Όλοι οι μεγάλοι παίκτες στον χώρο της AI φαίνεται να κινούνται προς τις ίδιες κατευθύνσεις και να συγκλίνουν στα ίδια πράγματα. Πράκτορες βοήθειας. Βαθιά έρευνα. Ελαφριές εκδόσεις μοντέλων. Ως έναν βαθμό όλα αυτά είναι λογικά, καθώς λέπουν τα ίδια δεδομένα και προσπαθούν να λύσουν παρόμοια προβλήματα. 

Η Google από τη μεριά της τις τελευταίες εβδομάδες έβγαλε δύο ανακοινώσεις που σχετίζονται με τη σύγκλιση της αναζήτησης με τα γλωσσικά μοντέλα AI. Η Google εστίασε άμεσα σε αυτή τη διασταύρωση, προσθέτοντας νέες λειτουργίες AI από το Gemini στην αναζήτηση, καθώς και ενσωματώνοντας λειτουργίες αναζήτησης στο ίδιο το Gemini. 

Χρησιμοποιώντας και τα δύο, αυτό που μου έκανε περισσότερη εντύπωση από το πόσο καλά λειτουργούν είναι ότι ουσιαστικά πρόκειται για μια προσπάθεια να καλύψουν τη διαφορά με το ChatGPT της OpenAI. Και το γεγονός ότι εμφανίζονται με καθυστέρηση τον Μάρτιο του 2025, δεν είναι και το καλύτερο σημάδι για την Google. 

Για παράδειγμα το AI Mode, το οποίο ανακοινώθηκε στις 5 Μαρτίου είναι ωραίο. Λειτουργεί καλά, αλλά στην πραγματικότητα ακολουθεί ό,τι έχει ήδη κάνει η OpenAI. Όπως εξήγησε η εταιρεία σε μια ανάρτηση στο blog της «Αυτή η νέα λειτουργία αναζήτησης επεκτείνει όσα μπορεί να κάνει το AI Overviews με πιο προηγμένες ικανότητες συλλογιστικής, σκέψης και πολυτροπικών δυνατοτήτων, ώστε να μπορείς να λάβεις βοήθεια ακόμα και για τις πιο δύσκολες ερωτήσεις σου». 

Αντί για μια σύντομη επισκόπηση με συνδέσμους, η AI θα εμβαθύνει και θα προσφέρει πιο ολοκληρωμένες απαντήσεις. Μπορείς επίσης να κάνεις συμπληρωματικές ερωτήσεις κάτι που το AI Overviews δεν υποστηρίζει. Φαίνεται σαν μια φυσική εξέλιξη—τόσο φυσική που είναι περίεργο γιατί δεν είναι ήδη ευρέως διαθέσιμο. Προς το παρόν είναι περιορισμένο σε χρήστες με πληρωμένους λογαριασμούς και ακόμα και τότε, μόνο μέσω του πειραματικού sandbox του Search Labs. Αλλά το πιο σημαντικό ερώτημα είναι: γιατί δεν ήταν διαθέσιμο ας πούμε από το περασμένο καλοκαίρι; 

Η δεύτερη αλλαγή είναι ότι η Google πρόσθεσε ιστορικό αναζητήσεων στο chatbot Gemini και υπόσχεται ακόμα περισσότερη εξατομίκευση στο μέλλον. Για αυτό η εταιρεία δηλώνει: «Η εξατομίκευση επιτρέπει στο Gemini να συνδέεται με τις εφαρμογές και τις υπηρεσίες της Google ξεκινώντας από την αναζήτηση, ώστε να παρέχει απαντήσεις που είναι μοναδικά διορατικές και απευθύνονται άμεσα στις ανάγκες σου». 

Πολλά από αυτά που κάνουν οι νέες λειτουργίες, ειδικά η δυνατότητα του AI Mode να κάνει συμπληρωματικές ερωτήσεις και να εμβαθύνει μοιάζουν με μία προσπάθεια να φτάσει η Google στο ίδιο επίπεδο λειτουργιών που η ChatGPT προσφέρει εδώ και μήνες. Έχει επίσης συγκριθεί με την Perplexity, μια άλλη startup μηχανής αναζήτησης με γενετική AI. 

Καμία από αυτές τις νέες δυνατότητες όμως δεν μοιάζει με κάτι πραγματικά καινούργιο, καινοτόμα. Η ChatGPT εδώ και καιρό χτίζει ιστορικό χρήστη και χρησιμοποιεί τις πληροφορίες που διαθέτει για να προσφέρει καλύτερα αποτελέσματα. Αν και το Gemini μπορούσε ήδη να θυμάται πράγματα για εσένα, είναι κάπως σοκαριστικό το γεγονός ότι η Google άργησε τόσο πολύ να ενσωματώσει σήματα από τα υπόλοιπα προϊόντα της. Προφανώς υπάρχουν ανησυχίες για την ιδιωτικότητα, αλλά εδώ μιλάμε για ένα προϊόν στο οποίο οι χρήστες επιλέγουν να συμμετέχουν. 

Αυτό μου θυμίζει κάτι που μου είπε ένα στέλεχος της OpenAI στα τέλη του περασμένου έτους, καθώς η εταιρεία ετοιμαζόταν να λανσάρει τη δική της μηχανή αναζήτησης. Έχει περισσότερη ελευθερία να καινοτομεί ακριβώς επειδή δεν έχει μια τεράστια κληρονομική επιχείρηση να διαχειριστεί, όπως η Google. Ναι, «καίει» χρήμα ενώ η Google το τυπώνει. Αλλά η OpenAI έχει την πολυτέλεια να πειραματίζεται (τουλάχιστον μέχρι να εξαντληθεί το κεφάλαιό της) χωρίς να ανησυχεί για το αν θα σκοτώσει μια «μηχανή μετρητών» όπως είναι η παραδοσιακή αναζήτηση για την Google. 

Φυσικά είναι ξεκάθαρο ότι η Google και η μητρική της εταιρεία, η Alphabet μπορούν να καινοτομήσουν σε πολλούς τομείς. Δεν είναι η μόνη μεγάλη εταιρεία τεχνολογίας με αυτό το πρόβλημα. Η στρατηγική AI της Microsoft μέχρι σήμερα βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη συνεργασία της με την OpenAI. Και η Apple εν τω μεταξύ μοιάζει τελείως χαμένη στη… ζούγκλα, όπως καταδεικνύει μια σκληρή κριτική του παλαίμαχου αναλυτή της Apple, John Gruber. 

Η Google έχει δισεκατομμύρια χρήστες και τεράστια χρηματικά αποθέματα. Μπορεί να αξιοποιήσει την υπάρχουσα βάση της με τρόπους που η OpenAI, η Anthropic (στην οποία η Google κατέχει επίσης ένα σημαντικό μερίδιο) ή η Perplexity απλά δεν είναι σε θέση να κάνουν, ωστόσο αν δεν καταφέρει να ηγηθεί της αγοράς αντί να ακολουθεί, την περιμένουν δύσκολες μέρες. 

*Με πληροφορίες από το Technology Review.

 

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο FacebookBluesky και Instagram.