Με μια αιφνιδιαστική ανακοίνωση, ο Raf Simons, ο Βέλγος superstar της μόδας και συν-δημιουργός διευθυντής της Prada από το 2020, δήλωσε ότι κλείνει το ομώνυμο brand του. «Δεν έχω λέξεις για να μοιραστώ το πόσο περήφανος είμαι για όλα όσα έχουμε πετύχει», έγραψε στο Instagram τη Δευτέρα.
Η κολεξιόν του «Άνοιξη – Καλοκαίρι 2023» που θα πραγματοποιηθεί στο Λονδίνο τον Οκτώβριο, θα είναι η τελευταία σειρά ρούχων του brand “Raf Simons”. Ο σχεδιαστής δήλωσε «ευγνώμων» για την υποστήριξη των συνεργατών του, του Τύπου, της οικογένειάς του και των «αφοσιωμένων θαυμαστών και οπαδών του».
Ο σχεδιαστής Raf Simons είχε ξεπεράσει το brand “Raf Simons”, αφού το αντίκτυπο και η επιρροή που είχε η ματιά του όλα αυτά τα χρόνια στην ανδρική μόδα, ήταν μεγαλύτερη από τις πωλήσεις του οίκου. Από τους Joy Division και τους Sonic Youth, την Christiane F. και το Blade Runner, τον Sterling Ruby και τον Robert Mapplethorpe, μέχρι την underground rave σκηνή και πιο πρόσφατα τη flower power αισθητική, όλα είχαν επηρεάσει της εννοιολογική προσέγγιση του Simons. Λάτρης της νεότητας, ο Simons ανέδειξε μέσα από τις συλλογές του διάφορες και διαφορετικές μορφές τέχνης, ενώ οι μινιμαλιστικές σιλουέτες του ήταν εξαιρετικά αναγνωρίσιμες.
O Simons δεν πήγε ποτέ σε σχολή σχεδιασμού μόδας. Αποφοίτησε από τη Σχολή Τεχνών LUCA του Βελγίου με πτυχίο βιομηχανικού σχεδιασμού και σχεδιασμού επίπλων το 1991. Κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους της σχολής του, ο Simons έκανε πρακτική άσκηση στον Walter van Beirendonck, έναν σημαντικό σχεδιαστή μόδας που ήταν μέλος μιας θρυλικής ομάδας σχεδιαστών που άλλαξε τα δεδομένα και ήταν γνωστή ως «Οι έξι της Αμβέρσας». Ο Simons κατασκεύασε βιτρίνες εκθετηρίων και σχεδίασε προσκλήσεις για τον πρωτοπόρο Βέλγο σχεδιαστή. Αν και ο Simons παραδέχτηκε στο 032c ότι του άρεσε να φοράει ρούχα σχεδιαστών όπως ο Helmut Lang, δεν είχε σκεφτεί ποτέ να σχεδιάσει ο ίδιος ρούχα μέχρι την άνοιξη/καλοκαίρι του 1990. Τότε ήταν που ο Beirendonck έφερε τον Simons στην πρωτοποριακή επίδειξη μόδας «Άνοιξη 1990» του Martin Margiela, η οποία πραγματοποιήθηκε μέσα σε μια παιδική χαρά στα περίχωρα του Παρισιού. Ο Simons ξέσπασε σε δάκρυα ενώ παρακολουθούσε την επίδειξη και είχε μια επιφοίτηση για το τι ήθελε να κάνει ως σχεδιαστής. «Από την τηλεόραση ήξερα ότι ήταν λαμπερές εκδηλώσεις, αλλά όταν είδα το σόου του Martin, γειώθηκα τελείως», δήλωσε στο 032c. «Ήταν τόσο κοινωνικά ευαισθητοποιημένο, ψυχολογικό και σουρεαλιστικό. Σε αυτό το σόου είπα: “Αυτό θα κάνω”».
Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστή η αιτία που έκανε τον σχεδιαστή να προχωρήσει στην εν λόγω απόφαση, ωστόσο υπάρχουν φήμες που θέλουν τον σχεδιαστή να αντιμετωπίζει ζητήματα οικονομικής φύσεως με τον ίδιο να θέλει να επικεντρωθεί στην καριέρα του ως co-creative director για τον οίκο Prada στο πλευρό της Miuccia Prada.
Το 2016, η Calvin Klein Inc. ανακοίνωσε την πρόσληψη του Simons ως επικεφαλής δημιουργικού διευθυντή του brand και ηγήθηκε της δημιουργικής στρατηγικής της εταιρείας σε παγκόσμιο επίπεδο. Επίσης, επέβλεπε όλες τις πτυχές του σχεδιασμού, του μάρκετινγκ και της επικοινωνίας. Μετά την άφιξη του, η CK σύναψε συμφωνία με το Ίδρυμα Οπτικών Τεχνών Andy Warhol για να έχει ο Simons πρόσβαση στο αρχείο του Warhol. Η πρώτη συλλογή του Simons για την Calvin Klein έκανε ντεμπούτο την σεζόν «Φθινόπωρο 2017». Την επόμενη χρονιά, οι δρόμοι τους χώρισαν «φιλικά».
Τα τελευταία χρόνια μάλιστα, αρκετοί σχεδιαστές έχουν αποφασίσει να κλείσουν τα προσωπικά τους brands με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Zac Posen που ανακοίνωσε το κλείσιμο της εταιρείας του μετά από 20 χρόνια πορείας, τον Ιούνιο του 2020. Όσον αφορά στον Raf Simons, σύμφωνα με τη Guardian, είναι σχεδόν σίγουρο πως ο σχεδιαστής επιθυμεί να επικεντρωθεί στο έργο που πραγματοποιεί στον οίκο Prada. Όπως αναγραφόταν και στην ανακοίνωση που είχε δημοσιεύσει ο ιταλικός οίκος τον Φεβρουάριο του 2020 «Ο Simons πρόκειται να έχει τις ίδιες ευθύνες [σ.σ με τη Miuccia Prada] τόσο στη δημιουργία των συλλογών όσο και στη λήψη των αποφάσεων».
Αν και κάποια στιγμή, είχε εκφράσει την απογοήτευσή του για τους αδυσώπητους ρυθμούς του σύγχρονου συστήματος μόδας. Στον οίκο Christian Dior, τον οποίο διηύθυνε από το 2012 έως το 2015, ο Simons ήταν υπεύθυνος για έξι επιδείξεις τον χρόνο, εκτός από τη δική του προσωπική «γραμμή» ρούχων στην Αμβέρσα. Όπως είχε πει τότε στην Cathy Horyn στο The Cut, με ένα τέτοιο πρόγραμμα, «Δεν έχεις χρόνο να εμπνευστείς νέες ιδέες, και ο χρόνος αυτός είναι πολύ σημαντικός».
Προς το παρόν, το μέλλον του Simons φαίνεται να βρίσκεται στην Prada, στα είδη σπιτιού που σχεδιάζει με τη δανέζικη μάρκα υφασμάτων Kvadrat και στη διαρκή σχέση του με τον κόσμο της τέχνης. «Σας ευχαριστώ όλους, που πιστέψατε στο όραμά μας και που πιστέψατε σε μένα», ανέφερε κλείνοντας η δήλωση του Simons.
Πηγή: Madame Figaro, CQ, Vogue