Το γιγαντιαίο κεφάλι της Christina Sporrong με το ανοιχτό κρανίο από το οποίο φτερουγίζουν βιβλία στον ουρανό με τίτλο “The Flybrary” – που όταν παρουσιάστηκε στο Burning Man περιείχε 600 βιβλία και λειτουργούσε σαν δανειστική βιβλιοθήκη – έχει εγκατασταθεί στις καταπράσινες εκτάσεις του κτήματος του 12ου Δούκα του Ντέβονσαϊρ, Peregrine Cavendish. Έντεκα ακόμα γλυπτά αποίκησαν το πάρκο του αγγλικού αρχοντικού, φέρνοντας μαζί την ψυχεδέλεια και το ελεύθερο πνεύμα του συγκλονιστικού φεστιβάλ που γίνεται κάθε Αύγουστο στο Βlack Rock Desert της Νεβάδα.
Κι αν λείπει το πλαίσιο μέσα στο οποίο γεννιέται η τέχνη του Burning Man – το απόκοσμο τοπίο της αμερικανικής ερήμου, οι γυμνοί χίπις, τα κοστούμια που μοιάζουν να έχουν κλαπεί από το βεστιάριο της ταινίας «Οι Περιπέτειες της Πρισίλα, Βασίλισσας της Ερήμου», τα τύπου Mad Max μεταλλαγμένα οχήματα – μπορεί τουλάχιστον κανείς να φέρει στο μυαλό του την ατμόσφαιρα της παράξενης αυτής γιορτής: την εκτόνωση, την αίσθηση ζεστασιάς της κοινότητας, την αχαλίνωτη αυτό-έκφραση.
Η έκθεση Radical Horizons: The Art of Burning Man που εγκαινιάστηκε τον Απρίλιο, έφερε στο γρασίδι τoυ Chatsworth κι άλλα εξωπραγματικά έργα: Το τεράστιο, μηχανικό φτερωτό άλογο “Wings of Glory” του Αdrian Ladon, έναν ασημένιο Πήγασο που κινείται και καταπίνει φωτιές.
Μια τριάδα μεταλλικών σκόρων με τίτλο “Le Attrata” των Μargaret Long και Οrion Fredericks. Το “Lodestar” του Randy Polumbo, ένα στρατιωτικό αεροσκάφος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου καρφωμένο με την μύτη του στο έδαφος και διακοσμημένο με λουλούδια από φυσητό γυαλί. Tο “Coralee” της Dana Albany, μια γοργόνα στην κατασκευή της οποίας συμμετείχαν παιδιά από την περιοχή, και χρησιμοποιήθηκε ατσάλι από μια παιδική χαρά που έπρεπε να κατεδαφιστεί.
Και το “Stone 40”, ένας σπειροειδής κύκλος από αιωρούμενες πέτρες βάρους 270 κιλών που προέρχονται από τοπική εξόρυξη, έργο του Benjamin Langholz, του οποίου η περιπλανώμενη ζωή, «πεζοπορία στο Νεπάλ, χορός στο Ισραήλ, σεμινάρια bondage (!) στην Ιαπωνία» άλλαξε, όπως λέει, για πάντα μετά από μια επίσκεψη στο Burning Man το 2016.
H απροσδόκητη συνεργασία ανάμεσα στο Burning Man και το Chatsworth προέκυψε όταν ο οίκος Sotheby’s έφερε σε επαφή τους διοργανωτές του φεστιβάλ με τον Δούκα, ο οποίος είναι συλλέκτης σύγχρονης τέχνης, προβλέποντας ότι έχουν πολλά περισσότερα κοινά μεταξύ τους απ’ όσα θα μπορούσε κανείς να φανταστεί. «Είναι εύκολο να πεις: Burning Man, γυμνοί άνθρωποι! Chatsworth, παλιά, αυτοκρατορική Αγγλία!», όπως λέει και ο καλλιτέχνης Βenjamin Langholz που συμμετέχει στην έκθεση. «Αλλά τότε χάνεις τα επίπεδα σύνδεσης…». Σύνδεση που θα κορυφωθεί την βραδιά του κλεισίματος της έκθεσης, με light show και φαντασμαγορική καύση του έργου Relevé της Rebekah Waites, φέρνοντας στην αριστοκρατική εξοχή του Derbyshire Dales λίγη από την πρωτόγνωρη εμπειρία του Burning Man.
Η έκθεση Radical Horizons: The Art of Burning Man παρουσιάζεται στο Chatsworth House έως την 1η Οκτωβρίου 2022.