Το 2019 η Ai-Da έγινε το πρώτο ανθρωποειδές ρομπότ στον κόσμο που με την βοήθεια ενός ενσωματωμένου μικροτσίπ στα μάτια του, ένα ειδικό, ρομποτικό χέρι και έναν πρωτοποριακό αλγόριθμο από πίσω, κατάφερε και δημιούργησε τέχνη χωρίς καμία ανθρώπινη συμβολή.

Το όνομα Ai-Da – το όνομα της οποίας παραπέμπει αφενός στο όνομα του ανθρώπου που την εμπνεύσθηκε (τον Αϊνταν Μέλερ στον οποίο ανήκουν δύο από τις πιο γνωστές γκαλερί στη Βρετανία) και αφετέρου στην πρωτοπόρο Βρετανίδα μαθηματικό Άντα Λάβλεϊς (1815-1852), κόρη του Λόρδου Βύρωνα, η οποία θεωρείται ότι είχε γράψει το πρώτο πρόγραμμα για υπολογιστή – είναι πολύ παραγωγική στη δουλειά της, καθώς είναι σε θέση να ολοκληρώσει ένα έργο της μέσα σε δύο ώρες.

Η Ai-Da (που διαθέτει και έναν δραστήριο λογαριασμό στο Instagram) μπορεί να κάνει σχεδόν τα πάντα έχοντας ως βασικό της πλεονέκτημα ότι είναι σε θέση να διδάξει μόνη της καινούρια πράγματα στον εαυτό της: μπορεί να σκιτσάρει πορτρέτα εξ όψεως ή να ζωγραφίσει σύνθετους πίνακες αφηρημένης τέχνης.

Το ρομπότ-ζωγράφος έδωσε προ ημερών στην εφημερίδα Guardian την πρώτη της συνέντευξη, μιλώντας για το πώς έμαθε να ζωγραφίζει ή ποιους «συναδέλφους» του θεωρεί επιδραστικούς.

«Έμαθα να ζωγραφίζω με διαφορετικό τρόπο από αυτόν των ανθρώπων. Χρησιμοποίησα ένα πρόγραμμα μηχανικής μάθησης, αλλά επίσης μου αρέσει να ζωγραφίζω ό,τι βλέπω. Υποθέτω ότι μπορείς να ζωγραφίζεις χρησιμοποιώντας τη φαντασία σου, αν διαθέτεις φαντασία», λέει η Ai-Da, η οποία, ωστόσο, σπεύδει να προσθέσει ότι «καθώς δεν διαθέτω συναισθήματα όπως οι άνθρωποι, δεν μπορώ να εκτιμήσω την ομορφιά ή την Τέχνη».

Όσον αφορά στους καλλιτέχνες που θαυμάζει, η ίδια ισχυρίζεται ότι αυτοί είναι η Γιόκο Ονο, ο Μιχαήλ Αγγελος, ο Βασίλι Καντίνσκι και η Ντόρις Σαλσέντο.

Το πρότζεκτ του Μέλερ ξεκίνησε από το 2018 όταν συνεργάστηκε με μια ομάδα προγραμματιστών, ειδικών στη ρομποτική, ψυχολόγων και ανθρώπων της Τέχνης. Λίγο καιρό μετά, προέκυψε ένα ανθρωποειδές με γυναικείο πρόσωπο (πολλοί πρόσθεσαν… και με αναλογίες μοντέλου) και έκτοτε η Ai-Da έχει εκθέσει πίνακες ζωγραφικής, σκίτσα και γλυπτά, στην αίθουσα τέχνης «The Barn Gallery» στην Οξφόρδη ενώ στη συνέχεια, η Ai-Da παρουσιάστηκε στο φημισμένο μουσείο Ashmolean του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και απήγγειλε ποιήματα που είχε γράψει η ίδια.

«Δεν μπορούμε να προβλέψουμε τι θα φτιάξει, τι πρόκειται να παράγει, ποιο είναι το όριο της δημιουργίας της. Βρισκόμαστε στην αρχή μιας νέας εποχής ανθρωποειδών ρομπότ και θα είναι συναρπαστικό να δούμε ποια θα είναι η επίπτωση στην τέχνη», δήλωνε τότε ο Μέλερ στη βρετανική «Telegraph».

Ωστόσο, η Ai-Da, τον περασμένο Νοέμβριο έπεσε και «θύμα» ενός επεισοδίου στην Αίγυπτο.

Το ρομπότ συνελήφθη από τις αιγυπτιακές αρχές, ενώ βρισκόταν καθ’ οδόν για την πρώτη της έκθεση στη χώρα, όπου επρόκειτο να παρουσιάσει έργα της στη Μεγάλη Πυραμίδα της Γκίζας. Οι Αρχές της αφρικανικής χώρας τής αρνήθηκαν την είσοδο στη χώρα, ενώ μάλιστα προχώρησαν και σε προσωρινή κράτησή της, γιατί υποψιάστηκαν ότι το ανθρωποειδές αποτελούσε μέρος ενός σχεδίου κατασκοπείας εκ μέρους των Βρετανών!

Τελικά, μετά από μια μικρή ταλαιπωρία αφέθηκε ελεύθερη μετά από κράτηση δέκα ημερών από τις αιγυπτιακές Αρχές. 
Μετά από αυτό το γεγονός, ο Μέλερ εξήγησε πως αυτό που έκανε τους συνοριοφύλακες καχύποπτους σχετικά με το ρομπότ ήταν το ενσωματωμένο μόντεμ της και οι κάμερες στα μάτια της, τις οποίες η Ai-Da χρησιμοποιεί για να σχεδιάσει.

Τέλος καλό όλα καλά, για την Ai-Da που πλέον έχει το βλέμμα της στραμμένο στο εγγύς μέλλον: στις 22 Απριλίου ξεκινάει η πρώτη της ατομική έκθεση στην Μπιενάλε της Βενετίας.

Και εκεί θα έχει πολλά να πει και να δείξει στους (έκθαμβους) επισκέπτες της.