Από τον εφευρέτη που εξαφανίστηκε μαζί με τον φάρο που σχεδίασε μέχρι τον αεροπόρο ή τον μηχανικό που πέθανε εξαιτίας της μηχανής ή του αεροσκάφους που κατασκεύασε, αυτές είναι οι θλιβερές αλλά συναρπαστικές ιστορίες εφευρετών που σκοτώθηκαν από τις ίδιες τους τις εφευρέσεις.

10 εφευρέτες που σκοτώθηκαν από τις ίδιες τους τις εφευρέσεις

Henry Winstanley

Ο Henry Winstanley ήταν εφευρέτης και μηχανικός στην Αγγλία του 17ου αιώνα, ο οποίος έχτισε ένα μουσείο με διάφορα μηχανικά θαύματα. Με τα χρήματα που έβγαλε από αυτά τα αξιοθέατα, ο Winstanley αγόρασε πέντε πλοία, δύο από τα οποία ναυάγησαν αμέσως στους βράχους Eddystone κοντά στο Πλίμουθ της Αγγλίας. Το 1696 ο Winstanley σχεδίασε έναν τεράστιο φάρο δίπλα στους επικίνδυνους βράχους και έλαβε έγκριση για το σχέδιό του. Τα επόμενα χρόνια κατασκεύασε τηον φάρο αυτό από γρανίτη και ξύλο και ύψος 40 μέτρα. Όλα πήγαιναν καλά μέχρι τη νύχτα της 26ης Νοεμβρίου 1703. Μια πολυήμερη καταιγίδα, μία από τις μεγαλύτερες στη βρετανική ιστορία, σφυροκοπούσε τις ακτές της Μάγχης. Οι θυελλώδεις άνεμοι και τα κύματα παρέσυραν τον φάρο του Winstanley μαζί με τον Winstanley μέσα σε αυτόν.

Thomas Midgley, Jr.

Ορισμένες από τις ανακαλύψεις του Thomas Midgley Jr. βρήκαν ευρεία χρήση τον 20ό αιώνα. Ο αμερικανός χημικός βρήκε κάποιες εφαρμογές που κατέληξαν να έχουν τρομερές αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, αν και έλαβε πολλά βραβεία για το καινοτόμο έργο του ως στέλεχος χημικής εταιρείας και ερευνητής. Σε ηλικία 51 ετών, ο Midgley προσβλήθηκε από πολιομυελίτιδα και έχασε τη χρήση των ποδιών του. Εφηύρε ένα σύστημα τροχαλίας πάνω από το κρεβάτι του, ώστε να μπορεί να σηκώνεται σε καθιστή θέση. Δυστυχώς, στις 2 Νοεμβρίου του 1944, ο Midgley πιάστηκε στα σχοινιά του συστήματος και στραγγαλίστηκε μέχρι θανάτου.

Karel Soucek

Ο Karel Soucek, ένας Τσεχοκαναδός stuntman, έγινε διάσημος το 1984 όταν έγινε ο πρώτος κασκαντέρ μετά από 23 χρόνια που επέζησε πέφτοντας στους καταρράκτες του Νιαγάρα μέσα σε ένα βαρέλι. Το κλειδί ήταν ο ειδικά σχεδιασμένος, πλαστικός και μεταλλικός κύλινδρος, τον οποίο είχε αντίβαρο στο ένα άκρο του, ώστε να παραμένει όρθιος καθώς έπεφτε στους καταρράκτες. Αλλά τα πράγματα πήγαν τρομερά στραβά λίγους μήνες αργότερα, όταν, με ένα νέο βαρέλι δικού του σχεδιασμού, κανόνισε να πέσει από την οροφή του Houston Astrodome μέσα σε μια δεξαμενή με νερό. Καθώς ο Soucek έπεσε από την οροφή, το βαρέλι άρχισε να περιστρέφεται εκτός τροχιάς και έπεσε 60 μέτρα μακριά από τον στόχο. Ο Soucek πέθανε αργότερα στο νοσοκομείο από τα τραύματά του.

Harry Smolinski

Ο Χάρι Σμολίνσκι προσπάθησε να εφεύρει ένα είδος οχήματος. Ο αεροναυπηγός μηχανικός είχε μια επιτυχημένη καριέρα σχεδιάζοντας τζετ αεροσκάφη και πυραύλους, και στις αρχές της δεκαετίας του 1970, απέκτησε εμμονή με την κατασκευή ενός ιπτάμενου αυτοκινήτου. Το πρωτότυπό του κατασκευάστηκε από ένα δικινητήριο αεροπλάνο Cessna και ένα Ford Pinto. Η ομάδα αναγνώρισε ότι υπήρχαν προβλήματα με την ιδέα, αλλά διακήρυξε ότι «αισθανόμαστε ότι έχουμε τις απαντήσεις». Ο Smolinski και ένας συγκυβερνήτης έκαναν μια βόλτα με το combo Ford-Cessna από το αεροδρόμιο Ventura County της Καλιφόρνια στις 11 Σεπτεμβρίου 1973. Λίγες στιγμές μετά την απογείωση, ο διευθυντής του αεροδρομίου είδε μια στήλη μαύρου καπνού να υψώνεται από το σημείο της συντριβής. Το αεροπλάνο/ΙΧ είχε πέσει και ο Σμολίνσκι είχε σκοτωθεί.

Valerian Ivanovich Abakovsky 

Ένας γεννημένος στη Λετονία σοβιετικός σοφέρ ονόματι Valerian Ivanovich Abakovsky προσπάθησε να δημιουργήσει ένα σιδηροδρομικό βαγόνι υψηλής ταχύτητας, ώστε οι σοβιετικοί αξιωματούχοι για τους οποίους εργαζόταν να μπορούν να ταξιδεύουν ταχύτερα στην αχανή χώρα. Ο 25χρονος εφευρέτης σχεδίασε ένα βελτιωμένο, ωοειδές βαγόνι εφοδιασμένο με κινητήρα αεροσκάφους και έλικα στο πίσω μέρος για να αυξάνει την ώθηση. Το ονόμασε Aerowagon και μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα 87 μιλίων την ώρα. Στις 24 Ιουλίου 1921, ο Αμπακόφσκι και περίπου 25 επιβάτες επιβιβάστηκαν στο Aerowagon και ταξίδεψαν με ασφάλεια από τη Μόσχα σε μια πόλη περίπου 120 μίλια μακριά. Στο ταξίδι της επιστροφής, ωστόσο, το όχημα βγήκε από την πίστα, σκοτώνοντας τον εφευρέτη του και πέντε Ευρωπαίους διπλωμάτες που επέβαιναν σε αυτό.

Max Valier

Στη δεκαετία του 1920, ο αυστριακός αυτός αεροπόρος ενθουσιάστηκε με τις δυνατότητες και τις προοπτικές της διαστημικής πτήσης και ανέπτυξε ένα σχέδιο τεσσάρων τμημάτων για την επίτευξη διαστημικών ταξιδιών με πυραυλοκίνητη μηχανή: το πρώτο στάδιο ήταν οι δοκιμές κινητήρων, το δεύτερο η κατασκευή επίγειων πυραυλοκίνητων οχημάτων, το τρίτο η ανάπτυξη πυραυλοκίνητων αεροσκαφών και το τέταρτο βήμα η μετατροπή του αεροσκάφους σε διαστημόπλοιο. Δυστυχώς, ο Valier δεν πέρασε ποτέ το τρίτο βήμα. Το 1928, έχοντας καταλήξει σε ένα σχέδιο κινητήρα, ο Valier και δύο συνάδελφοί του κατασκεύασαν ένα πυραυλοκίνητο αυτοκίνητο που κινούνταν με πυραύλους στερεών καυσίμων. Έφτασε σε δοκιμαστικές διαδρομές την ταχύτητα των 145 μιλίων την ώρα. Αλλά για να πάει πιο γρήγορα και τελικά να απογειωθεί από το έδαφος, ο Valier πειραματίστηκε με υγρά καύσιμα στα πρωτότυπα αεροσκάφη του. Στις 17 Μαΐου 1930, ένα από αυτά εξερράγη, καθιστώντας τον Valier το πρώτο θύμα της προ-διαστημικής εποχής.

Francis Edgar Stanley

Όταν ο Francis Edgar Stanley προσπαθούσε να κατασκευάσει το δικό του όχημα, στράφηκε στην ατμομηχανή. Με τον δίδυμο αδελφό του Freelan, άρχισε να αναπτύσσει ένα ατμοκίνητο αυτοκίνητο το 1897. Μέχρι το 1899, μετά την ίδρυση της Stanley Motor Carriage Company, οι αδελφοί είχαν πουλήσει περισσότερα από 200 «Stanley Steamers», καθιστώντας τους τους πιο επιτυχημένους κατασκευαστές αυτοκινήτων στις Η.Π.Α. Με καύσιμο τους υδρατμούς, τα ανοιχτά αυτοκίνητα ήταν ταχύτερα από άλλα πρώιμα οχήματα. Αλλά αυτή η εφεύρεσή τους μετατράπηκε σε εργαλείο θανάτου στις 31 Ιουλίου 1918, όταν το προσωπικό Steamer του Francis Stanley ανατράπηκε στο Newburyport Turnpike της Μασαχουσέτης, σκοτώνοντας τον κατασκευαστή του.

Jean François Pilâtre de Rozier

Ο Jean François Pilâtre de Rozier, ένας γάλλος χημικός, πραγματοποίησε την πρώτη πτήση με αερόστατο χωρίς πρόσδεση από άνθρωπο το 1783. Σχεδιασμένο από τους διάσημους αδελφούς Μοντγκολφιέ, το αερόστατο τροφοδοτήθηκε με καύσιμα από μια φωτιά που θέρμαινε τον αέρα στο εσωτερικό του μπαλονιού, ωθώντας το να πετάξει ψηλά. Το μειονέκτημα του σχεδιασμού των Montgolfiers ήταν η μεγάλη ποσότητα καύσιμης ύλης που έπρεπε να μεταφερθεί στο αεροπλάνο. Όμως αυτό δεν θα παρείχε αρκετή ισχύ για να πετύχει ο Rozier τον στόχο του, δηλαδή να διασχίσει με αεροπλάνο τη Μάγχη οπότε πρόσθεσε ένα δεύτερο αερόστατο γεμάτο με υδρογόνο, ένα αέριο που είναι ελαφρύτερο από τον αέρα. Παρά το υπόβαθρό του στη χημεία, ο Rozier προφανώς ξέχασε ότι το υδρογόνο είναι επίσης εξαιρετικά εύφλεκτο. Καθώς πετούσε πάνω από τη γαλλική ύπαιθρο στις 15 Ιουνίου του 1785, το αερόστατο υδρογόνου έπιασε φωτιά στον αέρα και έπεσε στο έδαφος, καθιστώντας τον Ροζιέ και τον συνταξιδιώτη του τους πρώτους νεκρούς στον κόσμο από αεροπορικό ατύχημα.

Otto Lilienthal

Ο Otto Lilienthal ήταν πρωτοπόρος της αεροπορίας του 19ου αιώνα, ο οποίος εφηύρε μια σειρά από ανεμόπτερα και πτητικές μηχανές στο εργαστήριό του κοντά στο Βερολίνο. Ένα από αυτά, που ονομάστηκε «ανεμόπτερο», είχε άνοιγμα φτερών 7 μέτρων. Για να διαφημίσει τις εφευρέσεις του, ο Λίλιενταλ ανέθεσε τη λήψη φωτογραφιών που έδειχναν τα ανεμόπτερα σε δράση. Όμως οι φωτογραφίες έκρυβαν το πραγματικό πρόβλημα: το κανονικό ανεμόπτερο ήταν δύσκολο να το κατευθύνεις. Κατά τη διάρκεια μιας δοκιμαστικής πτήσης στις 9 Αυγούστου του 1896, το ανεμόπτερο του Λίλιενταλ ξαφνικά ακινητοποιήθηκε και έπεσε με το κεφάλι προς το έδαφος. Ο Λίλιενταλ δεν μπόρεσε να ανακτήσει τον έλεγχο και κατέπεσε από ύψος περίπου 20 μέτρων, σπάζοντας τον αυχένα του. Πέθανε την επόμενη ημέρα, αν και η έρευνά του για τη μηχανική της πτήσης επηρέασε τους αδελφούς Ράιτ.

William Bullock

Ο Γουίλιαμ Μπούλοκ πραγματοποίησε ορισμένες βασικές εφευρέσεις στην τυπογραφία. Ως εκδότης εφημερίδων στα μέσα του 19ου αιώνα, ο Μπούλοκ προσπάθησε να μειώσει την εργασία που απαιτούνταν για την εκτύπωση των ειδήσεων. Ανέπτυξε ένα περιστροφικό πιεστήριο που μπορούσε να τροφοδοτείται συνεχώς με χαρτί, εξαλείφοντας την ανάγκη για συνεχή χειροκίνητη τροφοδοσία και αυξάνοντας την παραγωγή σε περίπου 11.000 φύλλα ανά ώρα. Ωστόσο, όπως συμβαίνει με πολλές νέες εφευρέσεις, το πιεστήριο του Bullock μπορούσε να χαλάσει έυκολα. Στις 2 Απριλίου 1867, ο Μπούλοκ έκανε ρυθμίσεις με το πόδι του σε ένα πιεστήριο που είχε εγκατασταθεί στα γραφεία μιας άλλης εφημερίδας.Το πόδι του μπλέχτηκε σε έναν κινούμενο ιμάντα και καταπλακώθηκε. Λίγες ημέρες αργότερα, εμφάνισε γάγγραινα και υποβλήθηκε σε ακρωτηριασμό του ποδιού του. Πέθανε από τις επιπλοκές της χειρουργικής επέμβασης λίγες ημέρες μετά.