Τη στιγμή που γίνονται πολλές συζητήσεις και προσπάθειες για να μειώσουν τη χρήση των αυτοκινήτων στις πόλεις ώστε να σταματήσουν να μας περικυκλώνουν καυσαέρια από παντου, στις περισσότερες περιοχές της Αγγλίας, δεν αφήνουν τα τιμόνια. Στην τελευταία έρευνα που έγινε πέρσι, το 92% των αποστάσεων στους κεντρικούς δρόμους και τις λεωφόρους καλύφθηκαν από ιδιωτικά αμάξια, ταξί και βαν, κατι που σημαίνει πως το περιβάλλον ταλαιπωρείται συνεχώς. Μόλις το 5,8% των αμαξιών είναι υβριδικά ή ηλεκτρικά και σε κάποια μέρη αυξάνονται οι πωλήσεις των συμβατικών ΙΧ, όπως στο Hertfordshire, που υπολογίζεται να φτάσει το 20,9% έως το 2031.

Ουσιαστικά, όπως είχαμε πει και εδώ, μόνο το Λονδίνο έχει πάρει μια σημαντική πρωτοβουλία και εφαρμόζει από τον Φεβρουάριο του 2003, ύστερα από την πρόταση του τότε δημάρχου Ken Livingstone. Όταν εισέρχονται οι οδηγοί στο κέντρο της πόλης, να δίνουν κάποιο ποσό και αυτό στη συνέχεια, αυτό να αξιοποιείται για τη χρηματοδότηση εναλλακτικών τρόπων για βιώσιμες μετακινήσεις. Το αποτέλεσμα είναι ένα υπερήφανο 33% στα στατιστικά σχετικά με τη μείωση των βλαβερών ρύπων.

Επίσης, σύμφωνα με έρευνα του Lund University Centre for Sustainability Studies, που δημοσιεύτηκε στο Case Studies on Transport Policy, το 75% από τις νέες πρωτοβουλίες που έχουν εφαρμοστεί σε διάφορες πόλεις για να ελαττώσουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση και να δώσουν κίνητρο στους κατοίκους να χρησιμοποιούν και άλλα μέσα, έχουν προέλθει από τους δήμους και όχι από την εκάστοτε κυβέρνηση.

 Μία πλατφόρμα που βοηθάει τους πολίτες να μην οδηγούν συνεχώς είναι η Mobility as a Service (MaaS) και τους προτείνει διαδρομές, ανάλογα τις ανάγκες τους, που έχουν καλύτερη πρόσβαση για τους πεζούς, ποδήλατα, ενοικιαζόμενα οχήματα και μέσα μαζικής μεταφοράς. Μία από τις χώρες που το εφαρμόζει καθημερινά και έχει επωφεληθεί είναι η Φινλανδία, όπου μόνο το 20% των κατοίκων πηγαίνει παντού με τα αυτοκίνητά του. Καλά ως εδώ.

Το πρόβλημα με αυτές τις εφαρμογές είναι η αντιμετώπιση των γυναικών. Παγκοσμίως έχουν μειωμένη πρόσβαση σε ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα και αντιμετωπίζουν μεγαλύτερους κινδύνους από τους άνδρες όταν μετακινούνται από το ένα μέρος στο άλλο. Όπως έδεξαν τα στοιχεία της μελέτης του Conversation και του Πανεπιστημίου του Herfordshire, στην Ευρώπη το 37% των γυναικών έχουν δικό τους αμάξι σε σύγκριση με το 72% των ανδρών και το 51%, δίπλωμα οδήγησης. Πρόσθεσε και πως στη Νορβηγία, τη Φινλανδία, τη Γερμανία και τη Δανία, χρησιμοποποεί το MaaS, το 40% των γυναικών.

Αυτό, όπως αναφέρει η μελέτη, οφείλεται στους ρόλους των δύο φύλων όσον αφορά τις δραστηριότητες εντός κι εκτός σπιτιού και στο ότι στις περισσότερες περιπτώσεις, τα κορίτσια αμοίβονται με λιγότερα χρήματα. Επιπλέον, ανησυχούν πιο πολύ για την προσωπική τους ασφάλεια οπότε επιλέγουν τις μετακινήσεις με τα δικά τους αυτοκίνητα. Να σημειωθεί στα πρακτικά πως στην Αγγλία, το 15% των γυναικών είναι θύματα παρενοχλήσεων και κακοποιήσεων σε λεωφορεία και τρένα. 

Κάποιοι από τους συμμετέχοντες σ’ αυτή τη μελέτη πρότειναν δύο λύσεις για να αλλάξει αυτή η κατάσταση στα apps. Η πρώτη, με την οποία συμφωνεί το 62%, είναι να προσθέσουν πιο ασφαλείς υπηρεσίες για να ενημερώνουν τους φίλους των χρηστών για τις περιοχές που μένουν και να δημιουργήσουν χάρτες με ακόμα πιο ασφαλείς διαδρομές, με βάση τα εγκλήματα που έχουν συμβεί έως τώρα στους δρόμους. Η δεύτερη είναι να φτιάξουν μικρότερα και τοπικά συστήματα MaaS που να προωθούν και την έννοια της κοινότητας και της εμπιστούνης μεταξύ των κατοίκων. Για παράδειγμα στη Σουηδία, το carpool είναι είναι μία καθημερινή συνήθεια στις γειτονιές και δυναμώνει τις σχέσεις τους προκαλώντας μεγαλύτερη οικειότητα.