Άγχος και αγωνία είναι σίγουρα 2 από τα βασικά συναισθήματα που νιώθουμε μέσα στο κοκτέιλ αδρεναλίνης που υπάρχει κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης. Το να κρίνεται η πορεία της καριέρας σου ή η δυνατότητα να βιοποριστείς απο ερωτήσεις μισής ώρας είναι από μόνο του τρομακτικό. Αν τοποθετήσουμε στην εξίσωση και τον ανταγωνισμό, τότε σίγουρα η διαδικασία γίνεται ακόμα πιο βασανιστική.

Αν και δεν υπάρχει μυστική φόρμουλα που να εγγυάται την επιτυχία, τα καλά νέα είναι ότι υπάρχουν πολλές συμβουλές για μια καλή προετοιμασία. Και όχι δε μιλάμε για ένα ακόμα άρθρο θετικής ενέργειας και θεωρητικών στοχασμών. Αναφερόμαστε σε βασικά, πρακτικά σημεία που μπορούμε να προετοιμάσουμε ώστε να κάνουμε καλή εντύπωση και να δείξουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τις δυνατότητές μας σε ανθρώπους που θα μας κρίνουν μέσα σε ένα συγκεκριμένο και πολύ περιορισμένο χρονικό περιθώριο.

Όλη η σκληρή δουλειά και η προετοιμασία θα είναι μάταιη εκτός και αν μπορέσετε να πλαισιώσετε τα skills σας με μια ανάλογη συμπεριφορά κατά τη διάρκεια της συνέντευξης. Είναι σημαντικό να είστε ο εαυτός σας, αλλά να έχετε πάντα στο μυαλό ότι αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι φίλοι σας (ακόμα). Είναι μια επίσημη συζήτηση σε επαγγελματικό περιβάλλον που απαιτεί σεβασμό και επαγγελματισμό.

Dos

Κάντε την έρευνά σας. Δεν υπάρχει περίπτωση να μην ερωτηθείτε σχετικά με τους στόχους και την αποστολή της εταιρείας ή του οργανισμού. Είναι σημαντικό να δείξετε ότι αφιερώσατε χρόνο για να εξετάσετε την εταιρεία, τη δουλειά που κάνουν και να είστε σε θέση να μιλήσετε για αυτήν κατά τη διάρκεια της συνέντευξής σας. Βεβαιωθείτε ότι τους ακολουθείτε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Θα ελέγξουν.

Η εξωτερική εμφάνιση είναι και η πρώτη εντύπωση που δίνουμε σε κάποιον. Ανάλογα, λοιπόν, με τη θέση που διεκδικείτε χρειάζεται και το σχετικό στυλ. Η έρευνα για την εταιρεία θα σας βοηθήσει σίγουρα να πάρετε αποφάσεις σχετικά με το τι φοράτε, αν το περιβάλλον είναι πολύ αυστηρό ή υπάρχει μία χαλαρότητα στο ντύσιμο. Ακόμα όμως και αν είναι χαλαρό, επιλέξτε κάτι απλό και επαγγαλματικό, μην πάτε με τζιν, βερμούδα ή κοντή φούστα.

Δείξτε αυτοπεποίθηση με τις κινήσεις του σώματος. Μέσα σας είναι πιθανόν να τρέμετε, αλλά προσπαθήστε να μπείτε μέσα στον χώρο με αποφασιστικά βήματα χαμογελώντας. Καθίστε άνετα στην καρέκλα αλλά με σεβασμό προς τον συνομιλητή.

Ρωτήστε τα ονόματα αυτών που θα είναι στη συνέντευξή σας. Μπορεί να έχετε έναν άγνωστο σύνδεσμο με κάποιον στην ομάδα ή να έχετε κοινή εμπειρία. Σπάτε τον πάγο και δείχνετε ότι γνωρίζετε τον χώρο αλλά και σέβεστε τον συνομιλητή.

Ελέγξτε ότι πληροίτε τα προσόντα για το ρόλο. Εάν κάνετε αίτηση για έναν ρόλο που είναι πιθανό να έχει πολλές αιτήσεις, βεβαιωθείτε ότι είστε σαφείς όσον αφορά την εμπειρία σας στον επιθυμητό ρόλο.

Προβάλετε τον εαυτό σας όπως είναι αλλά πάντα να προσέχετε τις λέξεις που χρησιμοποιείτε Εμπλουτίστε κάθε επιχείρημά σας με συγκεκριμένο παράδειγμα και να δίνετε πάντα πλήρεις απαντήσεις – όχι με ένα «ναι» η ένα «όχι».

Να είστε ειλικρινείς και να είστε ο εαυτός σας – ο καλύτερος επαγγελματικός σας εαυτός. Η ανεντιμότητα ανακαλύπτεται και αποτελεί λόγο για απόσυρση προσφορών εργασίας και απόλυση. Αν προσληφθείς ενεργώντας σαν κάποιος άλλος εκτός από τον εαυτό σου, τόσο τόσο εσύ όσο και ο εργοδότης σου θα είστε δυσαρεστημένοι.

Κάντε ερωτήσεις σε όλη τη διάρκεια της συνέντευξης. Αντί για μια μονόπλευρη συνομιλία, μια συνέντευξη θα πρέπει να είναι μια αμοιβαία ανταλλαγή πληροφοριών. Θα εκτιμηθεί ιδιαιτέρως να έχετε απορίες σχετικά με τη θέση, με τους στόχους της εταιρείας και την εργασιακή κουλτούρα που έχουν. Δείχνετε πως ενδιαφέρεστε αρκετά για τη θέση και την εταιρεία και ότι έχετε πάρει σοβαρά αυτήν την αίτηση σαν το επόμενο βήμα της καριέρας σας.

Όταν ο συνεντευξιαστής ολοκληρώσει τη συζήτηση, δώστε μια θερμή χειραψία και κρατήστε οπτική επαφή. Αναχωρήστε με χάρη. Μετά τη συνέντευξη, σημειώστε αμέσως για να μην ξεχάσετε κρίσιμες λεπτομέρειες. 

Στο τέλος της ημέρας, στείλτε ένα email ευχαριστώντας τους για τον χρόνο τους και ενημερώστε τους ότι ανυπομονείτε να ακούσετε τα επόμενα βήματα. Κάντε αυτό το email πιο προσωπικό – αν σας άρεσε η εταιρεία, το ήθος, το γραφείο αλλά και η συζήτηση μαζί τους.

Don’ts

Προσοχή στην εικόνα του βιογραφικού και βέβαια στα ορθογραφικά λάθη. Ακόμα και ο πιο ικανός υποψήφιος θα αφήσει κακή εικόνα αν το βιογραφικό του έχει προβλήματα και λάθη. Ελέγξτε το ξανά και ξανά και χρησιμοποιήστε εργαλεία online για διόρθωση.

Τα βασικά ίσως δε χρειάζεται να τα αναφέρουμε, αλλά επειδή ποτέ δεν ξέρεις: Μην καπνίσετε, και μη μασάτε τσίχλα. Φαίνονται αυτονόητα, αλλά έχουν δει πολλά τα μάτια μας.

Μην διακόπτετε. Εάν δεν έχετε χρόνο και υπομονή να ακούσετε, ούτε αυτός/αυτή θα έχει.

Μην απαντάτε σε αόριστες ερωτήσεις. Ζητήστε ευγενικά από τον συνεντευξιαστή να σας διευκρινίσει και μετά απαντήστε.

Μην είστε υπερβολικά φιλικοί (μην τους απευθυνθείτε με τα μικρά ονόματα, μην αστειεύεστε υπερβολικά, κ.λπ.) ακόμα κι αν ο συνεντευξιαστής δείχνει χαλαρός. Ακόμα και σε φιλικό περιβάλλον, ο επαγγελματισμός είναι σημαντικός.

Μην γράφετε μεγάλες συνοδευτικές επιστολές. Απλώς δεν θα διαβαστούν. Σκεφτείτε τι θέλετε να επικοινωνήσετε για να εξασφαλίσετε μια συνέντευξη. Δεν χρειάζεται να τους πείσετε να σας δώσουν το ρόλο από ένα email, απλά πρέπει να συμφωνήσουν να σας γνωρίσουν. Τα bullets και οι ξεκάθαρες προτάσεις χωρίς υπερβολικές φράσεις λειτουργούν συνήθως προς όφελός σας.

Μην φτάσετε αργά. Είτε σας αρέσει είτε όχι, η διαχείριση χρόνου είναι δείκτης επαγγελματισμού σε ένα περιβάλλον συνέντευξης. Φροντίστε να φτάσετε νωρίς, ώστε να χαλαρώσετε και να πάτε στην τουαλέτα.

Μη φοβάστε να συζητήσετε για το μισθό. Ελέγξτε online ή με έναν υπεύθυνο προσλήψεων τι ποσά παίζουν στην αγορά και πόσα μπορείτε να διεκδικήσετε με βάση την εμπειρία και τα skills σας. Η συζήτηση για τον μισθό είναι μέρος της εμπορικής συμφωνίας για την αποδοχή μιας δουλειάς, επομένως να είστε έτοιμοι να αντιμετωπίσετε αυτήν τη συζήτηση. Αλλά σίγουρα προσπαθείστε να δείξετε ότι δε σας ενδιαφέρει αυτή η θέση μόνο για τον μισθό.

Μην δώσετε την εντύπωση ότι σας ενδιαφέρει μόνο ένας οργανισμός λόγω της γεωγραφικής του θέσης. 

Μην επικρίνετε κανέναν και τίποτα. Μην μιλήσετε άσχημα για παράδειγμα, κάποιον συνεργάτη από το παρελθόν ή κάποιον εργοδότη. Ο συνεντευξιαστής σου θα καταλάβει πως αργά ή γρήγορα θα κάνεις το ίδιο και με τους νέους σου συνεργάτες.