Πριν λίγο καιρό είχαμε μιλήσει για τη σημασία της μπλε σκιάς στον καλτ κινηματογράφο. Με αφορμή εκείνο το άρθρο, ήρθε η ώρα να μιλήσουμε για ένα από τα πιο διαδεδομένα και αναγνωρίσιμα makeup looks στην ιστορία του κινηματογράφου αλλά και της ομορφίας: το smokey eye. 

Μάγισσες, femme fatales, γκοθ μαθήτριες, σύμβολα της μόδας, γκρούπιζ– το smoky eye έχει περάσει από όλες τις αισθητικές και τις υποκουλτούρες, αποτελώντας σήμερα ένα σύμβολο δυναμισμού και αυτοπεποίθησης. Στον κινηματογράφο (αλλά και στην τηλεόραση ή στα βίντεο κλιπ) το μακιγιάζ χρησιμοποιείται για να προσθέσει στο storytelling και στην περιγραφή των χαρακτήρων. Στις ταινίες, οι χαρακτήρες που φορούν smokey μακιγιάζ είναι τολμηροί, σέξι και δυναμικοί. Μπορεί να είναι μια μυστική πράκτορας ή μια παγανίστρια με μαγικές ικανότες, ένα σύμβολο του σεξ ή μια vamp villain. Το σίγουρο είναι πάντως ότι το smoky eye δεν είναι για το κορίτσι της διπλανής πόρτας.

Οι σκιές ματιών και το eyeliner προέρχονται από την αρχαιότητα, όταν οι γυναίκες χρησιμοποιούσαν κάρβουνο ή πίσσα– που συνήθως δημιουργούνταν από την καύση του φελλού ή κάποιου είδους ξύλου – για να μουτζουρώσουν τα μάτια τους. Στην αρχή της κινηματογραφικής βιομηχανίας, ειδικά στις βωβές ταινίες, οι ηθοποιοί έβαφαν έντονα τα μάτια τους με κάρβουνο, για να ξεχωρίζουν καλύτερα στο ασπρόμαυρο (μπορείτε να βρείτε φωτογραφίες του Τσάρλι Τσάπλιν με eyeliner). Λίγα χρόνια αργότερα, η Γερμανίδα ηθοποιός Marlene Dietrich δημιούργησε το δικό της χαρακτηριστικό smokey look ανακατεύοντας πίσσα με βαζελίνη για να δημιουργήσει μια σκούρα γκρι σκιά ματιών.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και της δεκαετίας του 1960, τα δραματικά cat eye της Sophia Loren και της Brigitte Bardot έγιναν μια από τις πιο διαδεδομένες τάσεις ομορφιάς της εποχής. Στις δεκαετίες του ’70 και του ’80, χαρακτήρες όπως η Foxy Brown (Pam Grier) και η May Day (Grace Jones) εδραίωσαν το smoky eye ως το go-to μακιγιάζ για ρόλους δυναμικών γυναικών, ενώ τα goth icons Morticia Addams (Anjelica Huston) και Elvira ( Cassandra Peterson) υιοθέτησαν μια πιο σκοτεινή και σέξι εκδοχή του look.

Στις δεκαετίες του ’80 και του ’90, το ματ smokey eye κυριαρχούσε χάρη στην επιρροή γνωστών makeup artists όπως ο Kevyn Aucoin και η Alexis Vogel, που δημιούργησαν το σήμα κατατεθέν beauty look της Pamela Anderson όπως το ξέρουμε σήμερα, το οποίο έκανε το ντεμπούτο του το 1996 στην ταινία Barb Wire (όπως θα παρατηρήσετε, αυτό το μακιγιάζ δεν έχει καμία σχέση με τις εμφανίσεις της στο Baywatch era της). Το look της Anderson συνδύασε τη ατημέλητη grunge αισθητική με το υψηλό glam που είχε απομείνει από τα supermodels της δεκαετίας του ’80.

Αυτήν τη στιγμή βλέπουμε μια στροφή από το δροσερό, προσεγμένο και clean μακιγιάζ της αισθητικής του «That Girl» που ήταν στην μόδα μέχρι το 2020, σε πιο βρώμικες, μουτζουρωμένες, ματ εμφανίσεις με χθεσινοβραδινό eyeliner και εμφανείς μαύρους κύκλους. Το smoky eye επέστρεψε και είναι σαν να μην έφυγε ποτέ.

SIREN OF THE TROPICS (1927)

Στη γαλλική βουβή ταινία του 1927 πρωταγωνιστεί η διάσημη χορεύτρια καμπαρέ, bisexual icon και κατάσκοπος Ζοζεφίν Μπέικερ ως Παπιτού, μια γυναίκα από μια ισπανική αποικία που ερωτεύεται έναν Γάλλο και τον ακολουθεί στο Παρίσι.

ARABESQUE (1966)

Η βασίλισσα των smoky cat eye sto Χόλιγουντ, Σοφία Λόρεν είχε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα makeup looks του κινηματογράφου, το οποίο ειχεδ υιοθετήσει τόσο για τις ταινίες στις οποίες εμφαιζόταν όσο και στις δημόσιες εμφανίσεις της. Στην ταινία της Arabesque του 1966, είναι η επιτομή του ερωτισμού και της ομορφιάς.

smokey eye

CET OBSCUR OBJET DU DÉSIR (1977)

Αυτή διακεκριμένη ισπανο-γαλλική ταινία της δεκαετίας του 1970 εξερευνά τη σκοτεινή πλευρά της επιθυμίας. Είναι ένα ερωτικό μελόδραμα για έναν χήρο, τον Matthieu, ο οποίος βασανίζεται από τον πόθο του για μια νεαρή χορεύτρια φλαμένκο ονόματι Conchita. Η Angela Molina στον ρόλο της Conchita εμφανίζεται με smokey eye σε γήινους καφέ τόνους.

A VIEW TO KILL (1985)

Με την πλούσια ντίσκο glam ατμόσφαιρα της δεκαετίας του 1980 και την androgynous αισθητική της, η Grace Jones παραμένει ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα fashion icons της μουσικής και του κινηματογράφου. Στην ταινία του James Bond, A View To Kill, υποδύεται την May Day, μια σκληρή σωματοφύλακα και δολοφόνο. Φορώντας ένα Azzedine Alaïa σύνολο, κόκκινο κραγιόν και έντονο smokey eye σε αποχρώσεις του ροζ και του μαύρου, η εμφάνιση αυτή είναι άλλο ένα δυνατό serve στην καριέρα της.

ELVIRA: MISTRESS OF THE DARK (1988)

Αυτή η καλτ κωμωδία τρόμου βασίζεται στην τηλεοπτική σειρά της δεκαετίας του 1980 Elvira’s Movie Macabre. Στην ταινία, η τηλεοπτική παρουσιάστρια Elvira εγκαταλείπει τη δουλειά της εξαιτίας μιας σεξουαλικής παρενόχλησης στον χώρο εργασίας της – τι ποιο σύνηθες; Μαλλί στο Θεό, graphic smokey eye, έντονο κόκκινο κραγιόν και ροζ ρουζ: όλα υπέροχα camp και γκοθ.

THE ADDAMS FAMILY (1991)

Η Anjelica Huston παραμένει η πιο εμβληματική Morticia Addams. Με το κυνικό της χιούμορ, τα μακριά μαύρα μαλλιά της, τα μυτερά κόκκινα νύχια και το τολμηρό glam με το κατακόκκινο κραγιόν και τη μαύρη σκιά μέχρι τους κροτάφους, μας έδωσε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και χαρακτηριστικά looks του κινηματογράφου.

SHOWGIRLS (1995)

Πώς γίνεται μια από τις χειρότερες ταινίες του Ολλανδού μετρ των ταινιών επιστημονικής φαντασίας (Paul Verhoeven) -δεν το λέμε εμείς, ψηφίστηκε χειροτερη ταινία της χρονιάς το 1995- να έχει ένα από τα καλύτερα μακιγιάζ στον κινηματογράφο; Ναι, χάλια διάλογοι, ανισόρροπη πλοκή, ακόμη χειρότερες ερμηνείες, αλλά τα makeup looks; *chef’s kiss* Fan fact: Το μακιγιάζ της ταινίας ενέπνευσε το εξίσου iconic μακιγιάζ της σειράς Euphoria. Σήμερα έχει γίνει δικαίως cult classic.

BARB WIRE (1996)

Μιλώντας για κακές ταινίες και καλό smokey eye, έχουμε το Barb Wire.  Από πέρυσι γίναμε μάρτυρες της επιστροφής του λεπτού φρυδιού, του ματ δέρματος και του ατημέλητου smokey look, όλα χάρη στην Pam και τη δική της πολιτισμική «αναγέννηση».

Ένα φουτουριστικό ριμέικ της «Καζαμπλάνκα», το Barb Wire υποτίθεται ότι θα ήταν η μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία της εμβληματική σεξοβόμβας των 90s, Pamela Anderson, αλλά απέτυχε στο box office και έλαβε κακές κριτικές. Παρόλα αυτά, έκτοτε έχει αποκτήσει το δικό του καλτ κοινό. Fun Fact: κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων η Pamela έκανε τατουάζ ένα συρματόπλεγμα (barb wire) στο μπράτσο της, έτσι ώστε οι make-up artists να μην χρειάζεται να το σχεδιάζουν κάθε μέρα. Το τατουάζ αυτό θα γινόταν trend στα τέλη των 90s.

THE CRAFT (1996)

«Η Nancy Downs (Fairuza Balk) ήταν ίσως ο πιο κατεστραμμένος χαρακτήρας της ταινίας», είχε δηλώσει η σχεδιάστρια κοστουμιών, Deborah Everton το 2016. «Τα ρούχα της ήταν σαν πανοπλία για εκείνη – (με την εμφάνισή της) τρόμαζε τον κόσμο». Το ίδιο μπορεί να ειπωθεί για το μακιγιάζ της – σκούρα vampy χείλη και μουτζουρωμένο eyeliner με καφέ σκιά ματιών, Τρίτη 8 το πρωί πριν την Άλγεβρα; Ναι, παρακαλώ. Έχει ένα εντυπωσιακό και σχεδόν επιθετικό αποτέλεσμα, που έρχεται σε αντίθεση με τα φρέσκα πρόσωπα των άλλων κοριτσιών στο σχολείο της.

GIRL WITH THE DRAGON TATTOO (2009)

Όλο το look της χάκερ Lisbeth Salander, γνωστή και ως το κορίτσι με το τατουάζ, θα μπορούσε να είναι μια χρονοκάψουλα της τρομακτικής χρονιάς που ήταν το 2009 για τη μόδα: emo φράντζα, piercings στη μύτη και το γεγονός ότι δεν φοράει κανένα άλλο προϊόν στο πρόσωπό της εκτός από ένα μουτζουρωμένο μολύβι ματιών μέχρι το κάτω βλέφαρο (aka όλες μας στο γυμνάσιο). Σε αντίθεση με την αγγλική έκδοση, η οποία απεικόνιζε τη Lisbeth με ένα εξίσου minimal αλλά πιο ραφιναρισμένο μακιγιάζ, η σουηδική φαίνεται πιο ρεαλιστική, αφού μοιάζει σαν να το έκανε η ίδια.