Ενώ δεν είμαι ο τύπος του ανθρώπου που αγαπά τα καλοκαιρινά πάρτυ με μεθυσμένες κυρίες και έξαλλους κυρίους που ασχολούνται με τα κινητά τους για να δείξουν πόσο καλά περνάνε, ενώ μεθοκοπούν και χορεύουν με «χέρια ψηλά», οφείλω να ομολογήσω ότι δεν πέρασα καθόλου άσχημα στην μικρή εκδρομή που τόλμησα να πάω πρόσφατα και κατ’ αυτόν περίπου τον τρόπο, με καλή παρέα.
Σκαφάδα στην Αίγινα, με μουσικές, αλκοόλ, άφθονο νερό και όρεξη για βουτιές, λοιπόν. Δεν το λες κακή ιδέα. Ήμασταν οκτώ άτομα-προσωπικά ήμουν καλεσμένη φίλου, οπότε δεν ετέθη λόγος συμμετοχής μου σε έξοδα. Αργότερα, έμαθα ότι το σκάφος είναι ιδιόκτητο. Πώς θα μπορούσα, σκέφτηκα, να επαναλάβω την εμπειρία, ενδεχομένως με άλλη παρέα Τι θα μου κοστίσει; Τι κοστίζει σε εκείνες και εκείνους που βλέπω από τον Μάη σε stories πάνω σε σκάφη, σε καταμαράν, σε ιστιοπλοϊκά;
Φαντάζει κάπως ακριβό σπορ και σίγουρα δεν είναι για κάθε μέρα, αλλά α)μπορείς κάλλιστα να οργανώσεις μια ωραία φάση για μία ή δύο μέρες με φίλους β)ως λύση διακοπών για περισσότερες μέρες μπορεί να είναι πιο οικονομική από το σετ ακτοπλοϊκά-διαμονή σε ελληνική νησάρα.
Αλλά, ας τα πάρουμε από την αρχή.
Μόνο άτομο με άδεια καπετάνιου μπορεί να ναυλώσει σκάφος. Αλλά, υπάρχουν και άλλοι δύο τρόποι για να συμβεί αυτό:
- πιστοποίηση «RYA Day Skipper», που ισχύει για ένα μικρό γιοτ σε γνώριμα νερά την ημέρα.
- πιστοποίηση «RYA παράκτιος κυβερνήτης», που ισχύει για πλεύση σε παράκτια περάσματα μέρα και νύχτα
Ο άλλος τρόπος είναι να έχετε σκίπερ, τα μεροκάματα των οποίων αυξάνουν λίγο το απαιτούμενο budget. Ο σκίπερ είναι αυτός που έχει την ευθύνη για τη διακυβέρνηση του σκάφους και στις δραστηριότητές του περιλαμβάνονται η εύρεση του σκάφους, η παραλαβή του, ο έλεγχος της κατάστασης και του εξοπλισμού του, η προμήθεια νερού, τροφίμων και άλλων αναλωσίμων και η πλοήγηση του σκάφους σε παραλίες και λιμάνια ανάλογα με τις δυνατότητες και τις προτιμήσεις των ενοικιαστών του ή η μεταφορά των σκαφών από λιμάνι σε λιμάνι για την επιβίβαση τουριστών και η φροντίδα για την άνετη και ασφαλή μεταφορά τους. Γενικότερα, οι αρμοδιότητες και δραστηριότητες του σκίπερ κατά τη διάρκεια των ταξιδιών εξαρτώνται από τη συμφωνία που έχει κάνει με τους πελάτες.
Ένας σκίπερ πληρώνεται από 130 έως 250 περίπου ευρώ την μέρα-αλλά εσύ και η παρέα σου ξενοιάζετε από την όποια ευθύνη περί της πλοήγησης και της λειτουργίας. Είστε υπεύθυνοι για το φαγητό του και, φυσικά, διαμένει στο σκάφος μαζί σας.
Καταμαράν, μηχανοκίνητο ή ιστιοπλοϊκό;
Τα ιστιοπλοϊκά είναι πιο οικονομικά, στιλάτα, υπάρχουν εκατοντάδες μοντέλα για να διαλέξετε, με το καθένα να προσφέρει διαφορετικά χαρακτηριστικά χειρισμού, και προσφέρονται για πιο σπορ ιστιοπλοΐα και στολισμό πανιών. Ωστόσο, δεν βλάπτει να ρίξετε μια ματιά στη γκάμα των διαθέσιμων καταμαράν και μηχανοκίνητων σκαφών επίσης. Κάθε τύπος σκάφους έχει κάτι διαφορετικό να προσφέρει. Η ιστιοπλοϊα, φυσικά, είναι πιο απαιτητικό σπορ από το μηχανοκίνητο (που είναι λιγότερο οικολογικό!) και διαθέτει λιγότερο χώρο για τους καλεσμένους σας.
Οι διακοπές με καταμαράν φαντάζουν ιδανικές, το καταμαράν έχει όγκο, δεν ζαλίζει όσο τα άλλα σκάφη και είναι, γενικώς, πιο άνετο, πιο ευρύχωρο για να χωρέσει αρκετά άτομα, αρκετές ημέρες. Αν τέσσερα ζευγάρια, ή οκτώ φίλοι, νοικιάσουν ένα καταμαράν για μία εβδομάδα, θα χρειαστούν γύρω στις 6.000 ευρώ συνολικά. Γύρω στα 750-800 ευρώ το άτομο. Όχι πολύ πιο ακριβά από ό, τι διακοπές σε νησί με την διατροφή μέσα. Μέσω του καταμαράν (και οποιουδήποτε σκάφους) βλέπεις περισσότερα μέρη, κολυμπάς σε πιο καθαρά νερά και εξοικονομείς κάποια επιπλέον έξοδα σίτισης, μαγεορεύοντας την πιο απλή μακαρονάδα στην κουζίνα του σκάφους!
Πρέπει να έχετε υπόψη σας ότι για διανυκτέρευση σε μαρίνα ή λιμάνι νησιού, θα σας ζητηθεί ένα μικρό τέλος ελλιμενισμού (περί τα 20-30€), με την επίδειξη των απαραίτητων εγγράφων. Ένα μικρό έξτρα κόστος είναι και το cleaning fee που χρεώνεται στο τέλος για τον καθαρισμό του σκάφους, κάπου στα 70€. Όπου δείτε τον όρο bare boat, σημαίνει σκάφος που νοικιάζεται χωρίς skipper, ενώ charter boat είναι το σκάφος όπου η παρουσία του skipper είναι υποχρεωτική. Το κόστος ενοικίασης ενός ιστιοφόρου, εκτός από τις ημέρες και την περίοδο ενοικίασης, εξαρτάται από το μέγεθος, τον τύπο και το έτος κατασκευής του σε σχέση πάντα με την πολυτέλεια και τον εξοπλισμό που διαθέτει.
Αν θέλετε να νοικιάσετε ένα σκάφος για μία ή δύο ημέρες και να πουλήσετε μούρη στα social, κοιτάξτε εδώ και εδώ.
Διατίθενται από αρκετές εταιρείες προσφορές σε μονοήμερες ή διήμερες κρουαζιέρες για δέκα και περισσότερα άτομα σε τιμές λογικότατες και κοντινούς προορισμούς, μέχρι Αίγινα, ας πούμε, ή λίγο παραπέρα, Τζια. Υπολογίστε μάξιμουμ 500 ευρώ την ημέρα, γύρω στα 50 ευρώ το άτομο. Περισσότερα θα ξοδεύατε αν βγαίνατε στο Μοναστρηάκι για καφέ, φαγητό και παγωτό, έτσι δεν είναι;
Θυμηθείτε να παραμένετε ασφαλείς-όχι υπερβολές με το αλκοόλ στα ανοιχτά του πέλαγους. Σεβασμός στα διπλανά σκάφη. Αντηλιακό πάντα. Όχι βραδινές βουτιές σε άγνωστα νερά και όχι βουτιές, γενικώς, με γεμάτο στομάχι. Περισσότερη διασκέδαση, λιγότερα στόρυ. Απολαύστε την εμπειρία με όλες σας τις αισθήσεις ακονισμένες. Μαυρίστε όπως πουθενά αλλού. Χορέψτε στο κατάστρωμα σα να πρωταγωνιστείτε σε βίντεο κλιπ. Πιείτε άφθονα υγρά-όχι τεκίλες μόνο, και νερό!
ΥΓ: Η αγαπημένη μου στιγμή όταν επιστρέφαμε με την παρέα από Αίγινα-με μηχανοκίνητο σκάφος- ήταν να κοιτάζω τον αφρό, κρατημένη σφιχτά και καθισμένη με πλάτη τον καπετάνιο. Τα αστέρια έλαμπαν, τα μαλλιά μου ανέμιζαν, ένιωθα πως έπαιζα σε ταινία. Από τα ηχεία έπαιξε, μεταξύ άλλων, και το Μια θάλασσα μικρή, αλλά αυτή τη φορά δεν μπόρεσα να κλάψω. Ήμουν βαθιά, ειλικρινά ευτυχισμένη εκείνη την ώρα. Ευθύνεται, ως έναν βαθμό, και ένας από τους συνταξιδιώτες. Πάντα, ένας άνθρωπος κάνει την διαφορά, σκάφος ξε-σκάφος, θάλασσα ξε-θάλασσα.