Η τοξική αρρενωπότητα στην ελληνική επαρχία, η διεκδίκηση της τρανς ταυτότητας σε ένα εχθρικό περιβάλλον, και ο λαμπερός, ψεύτικος κόσμος της τραπ σκηνής που υμνεί τον πλούτο και υποβιβάζει τις γυναίκες, (συμ)πρωταγωνίστησαν στα βραβεία του φετινού, 47ου DISFF.
Μεγάλος νικητής της βραδιάς ο Δημήτρης Μουτσιάκας για την ταινία του Γκέκας που απέσπασε το Χρυσό Διόνυσο, καθώς και τα βραβεία σεναρίου και φωτογραφίας, εξασφαλίζοντας αυτόματα το πολυπόθητο “εισιτήριο” για τη συμμετοχή στη διαδικασία των Όσκαρ. Στην ταινία, που διαδραματίζεται σε ένα ελληνικό χωριό, πρωταγωνιστεί ένα ευαίσθητο 12χρονο παιδί το οποίο δένεται με ένα κυνηγόσκυλο, αλλά «συνθλίβεται» από τη πατριαρχία και τα στερεότυπα της αρρενωπότητας όπως εκφράζονται από τον αμείλικτο κυνηγό πατέρα του (Νίκος Γεωργάκης).
Μία άλλη εκδοχή της τοξικής αρρενωπότητας εκφράζεται μέσα από το MZ, την ταινία του Γιώργου Φουρτούνη, που κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας, με πρωταγωνιστή έναν τράπερ που θέλει όλοι να τον αγαπάνε –ένα σχόλιο στo φαινόμενο της τρομακτικής απήχησης που έχει η σημερινή τραπ με τα εκατομμύρια followers. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο ο εκπληκτικός Γιώργος Κατσής, ο οποίος κέρδισε και το βραβείο ανδρικής ερμηνείας. «Ένας ηθοποιός», όπως είπε ο Φουρτούνης, «που αποτελεί ξεχωριστή περίπτωση: γιος μεταναστών από την Αλβανία, που μεγάλωσε με μεγάλες δυσκολίες στη Φιλαδέλφεια και έχει την περηφάνια του να ζει από τη δουλειά του».
Για πρώτη φορά στην ιστορία του Φεστιβάλ Δράμας, το βραβείο του πρώτου γυναικείου ρόλου πήγε σε μία τρανς ηθοποιό: την Νάσια Συντέτα για το “Honeymoon” που σκηνοθέτησε το Άλκι Παπασταθόπουλος το οποίο πήρε επίσης το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής και το Drama Queer. To Άλκι μίλησε για την έμπνευσή του, τη δολοφονία του Ζακ/Zackie Oh Κωστόπουλου, «ένα ειδεχθές έγκλημα για το οποίος κλαίμε μέχρι σήμερα», και αφιέρωσε το βραβείο Onassis Culture που επίσης απέσπασε, «σε όλα τα queer και τα τρανς άτομα που δολοφονούνται στην Παλαιστίνη».
Tο βραβείο ντοκιμαντέρ κέρδισε η ταινία του Aλκαίου Σπύρου “Στρώνουν τον Παράδεισο”. Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του Εθνικού Διαγωνιστικού ήταν ο έμπειρος Αχιλλέας Κυριακίδης.
Παραλαμβάνοντας τα βραβεία τους, ορισμένοι από τους νικητές σχολίασαν επικριτικά καυτά ζητήματα της κινηματογραφικής επικαιρότητας, όπως το ζήτημα της (μη) προβολής της ταινίας “Αδέσποτα Κορμιά” στην γειτονική Καβάλα, την αντικατάσταση της επιτροπής για την ελληνική υποψηφιότητα στα όσκαρ, την διατήρηση της χρήσης της «Ίριδας» από τους φοιτητές του ΕΚΠΑ, καθώς και το νέο φορέα που προκύπτει από τη συγχώνευση ΕΚΚ και ΕΚΟΜΕ.
Το Grand Prix του Διεθνούς Διαγωνιστικού, με πρόεδρο της επιτροπής τον καταξιωμένο μοντέρ Γιώργο Μαυροψαρίδη, απέσπασε το “Clamor” της Σαλομέ Ντα Σούζα (Γαλλία) που επίσης μπαίνει αυτομάτως στη διαδικασία των όσκαρ. Aξίζει να αναφέρουμε πως δύο ελληνίδες διακρίθηκαν στο Διεθνές Διαγωνιστικό: Η Δάφνη Χαιρετάκη απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας ΝΑ Ευρώπης για την ταινία της “Αυτό που Ζητάμε από ένα Άγαλμα είναι να μην Κινείται”, ενώ η Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη το βραβείο σκηνοθεσίας για το “What Mary Didn’t Know”.
Η πλήρης λίστα των βραβείων έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του DISFF
Η τελετή της απονομής βραβείων του 47ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο «Αντώνης Παπαδόπουλος» του Δημοτικού Ωδείου της πόλης, παρουσία του Υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσωνα Φωτήλα. Την τελετή λήξης παρουσίασε με το απαράμιλλο στιλ του ο Βασίλης Τερζόπουλος.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιάννης Σακαρίδης, ευχαρίστησε όλους του συνεργάτες του, τους οποίους μάλιστα φώναξε στη σκηνή, τους δημιουργούς «αλλά και τους 1000 Δραμινούς που ήρθαν να παρακολουθήσουν τις ταινίες του Κινηματογραφικού Εργαστηρίου της Δράμας».
Χαιρετισμό απηύθυνε ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Δράμας Δωρόθεος, ενώ αμέσως μετά τον λόγο πήρε ο Δήμαρχος Δράμας και Πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας Γιώργος Παπαδόπουλος, ο οποίος είπε πως το 47ο Φεστιβάλ Δράμας καταγράφηκε «ως ένα από τα πλέον επιτυχημένα της τελευταίας πενταετίας. Είναι σημαντικό κάθε χρόνο να γινόμαστε καλύτεροι. Ως δημοτική αρχή, δεσμευόμαστε πως θα βάλουμε το λιθαράκι μας και θα ανεβάσουμε τον πήχυ. Σύντομα το Φεστιβάλ θα κλείσει 50 χρόνια ζωής και τα θεμέλια του είναι βαθιά. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Γιώργο Δεμερτζή διότι ήταν έμπρακτα παρών και μας βοήθησε με τις γνώσεις τους, επιβεβαιώνοντας ότι η διοίκηση μπορεί να έχει συνέχεια». Ο κ.Παπαδόπουλος συνεχάρη τους βραβευθέντες και έκανε ιδιαίτερη μνεία «στους αφανείς ήρωες της διοργάνωσης: τους εθελοντές».
Ανεβαίνοντας στο βήμα, ο Υφυπουργός Πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας είπε: «Άλλη μία πετυχημένη διοργάνωση έφτασε στο τέλος της αν και η μικρομηκάδικη περιπέτεια δεν τελειώνει ποτέ. Μία συνάντηση που δεν αφορά μόνο τη Δράμα αλλά εκτείνεται σε όλη την Ελλάδα, όπου πλήθος κόσμου παρακολουθούν τις ταινίες online και δωρεάν. Συνεπώς είναι ένας διεθνής θεσμός με άποψη και κύρος που αναδεικνύει τους σύγχρονους προβληματισμούς και διασυνδέει τους επαγγελματίες του χώρου». Ο κ.Φωτήλας συνεχάρη τον Γ. Σακαρίδη: «Είναι δύσκολο να πας κάτι που είναι ψηλά ακόμα πιο ψηλά κι εκείνος εκτόξευσε τη δυναμική του φεστιβάλ. Ραντεβού το 2025. Μέχρι τότε, όπως λέει ο Εξιπερί, “να συνεχίσουμε να ονειρευόμαστε τους φίλους μας”».
Ο Αντιπρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας Πέτρος Παρασκευαΐδης, αφού έκανε μια μικρή αναδρομή στην ιστορία του φεστιβάλ που, όπως είπε, «ανοίγει ένα παράθυρο στον κόσμο και από μικρή σπίθα, έγινε μια φωτιά που φωτίζει την πόλη», έδωσε μερικά πολύ εντυπωσιακά νούμερα ως προς την επισκεψιμότητα της πλατφόρμας: «Ένα εκατομμύριο επισκέπτες καταγράφηκαν στην πλατφόρμα, και περισσότεροι από 100.000 ήταν μοναδικοί χρήστες. Κάθε λεπτό 500 άνθρωποι παρακολουθούσαν ταινία. Τα νούμερα αυτά είναι αδιανόητα».
Ο αντιπρόεδρος του Φεστιβάλ ευχαρίστησε τον Δήμαρχο Γιώργο Παπαδόπουλο, όλους τους συνεργάτες και τους χορηγούς του φεστιβάλ που «είναι πλέον θεσμός αναγνωρισμένος και σεβαστός από την παγκόσμια κοινότητα», ενώ ευχαρίστησε με τη σειρά του τον Γιώργο Δεμερτζή και τους εθελοντές. Κλείνοντας υποσχέθηκε να συνεχίσει τη σκληρή δουλειά «προωθώντας τον κινηματογράφο σε Ελλάδα και εξωτερικό. Από πλευράς μου υπόσχομαι πως το Φεστιβάλ Δράμας θα είναι η μόνιμη αγκαλιά των μικρομηκάδων στον κόσμο. Εδώ ανήκετε. Η Δράμα είναι ο προθάλαμος της επιτυχίας, ο προθάλαμος των όσκαρ. Η Δράμα είστε εσείς!».
ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ 2024
ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Γιώργος Mαυροψαρίδης, μοντέρ (Πρόεδρος)
Laurent Crouzeix, μέλος της εκτελεστικής ομάδας του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Κλερμόν Φεράν και της Αγοράς του
Αθηνά Ξενίδου, σκηνοθέτις, παραγωγός
Επικεφαλής προγράμματος:
Γιώργος Ζώης
ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Η κριτική επιτροπή του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος θέλει να ευχαριστήσει τη διοργάνωση του 47ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας και όλους τους σκηνοθέτες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος για ένα δυναμικό φεστιβάλ.
Είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε μια προσεκτικά επιλεγμένη συλλογή ταινιών από δυνατούς σκηνοθέτες από ολόκληρο τον κόσμο.
Όλες οι ταινίες που παρακολουθήσαμε αξίζουν αναγνώριση για τα αδιαμφισβήτητης αξίας ατομικά χαρακτηριστικά τους.
Ως επιτροπή, είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε τη λίστα των βραβείων που ψηφίστηκαν ομόφωνα, για κάποιες ταινίες που ξεχώρισαν ιδιαίτερα και μας άγγιξαν βαθύτατα.
ΒΡΑΒΕΙΑ
✶ Grand Prix Drama 2024
Το βραβείο συνοδεύεται από έπαθλο 4.000 ευρώ, προσφορά της εταιρείας Raycap. H ταινία που θα αποσπάσει το βραβείο Grand Prix Drama 2024 θα εξασφαλίσει αυτόματα το πολυπόθητο «εισιτήριο» για τη συμμετοχή στη διαδικασία των Όσκαρ®.
Clamor, Salomé Da Souza (Γαλλία)
Η ταινία καταγράφει παραστατικά το ταραχώδες, προσωπικό ταξίδι μιας νεαρής γυναίκας και του ξαδέλφου της σε μια τοπική κοινωνία που ζει και λειτουργεί βάσει αυστηρών κοινωνικών και πολιτισμικών κωδίκων. Η ταινία σφύζει από ζωή και επιδεικνύει εντυπωσιακές και αυθεντικές ποιότητες κινηματογράφησης και ηθοποιίας.
Υποψηφιότητα «Drama 2024» για το Βραβείο Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου / EFA Awards 2024
The Distance Between Us, Léo Fontaine (Γαλλία)
Για την καθηλωτική απεικόνιση του σθένους και της μητρικής αγάπης μπροστά στις αντιξοότητες. Το επιτακτικό ταξίδι της Γιάλα, σημαδεμένο από την αποφασιστικότητα και την ευαλωτότητά της, ξεδιπλώνεται με φόντο μια πόλη, συμβολίζοντας τόσο την απομόνωση όσο και την ελπίδα που καθορίζουν τον αγώνα της και επισημαίνοντας τα πανανθρώπινα ζητήματα της θυσίας, της επιθυμίας και της αναζήτησης σύνδεσης.
✶ Βραβείο Σκηνοθεσίας
What Mary Didn’t Know, Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη (Ελλάδα)
Η ταινία εκτυλίσσεται επί του κρουαζιερόπλοιου Νεορομάντικα συλλαμβάνει περίτεχνα την ουσία του εφηβικού έρωτα, δοσμένου μέσα σε ένα παιχνιδιάρικο μεσογειακό σκηνικό. Η σκηνοθέτρια συνυφαίνει τον νεανικό έρωτα με την ελληνική μυθολογία και τις σύγχρονες πραγματικότητες και συγκεντρώνει με δεξιοτεχνία ένα ποικιλόμορφο καστ για να δημιουργήσει ένα συναρπαστικό αφήγημα. Η πλούσια ανάπτυξη των χαρακτήρων και το συναισθηματικό βάθος μάς αγγίζουν βαθιά, καθιστώντας την ταινία μια οπτική και ειλικρινή εμπειρία.
✶ Ειδικό Βραβείο Αρτιότερης Παραγωγής TV5MONDE
If the Sun Drowned into an Ocean of Clouds, Wissam Charaf (Λίβανος)
Παραγωγή των Aurora Films και Né à Beyrouth.
Για την εκπληκτική χρήση μίας και μοναδικής εξωτερικής τοποθεσίας γυρισμάτων για την απεικόνιση μιας ολόκληρης δυσλειτουργικής κοινωνίας, με χιούμορ, ανθρωπιά και μια όμορφη πινελιά φαντασίας.
✶ Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Νοτιοανατολικής Ευρώπης
Αυτό που ζητάμε από ένα άγαλμα είναι να μην κινείται, Δάφνη Χαιρετάκη (Ελλάδα)
Για τον πρωτότυπο και αυθεντικό συνδυασμό διαφορετικών στιλ και ειδών – όπως ντοκιμαντέρ και μιούζικαλ – με πρόσχαρο και δημιουργικό τρόπο ώστε να δημιουργήσει μια μοναδική, αναζωογονητική, και ανθρώπινη αφήγηση που αψηφά τους παραδοσιακούς τρόπους έκφρασης, ενώ παράλληλα αποτυπώνει τη δέσμευση της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας απέναντι στην κληρονομιά του παρελθόντος, αλλά και το κενό που αυτή δημιουργεί στη νέα γενιά που παλεύει να βρει τη δική της φωνή και τον δικό της σκοπό στην τέχνη.
✶ Ειδική Μνεία
Cross my heart and hope to die, Sam Manacsa (Φιλιππίνες)
Παρότι περιορισμένη σε ένα μοναδικό περιβάλλον, με την κάμερα να ξεφεύγει μόλις μία φορά στο εσωτερικό ενός κοντινού εστιατορίου και με μοναδική εστίαση τις δυσκολίες μια νεαρής απλήρωτης εργαζόμενης, η ξεχωριστή αυτή ταινία καταφέρνει να ανοίξει τους ορίζοντές μας, εξετάζοντας με ιδιαίτερο τρόπο όχι μόνο την προσωπική και επαγγελματική ζωή της πρωταγωνίστριας, ή μάλλον την έλλειψη αυτής, αλλά και το ευρύτερο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον, κοινωνικά αποδεκτό και μη, που ελέγχει τις ζωές των καθημερινών ανθρώπων, με συχνά φρικτές συνέπειες.
✶ Ειδική Μνεία
Dreams like Paper Boats, Samuel Suffren (Αϊτή)
Ειδική μνεία για την συγκινητική του εξερεύνηση της πολυπλοκότητας του έρωτα και της επιθυμίας μέσα σε ένα απαιτητικό περιβάλλον. Μέσα από τον φακό των καθημερινών δυσκολιών στο Πορτ-ο-Πρενς, η αφήγηση αποτυπώνει με όμορφο τρόπο το συναισθηματικό βάθος της ακλόνητης αφοσίωσης ενός πατέρα προς την κόρη του, τη Ζάρα, και τον αντίκτυπο που έχει η απουσία στους οικογενειακούς δεσμούς, αφήνοντας ένα βαθύ αποτύπωμα.
✶ Βραβεία σε ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγράμματος από ανεξάρτητες κριτικές επιτροπές:
ΒΡΑΒΕΙΟ Ανθρωπίνων Αξιών της Βουλής των Ελλήνων
Το βραβείο απονέμεται σε μια ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγράμματος και συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 1.500 ευρώ, χορηγία της Βουλής των Ελλήνων.
Απονέμεται στο ντοκιμαντέρ “Workers Wings” του Ilir Hasanaj από το Κόσοβο*. Μια ταινία που κινηματογραφεί με ποιητική ματιά πρόσωπα εργατών που έχουν υποστεί ατυχήματα, αποτυπώνοντας τις αγωνίες, τους φόβους και τις ελπίδες τους.
*Η ονομασία αυτή χρησιμοποιείται με επιφύλαξη των θέσεων ως προς το καθεστώς και συνάδει με την Απόφαση του ΣΑΗΕ 1244/1999 και τη γνωμοδότηση του Διεθνούς Δικαστηρίου σχετικά με τη διακήρυξη της ανεξαρτησίας του Κοσόβου.
✶ Βραβείο FIPRESCI (Διεθνής Ομοσπονδία Κριτικής Ταινιών Κινηματογράφου)
Clamor, Salomé Da Souza, 25’, Γαλλία, 2023
ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ 2024
ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ:
Αχιλλέας Κυριακίδης, συγγραφέας, μεταφραστής, θεωρητικός κινηματογράφου, σκηνοθέτης (Προέδρος)
Ειρήνη Βαχλιώτη, σκηνοθέτις
Αλεξης Βασιλείου, καλλιτέχνης, διευθυντής στο Θέατρο Ριάλτο
Λήδα Γαλανού, κριτικός κινηματογράφου, συνιδιοκτήτρια flix.gr
Μαρίνα Σιώτου, ηθοποιός
Επικεφαλής προγράμματος:
Γιάννης Σακαρίδης
ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Τώρα που φτάσαμε στο τέλος του 47ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, θέλουμε να ευχαριστήσουμε για άλλη μια φορά τη διοίκηση του Φεστιβάλ και τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή, Γιάννη Σακαρίδη που μας επέλεξαν για να αποτελέσουμε την Κριτική Επιτροπή του Εθνικού Διαγωνιστικού και κυρίως τις 27 δημιουργικές φωνές που έθεσαν στην κρίση μας τις ταινίες τους.
Στο σύνολο των ταινιών διαπιστώσαμε τεχνικές αρετές, αφηγηματικές δεξιότητες, σύγχρονη θεματολογία που θίγει κρίσιμα ζητήματα της εποχής μας, όπως τη συμπερίληψη, το φύλο, τις οικογενειακές σχέσεις, τους εφηβικούς προβληματισμούς, την απώλεια, τη βία και, πάνω και πέρα απ’ όλα, τον έρωτα.
Θα χαιρόμασταν, ωστόσο, να είχαμε δει περισσότερα ντοκιμαντέρ στο επίσημο πρόγραμμα.
Ευχόμαστε, τέλος, τα ζωτικά προβλήματα του ελληνικού κινηματογραφικού χώρου που ανακόπτουν όλη αυτή τη δημιουργική ορμή, η οποία έχει αναδείξει τον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο ως το κύριο εξαγώγιμο προϊόν της Ελλάδας, να επιλυθούν το συντομότερο.
ΒΡΑΒΕΙΑ
✶ ΧΡΥΣΟΣ ΔΙΟΝΥΣΟΣ
Η Φίνος Φιλμ προσφέρει χρηματικό έπαθλο 4.000 ευρώ. η ΕΡΤ προσφέρει χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ και το ΕΚΚ προσφέρει χρηματικό έπαθλο 2.500 ευρώ. H ταινία που θα αποσπάσει το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας θα εξασφαλίσει αυτόματα το πολυπόθητο «εισιτήριο» για τη συμμετοχή στη διαδικασία των Όσκαρ®.
Στην τελική ψηφοφορία συζητήθηκαν οι εξής: ο Δημήτρης Μουτσιάκας για την ταινία Γκέκας, το Άλκι Παπασταθόπουλος για την ταινία Honeymoon, ο Αλέξανδρος Σκούρας για την ταινία Αλκυονίδες και ο Γιώργος Φουρτούνης για την ταινία MJ.
Απονέμεται στον Δημήτρη Μουτσιάκα για την ταινία του “Γκέκας”.
Για την άρτια, διεισδυτική και στιβαρή ματιά που πραγματεύεται το πάντα επίκαιρο θέμα της τοξικής αρρενωπότητας και του φαύλου κύκλου της βίας.
✶ ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ «Τώνια Μαρκετάκη»
Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου προσφέρει έπαθλο 3.500 ευρώ και η ΕΡΤ προσφέρει έπαθλο 1000 ευρώ. Επίσης, το βραβείο συνοδεύεται από παροχές εργαστηρίου και εργασιών post production αξίας 2.500 ευρώ, προσφορά της εταιρείας Stefilm, η Musou παραχωρεί πρωτότυπη μουσική στο επόμενο project του σκηνοθέτη η Crew United 5ετή συνδρομή Crew United Pass.
Στην τελική ψηφοφορία για το Βραβείο Σκηνοθεσίας «Τώνια Μαρκετάκη» συζητήθηκαν οι εξής: η Δέσποινα Κούρτη για την ταινία Numb, ο Δημήτρης Μουτσιάκας για την ταινία Γκέκας, η Ίρις Μπαγλανέα για την ταινία Zange, το Άλκι Παπασταθόπουλος για την ταινία Honeymoon, ο Αλέξανδρος Σκούρας για την ταινία Αλκυονίδες και ο Γιώργος Φουρτούνης για την ταινία MJ.
Απονέμεται στον Γιώργο Φουρτούνη για την ταινία του “MJ”.
Για την μαεστρία με την οποία στήνει έναν κωμικοτραγικό ήρωα και τον κόσμο του, που ισορροπούν ανάμεσα στη σάτιρα και το προσωπικό δράμα.
✶ ΕΙΔΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Απονέμεται στο Άλκι Παπασταθόπουλος για την ταινία του “Honeymoon”.
Για την τρυφερή απεικόνιση της αγάπης που πάντα κερδίζει, όταν δεν έχει ταυτότητα αλλά έχει αλήθεια.
✶ ΒΡΑΒΕΙΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Το βραβείο συνοδεύεται από δύο χρηματικά έπαθλα: 3.500 ευρώ από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και 1.000 ευρώ από την ΕΡΤ.
Απονέμεται στον Αλκαίο Σπύρου για την ταινία “Στρώνουν τον Παράδεισο”.
✶ ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.500 ευρώ, προσφορά του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Στην τελική ψηφοφορία συζητήθηκαν οι εξής: ο Στέφανος Κουτσαρδάκης για την ταινία Χρυσά Βαστά, ο Δημήτρης Μουτσιάκας για την ταινία “Γκέκας”, το Άλκι Παπασταθόπουλος για την ταινία “Honeymoon”, ο Αλέξανδρος Σκούρας για την ταινία “Αλκυονίδες” και ο Γιώργος Φουρτούνης για την ταινια “MJ”.
Απονέμεται στον Δημήτρη Μουτσιάκα για την ταινία του “Γκέκας”.
✶ ΒΡΑΒΕΙΟ DRAMA QUEER
Απονέμεται στο Άλκι Παπασταθόπουλο για την ταινία του “Honeymoon”.
✶ ΒΡΑΒΕΙΟ ΓΥΝΑΙΚΕΙΑΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ
Στην τελική ψηφοφορία συζητήθηκαν οι εξής: η Μαίρη Πετρούλιου για την ταινία “Honeymoon”, η Μαριάμ Ρουχάτζε για την ταινία “Αλκυνονίδες”, η Εύη Σαουλίδου για την ταινία “Treadmill” και η Νάσια Συντέτα για την ταινία “Honeymoon”.
Απονέμεται στην Νάσια Συντέτα για την ερμηνεία της στην ταινία “Honeymoon” του Άλκι Παπασταθόπουλος.
✶ ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΝΔΡΙΚΗΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ
Στην τελική ψηφοφορία συζητήθηκαν οι εξής: ο Νίκος Γεωργάκης για την ταινία Γκέκας , ο Παύλος Ιορδανόπουλος για την ταινία Αλκυονίδες, ο Γιώργος Κατσής για την ταινία MJ και ο Παύλος Λαγός για την ταινία Γκέκας.
Απονέμεται στον Γιώργο Κατσή για την ερμηνεία του στην ταινία MJ του Γιώργου Φουρτούνη
✶ ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΗΧΟΥ
Απονέμεται στον Petar Mrdjen για την ταινία Zange της Ίριδας Μπαγλανέα.
✶ ΒΡΑΒΕΙΟ ΗΧΟΥ
Απονέμεται στον Αλέξη Κουκιά για την ταινία Zange της Ίριδας Μπαγλανέα.
✶ ΒΡΑΒΕΙΟ ΜΟΝΤΑΖ
H εταιρεία Telmaco προσφέρει το βραβευμένο λογισμικό επεξεργασίας ταινιών και βίντεο, Avid Media Composer της Avid Technology.
Απονέμεται στον Δημήτρη Πολύζο για την ταινία Αλκυονίδες του Αλέξανδρου Σκούρα.
✶ ΒΡΑΒΕΙΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ
Το βραβείο συνοδεύεται με έπαθλο μια 5ετή συνδρομή Crew United Pass
Απονέμεται στον Γιώργο Καρβέλα για την ταινία Γκέκας του Δημήτρη Μουτσιάκα.
✶ ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Απονέμεται στη Μαριλένα Ορφανού για την ταινία “Τα περιστέρια αρρωσταίνουν όταν η πόλη φλέγεται” του Σταύρου Μαρκουλάκη
✶ ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ «ΙΟΥΛΙΑ ΣΤΑΥΡΙΔΟΥ»
Απονέμεται στην Μάρλι Αλειφέρη για την ταινία MJ του Γιώργου Φουρτούνη.
✶ ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑΣ
Το βραβείο συνοδεύεται με έπαθλο μια 5ετή συνδρομή Crew United Pass
Απονέμεται στον Κωνσταντίνο Σκουρλέτη για την ταινία MJ του Γιώργου Φουρτούνη.
✶ ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΙΔΙΚΩΝ και ΟΠΤΙΚΩΝ ΕΦΕ
Απονέμεται στον Κώστα Δημητρόπουλο για την ταινία Zange της Ίριδας Μπαγλανέα.
✶ ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΜΑΚΙΓΙΑΖ
Απονέμεται στην Ιωάννα Λυγίζου για την ταινία MJ του Γιώργου Φουρτούνη.
✶ ΕΙΔΙΚΗ ΜΝΕΙΑ στον μικρό Σαράντη Καραγιάννη από την ταινία Χρυσά Βαστά του Φοίβου Κοντογιάννη.
✶ ΒΡΑΒΕΙA ONASSIS CULTURE
Το Onassis Culture με ανεξάρτητη κριτική επιτροπή απονέμει δύο βραβεία, σε ταινίες του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος. Το κάθε βραβείο συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 5.000 ευρώ για την ανάπτυξη της επόμενης ταινίας της δημιουργού.
To Onassis Film Award απονέμεται στην ταινία Numb της Δέσποινας Κούρτη, μια ολοκληρωμένη ιστορία ενηλικίωσης που χτίζεται με απλότητα, μέσα από σιωπές και βλέμματα.
Το Onassis Film Award απονέμεται στην ταινία Honeymoon του Άλκι Παπασταθόπουλου, μια ταινία με ορμή, ειλικρίνεια και δυνατές ερμηνείες.
ΒΡΑΒΕΙΑ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ SHORT AND GREEN 2024
ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Νεριτάν Ζιντζιρία, κινηματογραφιστής (Πρόεδρος)
Ηλιάννα Ζακοπούλου, υπεύθυνη προώθησης και διεθνών πολιτιστικών εκδηλώσεων Hellas Film
Antoine Chapon, artist, filmmaker
Επικεφαλής προγράμματος:
Βασίλης Τερζόπουλος
ΒΡΑΒΕΙΑ
Drama Green Award – Πράσινο Βραβείο της Δράμας
Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 4.000 ευρώ, προσφορά της Αστικής Μη-κερδοσκοπικής εταιρείας ΚΥΚΛΩΨ.
On the 8th Day, Agathe Sénéchal, Alicia Massez, Elise Debruyne, Flavie Carin, Théo Duhautois (Γαλλία)
Για την άψογη εκτέλεση όλων των εικαστικών της μέσων, το Πράσινο Βραβείο της Δράμας απονέμεται σε μια ποιητική ταινία που συνδυάζει την στέρεη καλλιτεχνική ματιά με μια δημιουργική μορφή, δίνοντάς μας την ευκαιρία να εξετάσουμε ένα δύσκολο ζήτημα με μοναδικό τρόπο.
Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής
Wavering, Fanny Chesnel (Γαλλία)
Μαζί με το ποτάμι που πρωταγωνιστεί σε αυτήν, υφαίνει σκηνές και πλέει από τη μία ιστορία στην άλλη, προσεγγίζοντας με χιούμορ τα περίπλοκα ζητήματα στα οποία επιλέγει να αναφερθεί.
Ειδική Μνεία
I would rather be a stone, Ana Husman (Κροατία)
Ειδική Μνεία αποδίδεται σε μια ταινία που αμφισβητεί τη σχέση μεταξύ των ανθρώπινων ιστοριών, του χρόνου και του τοπίου, συνδυάζοντας ποιητικές εικόνες με μια επιβλητική αφήγηση για να καταφέρει να επισημάνει την παροδικότητα της ύπαρξής μας σε έναν τόπο που θεωρούμε ότι μας ανήκει.
ΒΡΑΒΕΙΑ GSC, ΠΕΚΚ, ΟΚΛΕ
BΡABEIO Ένωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών – Έπαινος GCS 2024
Ο έπαινος συνοδεύεται από έπαθλο μιας κάμερας Canon, προσφορά της Canon Europe αξίας 4.600 ευρώ.
Τρωκτικά του Μπετόν, Αποστόλης Γκανάτσιος
Διεύθυνση φωτογραφίας: Μάνος Δασκαλάκης
Η ταινία συμμετείχε στο Εθνικό Σπουδαστικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα
ΒΡΑΒΕΙΟ Πανελλήνιαs Ένωσηs Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.)
Άσκοπη Μετακίνηση, Νικολέτα Λεούση
Για την ευρηματική, κινηματογραφικά, διαχρονική σύνδεση της πολιτικής, της κοινωνίας, αλλά και της ίδιας της έβδομης τέχνης, με την ύπαρξη και κυκλοφορία του πιο λαϊκού μέσου συγκοινωνίας, δηλαδή του λεωφορείου, «η Π.Ε.Κ.Κ. αποφάσισε, αντί να… κόψει πρόστιμο για άσκοπη μετακίνηση, να τιμήσει τη σκηνοθέτιδα με το βραβείο καλύτερης ελληνικής μικρού μήκους ταινίας του 47ου Φεστιβάλ Δράμας».
Η ταινία συμμετείχε στο Εθνικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα
ΒΡΑΒΕΙΟ Ομοσπονδίας Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδας (ΟΚΛΕ)
Άσκοπη Μετακίνηση, Νικολέτα Λεούση
Η ταινία συμμετείχε στο Εθνικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα.