Βασίλης Καλφάκης: «Το θέατρο είναι μια επαλήθευση του δημοκρατικού πολιτεύματος»
Με αφορμή την παράσταση "Μαχαίρι στο κόκαλο" μιλήσαμε με τον πρωταγωνιστή και σκηνοθέτη, Βασίλη Καλφάκη για το συλλογικό τραυματικό σοκ, το "μικρόβιο" της προόδου και την ποίηση που κατοικεί ακόμη στους δρόμους.
Η σεζόν ανοίγει δημιουργικά για το Θέατρο 104! Το Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου θα κάνει πρεμιέρα η παράσταση “Μαχαίρι στο κόκαλο“, από την ομάδα Θεάτρου Ça Va, σε σκηνοθεσία Βασίλη Καλφάκη με τον ίδιο να πρωταγωνιστεί μαζί με τη Σάντρα Λειβαδάρα. Το έργο βασίζεται στο ομότιτλο θεατρικό έργο του Κώστα Μουρσελά.
Με αφορμή την παράσταση, ο Βασίλης Καλφάκης μίλησε στο OLAFAQ για το θέατρο, το συλλογικό τραυματικό σοκ, το “μικρόβιο” της προόδου και την ποίηση που κατοικεί ακόμη στους δρόμους. Στη συζήτησή μας το θέμα της ανθρωπιάς στη σύγχρονη κοινωνία ήταν κεντρικό. Μέσα από κάθε ερώτηση και κάθε απάντηση, η συζήτηση επέστρεφε εκεί: στο ανθρώπινο, το “μαζί”. Ανθρωπιά στο θέατρο, στον πολιτισμό, στην πολιτική αρένα, στις καταστροφές, στο προσωπικό και στο δημόσιο. Είναι άραγε ένα στοιχείο που έχουμε εξορίσει από τις ζωές μας για χάρη της ανέλιξης και της ανόδου, ή είναι το μόνο γιατρικό που μας κρατά ακόμα σώους και ζωντανούς;
– Η παράσταση “Μαχαίρι στο κόκαλο” μιλά για ένα παντρεμένο ζευγάρι, το οποίο προσπαθεί να ανέλθει κοινωνικά και οικονομικά, μέσα από την επαφή τους με τον “σημαντικό” γείτονα του πάνω ορόφου. Ποια είναι τα όρια της στοχοπροσήλωσης; Πότε η φιλοδοξία γίνεται αποξένωση;
Αυτό αρχίζει να συμβαίνει όταν ο συνάνθρωπός μας γίνεται μεσάζων για την ανέλιξή μας. Ο ίδιος γίνεται “σκαλοπατάκι” για να ανέβουμε εμείς. Στο έργο, αυτή η βία πάνω στην πλάτη του συνανθρώπου, παρεισφρύει και μέσα στη σχέση του ζευγαριού. Η ανάγκη για αναγνώριση, άνοδο, ανάπτυξη, διαβρώνει το σημαντικότερο κοινωνικό αγαθό: την αγάπη για τον συνάνθρωπο.
– Στον χώρο σου, όμως, είναι σημαντική αυτή η ανέλιξη. Μπορεί ένας ηθοποιός να είναι επιτυχημένος χωρίς το “μικρόβιο” της ανόδου;
Εξαρτάται, η επιτυχία είναι πολύ σχετική έννοια. Βλέπουμε τα τελευταία χρόνια σε όλον τον κόσμο ανθρώπους να εργαλειοποιούν τον κόσμο γύρω τους για να ανέβουν. Το θέατρο σήμερα, μέσα στην μαζική του παραγωγή, φοβάμαι ότι θα χάσει τη σχέση του με την κοινωνία. Θέλω το θέατρο να μιλά με την κοινωνία. Όχι βαρύγδουπα μέσω διδαγμάτων. Πραγματικά πρέπει να ξαναβρούμε την έννοια της ψυχαγωγίας. Στον χώρο μας βλέπω έναν μιμιτισμό του κινηματογράφου και της τηλεόρασης. Όμως, το θέατρο έχει άλλη σχέση χρόνου και αφήγησης. Δε χρειάζεται να φέρεις όλη τη Warner Bros στο σανίδι για να αναπαραστήσεις κάτι. Στο σανίδι διακυβεύονται τα δύο μεγαλύτερα θέματα της κοινωνίας: Έρωτας και Θάνατος. Με αυτά παλεύουμε συνεχώς.
Φωτ.: Άσπα Κουλύρα / Olafaq
Φωτ.: Άσπα Κουλύρα / Olafaq
– Το αρχικό κείμενο μιλά για τους πολίτες που έχουν χάσει το ανθρώπινο στοιχείο. Η σύγχρονη κοινωνία έχει απολέσει την ανθρωπιά;
Αρκεί να μιλήσουμε για αυτό που έγινε τις προάλλες στο πλοίο Blue Horizon. Διαβάζοντας πάλι το “Μαχαίρι στο κόκαλο” μετά τον θάνατο του 35χρονου Αντώνη Καρυώτη, είδα πόσο διαχρονικό είναι. Βλέπεις πώς ο άνθρωπος στρέφει την πλάτη του μετά από ένα τόσο βίαιο περιστατικό, για να γυρίσει πίσω στο επικερδές καθήκον του, στο μεροκάματο. Το έργο γράφτηκε το 1973, λίγο πριν την εποχή της ανόδου και της εξέλιξης, όπου κυριαρχούσε η ιδέα του «πάμε να αναπτυχθούμε οικονομικά και για όλα τα άλλα βλέπουμε». Η φύση έχει δικούς της μηχανισμούς. Με τις πλημμύρες βλέπουμε τώρα ότι η φύση αντιδρά αντανακλαστικά στη βία που έχει δεχτεί τόσο καιρό από τους ανθρώπους. Το ζήτημα είναι ο άνθρωπος να βρει αυτά τα αντανακλαστικά της φύσης ώστε να ισοσταθμίσει μέσα του το ανθρώπινο. Ναι, έχουμε απομακρυνθεί από αυτό. Λαμβάνουμε καθημερινά πολλές εικόνες βίας και γρήγορα της ξεχνούμε. Γρήγορα γινόμαστε αμνήμονες.
– Από τραυματικό σοκ;
Σίγουρα. Για αυτό καλό είναι η κοινωνία να βρει τους συγγενικούς δεσμούς της. Έχουμε αρχίσει να αγκαλιάζουμε το διαφορετικό, καταλαβαίνοντας πόσο του μοιάζουμε. Έχουμε αρχίσει να καταλαβαίνουμε ότι όλες αυτές οι διαχωριστικές γραμμές που έχουν μπει εξυπηρετούν οφέλη άλλων. Από καταστροφές πάντα βγαίνει κόσμος που προσπαθεί να εργαλειοποιήσει τον πόνο. Βλέπουμε τώρα τα βυθισμένα σπίτια στην Καρδίτσα και φοβάμαι ότι κάποιος θα εκμεταλλευτεί αυτόν τον πόνο, για να μας το παρουσιάσει ως μια de facto πραγματικότητα που δεν “γυρίζει”. Αυτό που μου αρέσει στο θέατρο, είναι ότι βρίσκω της ρίζες κάθε ανθρώπινης συμπεριφοράς. Η ανάγκη της αγκαλιάς χωρίς όφελος, είναι αυτό που χρειαζόμαστε τώρα. Αν το είχαμε κρατήσει αυτό, όλα αυτά που βλέπουμε τώρα δε θα γινόντουσαν. Ναι, ειμαι ρομαντικός.
– Ως ρομαντικός, πού εντοπίζεις την ανθρωπιά σήμερα; Δε μπορώ να πιστέψω ότι ως καλλιτέχνης δεν βρίσκεις κανένα ανθρώπινο στοιχείο γύρω σου. Υπάρχουν στιγμές που ο άνθρωπος σε συγκινεί;
Ναι, μπορεί να με συγκινήσει ένας άνθρωπος που στον καύσωνα θα βγάλει ένα πιάτο με νερό για το αδέσποτο γάτο ή σκύλο. Με συγκινούν οι άνθρωποι που είναι δίπλα στους πληγέντες τώρα. Με συγκινεί η ποίηση που γράφεται πάνω στους τοίχους. Με συγκίνησε όταν, σε έναν δρόμο σύνορα Καμίνια – Κερατσίνι, ήταν γραμμένο σε έναν τοίχο ολόκληρο 8στιχο από το Μονόγραμμα του Ελύτη. Η ποίηση κατοικεί ακόμη στους δρόμους. Ο άνθρωπος έχει ανάγκη την μετάπλαση της βίαιης πραγματικότητας σε κάτι άλλο. Το ότι μια συναυλία του ΛΕΞ γεμίζει χωρίς διαφήμιση, αποδεικνύει ότι δεν είναι μόνο προϊόν κατανάλωσης, είναι βαθιά ανθρώπινη ανάγκη. Ξέρουμε ότι η ζωή έχει ένα τέρμα, ας κατοικήσουμε αυτόν τον κόσμο ποιητικά όσο είμαστε εδώ. Συντροφιά σημαίνει συντρώω με κάποιον, αυτό είναι το νόημα. Το “Μαχαίρι στο κόκαλο” δείχνει τα πρώτα σημάδια της απομάκρυνσης του ελληνικού λαού από το κοινό τραπέζι στο ιδιωτικό. Η διάβρωση έρχεται από τα μέσα, από την ανάγκη να ιδιωτεύσουμε, με την αρχαιοελληνική έννοια του όρου. Δηλαδή, δε μας απασχολεί πια το δημόσια, η συμπόρευση, το μαζί. Ο καθένας νοιάζεται για το “προσωπικό προφίλ” του. Είναι δύσκολο να το βρούμε το “μαζί”, αλλά για αυτό αξίζει.
Φωτ.: Άσπα Κουλύρα / Olafaq
– Εσένα τη σε γοήτευσε στην υποκριτική και τη σκηνοθεσία;
Με γοήτευσε να βλέπω τα αντανακλαστικά του κοινού: λες κάτι επί σκηνής, που μπορεί να τους κάνει να σταματήσουν για λίγο, να γελάσουν, να κλάψουν, να σκεφτούν. Ο θεατρίνος το βλέπει και το νιώθει αυτό από το σανίδι. Πρόκειται για μια επίκληση στη φαντασία του θεατή. Όταν παίζεις αντιλαμβάνεσαι το “φαντασιακό” που δημιουργείται στην αίθουσα. Το θέατρο είναι η ζωντανή τέχνη του τώρα. Είναι η μαγεία του αναπάντεχου.
– Νιώθεις δηλαδή την ενέργεια της μεταμόρφωσης;
Ναι! Όχι μόνο της δικής μου μεταμόρφωσης ως ηθοποιός αλλά και του κοινού, έτσι όπως αντιδρά σε αυτά που γίνονται στη σκηνή. Σε ένα μάθημα στο α’ έτος ο Δημήτρης Καταλειφός μας είχε ρωτήσει: «Γιατί ονομάζεται “κοινό”»; Γιατί είναι κυριολεκτικά ο λαός από κάτω. Τηρουμένων των αναλογιών, το θέατρο είναι μια επαλήθευση του δημοκρατικού πολιτεύματος. Εκεί ξαναγινόμαστε όλοι πολίτες, συμπορευόμαστε. Το θέατρο ξεπερνά τις ταξικές διαβαθμίσεις. Αυτό συνέβαινε πάντα, το θέατρο αλλάζει τα δεδομένα κι αυτό με γοητεύει.
– Και στη σκηνοθεσία τι σε τράβηξε;
Ως σκηνοθέτης “απομακρύνεσαι” ακόμη περισσότερο. Δε βλέπεις, δηλαδή, μόνο τις αντιδράσεις του κοινού αλλά και αυτές των ηθοποιών. Στη σκηνοθεσία βλέπεις την πολλαπλότητα των επιλογών, το σύνολο. Βλέπεις τις σχέσεις των χαρακτήρων σαν χημικές αντιδράσεις. Αυτή η πιθανολογία με γοητεύει. Στο θέατρο βλέπεις συμπυκνωμένες στιγμές της ζωής: βλέπεις ανθρώπους σε καίριες στιγμές που πρέπει να λάβουν μεγάλες αποφάσεις, έρχονται αντιμέτωποι με έναν μεγάλο μύθο ή δίλημμα. Το χρειάζεται αυτό ο άνθρωπος.
– Τι είναι ελληνικό θέατρο σήμερα;
Οφείλει να είναι μια συνάντηση με αυτό που συμβαίνει τώρα στην κοινωνία. Αυτό θα μπορούσε να γίνει μέσω μιας εκ νέου συνάντησης με μεγάλα κείμενα της νεοελληνικής δραματουργίας, από τις απαρχές του ελληνικού κράτους. Είναι μια δραματουργία που συχνά την ξεχνάμε. Θα είχε όμως ενδιαφέρον δεδομένης της εξέλιξης του θεάτρου και των μεθόδων του σήμερα. Θα μπορούσε να γίνει φυσικά και με νεότερα κείμενα. Πρέπει να βρούμε τα μεγάλα θέματα του νεοελληνικού θεάτρου, γιατί εκεί βρίσκονται τα μεγάλα αίτια των προβλημάτων μας. Όμως το σύγχρονο θέατρο χρειάζεται και στήριξη από τους θεσμούς. Φέτος ήθελα με μια νέα ομάδα καλλιτεχνών να δουλέψουμε πάνω σε ένα κείμενο που ανήκει στις απαρχές της νεοελληνικής δραματουργίας. Δυστυχώς η πρότασή μας δεν επιχωρηγήθηκε. Ο πολιτισμός δε ξέρω καν αν υπάρχει στην ατζέντα των κυβερνώντων. Έτσι συχνά πρέπει να κάνουμε μόνοι μας τις παραγωγές. Φυσικά και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε, δε πάμε πουθενά.
Φωτ.: Άσπα Κουλύρα / Olafaq
– Και τώρα θα ήθελα να μου απαντήσεις σε έναν γρήγορο κύκλο ερωτήσεων. Θέατρο ή σινεμά;
Θέατρο
– Αγαπημένη θεατρική παράσταση όλων των εποχών;
Η Γκόλφω του Καραθάνου, που σημάδεψε την εποχή μας, λόγω της στιγμής που συνέβη.
– Ταινία που θα πρότεινες ανεπιφύλακτα;
Το “Loveless” του Andrey Zvyagintsev.
– Τελευταία σειρά που είδες;
Η τελευταία και κορυφαία ήταν το “Breaking Bad”. Άργησα να το δω. Μετά από αυτό, όλες οι άλλες σειρές έρχονται πολύ πίσω.
– Αγαπημένο βιβλίο;
“Ο Δρόμος” του Cormac McCarthy. Το αγαπάω τόσο πολύ αυτό το βιβλίο που δε ξέρω αν θα ήθελα να το ξαναδιαβάσω, για να μην χάσω τον πρώτο παλμό που μου είχε δημιουργήσει.
– Αν δεν ήσουν ηθοποιός τι θα ήθελες να είσαι;
Κηπουρός σε οποιοδήποτε ελληνικό νησί ή στο Πήλιο.
– Υπάρχει περισσότερο καλό ή κακό στον κόσμο;
Γράψε “κακό” εσύ (γελάει). Προτείνω να διαβάσουμε το “Πέρα από το καλό και το κακό” του Νίτσε για να καταλάβουμε ότι και τα δύο υπάρχουν. Το καλό είναι πιο δύσκολο και θέλει δουλειά και αγάπη για να επικρατήσει.
– Φέτος πού θα σε δούμε.
Για 8 παραστάσεις στο “Μαχαίρι στο κόκαλο” στο Θέατρο 104. Από τις 22 Οκτωβρίου θα είμαι σε μια παράσταση με νέο κείμενο γραμμένο για το Εθνικό Θέατρο από τον Chris Cooper. Λέγεται “Στα Όρια” σε σκηνοθεσία της Σοφίας Γιαννοπούλου. Αυτό το έργο μιλά για την συνάντηση του καλού και του κακού, που με ρώτησες πιο πάνω. Δείχνει πώς καμιά φορά μπορεί να επικρατήσει το καλό, με νύχια και με δόντια.
Η Αθηνά Σακαλή μιλάει στο Olafaq για την παράσταση «Καὶ ἐφύτευσεν ὁ Θεὸς παράδεισον» όπου πρωταγωνιστεί και τη βαναυσότητα του sex trafficking, όπως τη βιώνουν εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο.
Η Αθηνά Σακαλή μιλάει στο Olafaq για την παράσταση «Καὶ ἐφύτευσεν ὁ Θεὸς παράδεισον» όπου πρωταγωνιστεί και τη βαναυσότητα του sex trafficking, όπως τη βιώνουν εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο.
Ο Κωνσταντίνος Δέδες κάνει στο Olafaq έναν απολογισμό για τα πρώτα τέσσερα (δύσκολα και άκρως απαιτητικά) χρόνια της προεδρίας του στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.
Ο Κωνσταντίνος Δέδες κάνει στο Olafaq έναν απολογισμό για τα πρώτα τέσσερα (δύσκολα και άκρως απαιτητικά) χρόνια της προεδρίας του στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.
Οι εμβληματικές φιγούρες του συνδυάζουν την πολυπλοκότητα της δύναμης και της εξουσίας με τη δυσχερή θέση των περιθωριοποιημένων. Ο Θανάσης Λάλας τον είχε συναντήσει στο κτήμα του στην Ερέτρια και με
Οι εμβληματικές φιγούρες του συνδυάζουν την πολυπλοκότητα της δύναμης και της εξουσίας με τη δυσχερή θέση των περιθωριοποιημένων. Ο Θανάσης Λάλας τον είχε συναντήσει στο κτήμα του στην Ερέτρια και με
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.