Οι περισσότεροι της γενιάς μου θα θυμούνται τον φαιδρό Μαέβιους Παχατουρίδη -κατά κόσμον Σωτήρη Καλυβάτση– να αναλύει σ’ έναν απορημένο Αντώνη Κανάκη που έκανε τον δημοσιογράφο τα βαθέος περιεχομένου έργα του: κάτι άδειους καμβάδες που ο συνεντευξιαστής αποκάλεσε «πολυσυζητημένη δουλειά» και που ο ζωγράφος σημείωσε ότι «δημιουργήθηκαν κατόπιν ώριμης σκέψης και σκληρής δουλειάς».
Τα έργα αυτά του Μαέβιους ονομάζονταν «Η μοναξιά της αγελάδας» και θυμάμαι σαν να ήταν χθες πόσο είχα γελάσει με το όλο σκηνικό, αλλά και με το σχόλιο του Κανάκη: «Ομολογουμένως δυσκολεύομαι να τα καταλάβω και να ερμηνεύσω το μήνυμά τους».
Ε, ναι, Κανάκη, δίκιο έχεις άδικο δεν έχεις. Κι όμως, λευκοί πίνακες σήμερα κοσμούν τοίχους μουσείων και πωλούνται στις γκαλερί για αστρονομικά ποσά, την ίδια ώρα που το debate «τώρα αυτό είναι τέχνη;» δίνει και παίρνει.
Από το Bridge του Ρόμπερτ Ράιμαν που πωλήθηκε για 20,6 εκατομμύρια δολάρια από τον Christie’s το 2015, μέχρι το White on White του Καζιμίρ Μαλέβιτς που βρίσκεται στο MoMA, οι πίνακες για τους οποίους μιλάμε είναι λευκοί αλλά όχι άδειοι. Κι εγώ θα επιχειρηματολογήσω υπέρ των περιβόητων -για τους haters διαβόητων- white paintings και ας δούμε αν θα σε πείσω.
Robert Ryman, Bridge, 1980
Ας αρχίσουμε από τα εύκολα… Λευκό. Όπως πολύ σωστά επισήμαινε πριν κάποια χρόνια στο Vox η Ελίζαμπεθ Σέρμαν, assistant curator στο Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney στην Νέα Υόρκη, το άσπρο χρώμα δεν είναι ποτέ αγνό και καθαρό. «Αν έχετε βάψει ποτέ τους τοίχους του σπιτιού σας, ξέρετε πόσα διαφορετικά λευκά υπάρχουν για να διαλέξετε» σχολίαζε τότε και πρότεινε ένα μικρό πειραματάκι: «Ίσως αν κοιτάτε μόνο ένα λευκό, αυτό να δείχνει καθαρό, ωστόσο αν βάλετε πολλά το ένα δίπλα στο άλλο θα μπορέσετε να διακρίνετε τις ανεπαίσθητες διαφορές. Ένα είναι μπλε, άλλο πράσινο, υπάρχει μοβ, θερμό, ψυχρό».
Το χρώμα όμως είναι μόνο ένα στοιχείο εδώ, αφού όταν κοιτάξουμε έναν λευκό πίνακα από κοντά ξαφνιαζόμαστε από πολλές λεπτομέρειες όπως γραμμές, πινελιές, υφές, μοτίβα, μέχρι χρώματα πάνω σε χρώματα. Η πολυπλοκότητα είναι τέτοια που δεν μπορούμε να πούμε ότι πρόκειται «απλά για έναν άσπρο καμβά».
Τι σημαίνουν όμως όλα αυτά θα πεις. Κι ό,τι κι αν σημαίνουν, εγώ πού να το ξέρω; Πιάνοντας από την ακρούλα τον μίτο της Αριάδνης, διαπιστώνουμε ότι οι λευκοί πίνακες συνδέονται με το ρεύμα του μινιμαλισμού. Ένα κίνημα που ξεσπάθωσε στα μέσα του προηγούμενου αιώνα ως -passive-aggressive- κατακεραύνωση του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Οι minimal artists, επιβεβαιώνει η Σέρμαν, αποσκοπούσαν στην τάξη, την απλότητα και την αρμονία.
Οι μινιμαλιστές απέρριψαν την ιδέα πως ένα έργο τέχνης πρέπει να σημαίνει κάτι άλλο και παρουσίασαν την τέχνη, όχι ως απομίμηση της πραγματικότητας, αλλά ως αντικείμενο καθεαυτό. «Ό,τι βλέπεις παίρνεις», εξηγεί σχετικά ο Αμερικανός ζωγράφος Φρανκ Στέλλα και συνοψίζει την όλη ιδέα.
Επειδή όμως η τέχνη δεν είναι μετρημένα κουκιά, την ίδια ώρα το τι πραγματικά «βλέπεις και παίρνεις» παρατηρώντας έναν λευκό πίνακα δεν είναι τόσο προφανές· πρέπει να προσπαθήσεις -λιγάκι- για να τον ερμηνεύσεις. Με τη διαφορά ότι η ερμηνεία αυτή ξεκινά από σένα και καταλήγει σε σένα.
Ας το δούμε δια της μεθόδου της αντίθεσης. Όταν κοιτάς έναν πίνακα με κάτι που κατανοείς αμέσως, η αντίδρασή σου προκύπτει από τη σχέση που έχεις με το θέμα. Βλέπεις μία γυναίκα, ένα τοπίο, ένα παιδί, ένα αντικείμενο -ακόμα και ένα brand όπως αυτό της Coca-Cola στην pop art- και ερμηνεύεις το έργο ανάλογα με τη μέχρι τώρα ζωή σου κι εμπειρία.
Από την άλλη, στην περίπτωση ενός λευκού πίνακα -αλλά και άλλων minimal έργων όπως τα γνωστά σε όλους του Ρόθκο- το όλο θέμα δεν έχει να κάνει με την σαφή μορφή ενός αντικειμένου, αλλά με το τι νιώθεις όταν τα κοιτάς. Συχνά το ρεύμα του μινιμαλισμού απορρίπτει την απεικόνιση παρακάμπτοντάς την και πάει κατευθείαν στο συναίσθημα. Παρατηρώντας ένα τέτοιο έργο μπορεί να νιώσεις από θυμό ή εκνευρισμό, μέχρι γαλήνη ή χαρά. Χωρίς να το καταλάβεις ίσως έχεις βρεθεί σε στάση άμυνας, ίσως αισθάνεσαι φόβο ή και απόρριψη. Δεν χρειάζεται να καταλήξεις κάπου, δεν χρειάζεται να βγάλεις συμπεράσματα. Απλά κάτσε λίγο με το συναίσθημά σου, όποιο κι αν είναι αυτό.
Συγχαρητήρια. Αυτό είναι όλο. Μόλις ερμήνευσες -χωρίς βοήθεια- ένα με την πρώτη ματιά ακατανόητο και ασυνάρτητο έργο τέχνης.
Josef Albers, Study for Homage to the Square Nacre, 1965
Το γεγονός ότι κάθε άτομο που έρχεται σε επαφή με ένα έργο καταλήγει στη δική του ερμηνεία, δεν σημαίνει ότι αυτό δεν έχει περιεχόμενο. Αντιθέτως, έχει απύθμενο βάθος -όσο και ο άνθρωπος- και γι’ αυτό η πολυπλοκότητα της συλλογικής του ερμηνείας το καθιστά πιο αληθινό από οτιδήποτε άλλο: αυτός είναι ο κόσμος μας· ένα μέρος όπου ο καθένας βιώνει τη δική του πραγματικότητα.
Στην ουσία, τα έργα αυτά με έναν τρόπο μας μιλάνε πιο βαθιά από ένα πορτρέτο παραδείγματος χάριν ή μια νεκρή φύση. Ανακινούν κάτι μέσα μας -κάτι ολότελα δικό μας- και γαργαλούν τον πιο μύχιο εαυτό μας· αυτό που πραγματικά είμαστε.
Αν δεν είναι αυτό τέχνη, τότε τι είναι;
Προκύπτουν φυσικά ένα-δυο θεματάκια εδώ: πρώτον, ακόμα κι έτσι, αξίζει ένας λευκός πίνακας τόσα εκατομμύρια; Και δεύτερον -κάτι που πιθανώς κι εσύ έχεις σκεφτεί- τόσοι και τόσοι λένε «αυτό θα μπορούσα να το κάνω κι εγώ». Όσον αφορά στο πρώτο, το θέμα δεν είναι πόσο πωλούνται οι white paintings, αλλά γιατί η τέχνη γενικά είναι τόσο ακριβή. (Αυτό σε επόμενο επεισόδιο). Για το δεύτερο όμως… Η Σέρμαν έχει την απάντηση: «η τέχνη δεν είναι μόνο τεχνική. Κυρίως είναι ιδέα. Ο καλλιτέχνης είχε την ιδέα και την ακολούθησε. Επομένως ναι, θα μπορούσες να το κάνεις κι εσύ αλλά δεν το έκανες».
Η Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου συμμετέχει στον εορτασμό των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2023, με ελεύθερη είσοδο στις 23 και 24 Σεπτεμβρίου 2023.
Η Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου συμμετέχει στον εορτασμό των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2023, με ελεύθερη είσοδο στις 23 και 24 Σεπτεμβρίου 2023.
Για το project που παρουσιάζεται στην γκαλερί Kalfayan, ο Αντρέα Τζούροβιτς αντλεί έμπνευση από της μνήμες της παιδικής του ηλικίας προτού μεταβεί από τη Σερβία Μαυροβούνιο (Πρώην Γιουγκοσλαβία) στην
Για το project που παρουσιάζεται στην γκαλερί Kalfayan, ο Αντρέα Τζούροβιτς αντλεί έμπνευση από της μνήμες της παιδικής του ηλικίας προτού μεταβεί από τη Σερβία Μαυροβούνιο (Πρώην Γιουγκοσλαβία) στην
Το 1978, ανοίγει τις πόρτες του η έκθεση "Punk Art", η οποία ιχνηλατεί τη γέννηση και τη σύντομη ιστορία του κινήματος όπως αυτό εκδηλώθηκε στη μουσική, τη μόδα και τα εικαστικά.
Το 1978, ανοίγει τις πόρτες του η έκθεση "Punk Art", η οποία ιχνηλατεί τη γέννηση και τη σύντομη ιστορία του κινήματος όπως αυτό εκδηλώθηκε στη μουσική, τη μόδα και τα εικαστικά.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.