Αν και οι διευθυντές τείνουν να εκτιμούν τους υπαλλήλους που θεωρούνται πιστοί, μια νέα μελέτη δείχνει ότι τείνουν επίσης να τους εκμεταλλεύονται περισσότερο αναθέτοντάς τους απλήρωτη εργασία ή επιπλέον καθήκοντα.
Αυτοί οι μάνατζερ δεν είναι απαραίτητα κακόβουλοι, σημειώνουν οι ερευνητές. Μερικοί μπορεί να αγνοούν, ή να αποτυγχάνουν να κατανοήσουν τα ηθικά αποτελέσματα των αποφάσεών τους.
Ωστόσο, αυτές οι αποφάσεις επηρεάζουν τους αφοσιωμένους εργαζομένους, που μένουν με υπερβολικό φόρτο εργασίας ως προφανές τίμημα της αφοσίωσής τους.
«Οι εταιρείες θέλουν πιστούς εργαζομένους και υπάρχει μια σειρά από έρευνες που δείχνουν ότι οι πιστοί εργαζόμενοι παρέχουν κάθε είδους θετικά οφέλη στις εταιρείες», λέει ο επικεφαλής συγγραφέας Matthew Stanley, μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Fuqua School of Business του Πανεπιστημίου Duke στις ΗΠΑ.
«Αλλά φαίνεται ότι οι μάνατζερ είναι πιθανό να τους στοχεύουν για εκμεταλλευτικές πρακτικές», δηλώνει.
Ο Stanley και οι συνάδελφοί του στρατολόγησαν σχεδόν 1.400 μάνατζερ στο Διαδίκτυο για να συμμετάσχουν στη μελέτη, στην οποία παρουσιάστηκαν στους διευθυντές διάφορα σενάρια με πρωταγωνιστή έναν φανταστικό 29χρονο υπάλληλο ονόματι John.
Ο John εργάζεται σε μια εταιρεία που προσπαθεί να μειώσει το κόστος, είπαν οι διευθυντές. Για το σκοπό αυτό, οι διευθυντές αξιολόγησαν την προθυμία τους να αναθέσουν στον John επιπλέον ώρες και καθήκοντα χωρίς επιπλέον αμοιβή.
Έδιναν σταθερά στον John περισσότερη δουλειά όποτε στο σενάριο είχε τη φήμη της αφοσίωσης, διαπίστωσε η μελέτη, ανεξάρτητα από το πώς αλλιώς οι ερευνητές πλαισίωσαν το σενάριο.
Αφού οι διευθυντές διάβασαν συστατικές επιστολές για τον John, εκείνες που τόνιζαν την αφοσίωσή του προφανώς αύξησαν την προθυμία τους να του αναθέσουν απλήρωτη εργασία, διαπίστωσαν οι ερευνητές.
Ενώ επιστολές που επαινούσαν τον John για άλλα θετικά χαρακτηριστικά, όπως η ειλικρίνεια ή η δικαιοσύνη, δεν είχαν το ίδιο αποτέλεσμα, υποδηλώνοντας ότι ήταν συγκεκριμένα η πίστη και η αφοσίωση στη δουλειά του που έκανε τους διευθυντές πιο άνετα να του δώσουν παραπάνω καθήκοντα.
Επιπλέον, ο John αποδέχτηκε ότι η εργασία θα μπορούσε να ενισχύσει περαιτέρω τη θετική μεταχείριση των διευθυντών απέναντί του, διαπίστωσε η μελέτη.
Όταν οι διευθυντές διάβασαν τις περιγραφές του John ως ανοιχτό σε επιπλέον ώρες και καθήκοντα, τον βαθμολόγησαν ως πιο πιστό εργαζόμενο, από τον αναπληρωματικό John με τη φήμη ότι μείωσε την προαιρετική επιπλέον εργασία.
«Είναι ένας φαύλος κύκλος», λέει ο Stanley. «Οι πιστοί εργαζόμενοι τείνουν να επιλέγονται για εκμετάλλευση. Και στη συνέχεια, όταν δουλεύουν παραπάνω ή είναι πιο πρόθυμοι, καταλήγουν να ενισχύουν τη φήμη τους ως αφοσιωμένοι εργαζόμενοι, καθιστώντας τους πιο πιθανό να τους επιλέγουν στο μέλλον».
Ορισμένες περιπτώσεις εκμετάλλευσης είναι πιο προφανείς από άλλες, αναγνωρίζουν οι ερευνητές, και θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι η προαιρετική εργασία δεν είναι εκμεταλλευτική εάν οι διευθυντές απλώς ζητούν από τους εργαζόμενους να το κάνουν, αντί να το απαιτούν.
Ωστόσο, δεδομένης της δυναμικής ισχύος μεταξύ εργαζομένων και διευθυντών, οι οποίοι μπορεί να ελέγχουν την πρόσβαση σε ζωτικούς πόρους, όπως η αμοιβή ή η ασφάλιση υγείας των εργαζομένων τους, προηγούμενη έρευνα δείχνει ότι οι εργαζόμενοι συχνά αισθάνονται ότι δεν μπορούν να απορρίψουν με ασφάλεια αιτήματα για πρόσθετη εργασία χωρίς αμοιβή.
Πίστη στη δουλειά και παραπάνω εργασία
Από την πλευρά τους, τα διευθυντικά στελέχη φαίνεται να το αντιλαμβάνονται αυτό ως φυσιολογικό, σύμφωνα με τη μελέτη, με την επιπλέον εργασία να πηγαίνει φυσικά σε πιο πιστούς υπαλλήλους ως συνάρτηση της αφοσίωσής τους.
Ωστόσο οι ερευνητές ισχυρίζονται ότι τα αποτελέσματα είναι λιγότερο καταπιεστικά από ό,τι ακούγεται. Αν και δεν θα δικαιολογούσε την κακομεταχείριση, η τάση των διευθυντών να εκμεταλλεύονται πιστούς εργαζομένους θα μπορούσε τουλάχιστον εν μέρει να είναι αποτέλεσμα «ηθικής τύφλωσης» ή άγνοιας για την άδικη συμπεριφορά τους.
«Οι περισσότεροι άνθρωποι θέλουν να είναι καλοί», λέει ο Stanley. «Ωστόσο, παραβιάζουν αυτό το στοιχείο με εκπληκτική συχνότητα στην καθημερινή τους ζωή. Πολλά από αυτά οφείλονται στην ηθική τύφλωση, όπου οι άνθρωποι δεν βλέπουν πώς αυτό που κάνουν δεν συνάδει με όποιες αρχές ή αξίες τείνουν να διακηρύσσουν».
Σε αυτή την περίπτωση, ένας τρόπος για να μειωθεί η εκμετάλλευση θα μπορούσε να είναι η ευαισθητοποίηση των διευθυντών σχετικά με αυτό το φαινόμενο, προτείνουν οι ερευνητές, για να τους βοηθήσουμε να προβλέψουν τα ηθικά τυφλά σημεία τους.
Οι ερευνητές προειδοποιούν επίσης ότι η αφοσίωση δεν είναι απαραίτητα αρνητική και ότι οι εργαζόμενοι δεν πρέπει πάντα να αποφεύγουν να υπερβαίνουν το καθήκον.
«Εκτιμούμε τους ανθρώπους που είναι πιστοί. Τους σκεφτόμαστε με θετικούς όρους. Βραβεύονται συχνά. Δεν είναι μόνο η αρνητική πλευρά. Είναι πραγματικά μία πολύπλευρη και πολύπλοκη κατάσταση».