Καθώς η Google φαίνεται να βάζει στόχο να μετατρέψει τη μηχανή αναζήτησής της σε μια «αναζήτηση μετ’ εμποδίων», η OpenAI αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα να προκαλέσει την κυριαρχία της. Με μεγάλη επισημότητα, ανακοίνωσε ότι ανοίγει την πρόσβαση στο ChatGPT Search για όλους τους χρήστες, αφού πρώτα το είχε «κρύψει» πίσω από μια paywall συνδρομή, σαν να λέει: «Αυτή η δυνατότητα ήταν πάντα εκεί, απλώς σας την πουλούσαμε».

Η ανακοίνωση αυτή έρχεται στο πλαίσιο του φαντασμαγορικού «12 Days of OpenAI», το οποίο μας έχει ήδη προσφέρει νέα προϊόντα όπως την γεννήτρια βίντεο Sora και την Pro συνδρομή των $200 το μήνα – γιατί ποιος δεν θέλει να πληρώνει για να μιλάει σε έναν αλγόριθμο; Οι χρήστες πλέον μπορούν να βάλουν το ChatGPT Search ως την προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησής τους, προσθέτοντας λίγο δράμα στην καθημερινότητά τους κάθε φορά που ψάχνουν κάτι στο διαδίκτυο.

Οι πρώτοι χρήστες του ChatGPT Search έχουν ενθουσιαστεί. Η πλατφόρμα υποτίθεται ότι βασίζεται σε δεδομένα από σοβαρούς συνεργάτες, όπως το Associated Press, το Reuters και την Condé Nast, οπότε θεωρητικά τραβάει πιο συχνά από πρωτογενείς πηγές. Αντίθετα, η Google μερικές φορές φαίνεται να σερβίρει περιεχόμενο από το «πάνθεον των ασήμαντων».

Αλλά μην βιαστείτε να πανηγυρίσετε. Το ChatGPT Search έχει και τους επικριτές του. Ο καθηγητής Michael Ann DeVito από το Northeastern University το αποκάλεσε «γλωσσική παγίδα χωρίς νοημοσύνη», σημειώνοντας ότι συχνά παράγει απαντήσεις οι οποίες είναι τόσο πειστικά λάθος, που κάνουν ακόμη και το autocorrect να κοκκινίζει.

Έρευνα του Columbia University το επιβεβαίωσε: από 200 ερωτήσεις για ταυτοποίηση πηγών, το ChatGPT τα έκανε θάλασσα στις 153. Όχι μόνο αποτύγχανε, αλλά το έκανε με αυτοπεποίθηση – σαν εκείνον τον τύπο που ξέρει τα πάντα, αλλά τελικά λέει μπούρδες.

Το πρόβλημα είναι ότι η ακρίβεια στην αναζήτηση έχει σημασία. Οι χρήστες ήδη δυσανασχετούν με τις AI-ενισχυμένες αναζητήσεις. Η Microsoft έκανε μια φαντασμαγορική είσοδο στον χώρο, προσθέτοντας chatbot στη μηχανή αναζήτησής της, αλλά κέρδισε όση προσοχή θα κέρδιζε και μια παρουσίαση PowerPoint στο διαδίκτυο.

Δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι οι περισσότεροι χρήστες δεν ενδιαφέρονται καθόλου για αναζήτηση με AI, με αρκετούς να δηλώνουν ότι το όλο θέμα τους τρομάζει περισσότερο από ό,τι τους ενθουσιάζει.

Ίσως το ChatGPT Search να είναι αυτό που θα αλλάξει το παιχνίδι – ή τουλάχιστον θα μας κάνει να γελάσουμε καθώς δείχνει με απόλυτη σιγουριά προς τη λάθος κατεύθυνση. Σε κάθε περίπτωση, με δεδομένη τη γενική απογοήτευση, η αναζήτηση στο διαδίκτυο μπορεί να γίνει το επόμενο μεγάλο στοίχημα. Γιατί όπως φαίνεται, το μόνο που ζητάμε είναι μια μηχανή αναζήτησης που να μην μας κάνει να αναστενάζουμε.

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο FacebookBluesky και Instagram.