Η έκθεση «Garmenting: Costume as Contemporary Art» στο Museum of Arts and Design (MAD) της Νέας Υόρκης είναι η πρώτη επισκόπηση σε παγκόσμιο επίπεδο της χρήσης του ενδύματος ως μέσου στις εικαστικές τέχνες.

Συγκεντρώνει περισσότερα από 60 έργα 35 διεθνών καλλιτεχνών – συμπεριλαμβανομένων των Nick Cave, Kent Monkman, Louise Bourgeois και Mary Sibande – οι οποίοι δημιουργούν ενδύματα, γλυπτά, εγκαταστάσεις και περφόρμανς που μετατρέπουν το ένδυμα σε αποφασιστικής σημασίας εργαλείο.

To «garmenting» -η ένδυση με γοητευτικά ή ιδιαίτερα ενδύματα– εμφανίστηκε τις δεκαετίες του 1960 και 1970 και η άνοδός του συνδέεται με την τέχνη της περφόρμανς, καθώς ενδύματα που χρησιμοποιούντο σε εγκαταστάσεις συχνά χρησιμοποιούντο και ως κοστούμια σε ζωντανές ή βιντεοσκοπημένες περφόρμανς.

Αυτή η πρακτική κέρδισε σε δημοσιότητα τη δεκαετία του 1990 και λόγω της έμφασης που δίνει στην τεχνουργία και το μοναδικό αντικείμενο υιοθετήθηκε, σε παγκόσμιο επίπεδο, από καλλιτέχνες που αναζητούσαν τρόπους να αντιδράσουν στην ασάφεια κοινωνικο-οικονομικών ορίων, κουλτούρων και ταυτοτήτων που χαρακτηρίζει τον 21ο αιώνα.

Αν και κάποια από τα έργα που εκτίθενται υμνούν την υβριδοποίηση των κουλτούρων, άλλα είναι διαμαρτυρίες κατά του ότι σταδιακά εξαφανίζονται τοπικές και εθνικές παραδόσεις και κοινότητες. Ορισμένα έργα κινούνται και στα δύο επίπεδα.

Η έκθεση είναι οργανωμένη σε πέντε αλληλοσυνδεόμενα θέματα. Το «Λειτουργικότητα» επιδεικνύει έργα που θολώνουν τη διαχωριστική γραμμή μεταξύ της μόδας, η οποία παραδοσιακά έχει πρακτική λειτουργία, και της τέχνης, η οποία παραδοσιακά δεν έχει.

Το «Πολιτισμική Διαφορά» επικεντρώνεται σε έργα που εξερευνούν τη σχέση μεταξύ ενδύματος και πολιτιστικών, φυλετικών και εθνικών διαφορών. Το «Φύλο» εξερευνά το πώς η έμφυλη ταυτότητα και η σεξουαλικότητα ερμηνεύονται μέσω του ενδύματος. Το «Ακτιβισμός» εξετάζει το πώς οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν τα ενδύματα για να προσελκύσουν την προσοχή και το πώς η πολιτική βία επηρεάζει το σώμα.

Στο «Περφόρμανς», παρουσιάζονται έργα καλλιτεχνών οι οποίοι με κριτική διάθεση ασχολούνται με το ένδυμα μέσα από ζωντανές και βιντεοσκοπημένες περφόρμανς. Στη διάρκεια της έκθεσης, ζωντανές περφόρμανς: στις 9 Ιουνίου, έλαβε χώρα η «Enoch Cheng: Handle with Care» και στις 7 Ιουλίου θα φιλοξενηθεί η «jaaamil olawale kosoko: Black Body Amnesia».

Η έκθεση «Garmenting: Costume as Contemporary Art» ολοκληρώνεται στις 14 Αυγούστου και σε αυτόν εδώ τον σύνδεσμο το MAD δίνει τη δυνατότητα να δούμε κάποια από τα εκθέματα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ