Η έκθεση «Forothermore» στο φημισμένο Museum of Contemporary Art Chicago, μια επισκόπηση της πάνω από 30 χρόνια διαδρομής του καλλιτέχνη Nick Cave, είναι σε εξέλιξη και ο διεθνώς αναγνωρισμένος εικαστικός παραχώρησε συνέντευξη στο Colossal.
Ο τίτλος της έκθεσης είναι λεξιπλασία από τις λέξεις «forevermore (για πάντα)» και «for others (για τους άλλους)» και ο εικαστικός εξομολογείται: «Γιατί τώρα, γιατί αυτή τη στιγμή τώρα, γιατί αυτή η επισκόπηση και για ποιον είναι; Από τη στιγμή που αποστασιοποιήθηκα από αυτή, συνειδητοποίησα ότι δεν είναι για μένα».
Οργανωμένη περισσότερο θεματικά παρά χρονολογικά, η έκθεση ανοίγει με μεταλλικά έργα περιστρεφόμενα με τον αέρα. Όπλα, σφαίρες και δάκρυα είναι ενσωματωμένα σε αυτά τα κινητικά έργα τα οποία είναι δίπλα σε χαμογελαστά πρόσωπα και σήματα ειρήνης, ένας στοχασμός για το πώς η επιθυμία να δούμε μόνο ομορφιά μπορεί να καμουφλάρει οδυνηρά, απειλητικά για τη ζωή θέματα. Δεκάδες Soundsuits -που είναι το σήμα κατατεθέν του καλλιτέχνη – εκτίθενται, συμπεριλαμβανομένου του καλυμμένου με 929 μαύρα λουλούδια έργου που δημιούργησε ο Cave αντιδρώντας στον φόνο του George Floyd, επιτοίχια γλυπτά από αντικείμενα που βρήκε σε παζάρια (σκουριασμένα εργαλεία, πούλια ντόμινο, ξύλινες σανίδες, πουκάμισα με κουμπιά και γυαλιστερές σφαίρες, μεταξύ άλλων).
Ο Cave δημιούργησε το πρώτο Soundsuit μετά τον ξυλοδαρμό του Rodney King το 1991 και ποτέ δεν έπαψε να αντιπαρατίθεται με τα έργα του στον ρατσισμό. «Καθώς προσπαθώ να φανταστώ άλλους τρόπους σκέψης και δημιουργίας, σταθερά επανέρχομαι σε αυτό, δυστυχώς» παραδέχεται. «Μου έγινε ξεκάθαρο ότι, μετά τον Rodney King, προσπαθώ να ρίξω φως στον ρατσισμό και τη βαναυσότητα της αστυνομίας».
Δουλεύοντας για το πρότζεκτ «Until» για το Massachushetts Museum of Contemporary Art έμαθε για τον φόνο του Michael Brown Jr από αστυνομικό σε προάστιο του Σαιντ Λούις. «Ήμουν στο στούντιο και δούλευα και μου ήρθε αυτή η σκέψη: στον παράδεισο, υπάρχει ρατσισμός; Αυτό ήταν ο καταλύτης για το “Until”» λέει.
«Πρέπει να θυμόμαστε πως ό,τι συμβαίνει στον κόσμο υπάρχει και στο ιστορικό μας. Θέλουμε να μείνουμε έξω από αυτό αλλά στην πραγματικότητα είναι έντονα παρόν στις ζωές μας, και αυτό είναι που έκανε η COVID. Μας επέτρεψε να παρακολουθήσουμε συλλογικά αυτό το αποτρόπαιο έγκλημα χωρίς να περισπάται η προσοχή μας. Επέτρεψε σε άλλους να έχουν επιτέλους ενσυναίσθηση για τις “επισκέψεις”, για τις κραυγές που για δεκαετίες ακούγονται από τους έγχρωμους. Δεν είναι ότι δεν ζητούσαμε βοήθεια και για να φέρουμε επίγνωση. Αλλά νομίζω ότι ήταν η πρώτη φορά που όλοι σταθήκαμε μάρτυρες και έπρεπε να πάρουμε απόφαση αν αυτό ήταν αποδεκτό ή όχι».
Η έκθεση «Nick Cave: Forothermore» στο Museum of Contemporary Art Chicago ολοκληρώνεται στις 22 Οκτωβρίου.
ΑΠΕ-ΜΠΕ