Δεν είναι εύκολο να δουλεύεις σήμερα – και σε καθημερινή βάση – με ένα διαρκές εργασιακό άγχος.
Ειδικά αν η εργασία σου είναι αυτό που λέμε «πνευματική» – γι’ αυτό και παλιά οι δημοσιογράφοι στις εφημερίδες είχαν αυστηρό 6ωρο ωράριο (και όχι 8ωρο) με την λογική ότι το μυαλό δεν μπορεί να παράγει άλλες καλές ιδέες πέραν του εξαώρου.
Ολοι όσοι εργαζόμαστε υπό παρόμοιες συνθήκες έχουμε μονίμως αυτόν τον σκόπελο που πρέπει να αντιμετωπίσουμε: το διαρκές άγχος από την υποβολή κειμένων, deadlines που πρέπει να καλυφθούν και ένα υποσύνολο από μικρές και ακόμη μικρότερες εργασιακές υποχρεώσεις.
Κάποια στιγμή, εύλογα, ο εγκέφαλος «κρασάρει».
Ωστόσο υπάρχουν τρόποι να διαχειριστείς τον χρόνο, το κουράγιο και την αποδοτικότητά σου.
Ή έστω, εγώ έχω επινοήσει μερικά μικρά κόλπα, μετά από σχεδόν 23 χρόνια στο ίδιο μετερίζι.
Αυτό που ξέρω από την πρώτη ημέρα που ξεκίνησα να δουλεύω είναι ότι η πραγματοποίηση τακτικών διαλειμμάτων αποτελεί ένα ουσιαστικό μέρος της διαχείρισης της ενέργειάς μας ώστε να διατηρούμε μια επαρκή ικανότητα – προσοχή: όχι μόνο για να είμαστε παραγωγικοί, αλλά και για να αποτρέψουμε το πιθανό burnout, καθώς και για να είμαστε σε θέση να διατηρούμε μια υγιή αυτορρύθμιση των συναισθημάτων και των συμπεριφορών μας, ώστε να μπορούμε να έχουμε θετικές αλληλεπιδράσεις με τους άλλους.
Γιατί ξέρετε το πόσο εύκολα μπορεί ένας απλός εργασιακός χώρος να μετατραπεί, μετά από την ανταλλαγή 2-3 passive-aggressive ατακών, σε μια δυνητική πυριτιδαποθήκη διενέξεων.
Όταν είμαστε πλήρως εξαντλημένοι (ή σχεδόν εξαντλημένοι), είναι πιο πιθανό να είμαστε αντιδραστικοί, απότομοι ή ευερέθιστοι και να εκτονώνουμε τα νεύρα και την απογοήτευσή μας στους άλλους, κάτι που δεν είναι μόνο δυσάρεστο για τους εμπλεκόμενους αλλά μπορεί να αποβεί και αντιπαραγωγικό. Οπότε, τα διαλείμματα είναι ιδιαίτερα σημαντικά όταν κάνουμε δημιουργική εργασία.
Η δημιουργία ενός αριθμού σύντομων μικροδιαλειμμάτων κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορεί να μας βοηθήσει να διαχειριστούμε την ενέργειά μας και να διατηρήσουμε τη γνωστική, συναισθηματική, ακόμη και τη σωματική μας ικανότητα.
Αυτές οι σύντομες ανάπαυλες μπορεί να είναι τόσο σύντομες όσο ένα λεπτό ή πέντε έως 10 λεπτά σε διάρκεια. Ακριβώς όπως τα «μικροάγχη» μπορούν να συσσωρευτούν στην εργασία μας, έτσι και τα μικροδιαλείμματα κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των όποιων επιπτώσεών τους.
Πώς να κάνετε διαλείμματα από το άγχος
Αντί να αφήνετε αποκλειστικά στην τύχη το πότε θα βρείτε λίγα λεπτά για να κάνετε ένα σύντομο διάλειμμα, δημιουργήστε (και εκμεταλλευτείτε) σκόπιμα και πειθαρχημένα αυτές τις στιγμές παύσης κατά τη διάρκεια της ημέρας, δοκιμάζοντας τις παρακάτω στρατηγικές:
1. Δώστε στον εαυτό σας την άδεια να κάνει διαλείμματα
Πολλοί άνθρωποι λειτουργούν με την πεποίθηση ότι έχουν πάρα πολλά να κάνουν και δεν έχουν την πολυτέλεια να κάνουν ένα διάλειμμα. Αμφισβητήστε ανοικτά αυτή την υπόθεση, είτε είναι αυτοεπιβαλλόμενη είτε επιβάλλεται από άλλους στον οργανισμό σας (ή και τα δύο).
Να θυμάστε ότι είστε άνθρωπος και όχι μηχανή. Η ανάπτυξη της αίσθησης της αυτοκαθοδήγησης για το πώς περνάτε το χρόνο σας κατά τη διάρκεια της εργάσιμης ημέρας αποτελεί βασικό μέρος της εργασιακής σας ανάπτυξης όχι μόνο ως προϊστάμενος, αλλά και ως υφιστάμενος.
Αναγνωρίστε στον εαυτό σας ότι δεν έχετε την πολυτέλεια να μην κάνετε διαλείμματα -ακόμη και μικρές στιγμές παύσης- σε διάφορα σημεία της ημέρας. Κάτι τέτοιο, θα δώσει επίσης σιωπηρά την άδεια στους άλλους γύρω σας να κάνουν το ίδιο.
2. Θέστε συγκεκριμένες ώρες για κάθε εργασία
Μπορεί να είναι δελεαστικό να χρησιμοποιείτε λίγα ελεύθερα λεπτά όταν τα έχετε για να απαντάτε γρήγορα σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Ωστόσο, πολλές έρευνες δείχνουν ότι η εργασία μας διαρκεί 50% περισσότερο όταν αλλάζουμε συνεχώς εργασίες μέσα στην ημέρα. Οπότε απαιτείται μια συγκεκριμένη στοχοπροσήλωση σε κάθε μια δραστηριότητα ξεχωριστά.
Η ίδια έρευνα δείχνει επίσης ότι οι άνθρωποι συνήθως προσπαθούν να αντισταθμίσουν αυτή την απώλεια παραγωγικότητας δουλεύοντας ταχύτερα και γρηγορότερα. Ωστόσο, αυτό δημιουργεί μόνο περισσότερο άγχος, πίεση χρόνου και (ενδεχομένως) απογοήτευση από το, ίσως μέτριο, τελικό αποτέλεσμα. Ο καθορισμός συγκεκριμένων ωρών κατά τις οποίες θα απαντάτε σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου θα σας επιτρέψει να χρησιμοποιήσετε τα πολύ μικρότερα χρονικά διαστήματα που μπορεί να έχετε για πραγματικά διαλείμματα.
3. Μικρά και σύντομα meeting και συσκέψεις
Οι περισσότεροι άνθρωποι αντέχουν το ενδεχόμενο μιας σύσκεψης και ενός meeting μόνο αν αυτό δεν υπερβαίνει τα 45 ή τα 60 λεπτά. Αλλάξτε την προεπιλεγμένη διάρκειά σας είτε σε 15-25 λεπτά και δοκιμάστε να κάνετε μικρότερες συσκέψεις. Υπάρχει ένα εργασιακό ρητό που λένε στις αγγλοσαξονικές χώρες: «αν έχετε περισσότερο χρόνο, οι άνθρωποι γύρω σας θα βρουν πάντα τρόπους να τον γεμίσουν». Δηλαδή, ό,τι και αν γίνει, εσείς θα παραμείνετε, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, busy.
Η ύπαρξη ενός πιο περιορισμένου χρονικού παραθύρου για τα μίτινγκ ενθαρρύνει όλους να διαχειρίζονται τις συναντήσεις πιο αποτελεσματικά ώστε να χωρέσουν στο διαθέσιμο χρόνο.
4. Σχεδιάστε κάτι για το (κοντινό) μέλλον
Χρησιμοποιήστε το διάλειμμά σας προκειμένου να στείλετε email ή μήνυμα σε έναν φίλο σας για να δρομολογήσετε τα σχέδια του Σαββατοκύριακου, ώστε να έχετε κάτι να περιμένετε με ανυπομονησία. Έρευνες δείχνουν ότι όταν έχετε κάτι θετικό να περιμένετε από την ημέρα σας ή τις επόμενες ημέρες, αυτό μπορεί να ανεβάσει τη διάθεσή σας και να μειώσει το εργασιακό άγχος.
5. Κάντε χρήση των διαλειμμάτων για το μπάνιο
Το ένα σύντομο διάλειμμα που όλοι πρέπει να κάνουν είναι το διάλειμμα για το μπάνιο. Βασικά, αυτός είναι ένας τρόπος και μια αφορμή ή ευκαιρία για να συνδυάσετε κάτι που θέλετε να κάνετε με κάτι που πρέπει να κάνετε (όπως το διάλειμμα για το μπάνιο). Για παράδειγμα, αφού επισκεφθείτε την τουαλέτα, μπορείτε να δημιουργήσετε μόνοι σας μια νέα… μίνι συνήθεια και να αφιερώσετε 5-10 λεπτά για να κάνετε μαι βόλτα γύρω από το τετράγωνο που βρίσκεται το γραφείο σας, να χαζέψετε στα μαγαζιά και να αγοράσετε ένα καφέ ή ένα σνακ.
6. Ωρα 3 το μεσημέρι, η χειρότερη της ημέρας
Προγραμματίστε μικρά διαλείμματα μέσα στην ημέρα σας, όταν ξέρετε ότι η ενέργειά σας είναι στο χαμηλότερο σημείο της. Έρευνες δείχνουν ότι η ενέργειά μας είναι συνήθως χαμηλότερη γύρω στις 3 με 4 μ.μ. Το οποίο στην περίπτωσή μου ισχύει 100%, καθώς συνήθως εκείνη την ώρα σηκώνομαι από το γραφείο μου, μιλάω με την σύντροφό μου στο τηλέφωνο, φτιάχνω έναν δεύτερο εσπρέσο και τρώω ένα γλυκό.
7. Δοκιμάστε «απροσδόκητα» και αναπάντεχα διαλείμματα
Αυτά είναι τα καλύτερα διαλείμματα όλων. Αυτά που ενσκήπτουν ως ευκαιρία μέσα στην διάρκεια της ημέρας. Π.χ. αν κάποιος άλλος καθυστερεί σε μια συνάντηση ή ένα μίτινγκ μαζί σας, ενώ τον περιμένετε, χρησιμοποιήστε τον χρόνο σας όχι για να γεμίσετε εργασιακές «τρύπες», αλλά για να κάνετε όλα εκείνα τα μικροπράγματα που έχουν στουμπωχθεί μέσα στο απαιτητικό σας καθημερινό πρόγραμμα, όπως ένα τηλέφωνο σε μια δημόσια υπηρεσία, μια επικοινωνία για ένα δέμα που περιμένετε ή κάτι άλλο που βαριέστε να κάνετε υπό φυσιολογικές συνθήκες.