Πολλές είναι οι αλλαγές που κάνει η Meta το τελευταίο διάστημα σε Facebook και Instagram και ένα μέρος των χρηστών φαίνεται να είναι εκνευρισμένο -κι όχι άδικα. Ας ξεκινήσουμε με το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα των τελευταίων εβδομάδων, τα @highlights που λάνσαρε το Facebook. Όταν κάποιος γράφει τη συγκεκριμένη λέξη σε σχόλιο κάτω από μία δημοσίευση, αμέσως στέλνεται ειδοποίηση σε όλους τους φίλους του. Με αυτή τη δυνατότητα προφανώς δεν χρειάζεται να πληκτρολογείς όλα τα ονόματα που θα ήθελες να δουν ένα σχόλιο και επίσης, σύμφωνα με το Distractify.com «επιτρέπει στους χρήστες να επισημάνουν μια συγκεκριμένη ανάρτηση αυξάνοντας το μέγεθος και την ορατότητά της στο Facebook».

Και στις δύο περιπτώσεις, αυτό το εργαλείο δεν έχει τη λογική της συνεχούς χρήσης του. Καταλαβαίνω ότι μπορεί κάποιος να πιστεύει ότι αυτό που μόλις έγραψε μπορεί να είναι αριστούργημα και να επιδιώκει μέσω των @highlights να το δουν όσο το δυνατόν περισσότερα άτομα γίνεται, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι θα πιστεύουν το ίδιο και οι υπόλοιποι. Γιατί όταν χρησιμοποιείται το συγκεκριμένο εργαλείο και μας έρχονται 5-6 ειδοποιήσεις την ημέρα, αυτή η εντύπωση δημιουργείται.

Με το ζόρι να δούμε μία δημοσίευση, ακόμη και αν δεν μας ενδιαφέρει. Όσοι εξακολουθούν να τα χρησιμοποιούν, έχουν αρκετές πιθανότητες να έχουν δει τον αριθμό των φίλων τους να μειώνεται. Σε περίπτωση που έχει συμβεί, ελπίζουμε να μην αναρωτιούνται την αιτία αυτού του φαινομένου, γιατί θα πρέπει να κοιταχτούν στον καθρέφτη για να τη βρουν. Είναι οι ίδιοι που αν είχαν τη δική τους επιχείρηση, οι διαφημίσεις τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα είχαν τη πιο μεγάλη συχνότητα, ως μία κίνηση απελπισίας να μαζέψουν πελάτες παρόλο που το προϊόν τους δεν “τραβάει”.

Σας έχουμε νέα, ακόμα κι αν η δημοσίευση είναι σημαντική, ψαγμένη ή ξεκαρδιστική, οι πιθανότητες να πατήσουμε πάνω στην ειδοποίηση για να τη δούμε είναι -σχεδόν- μηδαμινές. Αν μας εμφανιστεί κάτι στην αρχική μας σελίδα και μας αρέσει, θα τους κάνουμε αντίδραση, διαφορετικά απλά θα συνεχίσουμε το scroll down. Προσωπικά, από τότε που έχουν εμφανιστεί τα @highlights, δεν έχω κάνει καμία αντίδραση στη δημοσίευση που έχει γραφτεί και εννοείται ότι απενεργοποίησα τις συγκεκριμένες ειδοποιήσεις για να μην αποσπάτε η προσοχή μου και κυρίως για να μην εκνευρίζομαι -το πώς, μπορείτε να το δείτε εδώ.

Όμως, μην σπεύσετε να χαρείτε, γιατί καταφθάνει καινούργιος βραχνάς στο Facebook. Βασικά δεν είναι καινούργιος, απλά επανέρχεται από το χρονοντούλαπο. Ο λόγος γίνεται για τη λειτουργία poke (σκούντημα), που ξεκίνησε μαζί με τη λειτουργία του ιστοτόπου TheFacebook.com. το 2004 και λογικά θα θυμάστε όσοι είστε στην εφαρμογή για παραπάνω από 10 χρόνια. Ο Zuckerberg, 23 ετών τότε, είχε πει ότι ήθελε απλώς να φτιάξει κάτι χωρίς πραγματικό σκοπό. Όπως ήταν επόμενο ο κλήρος της σημασιοδότησής του έπεσε στους εγγεγραμμένους χρήστες της ιστοσελίδας. Για πολλά χρόνια χρησιμοποιόταν ως εργαλείο φλερτ, αλλά σύμφωνα με το Business Insider φαίνεται ότι σταδιακά έχει εξελιχθεί σε έναν απλό και ευγενικό τρόπο για να πει κάποιος ένα γεια σε έναν παλιό γνωστό.

Η λειτουργία αυτή αν και δεν είχε καταργηθεί οριστικά από την πλατφόρμα, οι χρήστες έπρεπε να την ψάξουν στην αναζήτηση. Ωστόσο τώρα, στο πλαίσιο κάποιων σχεδιαστικών αλλαγών, η Meta ανέφερε ότι το κουμπί του Poke άρχισε να γίνεται και πάλι ορατό, σε ορισμένους χρήστες σε κάποιες περιοχές σε όλο τον κόσμο. Η εταιρεία κατέστησε ευκολότερη την εύρεση του εργαλείου, poke, μέσω της αναζήτησης και το Facebook βελτίωσε επίσης τις προτάσεις της πλατφόρμας σχετικά με το ποιος μπορεί να κάνει poke. Σύμφωνα με πληροφορίες, περισσότερο από το 50% αυτών των pokes προέρχεται από χρήστες ηλικίας 18-29 ετών. Πολλοί από αυτούς τους νεαρούς χρήστες πιθανότατα δοκιμάζουν τα pokes για πρώτη φορά, καθώς ενδέχεται να μην ήταν μέλη της πλατφόρμας όταν πρωτοεμφανίστηκαν.

Ναι, καλά καταλάβατε. Τα μπουμερίστικα pokes ξαναέρχονται στις τάσεις μόνο και μόνο για να τα εξερευνήσουν οι νεότερες γενιές. Δυστυχώς, μαζί με αυτές θα αρχίσουν να τα ξαναχρησιμοποιούν και οι σπαστικοί χρήστες που απλά ήθελαν να περάσουν την ώρα τους ή ίσως δεν ήξεραν ότι μπορούν να φλερτάρουν και μέσω μηνυμάτων, σαν άνθρωποι. Ευτυχώς, έχουμε περάσει την εποχή που μία ενοχλητική κίνηση μπορεί να ερμηνευθεί ως ένδειξη ερωτικής διάθεσης ή ενδιαφέροντος. Φανταστείτε να σας συνέβαινε αυτό στην πραγματική ζωή, τι θα κάνατε; Το πιο πιθανό είναι να τον αγνοούσατε ή να δηλώνατε με κάποιον άλλον τρόπο την ενόχλησή σας (φραστικό ή κινησιολογικό).

Όποιος θέλει να κινήσει το ενδιαφέρον μας ή να δείξει ότι μας θυμήθηκε, μπορεί να μας στείλει ένα μήνυμα. Το ίδιο ισχύει και για τα @highlights. Δεν μιλάμε απλά για απρόσωπα εργαλεία, αλλά για μέσα που έχουν την ικανότητα να νευριάσουν τον αποδέκτη τους άμα τη εμφανίσει της εκάστοτε ειδοποίησης. Όποιος βαριέται ή δεν θέλει να μπει στον κόπο της πληκτρολόγησης, καλύτερα να προτιμήσει το τίποτα. Καμία από τις δύο λειτουργίες δεν υπόκειται σε κάποιο τρόπο κοινωνικοποίησης, εκτός αν μιλάμε για ρομπότ. Βέβαια, εν έτει 2024 πιο πολλά είναι πιθανό να πούμε με κάποιο ανθρωποειδές, παρά με κάποιον που βαριέται να πληκτρολογήσει ένα «τι κάνεις;» στο τσατ.

Το μόνο μας όπλο είναι οι διαγραφές, ας το αξιοποιήσουμε όταν έρθει η στιγμή, σύντομα δηλαδή.