Ο Erwin Blumenfeld είναι περισσότερο γνωστός ως ο καλύτερα αμειβόμενος φωτογράφος μόδας του Vogue και του Harper’s Bazaar στα μέσα του προηγούμενου αιώνα. Το Musée d’Art et d’Histoire du Judaïsme στο Παρίσι τον δείχνει υπό ένα διαφορετικό φως: μας καλεί να ακολουθήσουμε, μέσα από 180 φωτογραφίες, τα «βάσανα και τις δοκιμασίες» αυτού του Εβραίου από το Βερολίνο, εστιάζοντας στα χρόνια 1930-1950.

Ο Blumenfeld εξερεύνησε τη φόρμα, χρησιμοποιώντας καθρέφτες, αμμοβολισμένο γυαλί και οπτικές συσκευές. Εμπνεόμενος από ντανταϊστές, σουρεαλιστές και άλλους πρωτοπόρους, επανεφηύρε τη μόδα μέσω καινοτόμου φωτογραφίας για να εξυψώσει τα μοντέλα του, όπως για παράδειγμα στη σειρά φωτογραφιών του πάνω στον Πύργο του ‘Αιφελ.

Η έκθεση παρουσιάζει ένα αδημοσίευτο ρεπορτάζ του που εστιάζει σε μια οικογένεια τσιγγάνων στη Saintes-Maries-de-la-Mer (1928-1930)· δείχνει τις περιπλανήσεις των Ρομά που θα εκτοπίζονταν από τους Ναζί. Ακολουθούν οι καρικατούρες και τα φωτομοντάζ του που προμηνύουν την άνοδο του Ναζισμού. Με το που ανέβηκε στην εξουσία ο Χίτλερ, έκανε το πορτρέτο του με ένα κρανίο από πάνω. Την ίδια χρονιά έστειλε στον γκαλερίστα του, τον Carl van Lier, μια αυτοπροσωπογραφία του που είχε κάνει στο ‘Αμστερνταμ, με τις λέξεις «Θερμά χαιρετίσματα από το στρατόπεδο συγκέντρωσης της σκέψης».

Το 1941, κατάφερε στο παρά πέντε να διαφύγει στη Νέα Υόρκη και σύντομα ήλθε σε επαφή με το Harper’s Bazaar, με το οποίο είχε υπογράψει συμβόλαιο λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος. Με την έλευση του Kodachrome, άνθησε και έγινε ο καλύτερα αμειβόμενος φωτογράφος της εποχής του.

Η έκθεση “Les Tribulations de Erwin Blumenfeld 1930-1950” ολοκληρώνεται στις 5 Μαρτίου.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ