήσουν τον Τραμπ σε αυτό το θέμα. Οποιαδήποτε χρηματοδότηση για τα εργοστάσια που κατασκευάζουν ηλεκτρικά οχήματα και μπαταρίες και κατευθύνεται προς πολιτείες με Ρεπουμπλικανούς κυβερνήτες δεν θα είναι εύκολο να διακοπεί.

Η διοίκηση του Τραμπ θα έχει τον έλεγχο της χρηματοδότησης από τον Νόμο για τις Υποδομές και τον Νόμο για τη Μείωση του Πληθωρισμού που δεν έχει ακόμη κατανεμηθεί. Τα κονδύλια εκεί μπορεί να περιλαμβάνουν τα υπόλοιπα χρήματα που είχαν δεσμευτεί για ένα εθνικό δίκτυο φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Οι ηγέτες της αυτοκινητοβιομηχανίας πιθανόν να επηρεαστούν από τις υποσχέσεις του Τραμπ για επιβολή υψηλών δασμών στα εισαγόμενα προϊόντα, αυξάνοντας τις τιμές των ξένων αυτοκινήτων που πωλούνται στις ΗΠΑ. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που πιθανόν να αντιμετωπίσουν προκλήσεις περιλαμβάνουν τις γερμανικές Mercedes-Benz και BMW, ενώ οι εγχώριες εταιρείες General Motors, Ford και Stellantis ίσως ευνοηθούν.

Την τελευταία φορά που ο Τραμπ βρέθηκε στην εξουσία, η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος (EPA) προσπάθησε να αποσύρει την εξαίρεση που επιτρέπει στην Καλιφόρνια να θέτει πιο αυστηρούς στόχους εκπομπών από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Η Καλιφόρνια είναι μια από τις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων στη χώρα και άλλες πολιτείες έχουν δείξει προθυμία να ακολουθήσουν το παράδειγμά της για μηδενικές εκπομπές.

Η κυβέρνηση Μπάιντεν τοποθέτησε τη βιομηχανία αυτοκινήτων στο επίκεντρο της νέας της προσέγγισης για την εσωτερική πολιτική. Ψήφισε νόμους που δημιουργούν νέες φορολογικές ελαφρύνσεις για τους αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων και διέθεσε δισεκατομμύρια σε εταιρείες που κατασκευάζουν EVs και δημόσιες υποδομές για τη φόρτισή τους. Υπό τον Μπάιντεν, η EPA ολοκλήρωσε επίσης νέα και πιο αυστηρά όρια στις εκπομπές ρύπων, που σταδιακά θα απαιτούν από τη βιομηχανία αυτοκινήτων να παράγει πιο οικονομικά αυτοκίνητα και να καταπολεμά την ατμοσφαιρική ρύπανση.

Ο Μπάιντεν έχει επίσης λάβει πιο σθεναρή στάση απέναντι στην απειλή της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία εξάγει μια σταθερή ροή οικονομικών EVs στο εξωτερικό, κυρίως σε χώρες της Νότιας Αμερικής, της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής. Η κυβέρνηση επέβαλε πρωτοφανές δασμό 100% στα κινεζικής κατασκευής οχήματα. Ο Τραμπ έχει υποσχεθεί να εντείνει την επιθετική εμπορική στάση των Ηνωμένων Πολιτειών απέναντι στην Κίνα.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θέλουν τα EVs να γίνουν αντικείμενο πολιτικών αντιπαραθέσεων. Νωρίτερα αυτό το καλοκαίρι, ο CEO της Ford, Τζιμ Φάρλεϊ, προσπάθησε να τονίσει ότι η πολιτική δεν έχει θέση στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Εν τω μεταξύ οι ίδιοι αγοραστές θα συνεχίσουν να καθορίζουν το μέλλον των EVs στις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων στην πράξη.

*Με στοιχεία από το Wired. 

 

☞︎ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο FacebookX/Twitter και Instagram.