Σίγουρα έχει τύχει στον καθένα κάποια στιγμή να ξεχάσει ένα αντικείμενο κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του σε κάποιο ξενοδοχείο, ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο ή στο αεροδρόμιο. Πώς θα σας φαινόταν η ιδέα να υπήρχε μια ηλεκτρονική υπηρεσία που θα σας “έλυνε τα χέρια” και θα σας το επέστρεφε δωρεάν; Στην ομάδα κριτών του CapsuleT πάντως φάνηκε ενδιαφέρουσα και έτσι, τo Deliverback μαζί με άλλες εννέα early-stage startups μπήκε στον πέμπτο κύκλο της πρωτοβουλίας του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, τον μοναδικό φορέα στην Ελλάδα που επικεντρώνεται αποκλειστικά σε τεχνολογικές νεοφυείς επιχειρήσεις τουρισμού. Κύριος στόχος του είναι να προσφέρει ουσιαστική υποστήριξη, ενημέρωση και ενεργοποίηση στις early-stage startups του κλάδου, ώστε να εξελίξουν τη δραστηριότητά τους, όπως αναφέρει το ΑΠΕ.
Από τη Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου ο επιταχυντής του ΞΕΕ ξεκίνησε τον 5ο κύκλο Προγράμματος Επιτάχυνσης με 10 νέες startup ομάδες να εντάσσονται εντελώς δωρεάν στο πρόγραμμα της περιόδου Σεπτέμβριος 2022 – Φεβρουάριος 2023. Με την ολοκλήρωση του κύκλου, θα διακριθούν τρεις από τις δέκα ομάδες και θα λάβουν χρηματικό έπαθλο.
Οι συμμετέχοντες με ευρηματικές ιδέες αναπτύσσουν υπηρεσίες τεχνολογίας με την καθοδήγηση του δικτύου του ΞΕΕ δημιουργώντας νέα προϊόντα που θα βγουν στην αγορά.
Μια από αυτές είναι το Cellarhopping που έρχεται να αναδείξει το κομμάτι του αγροτουρισμού παρέχοντας τη δυνατότητα σε τουριστικούς πράκτορες, δήμους και εταιρείες διαχείρισης προορισμών άλλα και ξενοδοχεία, να πωλούν μέσω της εν λόγω πλατφόρμας agro-experiences.
Μια ακόμη πλατφόρμα, το estbnb προχωρά σε αυτοματοποιημένη εκτίμηση της τιμής της βραχυχρόνιας μίσθωσης του ακινήτου ενός χρήστη με σκοπό να το αξιοποιήσει σε αντίστοιχες πλατφόρμες ενώ παράλληλα δίνει στο χρήστη προτάσεις σχετικά με αλλαγές που θα μπορούσαν να γίνουν στο ακίνητο ώστε να αναβαθμιστεί επενδυτικά και να βελτιώσει τις παροχές του.
Για τον μεμονωμένο ταξιδιώτη που θέλει να λειτουργεί ανεξάρτητα υπάρχει το experiencescanner. Τι ακριβώς κάνει; Πολύ συνοπτικά, είναι μια πλατφόρμα/application που έχει την ικανότητα να προβλέπει ποιοι προορισμοί θα του ταίριαζαν απαντώντας στο ερώτημα: “Δεν ξέρω που να πάω, ποιος προορισμός θα μου ταίριαζε;” Για να επιτευχθεί αυτό η πλατφόρμα σκανάρει πολλαπλά δεδομένα σε συνδυασμό με την μοντελοποίηση της τουριστικής γνώσης ώστε οι χρήστες σε μόλις λίγα δευτερόλεπτα να φτάνουν πιο κοντά από ποτέ στην εξατομικευμένη ταξιδιωτική πρόταση που τους ταιριάζει.
Με ένα καινοτόμο εργαλείο η INTELIGG P.C.παρέχει τη δυνατότητα ενεργειακής εξοικονόμησης και διαχείρισης κτιρίων μέχρι 40% σε Θέρμανση/Ψύξη/Κλιματισμό/Φωτισμό σε κτίρια (π.χ. ξενοδοχεία, βιομηχανία, γραφεία) μέσω χρήσεως αλγορίθμων Τεχνητής Νοημοσύνης (A.I.) και Τεχνολογίας Συννέφου (Cloud Technology).
Το Kalimera App είναι ένας σύγχρονος τουριστικός οδηγός που συγκεντρώνει όλες τις εμπειρίες ενός προορισμού και τις προσφέρει στον ταξιδιώτη με έμφαση στη δυνατότητα άμεσης κράτησης – “Book Now”. Σκοπός της εφαρμογής είναι να ενώσει τα τουριστικά κανάλια, την τοπική οικονομία και τους ταξιδιώτες σε ένα αποδοτικό δίκτυο που θα «ιχνηλατεί» την κατανάλωση του ταξιδιώτη και θα αποδίδει στο τουριστικό κανάλι που εισήγαγε τον ταξιδιώτη στο δίκτυο, την ανάλογη προμήθεια.
Και μια εφαρμογή για φοιτητές: Η OpenCalls που είναι μια νέας γενιάς κινητή mobile εφαρμογή ταιριάσματος χρηστών σε παρέες χρησιμοποιώντας αλγόριθμους machine learning και τεχνητής νοημοσύνης που βοηθάει εισερχόμενους φοιτητές από άλλες χώρες και κατ’ επέκταση τουρίστες, να δικτυωθούν με ντόπιους και να κάνουν διάφορες δραστηριότητες σε παρέες, τις οποίες αποκαλούμε open calls.
Το Orbito Travel αποσκοπεί να γίνει το πρώτο διαδικτυακό ταξιδιωτικό πρακτορείο αποκλειστικά για ταξιδιώτες με κινητικά προβλήματα. Οι χρήστες του μπορούν να επιλέξουν όλες τις επιμέρους υπηρεσίες καλύπτοντας ολιστικά τις εξατομικευμένες ταξιδιωτικές τους ανάγκες σε μία και μόνο συναλλαγή. Οι τρεις πυλώνες λειτουργίας του Orbito Travel είναι η ισότιμη πρόσβαση για όλους, η αξιοπιστία και η διαφάνεια τιμών.
Για τους λάτρεις της φύσης υπάρχει το «Star Sleep». Πρόκειται για μία διαδικτυακή πλατφόρμα, στην οποία μπορείς να κλείσεις μία διανυκτέρευση σε ένα άνετο κρεβάτι πολυτελείας σε ανοιχτό χώρο (openair), έξω στην φύση και να βιώσεις την εμπειρία ενός ξεκούραστου ύπνου κάτω από τον έναστρο ουρανό σε προσιτές τιμές.
Μια ακόμη ιδέα που προσφέρει την εμπειρία του ταξιδιού για όσους δεν έχουν τη δυνατότητα να ξοδέψουν πολλά χρήματα αλλά έχουν όρεξη για εργασία, είναι το Workntour. Μια πλατφόρμα που συνδέει ταξιδιώτες με οικοδεσπότες στον τουρισμό, με σκοπό οι ταξιδιώτες να εργάζονται για λίγες ώρες μέσα την ημέρα με αντάλλαγμα τη διαμονή και τη διατροφή. Έτσι, οι οικοδεσπότες αξιοποιούν τις δεξιότητες και τον χρόνο των ταξιδιωτών, οι ταξιδιώτες καλύπτουν τα βασικά τους έξοδα, ενώ απομακρυσμένες περιοχές προσελκύουν περισσότερους τουρίστες.
Από το 2019 έχει ολοκληρώσει 4 κύκλους Προγράμματος Επιτάχυνσης και 3 νεανικούς διαγωνισμούς Idea Platform, βοηθώντας τις startups να αναπτύξουν την ιδέα και την επιχείρησή τους. Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί ότι ο επιταχυντής έχει καταφέρει ήδη να κερδίσει διακρίσεις για το έργο του, τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο μέσα στο 2022, με την τιμητική διάκριση που έλαβε στα Tourism Awards αλλά και την πρόσφατη διάκριση στα SESA Awards 2022, ως ο Καλύτερος Επιταχυντής στη Νότια Ευρώπη. «Τώρα, πάμε για μια παγκόσμια διάκριση μιας και έχουμε μπει απευθείας στο διαγωνιστικό μέρος των Global Startup Awards! Είναι δύσκολος ο ανταγωνισμός, αλλά είναι μεγάλη τιμή και χαρά που μπορούμε να είμαστε ισάξιοι με accelerators από όλο τον κόσμο», δήλωσε η Κατερίνα Σαριδάκη, Διευθύντρια CapsuleT Travel and Hospitality accelerator.
Ο CapsuleT σε αριθμούς
Στα τρία χρόνια λειτουργίας του και πριν την έναρξη του 5ου κύκλου, όπως επισημαίνει η κυρία Σαριδάκη μέσω του CapsuleT, 70 ομάδες/startups με 174 ιδρυτές έχουν καταφέρει να υλοποιήσουν 39 pivots, δηλαδή να προσαρμόσουν το προϊόν/υπηρεσία τους στις νέες ανάγκες της αγοράς, να πραγματοποιήσουν 239 πιλοτικά σε ξενοδοχεία και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις, να αποκτήσουν 345 νέους συνεργάτες και πάνω από 880 νέους πελάτες από την ελληνική τουριστική αγορά.
«Η πρωτοβουλία του Ξ.Ε.Ε. ωφελεί και τα ελληνικά ξενοδοχεία, αφού ενημερώνονται για τις νέες τεχνολογικές τάσεις και εφαρμογές που βελτιώνουν την εσωτερική λειτουργία των επιχειρήσεών τους, την προβολή, την επικοινωνία με τους πελάτες τους και την ανταγωνιστικότητά τους. Έχουν, επίσης, την ευκαιρία να θέσουν τους προβληματισμούς και τις ανάγκες τους, αλλά και τους τομείς στους οποίους θα ήθελαν να αξιοποιήσουν εφαρμογές τεχνολογίας. Έτσι, η έμπνευση για καινοτόμες λύσεις προκύπτει και μέσα από τον ίδιο τον επαγγελματία, ο οποίος κατέχει όλη την εικόνα και τη γνώση της αγοράς», εξηγεί η κυρία Σαριδάκη.
Πώς ο CapsuleT συμβάλλει στην «επιτάχυνση» των τεχνολογικών startup τουρισμού
«Βασική μας μέριμνα είναι να προσφέρουμε στις startups ουσιαστική καθοδήγηση μέσα από ένα εντελώς δωρεάν, πλούσιο σε περιεχόμενο πρόγραμμά, που ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους, να δώσουμε ευκαιρίες εκπαίδευσης και διασύνδεσης με την ελληνική τουριστική αγορά και χρήσιμα εργαλεία για να αναβαθμίσουν το προϊόν/υπηρεσία τους. Πώς το πετυχαίνουμε; Με δράσεις σε συνεργασία με τους στρατηγικούς μας συνεργάτες, εξειδικευμένα εργαστήρια, συναντήσεις συμβουλευτικής καθοδήγησης σε ξενοδοχεία και ηγετικά travel agencies, συμμετοχή σε τουριστικές εκθέσεις όπως οι Philoxenia & Xenia και οι διεθνείς ITB Berlin και WTM London σε συνεργασία με τον ΕΟΤ, καθώς και μέσω των on-site visits που διοργανώνουμε μαζί με τοπικές ενώσεις ξενοδόχων, όπως συνέβη το 2021 σε Χανιά και Ηράκλειο Κρήτης» επισημαίνει η Διευθύντρια του CapsuleT.
Η πορεία του travel tech εν μέσω πανδημίας
Ο τομέας του travel tech και των τεχνολογικών λύσεων ευρύτερα για τον τομέα του τουρισμού έχει πληγεί από την πρώτη στιγμή της έλευσης του Covid-19 τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, τόσο από την πλευρά των εσόδων όσο και από την πλευρά των επενδύσεων. Από τον Μάρτιο του 2020 οι επενδύσεις από funds και αγγέλους επενδυτές προφανώς μειώθηκαν αισθητά, και το «φρένο» που μπήκε φαίνεται να «ξεμπλοκάρει» σιγά σιγά στο εξωτερικό μετά το ευρύτερο άνοιγμα που έγινε στην αγορά το φετινό καλοκαίρι, ίσως όμως όχι με τους ανάλογους ρυθμούς στη χώρα μας, σύμφωνα με την κυρία Σαριδάκη.
«Παρόλο που η χώρα μας φέτος έφτασε σε υψηλότερα νούμερα από ότι το 2019 στον τομέα του τουρισμού, με προβλεπόμενα έσοδα 20 δισ. και καταλαμβάνοντας υψηλή προτίμηση επισκεπτών και τουριστικών πρακτόρων, δεν υπάρχει το ανάλογο ενδιαφέρον στήριξης και επενδύσεων σε νέες startups του κλάδου, οι οποίες ναι μεν δραστηριοποιούνται στην αγορά ήδη με λειτουργικά προϊόντα, έχουν ήδη πελάτες στη χώρα (από τους οποίους έρχεται και το μόνο έσοδο και τρόπος χρηματοδότησης για την περαιτέρω ανάπτυξη τους) δεν έχουν όμως τις χρηματοδοτήσεις που απαιτούνται για να αναπτυχθούν ως startups τόσο εντός όσο και εκτός των συνόρων μας», επισημαίνει και προσθέτει: «Σκεφτείτε ότι στο ελληνικό μητρώο νεοφυών επιχειρήσεων Elevate Greece, ο κλάδος του τουρισμού κατέχει τη 2η θέση, αλλά από τις περίπου 60 εταιρίες που βρίσκονται καταγεγραμμένες στο μητρώο, είναι ελάχιστες εκείνες που έχουν λάβει σημαντική χρηματοδότηση από επενδυτές. Στον CapsuleT οι εταιρίες που πέρασαν από τα προγράμματά του αυτή τη διετία της πανδημίας, είχαν την ευκαιρία να βρουν ένα σημαντικό στήριγμα και συνεργάτη ώστε να μπορέσουν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες της εποχής, να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις, να βελτιώσουν και να προσαρμόσουν τα προϊόντα και υπηρεσίες τους σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς και να αποκτήσουν τεχνογνωσία, νέες συνεργασίες, νέο πελατολόγιο, καθώς και μικρο-χρηματοδότηση μέσω των χρηματικών επάθλων που προσφέρουμε στους νικητές».
Πλέον όμως, όπως υπογραμμίζει η κυρία Σαριδάκη, «χρειάζεται να πάμε στα επόμενα βήματα στήριξης του τεχνολογικού προϊόντος για τον κλάδο του τουρισμού, πέρα από πρωτοβουλίες όπως του CapsuleT, να προχωρήσουμε σε επενδύσεις αυτών των εταιριών έχοντας στο μυαλό μας ότι χτίζουμε έτσι ένα καλύτερο Ελληνικό τουριστικό προϊόν συνολικά, και επιπρόσθετα χτίζουμε τα θεμέλια για να προωθηθούν και να ανταγωνιστούν οι ελληνικές startup ισάξια startups του εξωτερικού». Σύμφωνα με την ίδια, «η Ελλάδα έχει όλα τα εφόδια και μπορεί να γίνει ένα travel tech hub, να ξεκινούν φρέσκες καινοτόμες λύσεις από τη χώρα μας βασισμένες σε πραγματικές ανάγκες του τουριστικού τομέα, να δουλεύονται εντατικά μέσα από προγράμματα όπως το δικό μας και μέσα από ευρύτερες συνέργειες να καταφέρουμε να ξεχωρίσουμε και σε αυτόν τον κλάδο του τουρισμού, αυτό της τεχνολογίας, προωθώντας εταιρίες startups και σε άλλες τουριστικές αγορές ανά τον κόσμο».