Ήδη έχουμε αναφερθεί στις εκατοντάδες λακούβες που υπάρχουν στους δρόμους της Αθήνας και στα περίχωρά της. Μία φορά δεν φτάνει, όμως, γιατί το έργο επαναλαμβάνεται και εμείς είμαστε πάλι θεατές, αν δεν γίνουμε και τραυματίες. Έχει περάσει καιρός από τις πρώτες ασφαλτοστρώσεις που βρίσκονται ακόμα εν εξελίξει με την αλλαγή να είναι εμφανής σε αρκετούς δρόμους, αλλά πολλοί εξακολουθούν να μοιάζουν με βομβαρδισμένο τοπίο.
“Η Αθήνα κλείνει τους λογαριασμούς του παρελθόντος και θέτει τις βάσεις για μια σύγχρονη πόλη. Αφήνει πίσω της τους ακατάλληλους και επικίνδυνους για την ασφάλεια των πολιτών δρόμους και αποκτά, σταδιακά, ένα σύγχρονο και ασφαλές οδικό δίκτυο“, ανέφερε σε δήλωση του ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης. Σύμφωνα με το πρόγραμμα συνολικά θα αναβαθμιστούν 1050 δρόμοι στην πρωτεύουσα, που σε χιλιόμετρα μεταφράζονται σε περισσότερα από 300 χιλιόμετρα από τα περίπου 1000 του συνολικού οδικού δικτύου της.
Μέχρι και πριν λίγες μέρες που αναγκάστηκα να οδηγήσω στους δρόμους του κέντρου της Αθήνας, που μοιάζει με απέραντο εργοτάξιο τους τελευταίους μήνες, η Ιπποκράτους και η Εμμανουήλ Μπενάκη, ήταν αφημένες στην τύχη τους. Αναγκάστηκα, γιατί δεν είχα άλλη επιλογή όπως επιλογή δεν έχετε και πολλοί από εσάς. Αυτοί που είναι σε χειρότερη μοίρα από όλους είναι τα δίτροχα που κάνουν delivery.
Μήνες πριν, ήμουν στην οδό Ιπποκράτους στο κομμάτι που ενώνει την Ακαδημίας και την Πανεπιστημίου και έγινα μάρτυρας πτώσης δίτροχου, επειδή δεν κατάφερε να αποφύγει μία μεγάλη λακούβα, έχασε τον έλεγχο του οχήματος. Ευτυχώς, δεν τραυματίστηκε ο αναβάτης που έκανε delivery, ούτε το μηχανάκι υπέστη κάποια ζημιά. Ωστόσο, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που τραυματισμοί, εξαιτίας αυτού του φαινομένου, έχουν καταλήξει στα επείγοντα ΚΑΤ.
Τι γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις;
Σύμφωνα με το νόμο, οι δήμοι υποχρεούνται να μεριμνούν για τη συντήρηση του οδοστρώματος των δημοτικών οδών, προκειμένου να διασφαλίζεται η ασφαλής κυκλοφορία των πεζών και των οχημάτων που χρησιμοποιούν αυτές τις οδούς.
Σε περίπτωση ζημιάς που συνέβη λόγω παράλειψης των αρμοδίων οργάνων του Δήμου να συμμορφωθούν με την υποχρέωση συντήρησης, ο Δήμος υποχρεώνεται να αποζημιώσει τον οδηγό που έπαθε την ζημιά.
Και αυτό γιατί υπαίτιος του ατυχήματος είναι ο Δήμος, ο οποίος δεν φρόντισενα αποκαταστήσει με τις υπηρεσίες του την λακκούβα στο οδόστρωμα της δημοτικής οδού, για τη συντήρηση της οποίας είναι αρμόδιος, ούτε τοποθέτησε πριν από αυτήν τις κατάλληλες πινακίδες, ώστε να προειδοποιούνται οι οδηγοί για την ύπαρξη της λακκούβας.
Κακοτεχνίες σε κεντρικές οδούς και αρτηρίες
Οι προαναφερθείσες οδοί Ιπποκράτους και Εμμανουήλ Μπενάκη είναι η δυάδα που έχει σκαρφαλώσει στο προσωπικό βάθρο κακοτεχνίας ή ορθότερα, αμέλειας. Στην Εμμανουήλ Μπενάκη κάθε μικρό διάνυσμα απόστασης ισούται με τουλάχιστον τρεις λακκούβες που σηματοδοτεί την πρόωρη αλλαγή αμορτισέρ. Αυτό το επιπλέον έξοδο θα έπρεπε να πληρώνεται από τον εκάστοτε δήμο, όμως η απόδειξη της υπαιτιότητας της φθοράς είναι δύσκολο να αποδειχθεί.
Οι συγκεκριμένες οδοί ενώνουν κεντρικές αρτηρίες από τις οποίες περνάνε καθημερινά χιλιάδες οχήματα. Η εκτεταμένη αναφορά σε αυτές γίνεται λόγω των πολλαπλών προβλημάτων σε τόσο μικρές χιλιομετρικές εκτάσεις ασφάλτου. Αντίστοιχες -και καθόλου αμελητέες- κακοτεχνίες υπάρχουν στις Λεωφόρους Αλεξάνδρας και Μεσογείων, η πρώτη ασφαλτοστρώνεται αυτές τις μέρες, ενώ αναμένουμε και τη δεύτερη το προσεχές χρονικό διάστημα.
Για πόσο θα είναι ασφαλτο-στρωμένοι οι δρόμοι;
Μετά τις ασφαλτοστρώσεις πάντα υπάρχει ένα κλίμα ικανοποίησης, το οποίο πολύ γρήγορα μετατρέπεται σε δυσαρέσκεια με τα πρώτα έργα που πραγματοποιούν εταιρίες τηλεφωνίας ή ύδρευσης. Μετά το πέρας των έργων δημιουργούνται τα αγαπημένα σε όλους μπαλώματα -κάλυψη του κενού με επιπλέον άσφαλτο μόνο στο κομμάτι που έχουν γίνει οι εργασίες- με αποτέλεσμα σιγά σιγά αυτά να μετατρέπονται σε βουναλάκια, πάνω από τα οποία αναγκάζονται να περάσουν τα οχήματα.
Ειδικά όσοι έχουν δίτροχα είναι πολύ πιθανό να αποκτούν προβλήματα σε μέση και πλάτη, τα οποία πολλαπλασιάζονται σε βάθος χρόνου. Αυτά τα μικρά τραντάγματα στα οποία δεν δίνουμε σημασία είναι αρκετά επιζήμια για το σώμα μας. Φανταστείτε κάθε φορά που βιώνετε ένα τράνταγμα, είναι ένας μικροτραυματισμός για το σώμα σας.
Ωστόσο, τα έργα δεν είναι η μοναδική κακοποίηση που υφίσταται η άσφαλτος. Αρκετοί δρόμοι διαβρώνονται μέσα στα χρόνια εξαιτίας των ακραίων καιρικών φαινομένων, όπως είναι η έντονη βροχόπτωση (χαλάζι) ή ο σεισμός σε σπανιότερες περίπτωσεις.
Όταν οι δρόμοι καθιστόνται επικίνδυνοι για οδηγούς και πεζούς πρέπει το Ελληνικό Δημόσιο, τα Νομαρχιακά Ταμεία, η Περιφέρεια ή ο εκάστοτε δήμος να μεριμνεί για την αποκατάστασή τους. Σε διαφορετική περίπτωση μπορούμε να μιλάμε για ατυχήματα και τραυματισμούς από αμέλεια για τους οποίους είναι υπεύθυνοι κάποιος από τους παραπάνω φορείς αναλόγως την διαχείριση και την τοποθεσία της οδού.
Το να περιμένουμε τις εκλογές για να πάρουν μπρος οι μηχανές και να πέσει η άσφαλτος είναι λοιδωρία προς τους πολίτες και τους πόρους που καταθέτουν μέσω των φόρων στο δημόσιο. Πρόκειται για ενέργειες παραμέλησης που δεν θα έπρεπε να συμβαίνουν, όπως δεν συμβαίνουν στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
Αν εξαιρέσουμε τις εθνικές αρτηρίες, στους υπόλοιπους δρόμους σχεδόν πάντα θα εντοπιστεί κάποιο πρόβλημα. Πότε θα αρχίσουν να γίνονται οι ασφαλτοστρώσεις, κάθε φορά που θα προκύπτει πραγματική ανάγκη;