Ο Olivier de Sagazan, γεννημένος το 1959 στο Κονγκό και μεγαλωμένος στη Γαλλία, είναι μια προσωπικότητα που ακροβατεί ανάμεσα στην επιστήμη και την τέχνη. Αν και αρχικά σπούδασε βιολογία, τα τελευταία είκοσι χρόνια έχει αφοσιωθεί πλήρως στην τέχνη, μετατρέποντας το σώμα του σε καμβά και πεδίο εσωτερικής εξερεύνησης.
Στο έργο του, ο γλύπτης και performer Sagazan βυθίζεται στις πιο βαθιές πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης, εξετάζοντας το σώμα ως φυσική και πολιτισμική κατασκευή. Μέσα από τη δημιουργική του διαδικασία, αποδομεί τις δομές που μας καθορίζουν – από τις κοινωνικές επιταγές και τους πολιτισμικούς περιορισμούς, έως τις ιστορικές αφηγήσεις που μας περιβάλλουν.
Με μια αινιγματική τελετουργία, τοποθετεί στρώματα πηλού πάνω στο πρόσωπο και το σώμα του, μόνο και μόνο για να τα αφαιρέσει διαδοχικά. Κάθε στρώμα που αποκαλύπτεται αφηγείται μια ιστορία, μέχρις ότου η διαδικασία αυτή οδηγήσει σε ένα άγριο, αρχέγονο και απελευθερωμένο άτομο. Είναι σαν να σκάβει στην ψυχή του ανθρώπου, αποκαλύπτοντας μια ταυτότητα που υπερβαίνει το χρόνο, τον πολιτισμό και τις κοινωνικές συμβάσεις.
Συγκεκριμένα στο εμβληματικό του έργο “Hybridation”, ένας άνδρας και μια γυναίκα αναδιαμορφώνουν την ίδια την ουσία της ύπαρξης, σμιλεύοντας σώμα και πρόσωπο σε ένα υβρίδιο που ακροβατεί ανάμεσα στον δημιουργό και το δημιούργημα, ανάμεσα στο ζωντανό ανδρείκελο και τον χειριστή του. Η σκηνή μετατρέπεται σε εργαστήριο υπαρξιακής αναζήτησης, όπου τα όρια της ταυτότητας λιώνουν και αναδημιουργούνται μπροστά στα μάτια μας.
Μέσα από τη μαγευτική, συχνά ανησυχητική ρευστότητα του Sagazan, τα όρια ανάμεσα στον εαυτό και τον «Άλλο» αναδιατυπώνονται και το αποτέλεσμα γίνεται ένα ζωντανό έργο τέχνης, μια φρενίτιδα δημιουργίας που διερευνά τη σχέση μας με την ετερότητα, με τον ξένο, με το άγνωστο. Η παράσταση “Hybridation” θα μπορούσε να πει κανείς ότι μοιάζει με ένα ταξίδι στη ριζική ανακατασκευή του τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος.
Δύο χρόνια μετά την εκρηκτική του πρώτη εμφάνιση στην Αθήνα, ο Olivier de Sagazan επιστρέφει δυναμικά το Σάββατο 14 Δεκεμβρίου, για μια μοναδική, ανεπανάληπτη παράσταση στο θέατρο NOŪS-Creative Space. Με αφορμή την νέα παράσταση και την επιστροφή του στην Αθήνα, το OLAFAQ ζήτησε από τον Olivier de Sagazan να δώσει μερικές απαντήσεις για την τέχνη του, τις πηγές της έμπνευσής του και την αινιγματική διαδικασία μέσα από την οποία η δημιουργία του μετατρέπεται σε μια καθηλωτική εμπειρία για το κοινό.
– Στην παράσταση “Hybridation”, το σώμα και το πρόσωπο μετασχηματίζονται σε υβριδικές μορφές. Τι σας ενέπνευσε να διερευνήσετε αυτήν τη σύγκρουση μεταξύ δημιουργού και δημιουργήματος.
Θα έλεγα πως είναι μια συνάντηση και φυσικά μέσα στην συνάντηση, μέσα στην ένωση υπάρχει και η σύγκρουση. Μια μέρα, πριν από 20 χρόνια, ενώ εγώ δεν είχα ακόμη την επιτυχία που δημιούργησα αργότερα, αποφάσισα να καλύψω τον εαυτό μου με λάσπη και μπογιά και να γίνω ένας ζωντανός πίνακας: να κάνω το σώμα μου ένα υβρίδιο, το οποίο θα έπαιρνε μορφή εκ των έσω και όχι εξωτερικά, όπως στη ζωγραφική ή τη γλυπτική. Το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό!
– Στο έργο σας βλέπουμε μια εντυπωσιακή διάλυση της ταυτότητας. Πιστεύετε ότι η τέχνη μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τη ρευστότητα της ανθρώπινης φύσης;
Η τέχνη είναι αυτή η «συνάντηση» σκέψης και ευαισθησίας γύρω από οτιδήποτε αφορά την κοινωνιολογική θέαση της ύπαρξης, οπότε ναι. Ως βιολόγος, έχω πάθος για τη βιολογία αλλά προσφέρει και ένα εξωτερικό βλέμμα στον κόσμο. O βιολόγος δεν μπορεί να μιλήσει γι’ αυτό που νιώθει. To ενδιαφέρον με την τέχνη είναι ότι αγγίζει και τα δύο: έχει να κάνει με την εξωτερική εικόνα και παράλληλα μιλά για την εσωτερικότητα, έχει να κάνει με το κατανοητό και την ευαισθησία.
– Στο “Hybridation” δημιουργείτε ένα ζωντανό έργο τέχνης εν εξελίξει. Πώς είναι για εσάς η εμπειρία της δημιουργίας ενός έργου που δεν ολοκληρώνεται, αλλά παραμένει διαρκώς σε κίνηση;
Ένα έργο τέχνης δεν ολοκληρώνεται ποτέ, καθώς σε αυτό επιδρά πάντα η ανθρώπινη ματιά που το μεταμορφώνει. Η στατικότητα είναι μια ψευδαίσθηση.
– Το έργο σας ασχολείται έντονα με την έννοια της ετερότητας. Πώς προσεγγίζετε την ιδέα του «Άλλου» και ποια είναι η σχέση του «Άλλου» με τη δική σας καλλιτεχνική ταυτότητα;
Η δυνατότητα επικοινωνίας ή ακοινωνησίας ενοτήτων και εναντιοτήτων, ταυτοτήτων και ετεροτήτων αποτελεί οντολογική συνθήκη του ίδιου του κόσμου. Ο Ζαν-Ζακ Ρουσσώ μας προέτρεψε να θυμόμαστε ότι καθένας μας είναι απόλυτα μοναδικός όπως και όλοι οι άλλοι. Είναι αυτή η διαφορετικότητα που δημιουργεί την αναρίθμητη ποικιλία ζωής στον μικροσκοπικό μας πλανήτη. Με αυτή τη μοναδικότητα η Γη κοσμεί το ηλιακό μας σύστημα και τον γαλαξία στον οποίον ανήκει, το ίδιο συμβαίνει και στην τέχνη.
– Ως γλύπτης και performer ταυτόχρονα, ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζετε όταν συνδυάζετε αυτές τις δύο μορφές τέχνης; Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη στιγμή που νιώθετε ότι το σώμα σας γίνεται το ίδιο ένα υλικό γλυπτικής;
Το ανθρώπινο σώμα είναι ένα έργο τέχνης εν εξελίξει.
– Στην τέχνη σας, το ανθρώπινο σώμα είναι τόσο καμβάς όσο και εργαλείο. Πώς αντιλαμβάνεστε τον ρόλο του σώματος στην καλλιτεχνική δημιουργία;
Όλα ξεκινούν από το σώμα και τελειώνουν με το σώμα.
– Επιστρέφετε στην Αθήνα δύο χρόνια μετά την πρώτη σας εμφάνιση. Τι σας άφησε η πρώτη σας επαφή με το ελληνικό κοινό και τι διαφορετικό να περιμένουμε αυτή τη φορά;
To παρόν έργο δεν έχει ξαναπαρουσιαστεί στην Αθήνα. Αγαπώ το Ελληνικό κοινό όπως και τους καλλιτέχνες που γνωρίζω κάθε χρόνο στα εργαστήρια μου στην Ελλάδα και αυτός είναι ένας από τους λόγους που αποφασίσαμε με την Μαρία Λάππα που είναι η σύνδεσμός μου στην Ελλάδα, να ανταποκριθούμε στο κάλεσμα του θεάτρου Nous με την συνέχεια του “Transfiguration” που είναι το “Hybridation”.
– Η performance είναι μια εφήμερη τέχνη, ενώ η γλυπτική έχει κάτι πιο μόνιμο. Πώς αντιλαμβάνεστε τον ρόλο του χρόνου στις διαφορετικές μορφές τέχνης που υπηρετείτε;
Η τέχνη από την φύση της παράγει τον δικό της χρόνο.
– Το “Hybridation” μοιάζει να ισορροπεί ανάμεσα στην τάξη και το χάος. Ποιος είναι ο ρόλος του χάους στη δημιουργική σας διαδικασία;
Ο καλλιτέχνης καταδύεται στο χάος και ανασύρει οικουμενικά μοτίβα.
– Μπορεί η Τέχνη να γίνει τόσο ανατρεπτική, μέχρι εκείνο το σημείο που θα καταφέρει να αλλάξει εντελώς την αντίληψή μας για τον σημερινό κόσμο; Σε ποιο βαθμό πιστεύετε ότι η Τέχνη μπορεί να επηρεάσει τη δημόσια συζήτηση γύρω από σημαντικά κοινωνικά ζητήματα;
Η ζωγραφική και η τέχνη γενικότερα είναι για μένα ένας «Δούρειος Ιππος» . Ο καλλιτέχνης είναι σαν ίος. Επιθυμώ να αποικίσω τις συνειδήσεις με εικόνες, ανησυχητικές και φανταστικές, να προσπαθήσω να ξανακάνω το πρόσωπο αίνιγμα. Είμαι ξένος με τον εαυτό μου! Είμαι στην υπηρεσία του εσωτερικού μου, κυτταρικού περιβάλλοντος (Claude Bernard) και όχι το αντίθετο. Πρέπει κανείς να το ουρλιάξει, να το ζωγραφίσει χωρίς τέλος. Η παραμόρφωση είναι η τέχνη της απορρύθμισης, η λοξή διαδρομή, η αναζήτηση νέων μορφών.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Olivier De Sagazan
Performers: Olivier De Sagazan
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Gaelle de Sagazan
Φωτογραφία: Performance Photos by Sølve Sundsbø
Οργάνωση και Εκτέλεση Παραγωγής: Noūs Productions
Υπεύθυνοι Παραγωγής: Νίκος Τριανταφύλλου – Κωνσταντίνος Παυλίδης
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Πληροφορίες Παράστασης
Ημέρα & ώρα Performance: Σάββατο 14 Δεκεμβρίου στις 21:30
Τιμές εισιτηρίων
ΖΩΝΗ Α (Κίτρινη Ζώνη): 30€
ΖΩΝΗ Β (Μπλε Ζώνη): 25€
Μειωμένο (Ανέργων, ΑΜΕΑ, Φοιτητικό): 20€
DOOR: 30€
Διάρκεια παράστασης 50 λεπτά
Προπώληση εισιτηρίων: TICKETSERVICES.GR
– online: «HYBRIDATION» – του Olivier de Sagazan
– τηλεφωνικά: 2107234567
– εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Αθήνα
ΘΕΑΤΡΟ NOŪS-Creative space
Διεύθυνση: Τροίας 34, Αθήνα 11255 (5’ λεπτά από το σταθμό του ηλεκτρικού «Βικτώρια»)
Τηλέφωνα: 210 8237 333, 694 4130 219
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Inst agram.
Ο Olivier de Sagazan, γεννημένος το 1959 στο Κονγκό και μεγαλωμένος στη Γαλλία, είναι μια προσωπικότητα που ακροβατεί ανάμεσα στην επιστήμη και την τέχνη. Αν και αρχικά σπούδασε βιολογία, τα τελευταία είκοσι χρόνια έχει αφοσιωθεί πλήρως στην τέχνη, μετατρέποντας το σώμα του σε καμβά και πεδίο εσωτερικής εξερεύνησης.
Στο έργο του, ο γλύπτης και performer Sagazan βυθίζεται στις πιο βαθιές πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης, εξετάζοντας το σώμα ως φυσική και πολιτισμική κατασκευή. Μέσα από τη δημιουργική του διαδικασία, αποδομεί τις δομές που μας καθορίζουν – από τις κοινωνικές επιταγές και τους πολιτισμικούς περιορισμούς, έως τις ιστορικές αφηγήσεις που μας περιβάλλουν.
Με μια αινιγματική τελετουργία, τοποθετεί στρώματα πηλού πάνω στο πρόσωπο και το σώμα του, μόνο και μόνο για να τα αφαιρέσει διαδοχικά. Κάθε στρώμα που αποκαλύπτεται αφηγείται μια ιστορία, μέχρις ότου η διαδικασία αυτή οδηγήσει σε ένα άγριο, αρχέγονο και απελευθερωμένο άτομο. Είναι σαν να σκάβει στην ψυχή του ανθρώπου, αποκαλύπτοντας μια ταυτότητα που υπερβαίνει το χρόνο, τον πολιτισμό και τις κοινωνικές συμβάσεις.
Συγκεκριμένα στο εμβληματικό του έργο “Hybridation”, ένας άνδρας και μια γυναίκα αναδιαμορφώνουν την ίδια την ουσία της ύπαρξης, σμιλεύοντας σώμα και πρόσωπο σε ένα υβρίδιο που ακροβατεί ανάμεσα στον δημιουργό και το δημιούργημα, ανάμεσα στο ζωντανό ανδρείκελο και τον χειριστή του. Η σκηνή μετατρέπεται σε εργαστήριο υπαρξιακής αναζήτησης, όπου τα όρια της ταυτότητας λιώνουν και αναδημιουργούνται μπροστά στα μάτια μας.
Μέσα από τη μαγευτική, συχνά ανησυχητική ρευστότητα του Sagazan, τα όρια ανάμεσα στον εαυτό και τον «Άλλο» αναδιατυπώνονται και το αποτέλεσμα γίνεται ένα ζωντανό έργο τέχνης, μια φρενίτιδα δημιουργίας που διερευνά τη σχέση μας με την ετερότητα, με τον ξένο, με το άγνωστο. Η παράσταση “Hybridation” θα μπορούσε να πει κανείς ότι μοιάζει με ένα ταξίδι στη ριζική ανακατασκευή του τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος.
Δύο χρόνια μετά την εκρηκτική του πρώτη εμφάνιση στην Αθήνα, ο Olivier de Sagazan επιστρέφει δυναμικά το Σάββατο 14 Δεκεμβρίου, για μια μοναδική, ανεπανάληπτη παράσταση στο θέατρο NOŪS-Creative Space. Με αφορμή την νέα παράσταση και την επιστροφή του στην Αθήνα, το OLAFAQ ζήτησε από τον Olivier de Sagazan να δώσει μερικές απαντήσεις για την τέχνη του, τις πηγές της έμπνευσής του και την αινιγματική διαδικασία μέσα από την οποία η δημιουργία του μετατρέπεται σε μια καθηλωτική εμπειρία για το κοινό.
– Στην παράσταση “Hybridation”, το σώμα και το πρόσωπο μετασχηματίζονται σε υβριδικές μορφές. Τι σας ενέπνευσε να διερευνήσετε αυτήν τη σύγκρουση μεταξύ δημιουργού και δημιουργήματος.
Θα έλεγα πως είναι μια συνάντηση και φυσικά μέσα στην συνάντηση, μέσα στην ένωση υπάρχει και η σύγκρουση. Μια μέρα, πριν από 20 χρόνια, ενώ εγώ δεν είχα ακόμη την επιτυχία που δημιούργησα αργότερα, αποφάσισα να καλύψω τον εαυτό μου με λάσπη και μπογιά και να γίνω ένας ζωντανός πίνακας: να κάνω το σώμα μου ένα υβρίδιο, το οποίο θα έπαιρνε μορφή εκ των έσω και όχι εξωτερικά, όπως στη ζωγραφική ή τη γλυπτική. Το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό!
– Στο έργο σας βλέπουμε μια εντυπωσιακή διάλυση της ταυτότητας. Πιστεύετε ότι η τέχνη μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τη ρευστότητα της ανθρώπινης φύσης;
Η τέχνη είναι αυτή η «συνάντηση» σκέψης και ευαισθησίας γύρω από οτιδήποτε αφορά την κοινωνιολογική θέαση της ύπαρξης, οπότε ναι. Ως βιολόγος, έχω πάθος για τη βιολογία αλλά προσφέρει και ένα εξωτερικό βλέμμα στον κόσμο. O βιολόγος δεν μπορεί να μιλήσει γι’ αυτό που νιώθει. To ενδιαφέρον με την τέχνη είναι ότι αγγίζει και τα δύο: έχει να κάνει με την εξωτερική εικόνα και παράλληλα μιλά για την εσωτερικότητα, έχει να κάνει με το κατανοητό και την ευαισθησία.
– Στο “Hybridation” δημιουργείτε ένα ζωντανό έργο τέχνης εν εξελίξει. Πώς είναι για εσάς η εμπειρία της δημιουργίας ενός έργου που δεν ολοκληρώνεται, αλλά παραμένει διαρκώς σε κίνηση;
Ένα έργο τέχνης δεν ολοκληρώνεται ποτέ, καθώς σε αυτό επιδρά πάντα η ανθρώπινη ματιά που το μεταμορφώνει. Η στατικότητα είναι μια ψευδαίσθηση.
– Το έργο σας ασχολείται έντονα με την έννοια της ετερότητας. Πώς προσεγγίζετε την ιδέα του «Άλλου» και ποια είναι η σχέση του «Άλλου» με τη δική σας καλλιτεχνική ταυτότητα;
Η δυνατότητα επικοινωνίας ή ακοινωνησίας ενοτήτων και εναντιοτήτων, ταυτοτήτων και ετεροτήτων αποτελεί οντολογική συνθήκη του ίδιου του κόσμου. Ο Ζαν-Ζακ Ρουσσώ μας προέτρεψε να θυμόμαστε ότι καθένας μας είναι απόλυτα μοναδικός όπως και όλοι οι άλλοι. Είναι αυτή η διαφορετικότητα που δημιουργεί την αναρίθμητη ποικιλία ζωής στον μικροσκοπικό μας πλανήτη. Με αυτή τη μοναδικότητα η Γη κοσμεί το ηλιακό μας σύστημα και τον γαλαξία στον οποίον ανήκει, το ίδιο συμβαίνει και στην τέχνη.
– Ως γλύπτης και performer ταυτόχρονα, ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζετε όταν συνδυάζετε αυτές τις δύο μορφές τέχνης; Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη στιγμή που νιώθετε ότι το σώμα σας γίνεται το ίδιο ένα υλικό γλυπτικής;
Το ανθρώπινο σώμα είναι ένα έργο τέχνης εν εξελίξει.
– Στην τέχνη σας, το ανθρώπινο σώμα είναι τόσο καμβάς όσο και εργαλείο. Πώς αντιλαμβάνεστε τον ρόλο του σώματος στην καλλιτεχνική δημιουργία;
Όλα ξεκινούν από το σώμα και τελειώνουν με το σώμα.
– Επιστρέφετε στην Αθήνα δύο χρόνια μετά την πρώτη σας εμφάνιση. Τι σας άφησε η πρώτη σας επαφή με το ελληνικό κοινό και τι διαφορετικό να περιμένουμε αυτή τη φορά;
To παρόν έργο δεν έχει ξαναπαρουσιαστεί στην Αθήνα. Αγαπώ το Ελληνικό κοινό όπως και τους καλλιτέχνες που γνωρίζω κάθε χρόνο στα εργαστήρια μου στην Ελλάδα και αυτός είναι ένας από τους λόγους που αποφασίσαμε με την Μαρία Λάππα που είναι η σύνδεσμός μου στην Ελλάδα, να ανταποκριθούμε στο κάλεσμα του θεάτρου Nous με την συνέχεια του “Transfiguration” που είναι το “Hybridation”.
– Η performance είναι μια εφήμερη τέχνη, ενώ η γλυπτική έχει κάτι πιο μόνιμο. Πώς αντιλαμβάνεστε τον ρόλο του χρόνου στις διαφορετικές μορφές τέχνης που υπηρετείτε;
Η τέχνη από την φύση της παράγει τον δικό της χρόνο.
– Το “Hybridation” μοιάζει να ισορροπεί ανάμεσα στην τάξη και το χάος. Ποιος είναι ο ρόλος του χάους στη δημιουργική σας διαδικασία;
Ο καλλιτέχνης καταδύεται στο χάος και ανασύρει οικουμενικά μοτίβα.
– Μπορεί η Τέχνη να γίνει τόσο ανατρεπτική, μέχρι εκείνο το σημείο που θα καταφέρει να αλλάξει εντελώς την αντίληψή μας για τον σημερινό κόσμο; Σε ποιο βαθμό πιστεύετε ότι η Τέχνη μπορεί να επηρεάσει τη δημόσια συζήτηση γύρω από σημαντικά κοινωνικά ζητήματα;
Η ζωγραφική και η τέχνη γενικότερα είναι για μένα ένας «Δούρειος Ιππος» . Ο καλλιτέχνης είναι σαν ίος. Επιθυμώ να αποικίσω τις συνειδήσεις με εικόνες, ανησυχητικές και φανταστικές, να προσπαθήσω να ξανακάνω το πρόσωπο αίνιγμα. Είμαι ξένος με τον εαυτό μου! Είμαι στην υπηρεσία του εσωτερικού μου, κυτταρικού περιβάλλοντος (Claude Bernard) και όχι το αντίθετο. Πρέπει κανείς να το ουρλιάξει, να το ζωγραφίσει χωρίς τέλος. Η παραμόρφωση είναι η τέχνη της απορρύθμισης, η λοξή διαδρομή, η αναζήτηση νέων μορφών.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Olivier De Sagazan
Performers: Olivier De Sagazan
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Gaelle de Sagazan
Φωτογραφία: Performance Photos by Sølve Sundsbø
Οργάνωση και Εκτέλεση Παραγωγής: Noūs Productions
Υπεύθυνοι Παραγωγής: Νίκος Τριανταφύλλου – Κωνσταντίνος Παυλίδης
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Πληροφορίες Παράστασης
Ημέρα & ώρα Performance: Σάββατο 14 Δεκεμβρίου στις 21:30
Τιμές εισιτηρίων
ΖΩΝΗ Α (Κίτρινη Ζώνη): 30€
ΖΩΝΗ Β (Μπλε Ζώνη): 25€
Μειωμένο (Ανέργων, ΑΜΕΑ, Φοιτητικό): 20€
DOOR: 30€
Διάρκεια παράστασης 50 λεπτά
Προπώληση εισιτηρίων: TICKETSERVICES.GR
– online: «HYBRIDATION» – του Olivier de Sagazan
– τηλεφωνικά: 2107234567
– εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Αθήνα
ΘΕΑΤΡΟ NOŪS-Creative space
Διεύθυνση: Τροίας 34, Αθήνα 11255 (5’ λεπτά από το σταθμό του ηλεκτρικού «Βικτώρια»)
Τηλέφωνα: 210 8237 333, 694 4130 219
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Inst agram.