Ήταν καλοκαίρι, πριν κάποια χρόνια, όταν με την επιστροφή μου στο γραφείο μετά από άδεια έμεινα σοκαρισμένος κοιτάζοντας την οθόνη του υπολογιστή μου άφωνος. Θυμάμαι ότι είχα τραβήξει σχετικό screenshot – αλλά άντε να το βρω τώρα μέσα στον χαμό των Google Photos – με τον αριθμό των email που υπήρχαν αδιάβαστα στο Inbox μου: ήταν περίπου 1300 email σε ένα διάστημα 9 ημερών.

Η αλήθεια είναι ότι δεν ήξερα τι να κάνω. Από που να ξεκινήσω, μονολογούσα, και απλά είχα ακινητοποιηθεί. Η πλατφόρμα διαχείρισης email που χρησιμοποιούσα, το Outlook της σουίτας Microsoft Office, είχε την δυνατότητα να απαντάει στα εισερχόμενα email μέσω αυτοματοποιημένης διαδικασίας με συγκεκριμένο ή προσαρμοσμένο κείμενο, αλλά αυτό δεν απέτρεπε τους υπόλοιπους στο να με συμπεριλάβουν στην αλληλογραφία τους, είτε ως βασικό παραλήπτη είτε ως CC. Όσο έλειπα λοιπόν το mailbox γέμιζε, οι συνομιλίες προχωρούσαν, εγώ έκανα βουτιές και όταν επέστρεψα έπρεπε να καταφέρω να συγχρονιστώ με τις εξελίξεις όσο πιο γρήγορα μπορούσα.

Τι θα γινόταν όμως αν η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) μπορούσε να αναλάβει τις απαντήσεις μου για όσο διάστημα απουσίαζα; Και δεν αναφέρομαι σε αυτοματοποιημένα replies, αλλά στη μορφή που δίνει πλέον απαντήσεις το ChatGPT σε οτιδήποτε το ρωτήσεις. Θα μπορούσε μια «μηχανή» να με αντικαταστήσει χωρίς να δημιουργήσει το απόλυτο χάος;

Εκείνη την περίοδο, όχι – βλέπεις, η ΤΝ, δεν είχε ακόμα αναπτυχθεί τόσο έντονα. Αυτή την στιγμή, δεν είναι ακατόρθωτο. Στο μέλλον, σίγουρα.

Πώς διαμορφώνεται λοιπόν η ηλεκτρονική μας αλληλογραφία στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης και της μηχανικής μάθησης;

Τα τελευταία λίγα χρόνια, η Google, χρησιμοποιεί την τεχνολογία της μηχανικής μάθησης κάνοντας προβλέψεις λέξεων την ώρα που γράφουμε κάποιο email. Για παράδειγμα, αν γράψω Hello, I hope you το Gmail συμπληρώνειare doing well. Αν μάλιστα δεν πρόκειται για σύνταξη νέου email αλλά για απάντηση, τότε αν ο αποστολέας του email είναι κάποιος George, τότε το Gmail μετά το “Hello” μου μπορεί να συμπληρώσει “George”.

Φυσικά, δεν είμαι μόνο η Google που έχει αναπτύξει ένα σύστημα προβλέψεων κατά την διάρκεια της πληκτρολόγησης, αλλά και εφαρμογές που χρησιμοποιούμε καθημερινά για τις επικοινωνίες μας στα social media και στα SMS (ναι, υπάρχουν ακόμα), όπως το SwiftKey Keyboard – πλέον ανήκει στη Microsoft.

Μία από τις νεοσύστατες εταιρείες που αναπτύσσουν αντίστοιχο λογισμικό είναι και η Compose AI, η οποία έχει κυκλοφορήσει και extension για τον Google Chrome. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στο site της, «Το Compose AI μειώνει το χρόνο γραφής σας κατά 40% με αυτόματη συμπλήρωση και δημιουργία κειμένου τεχνητής νοημοσύνης». Ο ιδρυτής και CEO της Compose AI, δηλώνει πως «Η αυτόματη συμπλήρωση δεν πρόκειται να σας απομακρύνει από αυτό που ήδη θέλετε να πληκτρολογήσετε. Απλώς επιταχύνει την διαδικασία».

Αρκετοί φοβούμενοι το «άγνωστο» που δημιουργεί η τεχνητή νοημοσύνη και, το υποπεδίο της, η μηχανική μάθηση (ΜΜ), στέκονται διστακτικοί μπροστά στις τεχνολογικές εξελίξεις και τις νέες δυνατότητες που μας προσφέρουν διάφορα εργαλεία όπως το ChatGPT της OpenAI, αλλά καμία μηχανή, κανένα ρομπότ, δεν πρόκειται να μας οδηγήσει σε άλλη κατεύθυνση από αυτήν που θέλουμε. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι, τουλάχιστον στο κομμάτι της ηλεκτρονικής επικοινωνίας και του email, η ΤΝ και η ΜΜ είναι σαν το ηλεκτρικό ποδήλατο. Εμείς κρατάμε το τιμόνι, συνεχίζουμε να κάνουμε πετάλι, αλλά είναι υποβοηθούμενο.

«Βρισκόμαστε σε μια νέα εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, όπου τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα έχουν τη δύναμη να οδηγήσουν αυτή τη υποβοήθηση στο επόμενο επίπεδο», έγραψε η Aparna Pappu στο Wired, αντιπρόεδρος και γενική διευθύντρια της πλατφόρμας Google Workspace.

Βέβαια, αν η τεχνητή νοημοσύνη συντάσσει email για εμάς ξεκινώντας με το «Καλησπέρα, ελπίζω να σε βρίσκω καλά», καλύτερα να επανέλθουμε στην χειρόγραφη αλληλογραφία και να περιμένουμε τα ΕΛΤΑ. Γι’ αυτό, και όπως τονίζει η Pappu, η μετάβαση στην ΤΝ «θα πρέπει να γίνει με τη μέγιστη δυνατή προσοχή, με ασφάλεια και ποιότητα».

Πάντως, μέχρι στιγμής, η τεχνητή νοημοσύνη δεν έχει ενσωματωθεί πλήρως στα email ούτε έχει δοκιμαστεί ενδελεχώς – σε αντίθεση με άλλα στοιχεία του κόσμου μας, όπως οι εξετάσεις σε σχολεία και πανεπιστήμια, στην γραφιστική, την αρχιτεκτονική και την δικηγορία – και, ίσως, απέχουμε αρκετά από την στιγμή όπου μία μηχανή αντικαταστήσει την υπογραφή μας στην ηλεκτρονική αλληλογραφία.

Για να φτάσουμε σε εκείνο το σημείο, θα πρέπει τα εργαλεία ΤΝ/ΜΜ να έχουν την ικανότητα να συντάσσουν αυτόματα ολόκληρες παραγράφους, οι οποίες θα είναι μέρος ενός επαγγελματικού ή προσωπικού διαλόγου αφήνοντας το περιθώριο στον παραλήπτη του email μας να συνεχίσει την όποια συζήτηση. Οι προτροπές σε αυτή την περίπτωση θα είναι τα γραφόμενα του ατόμου που μας έστειλε το email και όχι κάποιες δικές προκαθορισμένες.

Επίσης, για να αναπτυχθεί μια συζήτηση μέσω email η οποία για παράδειγμα αφορά μια εσωτερική διαδικασία μίας εταιρείας, θα πρέπει η ίδια η εταιρεία να έχει ενσωματώσει – αν όχι αναπτύξει – ένα εργαλείο ΤΝ στα συστήματά της και στις βάσεις δεδομένων της, προκειμένου η απαντήσεις που θα δίνονται να έχουν λογική, βάση και συνοχή.

Ο John Humphrey, επικεφαλής της πλατφόρμας δεδομένων της Mailchimp – το πρόγραμμα που χρησιμοποιούν οι περισσότερες εταιρείες παγκοσμίως για διαφημιστικές εκστρατείες και newsletter, συγκρίνει σε αυτό το επίπεδο την ΤΝ με έναν υπάλληλο που κάνει την πρακτική του σε μια εταιρεία. «Μπορεί να έχει εξαιρετικές ιδέες, αλλά δεν θα τον αφήνατε να ηγηθεί μιας μεγάλης εκστρατείας».

Έτσι λοιπόν φαίνεται πως ο τομέας της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, προς το παρόν, δεν είναι και τόσο εύφορο έδαφος για την περαιτέρω ανάμειξη της τεχνητής νοημοσύνης και την ανάπτυξή της. Ίσως θα μπορούσαν κάποιες εταιρείες, όπως η OpenAI ή κάποια αντίστοιχη, να αναπτύξουν εφαρμογές που θα ενσωματωθούν σε email clients (βλ. Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird, Apple Mail κλπ) και φέρουν ένα κωμικό πνεύμα αλά Jerry Seinfeld στην σύνταξη αλληλογραφίας, αλλά είμαστε πραγματικά έτοιμοι για κάτι τέτοιο όταν στα μάτια μας οι περισσότεροι συνάδελφοί μας μοιάζουν (στην καλύτερη περίπτωση) με τον Kramer;

➯Με πληροφορίες από το Wired