Τα μακρινά σημεία του Ηλιακού Συστήματος είναι ένα αμυδρό και μακρινό βασίλειο με λεπτομέρειες που μας διαφεύγουν. Τόσο μακριά από το φως του Ήλιου, ακόμη και ένας σχετικά μεγάλος πλανήτης θα μπορούσε εύκολα να ξεφύγει από την αντίληψή μας.

Τα υπερποσειδώνια αντικείμενα (TNO) που έχουν ανακαλυφθεί εκεί, πέρα από την τροχιά του Ποσειδώνα, παρουσιάζουν κάποιες ιδιόμορφες συμπεριφορές ομαδοποίησης που θα μπορούσαν να υποδηλώνουν την παρουσία ενός κρυμμένου κόσμου.

(Μεταποσειδώνια ή υπερποσειδώνια ονομάζονται τα ουράνια σώματα του Ηλιακού Συστήματος που βρίσκονται πέρα από την τροχιά του πλανήτη Ποσειδώνα. Χωρίζονται στα αντικείμενα της Ζώνης του Κάιπερ, τα Αντικείμενα Διασκορπισμένου Δίσκου και στο Νέφος του Όορτ.)

Τα μεγαλύτερα μεταποσειδώνια αντικείμενα. Πηγή: Wikipedia

Αυτό οδήγησε τους επιστήμονες να προτείνουν την ιδέα του Πλανήτη Εννέα, ενός μεγάλου πλανήτη που παραμονεύει πολύ πέρα από το εύρος της ορατότητας.

Τώρα, δύο επιστήμονες έχουν βρει μια εναλλακτική εξήγηση:

έναν πιο μετριοπαθή κόσμο που μοιάζει με τη Γη, που βρίσκεται πολύ πιο κοντά από τον αμφισβητούμενο Πλανήτη Εννέα, σε μια κεκλιμένη τροχιά που θα μπορούσε να εξηγήσει τις περίεργες συμπεριφορές που αποδίδονται στην παρουσία κάτι μεγαλύτερου.

Σύμφωνα με τους πλανητικούς επιστήμονες Patryk Sofia Lykawka του Πανεπιστημίου Kindai στην Ιαπωνία και Takashi Ito του Εθνικού Αστρονομικού Παρατηρητηρίου της Ιαπωνίας, αυτός ο κόσμος, παγωμένος και σκοτεινός τόσο μακριά από τον Ήλιο, δεν θα ήταν μεγαλύτερος από 3 φορές τη μάζα της Γης και όχι πιο μακρυά από 500 αστρονομικές μονάδες από τον Ήλιο.

Καλλιτεχνική απόδοση του Πλανήτη Εννέα Πηγή: Caltech/ R. Hurt/ IPAC

«Προβλέπουμε», γράφουν, «την ύπαρξη ενός πλανήτη που μοιάζει με τη Γη και αρκετών υπερποσειδώνιων αντικειμένων σε περίεργες τροχιές στο εξωτερικό ηλιακό σύστημα, που μπορούν να χρησιμεύσουν ως παρατηρητικά ελεγχόμενες υπογραφές των υποτιθέμενων διαταραχών του πλανήτη».

Το πιο μακρινό μεμονωμένο αντικείμενο που έχει βρεθεί στο Ηλιακό Σύστημα βρισκόταν σε απόσταση 132 αστρονομικών μονάδων από τον Ήλιο.

Ο Πλούτωνας, για να υπάρχει σύγκριση, βρίσκεται σε μέση απόσταση περίπου 40 αστρονομικών μονάδων από τον Ήλιο.

Αλλά πέρα από τον Ποσειδώνα (30 αστρονομικές μονάδες από τον Ήλιο) υπάρχει ένα ολόκληρο μάτσο παγωμένων βράχων και νάνοι πλανήτες, που εκτείνονται μέχρι εκεί που μπορούμε να δούμε. Αυτή είναι η ζώνη Kuiper και τα αντικείμενα που περιέχει είναι TNO.

Τα τελευταία χρόνια, με πιο ευαίσθητα τηλεσκόπια και έρευνες, καταφέραμε να βρούμε μια ολόκληρη δέσμη περισσότερων TNO από ό,τι είχε εντοπιστεί προηγουμένως, γεγονός που επέτρεψε στους επιστήμονες να αρχίσουν να παρατηρούν μοτίβα.

Ένα από αυτά τα μοτίβα είναι η ομαδοποίηση.

Ορισμένες ομάδες TNO συγκεντρώνονται και κινούνται μαζί σε ομάδες σε κεκλιμένες ή κεκλιμένες τροχιές που υποδηλώνουν ότι έχουν επηρεαστεί βαρυτικά από κάτι πολύ μεγαλύτερο από τα μικρότερα αντικείμενα που μπορέσαμε να εντοπίσουμε μέχρι σήμερα.

Το 2016, οι αστρονόμοι του Caltech, Mike Brown και Konstantin Batygin, επεσήμαναν ως ένοχο έναν υποθετικό Πλανήτη Εννέα.

Αυτός ο πλανήτης πιστεύεται ότι έχει μάζα περίπου 6,3 φορές τη μάζα της Γης, σε τροχιά σε απόσταση μεγαλύτερη από 460 αστρονομικές μονάδες.

Δεν ήταν όμως οι πρώτοι που έδωσαν εξήγηση. Ο Lykawka και ο συνάδελφός του Tadashi Mukai, τότε στο Πανεπιστήμιο του Kobe, σημείωσαν τη συσσώρευση TNO και πρότειναν έναν υποθετικό κρυμμένο πλανήτη της ζώνης Kuiper το 2008.

Τώρα, με πολλά περισσότερα δεδομένα για το τι υπάρχει εκεί έξω, ο Lykawka και ο Ito επανεξέτασαν την ιδέα και την έχουν τελειοποιήσει.

Βρήκαν τις ιδιότητες ενός υποθετικού πλανήτη που θα μπορούσαν να εξηγήσουν αρκετές ιδιαιτερότητες της Ζώνης Κάιπερ. Περαιτέρω παρατηρήσεις θα μπορούσαν να καθορίσουν αν έχουν δίκιο.

«Καθορίσαμε ότι ένας πλανήτης που μοιάζει με τη Γη που βρίσκεται σε μια μακρινή και κεκλιμένη τροχιά μπορεί να εξηγήσει τρεις θεμελιώδεις ιδιότητες της μακρινής ζώνης Kuiper: έναν εξέχοντα πληθυσμό TNO με τροχιές πέρα από τη βαρυτική επίδραση του Ποσειδώνα, έναν σημαντικό πληθυσμό αντικειμένων υψηλής κλίσης και ύπαρξη κάποιων ακραίων αντικειμένων με περίεργες τροχιές».

Αυτός ο πλανήτης που μοιάζει με τη Γη θα είχε μάζα μεταξύ 1,5 και 3 φορές μεγαλύτερη από αυτή της Γης, μια τροχιά της οποίας το πιο απομακρυσμένο σημείο από τον Ήλιο θα ήταν μεταξύ 250 και 500 αστρονομικές μονάδες και μια κλίση 30 μοιρών αντίστοιχα προς το επίπεδο του Ηλιακού Συστήματος .

Η παρουσία του θα μπορούσε να εξηγήσει αντικείμενα με κλίσεις μεγαλύτερες από 45 μοίρες και τις τροχιές αντικειμένων όπως ο νάνος πλανήτης Σέντνα, ο οποίος έχει μια εξαιρετικά περίεργη και επιμήκη τροχιά.

Θα μπορούσε επίσης να εξηγήσει τις ιδιότητες ομάδων TNO που όντως φαίνονται συνδεδεμένες με τον Ποσειδώνα και που συχνά παραλείπονται από τέτοιες μελέτες.

Τα ευρήματα προσφέρουν δόκιμες επιβεβαιώσεις του υποθετικού πλανήτη τους. Η βαρύτητα του πλανήτη θα ωθούσε τους TNO μαζί σε ομαδοποιημένους πληθυσμούς πέραν των 150 αστρονομικών μονάδων, τις οποίες θα μπορούσαμε να βρούμε καθώς βελτιώνονται οι τεχνικές και τα όργανά μας.

«Πιο λεπτομερής γνώση της τροχιακής δομής στη μακρινή ζώνη Kuiper μπορεί να αποκαλύψει ή να αποκλείσει την ύπαρξη οποιουδήποτε υποθετικού πλανήτη στο εξωτερικό ηλιακό σύστημα», γράφουν. “Η ύπαρξη ενός πλανήτη της ζώνης Kuiper μπορεί επίσης να προσφέρει νέους περιορισμούς στο σχηματισμό πλανητών και στη δυναμική εξέλιξη στην trans-Jovian περιοχή.»

Πηγή: Science Alert