Η χορογράφος Βενετσιάνα Καλαμπαλίκη ζει ανάμεσα σε δύο πόλεις — Αθήνα και Αμβούργο — και εργάζεται στο μεσοδιάστημα. Εκεί όπου ο ήχος γίνεται κίνηση και το σώμα παλλόμενη φράση. Δεν ανήκει εξ ολοκλήρου ούτε στη σκηνή ούτε στην αίθουσα πρόβας — διαρκώς διαφεύγει, μετατοπίζεται, διαμορφώνει αόρατες διαδρομές πρόσβασης για όλους.
Τα έργα της μοιάζουν με ονειρικά τοπία που δεν βασίζονται στο βλέμμα, αλλά στην αφή, στην ανάσα, στην παύση. Δουλεύει με λέξεις και σιωπές, με ρυθμούς και αποχρώσεις, με την ένταση που γεννιέται όταν οι αισθήσεις συγκρούονται — ή συμφιλιώνονται. Στον κόσμο της, η προσβασιμότητα δεν είναι μια πρακτική διευκόλυνσης· είναι ποίηση, δομικό υλικό, πρόκληση.
Έχει χορέψει σε ηπείρους, έχει συνεργαστεί με οραματιστές, έχει βραβευτεί και ταξιδέψει, αλλά ποτέ δεν το έκανε για να σταθεί στο κέντρο. Τα σώματα στα έργα της δεν επιδεικνύονται, συνυπάρχουν. Και το κοινό δεν καλείται να παρακολουθήσει, αλλά να συμμετάσχει σε μια άσκηση ενσυναίσθησης, σε ένα ανοιχτό πεδίο πολλαπλής ανάγνωσης.
Η καλλιτεχνική της γλώσσα ριζώνει σε ανήσυχα ερωτήματα και ανοίγει χώρους για όσους η σκηνή κάποτε απέκλειε. Εκεί, ανάμεσα στις φωνές, τους ήχους και τα σώματα που πάλλονται σαν όργανα ακριβείας, γεννιέται η πράξη της — μια πράξη ριζοσπαστικής τρυφερότητας.
Το νέο της έργο “Sonic Dances” είναι ένα έργο που αναζητά τα άυλα όρια της χορογραφίας μέσω του ρυθμού, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα ένα ηχητικό χορό και έναν χορευτικό ήχο. Τρεις χορεύτριες συναντιούνται μεταξύ φωνής και κίνησης, συνθέτοντας ένα πολυεπίπεδο ηχοσωματικό τοπίο. Το έργο πραγματεύεται την κίνηση και τον ήχο με ίσους όρους. Αμφισβητεί την κυριαρχία του οπτικού στην αναπαράσταση του χορού, διαμορφώνοντας μια πολυαισθητηριακή εμπειρία με διαφορετικά σημεία πρόσβασης. Μέσω των σωμάτων και των φωνών τους, οι χορεύτριες δημιουργούν μία ρυθμική σύνθεση που ισορροπεί μεταξύ του συγχρονισμού και της πολυρυθμίας. Το έργο αναπτύσσεται παράλληλα μέσω της κίνησης, της φωνής, της μουσικής και της γραφής, που συνυπάρχουν και αλληλοσυμπληρώνονται.
Με αφορμή το “Sonic Dances” το OLAFAQ συνάντησε την Βενετσιάνα ένα απόγευμα στο Παγκράτι και η καθιερωμένη ανάκριση των Common People πήγε κάπως έτσι…
– Μια λέξη που σου έχει κολλήσει στο μυαλό σαν τσίχλα;
«Τέλεια» – ενοχλεί πάρα πολύ τον μπαμπά μου όταν το λέω, πιστεύει ότι τίποτα δεν μπορεί να είναι τέλειο.
– Είναι η Αθήνα μια πόλη που ξέρει να τα σπάει τη νύχτα;
Δεν ξέρω αν τα σπάει άλλα σίγουρα δεν κοιμάται.
– Tι σημαίνει για εσένα η φράση «Η πόλη ανάποδα»;
Ώπα.
– Ποιο είναι το τελευταίο πράγμα που κάνεις πριν κοιμηθείς;
Τελευταία βάζω το μαξιλαράκι λεβάντας στα μάτια μου.
– Με τι ασχολείσαι αυτόν τον καιρό; Τι ετοιμάζεις και ποια είναι τα σχέδιά σου για το μέλλον;
Αυτόν τον καιρό ετοιμάζομαι για την πρεμιέρα του έργου “Sonic Dances” στην Αθήνα που θα παρουσιαστεί 5-8 Μαΐου στην ΦΙΑΤ, Φαλήρου 97 στο Κουκάκι. Μετά τις παραστάσεις επιστρέφω στο Αμβούργο, όπου θα συνεχίσω τη συνεργασία μου με μια ομάδα ατόμων με Πάρκινσον, με την οποία δουλεύουμε μαζί ήδη τα τελευταία τρία χρόνια.
*Η παράσταση “Sonic Dances” επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού, το Behörde für Kultur und Medien – Hamburg, το Ίδρυμα Hamburgische Kulturstiftung, το Ίδρυμα Claussen Simon Stiftung και το Scheherazade Stiftung. Η παράσταση υποστηρίζεται από το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, το Goethe-Institut Athen, το FLUX Laboratory Athens μέσω καλλιτεχνικής φιλοξενίας και την ARTWORKS.