Η ιστορία της Μαρίας Πενταγιώτισσας περιέχει όλα τα στοιχεία ενός αστικού μύθου, ωστόσο ήταν ένα πραγματικό πρόσωπο – και ορισμένοι θεωρούν ότι ήταν η πρώτη μοιραία γυναίκα στην Ελλάδα. Η Μαρία Δασκαλοπούλου λέγεται ότι γεννήθηκε το 1821 στο χωριό Πεντάγιοι, στην περιοχή της Φωκίδας της Στερεάς Ελλάδας, εξ ου και το όνομά της Πενταγιώτισσα. Λέγεται ότι ήταν μια γυναίκα εξαιρετικής ομορφιάς και επίσης ανοιχτά ερωτική, σε μια εποχή που οι αγροτικές κοινότητες της Ελλάδας – και όχι μόνο- ήταν τόσο συντηρητικές που μια γυναίκα που έδειχνε τη σεξουαλικότητά της με οποιονδήποτε τρόπο μπορούσε ακόμη και να λιθοβοληθεί μέχρι θανάτου σε ακραίες περιπτώσεις.

Μόνο μερικές ιστορίες έχουν διασωθεί από τα νεανικά της χρόνια. Ο πατέρας της λέγεται ότι ήταν δάσκαλος. Ήταν μια όμορφη και δυναμική γυναίκα για την εποχή της. Η ιστορία της αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για θεατρικά έργα, ταινίες και ποιήματα. Η Μαρία Πενταγιώτισσα φημιζόταν για την ομορφιά της. Εκλεπτυσμένη και ευγενική, η Πενταγιώτισσα αποτελούσε πραγματικό πειρασμό για τους άνδρες γύρω της. Οι άνδρες μιλούσαν γι’ αυτήν ακόμη μπροστά και πίσω από την πλάτη της. Όταν περπατούσε στο χωριό, οι άνδρες φέρονται να την κοιτούσαν γεμάτοι πόθο. Οι μνηστήρες σερνόταν ακόμη και γονατιστοί για να κερδίσουν την αγάπη της.

Η ερωτική της συμπεριφορά σόκαρε τη συντηρητική κοινωνία του χωριού, και οι πράξεις των μνηστήρων της που αναζητούσαν την προσοχή ήταν συχνά το θέμα συζήτησης στην τοπική κοινωνία. Τελικά, όμως, φάνηκε να έχει βρει τον άνθρωπό της. Ερωτεύτηκε έναν νεαρό από το χωριό της, τον Γιώργο Παπαγεωργίου, ο οποίος είχε το παρατσούκλι Τουρκάκης. Η Μαρία δεν έκρυψε τα συναισθήματά της γι’ αυτόν και ξεκίνησε μια φλογερή σχέση. Ωστόσο, αυτό ήταν το μεγάλο της λάθος. Ο εκκολαπτόμενος έρωτάς τους και η άνθηση της σχέσης τους αναστάτωσαν τους χωρικούς που δεν δέχονταν κανενός είδους προγαμιαίες σχέσεις. Σύντομα ακολούθησε πίεση στην οικογένεια να βάλει τα πράγματα στη θέση τους.Προέτρεψαν τον αδελφό της, Θανάση Δασκαλόπουλο, να αναλάβει δράση και να δώσει τέλος σε αυτή την “απαγορευμένη” υπόθεση. Φοβήθηκαν ότι μια τέτοια σχέση θα αποτελούσε κακό παράδειγμα για τα άλλα κορίτσια στο χωριό.Η Πενταγιώτισσα δέχτηκε μεγάλη πίεση από τον αδελφό της να τερματίσει τη σχέση τους. Η πίεση αυτή είχε όμως τραγικό τέλος, όταν ο εραστής της Τουρκάκης σκότωσε τον αδελφό της. Οι δύο άνδρες διαπληκτίστηκαν έντονα και ο Τουρκάκης πέταξε τον Δασκαλόπουλο από έναν γκρεμό και στη συνέχεια σκέπασε το πτώμα του με πέτρες.

Η πρώτη μοιραία γυναίκα της σύγχρονης Ελλάδας

Όταν ένας χωρικός βρήκε το πτώμα του αδελφού της, η Μαρία και ο Τουρκάκης κατηγορήθηκαν αμέσως για το έγκλημα και το ζευγάρι συνελήφθη. Η Μαρία θεωρήθηκε συνεργός και το ζευγάρι δικάστηκε από δικαστήριο του Μεσολογγίου. Ο Τουρκάκης καταδικάστηκε σε μακρά ποινή φυλάκισης, αλλά η Πενταγιώτισσα αθωώθηκε. Λέγεται ότι οι δικαστές την αθώωσαν λόγω της ομορφιάς της. Άλλοι είπαν ότι ένας από τους ενόρκους ήταν ακόμη και πρώην εραστής της! Μετά την απώλεια του αδελφού της και του ερωτικού της ενδιαφέροντος, η Πενταγιώτισσα παντρεύτηκε έναν χήρο στο κοντινό χωριό Παλαιοκάτουνο και μεγάλωσε και εκπαίδευσε τα τέσσερα παιδιά του από τον προηγούμενο γάμο του. Η Πενταγιώτισσα πέθανε το 1885 χωρίς ποτέ να αποκτήσει δικά της παιδιά. Σύμφωνα με άλλους, πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της σε μοναστήρι.

Ο μύθος της Μαρίας Πενταγιώτισσας στην τέχνη

Η ιστορία της Μαρίας Πενταγιώτισσας έγινε γνωστή σε όλη την Ελλάδα και ο μύθος της άρχισε να μεγαλώνει. Ο Κωστής Παλαμάς, στην ποιητική συλλογή “Τα μάτια της ψυχής μου” (1890), της αφιέρωσε ένα ποίημα εξυμνώντας την ομορφιά της. Οι καταξιωμένοι συγγραφείς Παύλος Νιρβάνας, Δημήτριος Καμπούρογλου και Ανδρέας Καρκαβίτσας έγραψαν για την Πενταγιώτισσα και τον μύθο της.Εκτός του ότι ενέπνευσε ένα λαϊκό τραγούδι με δεκάδες εκδοχές και παραλλαγές, η ζωή της αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για θεατρικά έργα, ταινίες και ποιήματα. Στα τέλη της δεκαετίας του 1920, ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Αχιλλέας Μαντράς επισκέφθηκε τους Πενταγίους για να συγκεντρώσει υλικό για μια ταινία σχετικά με τη ζωή της Μαρίας, αλλά οι κάτοικοι του χωριού κράτησαν το στόμα τους κλειστό. Η ταινία, ωστόσο, γυρίστηκε τελικά το 1929 με τίτλο “Μαρία Πενταγιώτισσα”, πρωταγωνιστούσαν η Φρίντα Πουπελίνα (με το ψευδώνυμο Nena Mae), ο Αιμίλιος Βεάκης και ο Αχιλλέας Μαντράς. Σύμφωνα με το σενάριο, ο έρωτας της Μαρίας είναι ένας γενναίος ληστής και εκείνη εγκαταλείπει το χωριό για να τον ακολουθήσει στα βουνά, όπου κρυβόταν.

Το 1957, ο Κώστας Ανδρίτσος δημιούργησε άλλη μια ταινία, με τίτλο “Μαρία Πενταγιώτισσα”, στην οποία πρωταγωνιστούσε η όμορφη Αλίκη Βουγιουκλάκη μαζί με τους Ανδρέα Μπάρκουλη, Στέφανο Στρατηγό, Λάμπρο Κωνσταντάρα, Κώστα Χατζηχρήστο και Θανάση Βέγγο. Η ταινία πούλησε 31. 254 εισιτήρια και ενίσχυσε την εικόνα και την καριέρα της Βουγιουκλάκη. Η δημοτικότητα της ταινίας και ο θρύλος της Μαρίας Πενταγιώτισσας οδήγησαν σε μια ταινία του 1967 με τίτλο “Η κόρη της Πενταγιώτισσας”, σε σενάριο του Νέστορα Μάτσα και σκηνοθεσία του Αντώνη Τέμπο. Με πρωταγωνιστές τη Γιώτα Σοιμίρη, τον Θεόδωρο Μορίδη και τον Στέφανο Στρατηγό, πούλησε 55. 483 εισιτήρια, αποτελώντας μια ακόμη απόδειξη ότι ο μύθος της Μαρίας Πενταγιώτισσας εξακολουθούσε να γοητεύει το ελληνικό κοινό.

❈Με πληροφορίες από greekreporter και wikipedia