Η λέξη «ταλέντο» γράφεται, ακούγεται, προφέρεται συχνά. Κανείς και καμιά δεν μπορεί να ορίσει τι ακριβώς είναι. Μιλάμε για ταλαντούχους καλλιτέχνες. Υπάρχουν, δηλαδή, και οι μη ταλαντούχοι; Μήπως όλοι και όλες διαθέτουμε ταλέντα; Και αν τα διαθέτουμε, μήπως μας τα εμφύσησε κάποιος; Σκεφτήκαμε να ρωτήσουμε τον ιθύνοντα νου ενός δραστήριου και με έργο Καλλιτεχνικού Οργανισμού, τον Θωμά Κινδύνη -έχει διδάξει εκατοντάδες άτομα και η άποψή του βαρύνει στην περί ταλέντου (ή μη ταλέντου!) συζήτηση. Ο ίδιος είναι ηθοποιός, σκηνοθέτης, μουσικοπαιδαγωγός και δάσκαλος θεάτρου. Ίδρυσε τις περίφημες «Μορφές Έκφρασης» το 1993.

Έχοντας ως στόχο την ανύψωση του ανθρώπινου πνεύματος και την ανάδειξη της αυτογνωσίας ως υπέρτατο σκοπό μέσα από τις τέχνες του Θεάτρου, της Μουσικής και της Κίνησης, οι Μορφές έχουν μια πλούσια παραγωγή στον χώρο του Πολιτισμού και της Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης.
Μεταξύ άλλων έχουν ανεβάσει παραστάσεις Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας στην Ελλάδα και στην Κύπρο, συμμετέχοντας σε Ελληνικά και Διεθνή Φεστιβάλ.
Παραστάσεις με θέματα εμπνευσμένα από την Νεότερη Ελληνική παράδοση, παιδικό θέατρο και εργαστήρια για ενήλικες, παιδιά, εφήβους καθώς και το καλλιτεχνικό summer camp στον Βοτανικό κήπο Χαϊδαρίου.

Ο λόγος, λοιπόν, στον Θωμά Κινδύνη.

«Ωραία ερώτηση! Διδάσκω θέατρο εδώ καi δεκαετίες, ξεκινώντας ως δάσκαλος στην Σχολή και δίπλα στον Πέλο Κατσέλη και συνεχίζω μέχρι και σήμερα στις Μορφές Έκφρασης. Έχω ακούσει ιστορίες ως φοιτητής, δίπλα στον Δάσκαλο μου μου τον Δημήτρη Ροντήρη, για τους δικούς του μαθητές: Αλεξανδράκης, Μερκούρη, Παπαθανασίου κλπ. Θέλω να πω ότι αυτό μου δίνει μια ευρεία εικόνα για το θέμα.

Ας ξεκινήσουμε όμως από τα βασικά, τι σημαίνει ταλέντο; Το λεξικό το ορίζει ως την εξαιρετική ικανότητα που διαθέτει κάποιος σε κάτι. Τελικά όμως αυτή η ικανότητα είναι έμφυτη, ή διδάσκεται; Θα έλεγα ότι ισχύουν και τα δυο. Αλλά υπάρχει κάτι, ακόμα πιο σημαντικό, πριν από το ίδιο το ταλέντο, είναι η απόφαση και η αγάπη που έχει κάποιος για το αντικείμενο με το οποίο θέλει να ασχοληθεί. Αυτή η απόφαση από μόνη της, μπορεί να κάνει τη διαφορά. Δεν μπορείς να διδάξεις σε κανέναν την όρεξη και την επιθυμία να ασχοληθεί με κάτι, μπορείς να κάνεις πολλά: να του διδάξεις τεχνικές, να του δώσεις ερεθίσματα, αλλά η απόφαση είναι δική του.

Έχω δει ανθρώπους με έμφυτες ικανότητες, να μην αγαπούν καθόλου την τέχνη τους, και φυσικά να μην υπάρχουν τελικά σε αυτήν, και έχω δει ανθρώπους με πολύ λίγο ταλέντο, αλλά με τεράστια αγάπη και πολύ όρεξη για σκληρή δουλειά, να μεταμορφώνονται στα χέρια των κατάλληλων δασκάλων. Όταν υπάρχει, λοιπόν αυτή η απόφαση και η αφοσίωση μπορούν να γίνουν πολλά. Από κει και πέρα υπάρχουν κι άλλοι πολύ σημαντικοί παράγοντες, όπως το να έχει κανείς ασκημένα και σε άριστη κατάσταση τα εκφραστικά του μέσα (φωνή, λόγος, σώμα). Το να είναι κανείς έξυπνος, το να βρίσκεται δηλαδή εκτός ύπνου, να παραμένει σε επικοινωνία, με το κείμενο, με τον εαυτό του, με τον συμπαίκτη, με το κοινό. Το να γνωρίζει τον σκοπό της τέχνης του, και να μπορεί να στέκεται στη σκηνή, να μαγεύει και να παρασέρνει τον θεατή με τον λόγο του, τα συναισθήματα, την εκφραστικότητα του σώματος, την μουσικότητα και τον ρυθμό της ερμηνείας. Όλα αυτά διδάσκονται, στο μέτρο πάντα, της γνώσης του δασκάλου και της ικανότητας του μαθητή. Οπότε όπως έλεγε και ο
δικός μου δάσκαλος: «10% ταλέντο και 90% δουλειά». Αυτό πιστεύω κι εγώ, φυσικά για έναν άνθρωπο προικισμένο από τη φύση, ίσως ο δρόμος να είναι πιο εύκολος, αλλά και αυτό σχετικό είναι, γιατί πολλές φορές, μπορεί και να λειτουργήσει εναντίον του.

Από τη φύση μου είμαι Δάσκαλος, βιώνω απίστευτη χαρά και συγκίνηση, όταν βλέπω τους μαθητές μου να προοδεύουν και να μεγαλουργούν ως καλλιτέχνες αλλά και ως άνθρωποι. Η ομάδα που δημιούργησα, οι Μορφές Έκφρασης, που σήμερα έχει και δικό της θέατρο, πάντα είχαν αυτόν το σκοπό και συνεχίζουν ακόμα και σήμερα να τον έχουν. Φέτος, με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τη δημιουργία της ομάδας και θέλοντας να αναπτύξω και πάλι τους τομείς του Αρχαίου Δράματος, της μελέτης της Νεότερης Ελληνικής παράδοσης, της Ποίησης, αλλά και την απόδοση έργων του παγκόσμιου ρεπερτορίου προσκαλώ κοντά μου, νέες και νέους, ηθοποιούς, μουσικούς, χορευτές και άλλους καλλιτέχνες που θέλουν να αναδείξουν και να καλλιεργήσουν το ταλέντο τους και να συμμετάσχουν σε όλο αυτό το καλλιτεχνικό εγχείρημα. Για έναν μήνα ακόμα, δεχόμαστε αιτήσεις για την ακρόαση. Είμαι πολύ περήφανος για την πορεία των Μορφών Έκφρασης αλλά και για το μέλλον που έρχεται…»