Σταύρος Λάντσιας: «Πιστεύω ότι ο επόμενος Χιώτης θα είναι ένα Ελληνάκι κινέζικης καταγωγής»
Ετοιμάζεται για αφιερωμένες στο έργο του Ένιο Μορικόνε συναυλίες στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσό, βλέπει με τι ανακούφιση έρχεται ξανά στα live ο κόσμος, είναι αισιόδοξος για το μέλλον της ελληνικής μουσικής.
Ο καταξιωμένος πιανίστας και συνθέτης Σταύρος Λάντσιας ανοίγει ένα παράθυρο στο μουσικό σύμπαν του αγαπημένου του συνθέτη Ένιο Μορικόνε και παρουσιάζει τις αξέχαστες μελωδίες του που έχουν «ντύσει» εμβληματικές ταινίες. όπως Cinema Paradiso, Once Upon a Time in the West και πολλές άλλες, μέσα από ευρηματικές ενορχηστρώσεις και εμπνευσμένες εκτελέσεις από χαρισματικούς σολίστες.
Με αφορμή τις δύο βραδιές στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσό ο σπουδαγμένος στο Berklee College of Music στη Βοστώνη μουσικός και συνθέτης, που έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με τους Διονύση Σαββόπουλο, Έλλη Πασπαλά, Αλκίνοο Ιωαννίδη, Ορφέα Περίδη, Ελένη Καραϊνδρου και Νίκο Ξυδάκη και που στην προσωπική του δισκογραφία περιλαμβάνονται τα άλμπουμ «Επιστροφή», «Το Ταξίδι μιας Νότας» «Ημερολόγιο Ονείρων» και “Stavros Lantsias Trio Live at St. Paul ’ s Anglican Church, Athens”, μας εξομολογείται πώς αγάπησε τη μουσική του Ένιο Μορικόνε, τι πιστεύει ότι είναι πιο σημαντικό για έναν καλλιτέχνη που θέλει να είναι διαχρονικός και ποιο θεωρεί ότι είναι το μέλλον της ελληνικής μουσικής.
Να τις μας είπε:
Φωτ.: Απόστολος Δελάλης/Olafaq
Γνώρισα τη μουσική του Ένιο Μορικόνε με παρόμοιο τρόπο που γνώρισα τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι. Πάντοτε ήξερα κάποια έργα του Χατζιδάκι, έπρεπε όμως να έρθω στην Ελλάδα για να ξεκινήσω να παίζω τη μουσική του και να ανακαλύπτω πιο βαθιά τη σημασία των συνθέσεων του αλλά και τη σημασία του ίδιου στην εξέλιξη της ελληνικής μουσικής. Κάτι αντίστοιχο συνέβη και με τον Μορικόνε. Όσο σπούδαζα στην Αμερική ήξερα ότι ήταν ένας σημαντικός συνθέτης του κινηματογράφου αλλά μέχρι εκεί. Όταν ήρθα στην Ελλάδα, πέρασα μια περίοδο που πήγαινα συνέχεια σινεμά. Έτυχε λοιπόν να πάω σε μια αίθουσα που πριν την προβολή της ταινίας έπαιζε μουσική από soundtrack. Έπαιξε λοιπόν τη μουσική από το «Σινεμά ο Παράδεισος», σοκαρίστηκα, ένιωσα ότι δεν είχα ξανακούσει πιο ωραία μουσική στη ζωή μου. Δεν είχα δει την ταινία και αναρωτήθηκα ποιος είναι ο συνθέτης. Έτσι άρχισα να μελετάω τη μουσική του, πρόσθεσα μάλιστα το συγκεκριμένο κομμάτι από το «Σινεμά ο Παράδεισος» στις συναυλίες μου. Μέσα στην καραντίνα, όταν έμαθα για τον θάνατό του, είπα να φτιάξω ένα podcast. Εξ αιτίας του podcast, έκανα περαιτέρω έρευνα, ανακάλυψα κι άλλες μουσικές του, διάβασα πολλές συνεντεύξεις του. Είχα πολύ χρόνο συνεπώς άρχισα να μελετάω τα κομμάτια του και να τα μαθαίνω.
Υπάρχει μια ταινία με τον Κέβιν Κόστνερ «Ο ξυπόλυτος Τζο» από την οποία έχω συγκρατήσει μια φράση που μ’ αρέσει πολύ: “Built it and they will come”. Αν θέλεις να κάνεις κάτι, δεν μπορείς να περιμένεις αλλά πρέπει εσύ να αρχίζεις να το χτίζεις και οι άλλοι θα έρθουν σε εσένα. Μετά το podcast για τον Μορικόνε με προσέγγισαν από το Ίδρυμα Γουλανδρή, μου είπαν ότι ετοιμάζουν τις συναυλίες με συνθέτες κινηματογράφου και τους είπα ότι έχω έτοιμο τον Μορικόνε. Μετά άκουσε το podcast ο κ. Παπακώστας, που είναι ο πρόεδρος του ελληνικού συλλόγου «Φίλων Ένιο Μορικόνε» και μου ζήτησε να παίξω στο αφιέρωμα που κάνουν οι Νύχτες Πρεμιέρας με την προβολή του ντοκιμαντέρ στο Μέγαρο Μουσικής. Επειδή άρεσε στον κόσμο, το ενδιαφέρον συνεχίστηκε και έτσι προέκυψαν οι βραδιές στον Παρνασσό.
Το κύριο χαρακτηριστικό του Μορικόνε είναι ότι μουσική του παρότι δένει τέλεια με την ταινία ταυτόχρονα επειδή έχει τόσο δυνατές μελωδίες και εκπληκτικές ενορχηστρώσεις καταφέρνει να αποκτά ζωή από μόνη της. Ο ίδιος είχε προϋπηρεσία και στην ποπ μουσική, είχε γράψει επιτυχίες και ήταν μάστορας στις ενορχηστρώσεις και αυτό έχει τη σημασία του. Νιώθω ότι εκεί μοιάζουμε λίγο γιατί έχω κι εγώ ένα τέτοιο background, έχω ακούσει πολύ ποπ, ροκ, σόου μουσική ενώ δουλεύω και με πολλούς τραγουδοποιούς. Πολλές φορές μου λένε για τη μουσική μου ότι είναι τραγούδι χωρίς λόγια.
Φωτ.: Απόστολος Δελάλης/Olafaq
Είναι work in progress μια διασκευή, όσο παίζεις ένα κομμάτι τόσο απελευθερώνεσαι, μπορείς να προχωρήσεις ακόμη πιο πειραματικά ή να πας προς τα πιο πίσω, πιο αφαιρετικά. Όλα είναι ανοιχτά. Όμως το κλειδί για εμένα είναι να μάθω καλά το πρωτότυπο και να επιστρέφω σ’ αυτό. Να φανταστείτε το «Σινεμά ο Παράδεισος» το παίζω εδώ και 20 χρόνια, ξανάπιασα όμως τις πρωτότυπες παρτιτούρες, τις παίζω ξανά και βρήκα τώρα πραγματάκια που δεν τα είχα χρησιμοποιήσει τόσο καιρό.
Στη τζαζ υπάρχουν κομμάτια που τα ονομάζουμε standards, για παράδειγμα το “My funny Valentine” του Mile Davis, για το οποίο υπάρχουν άπειρες εκδοχές. Κάποια κομμάτια μένουν στον χρόνο και γίνονται όχημα διεύρυνσης της φαντασίας του οργανοπαίκτη. Αντιστοίχως κομμάτια που ξαναπαίζω μέσα στον χρόνο και αντέχουν, κάπως με ανανεώνουν, κάτι μου μαθαίνουν. Μπορεί να μην ακούγεται κάθε φορά αναγκαστικά διαφορετικό στον κόσμο αλλά για εμένα είναι φρέσκο.
Ξαναβρεθήκαμε φέτος, μετά από πολλά χρόνια, με τον Αλκίνοο Ιωαννίδη, τον Γιώτη Κιουρτσόγλου, τον Μιχάλη Καπηλίδη, και τον Μιλτιάδη Παπαστάμου. Τώρα είναι σαν να ζούμε τη στιγμή λίγο περισσότερο. Υπάρχει μια ανακούφιση και όσον αφορά την αντίδραση του κόσμου. Κι εγώ όταν παίζω την ορχηστρική μουσική μου και γεμίζει ένα θέατρο πάντα εκπλήσσομαι και λέω «Κοίτα να δεις, αυτό τελικά δεν είναι μόνο για μικρή ομάδα ανθρώπων αλλά ενδιαφέρει κόσμο». Αντιστοίχως για την περίπτωση του Αλκίνοου είναι αξιοσημείωτο το πώς μέσα στα χρόνια έχει διατηρήσει το ακροατήριό του κάνοντας ακριβώς αυτό που θέλει να κάνει. Για εμένα, αυτό είναι επιτυχία για έναν καλλιτέχνη, το να μπορείς να εκφράζεσαι ακριβώς όπως θες, να είσαι αληθινός και να σε βρίσκει το ακροατήριο που έχει τις ίδιες -πάνω κάτω- ανησυχίες με εσένα. Αυτό το βρίσκω υπέροχο.
Φωτ.: Απόστολος Δελάλης/Olafaq
Κάποτε χρειαζόταν σε να σε ανακαλύψει κάποιος. Τώρα η πραγματικότητα είναι τελείως άλλη. Εάν έχεις τον χαρακτήρα, την όρεξη και την υπομονή να το δουλέψεις μπορείς να φτιάξεις μόνος σου το brand name σου. Αυτό έκανα, κατά κάποιο τρόπο, κι εγώ με την μουσική μου, δεν είχα από πίσω μου μάνατζερ ή κάτι τέτοιο. Τώρα βλέπω ότι αυτό αποδίδει καρπούς. Ο κόσμος έχει συνδέσει το όνομά μου με κάτι και εμπιστεύεται και νιώθει πως όταν έρθει να με ακούσει θα ακούσει κάτι που του αρέσει όπως του άρεσε κάτι προηγούμενο δικό μου. Το κλειδί, είναι να σε είναι ενεργός και συνεπής με μια συνέχεια. Δεν έχει τόση σημασία αν κάνεις κάτι για λίγο ή λίγο κόσμο, κάτι πιο εύκολο ή κάτι πιο εξειδικευμένο αλλά το να συνδέεις το όνομά σου με κάτι.
Τώρα οι ακροατές ψάχνουν περισσότερο. Όπως ένας άνθρωπος δεν πάει στην τράπεζα για τις συναλλαγές του αλλά θα κάτσει να ασχοληθεί μόνος του για να βρει πώς δουλεύει το e-banking και θα τις κάνει από εκεί έτσι και ο ακροατής δεν θα πάει να αγοράσει τον τάδε δίσκο μόνο και μόνο επειδή τον πρότεινε ένας δισκοκριτικός σε ένα περιοδικό αλλά θα ψάξει μέσα από τα αμέτρητα site, από τις πλατφόρμες. Κάθε εποχή τη δέχομαι με τα καλά και τα κακά της, δεν μπορώ να κάνω κάτι γι’ αυτό παρά να πάω κι εγώ με τη ροή. Είμαι αισιόδοξος γιατί με χαρά όλοι είδαμε πόσο σημαντική ήταν η μουσική για τον κόσμο την περίοδο της καραντίνας και βλέπω ότι όλοι με μια ανακούφιση έρχονται ξανά στις συναυλίες, δεν του αρκεί το streaming γιατί το live είναι αυτό που κάνει τη διαφορά.
Ως προς τη σύνθεση έχουν ειπωθεί πολλά σπουδαία πράγματα από σημαντικούς μουσικούς και τώρα είμαστε σε μια μεταβατική εποχή για τους μουσικούς. Δεν ξέρω αν μπορούν να προκύψουν νέα στιλ ή θα υπάρξει αναγέννηση σε κάποια παλιότερα. Όμως αν υπάρχει μια συμβουλή που μπορώ να δώσω στους μαθητές μου είναι πώς στην Τέχνη σου, όσο καλύτερος γίνεσαι, τόσο κι αυτό που παρουσιάζεις θα έχει μια ποιότητα που θα αντέξει στον χρόνο. Δεν χρειάζονται όλοι να εφεύρουν ξανά τον τροχό. Αρκεί να φτιάξεις κάτι καλό. Ένα παράδειγμα είναι η μεγάλη απήχηση της εκπομπής «Μουσικό Κουτί», που κάνει εδώ και τρία χρόνια ο Πορτοκάλογλου. Αφορά μόνο τη μουσική, αλλά είναι μια καλή μπάντα, που κάνει πρόβα κάθε μέρα, το προετοιμάζουν πολύ και έτσι ξεχώρισε και εμπορικά. Όπως είπα και πριν, φρόντισε ό, τι κάνεις να το κάνεις καλά, να δουλεύεις στο φουλ αυτό που θες να παρουσιάσεις και όχι να σε απασχολεί πώς θα βγεις ή πώς θα πεις κάτι ή τι θα φορέσεις. Εντάξει, και αυτά θα έρθουν αλλά σε πρώτη φάση πρέπει να σε απασχολεί μόνο η Τέχνη σου και πώς θα γίνεις καλύτερος. Αυτό, νομίζω, ότι δεν πάει χαμένο αλλά αναγνωρίζεται.
Φωτ.: Απόστολος Δελάλης/Olafaq
Προβλέπω ότι το επόμενο μπαμ στην ελληνική μουσική θα προέλθει από τους δεινούς οργανοπαίκτες. Πιστεύω ότι θα δημιουργεί μια δική μας greek jazz ή greek etchnic. To λέω γιατί παρατηρώ ότι πολλά ταλέντα πλέον παίζουν πολλαπλά όργανα, δηλαδή μπορεί κάποιος να παίζει παραδοσιακό ούτι αλλά να μιξάρει και λούπες. Ήμουν μέλος μιας επιτροπής για τον διαγωνισμό «Ανοιχτές Πλατφόρμες» του Μεγάρου Μουσικής και ακούσαμε πάνω από 200 σχήματα. Τα πιο πολλά απ΄αυτά είχαν να κάνουν με πειραγμένα πράγματα πάνω στη μουσική.
Πιστεύω, επίσης, ότι το επόμενο σπουδαίο πράγμα που θα προκύψει θα προέρχεται από τα παιδιά των μεταναστών που έχουν γεννηθεί ή μεγαλώσει εδώ, πιστεύω ότι ο επόμενος Χιώτης μπορεί να είναι ένα Ελληνάκι κινέζικης καταγωγής. Αυτές οι γενιές είναι πιο έλληνες από εμάς, γιατί έχουν να αποδείξουν κάτι και πάντα από εκεί έρχεται μια ώθηση. Νομίζω ότι θα βλέπουμε όλο και πιο συχνά αυτές τις πολύχρωμες, με την καλύτερη δυνατή έννοια, μπάντες και είναι κάτι που το περιμένω με χαρά. Πιστεύω ότι η Ελλάδα είναι το καλύτερο γεωγραφικά αλλά και μουσικά σημείο για να συμβεί αυτό, ακούμε από τσιφτετέλι μέχρι ηλεκτρονική μουσική. Ήδη τα παιδιά από την Αλβανία έχουν ενσωματωθεί και συμβαίνει αυτό, απλώς επειδή είναι γείτονες είμαστε πιο κοντά στους ήχους. Θεωρώ ότι ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι να δούμε τι θα προκύψει όταν η αφρικάνικη ή ασιατική μουσική θα μπει σιγά σιγά στο μουσικό μας πεδίο. Θα προκύψει κάτι σπουδαίο όταν ένα παιδάκι που ακούει στο σπίτι του αφρικανική μουσική ταυτόχρονα θα παίζει με τους φίλους του ρεμπέτικα τραγούδια σε μια κομπανία.
Με αφορμή την επερχόμενη προβολή του εξαιρετικού ντοκιμαντέρ της Βάλερυ Κοντάκου στο ΑΣΤΟΡ, συζητήσαμε για την Ελληνοεβραία, λεσβία, δαιμόνια επιχειρηματία και ιδιοκτήτρια πορνοσινεμά στη Νέας Υόρκης
Με αφορμή την επερχόμενη προβολή του εξαιρετικού ντοκιμαντέρ της Βάλερυ Κοντάκου στο ΑΣΤΟΡ, συζητήσαμε για την Ελληνοεβραία, λεσβία, δαιμόνια επιχειρηματία και ιδιοκτήτρια πορνοσινεμά στη Νέας Υόρκης
To Olafaq συνάντησε τον «πατριάρχη» του ελληνικού hip-hop, τον πυρήνα των Active Member, σε μία συνέντευξη «Περί Φόβου», ποίησης, πολιτικής, μουσικής και προσωπικών υπερβάσεων.
To Olafaq συνάντησε τον «πατριάρχη» του ελληνικού hip-hop, τον πυρήνα των Active Member, σε μία συνέντευξη «Περί Φόβου», ποίησης, πολιτικής, μουσικής και προσωπικών υπερβάσεων.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.