«Ο γιος μου ακολουθεί τη μόδα από τότε που ήταν πάνκης. Και οι δύο συμφωνούμε ότι η μόδα σχετίζεται με το σεξ». Αυτά έλεγε η Βίβιαν Γουέστγουντ σε κάποιες από τις χειμαρρώδεις δηλώσεις της, οι οποίες περνούν από στόμα σε στόμα, πλέον, μιας και η ίδια αποτελεί αναμφισβήτητα ένα κινούμενο τοτέμ, μια θεμελιώδη στιλιστική αναφορά και μια χαρακτηριστική -ίσως η πιο χαρακτηριστική-, παρομοίωση για τη σχέση κάποιου που θέλει να εξισώσει ένα ακραίο ντύσιμο με κάτι βαθιά γνώριμο σε όλους. «Πολύ Βίβιαν Γουέστγουντ η φάση σου. Κάνω λάθος;».
Η εικόνα της ίδιας απόλυτα συμβατή με την ιδεολογία της. Το μυαλό της όρισε μια ολόκληρη εποχή. Αυτή της θυμωμένης και κατ’ επιλογή ασυμβατότητας με το «σύστημα» και της πανκ κυριαρχίας στα underground λαγούμια.
Η ίδια, παρότι έχει μια κυρίαρχη θέση στην εξτρεμιστική πλευρά του αμφιθεάτρου της μόδας, δεν υπήρξε πάντα επαναστάτρια. Αρχικά είχε κάνει συμβατικές επιλογές, όπως για παράδειγμα όταν στις αρχές της δεκαετίας του ’60, παντρεύτηκε τον Ντέρεκ Γουέστγουντ, με τον οποίο απέκτησε τον πρώτο της γιο, τον Μπεν. Βέβαια, αυτή η πράξη έμοιαζε εξ αρχής με το χρονικό ενός μεγάλου λάθους. Κάτι που αποδείχθηκε, όταν η Βίβιαν γνώρισε τον Μάλκολμ ΜακΛάρεν, έναν φοιτητή των Καλών Τεχνών που στη συνέχεια θα γινόταν ο μάνατζερ του μουσικού συγκροτήματος «Sex Pistols». Οι δυο τους μεταμορφώθηκαν σε ένα καλλιτεχνικό ζευγάρι με τεράστια επιρροή όταν ακόμα οι μεγάλες ιδέες γεννιόντουσαν σε ανήλιαγα υπόγεια και βρώμικα στενά. Με τον γάμο τους γεννήθηκε το πανκ και ο δεύτερος γιος της, ο Τζόζεφ Κορ, ο οποίος αργότερα, το 1994, έγινε συν-ιδρυτής του Agent Provocateur.
«Οι άνθρωποι δεν ήταν ποτέ τόσο άσχημοι όσο σήμερα. Απλά καταναλώνουμε πάρα πολύ» θα πει λίγο καιρό πριν, αντιλαμβανόμενη ότι η βιομηχανία της μόδας γιγαντώνεται αλλά όχι απαραίτητα και η αισθητική. Στα 81 της πλέον δεν κάνει υποχωρήσεις σε αυτά που θέλει να πει. Πέντε δεκαετίες βρίσκεται στις επάλξεις, πέντε δεκαετίες ορίζει τη φάση της αιρετικής αιώρησης στη ζωή.
Το πραγματικό όνομα είναι Vivienne Isabel Swire. Γεννήθηκε στις 8 Απριλίου 1941 σε μια βρετανική κωμόπολη του Derbyshire. Ο πατέρα της ήταν τσαγκάρης και τη μητέρα της εργαζόταν σε μια τοπική βιοτεχνία επεξεργασίας βαμβακιού. Η πρώτη της δουλειά ήταν σε ένα εργοστάσιο, μετά έγινε γραμματέας, ενώ στη συνέχεια εγγράφηκε σε μία σχολή για να γίνει καθηγήτρια, κάτι που πραγματοποίησε δουλεύοντας 8ώρο το πρωί, σχεδιάζοντας κοσμήματα το βράδυ και στο ενδιάμεσο πήγαινε στο Portobello Market να πουλήσει τα πρώτα της items. «Έζησα σε ένα μέρος της χώρας που αναπτύχθηκε στη Βιομηχανική Επανάσταση. Δεν είχα πάει ποτέ σε γκαλερί, δεν είχα διαβάσει ποτέ ένα βιβλίο τέχνης, ούτε είχα πάει ποτέ στο θέατρο» είπε σε κάποια από τις πολλές συνεντεύξεις της μιλώντας για την αρχή της.
Σχεδίασε τα πρώτα της ρούχα στις αρχές του ’70 και άνοιξε παράλληλα την πρώτη της μπουτίκ με το όνομα «Let it Rock», στη συνέχεια μετονομάστηκε σε «Too Fast to Live, Too Young to Die» και κατέληξε στην ονομασία «Sex», όπου και έγραψε ιστορία.
«Οι μόνοι που έχουν ιδέες είναι οι νέοι» αναφωνούσε τότε, τώρα, για πάντα. Νεώριμη από άποψη. Τολμηρή από τη φύση. Τα T-Shirt της σε συνεργασία με τον ΜακΛάρεν έφεραν στάμπα της βασίλισσας της Αγγλίας με μια παραμάνα στα χείλη. Πανκ καταστάσεις. Απενοχοποίησε τα σκοτεινά ένστικτα του σαδομαζοχισμού, τα πάντρεψε με το κλασικό κόκκινο-μαύρο σκωτσέζικο καρό και λάτρεψε τις αγκράφες. Από τη στιγμή που πάτησε το πόδι της στην πασαρέλα όλα τα μάτια της βιομηχανίας της μόδας ήταν στραμμένα πάνω της. Έκανε αυτό που δεν έκανε κανείς. Η Βίβιαν, ο Margiela, ο Ζαν Πολ. Αυτοί το έκαναν.
Μέσα στα αφρενάριστα χρόνια που ακολούθησαν δεν στάθηκε πουθενά. Σχεδίασε χαρακτηριστικά ντεσέν στα υφάσματα, καθιέρωσε το σήμα της με τον κομήτη και τον σταυρό από το βασιλικό στέμμα της Αγγλίας και έντυσε τους ξεχωριστούς. Ύψωσε τη φωνή της για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την καταστροφή του περιβάλλοντος. Ξαναπαντρεύτηκε για τρίτη φορά, τον Andreas Kronthaler, το 1993.
Για το συνολικό της έργο της όλα αυτά τα χρόνια έλαβε σπουδαίες διακρίσεις, μέχρι και τίτλους τιμής από τη βασίλισσα Ελισάβετ. Λίγο μετά τη βράβευση της από την μονάρχη, στο προαύλιο του παλατιού Μπάκιγχαμ, η Βίβιαν σήκωσε τη φούστα της γελώντας ενώ δε φορούσε εσώρουχο. «Άκουσα ότι η βασίλισσα διασκέδασε ιδιαίτερα με τη φωτογραφία», δήλωσε μετά το συμβάν. Τρελλοαγγλίδες που τα βρήκαν μια χαρά μεταξύ τους.
«Δεν υπάρχει τίποτα σαν το Λονδίνο. Τίποτα. Πουθενά στον κόσμο» όπως λέει και η ίδια, στην τελική.