Εφημερίδα

30 χρόνια χωρίς την Τζένη Καρέζη

Τζένη Καρέζη (1936 - 1992)

Η Τζένη Καρέζη ήταν δημοφιλής ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου.

Η Ευγενία Καρπούζη, όπως ήταν το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε στην Αθήνα στις 12 Ιανουαρίου 1934. Έζησε τα παιδικά της χρόνια σε διάφορες πόλεις, ακολουθώντας τις μεταθέσεις των γονιών της που ήταν εκπαιδευτικοί. Ο πατέρας της, Κωνσταντίνος Καρπούζης, ήταν μαθηματικός και η μητέρα της, Θεώνη, δασκάλα. Στη Θεσσαλονίκη μπήκε εσωτερική στο Γαλλικό Σχολείο Καλογριών και αργότερα συνέχισε στο αντίστοιχο Σεν Ζοζέφ στην Αθήνα.

Τα πρώτα χρόνια

H αγάπη της για το θέατρο άρχισε να εκδηλώνεται από τα μαθητικά της, ακόμη, χρόνια κι εκφράστηκε με τη συμμετοχή της στις σχολικές παραστάσεις. Τη χρονιά αποφοίτησής της από την Ελληνογαλλική Σχολή το 1951 πήρε μέρος στην παράσταση της «Aντιγόνης» του Σοφοκλή που ανέβηκε στο θέατρο «ΡΕΞ» από τους τελειόφοιτους, ερμηνεύοντας τον ομώνυμο ρόλο.

Την ίδια χρονιά έγινε δεκτή στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, όπου μαθήτευσε δίπλα στον Δημήτρη Pοντήρη, τον Άγγελο Tερζάκη, την Kατερίνα και τον Γιώργο Παππά, που υπήρξε και ο πρώτος μεγάλος της έρωτας. Αποφοίτησε το 1954 και αμέσως χρίστηκε πρωταγωνίστρια. Ο πρώτος της ρόλος στο θεατρικό σανίδι ήταν δίπλα στη Μελίνα Μερκούρη και τον Βασίλη Διαμαντόπουλο, στο έργο του Αντρέ Ρουσέν «Ωραία Ελένη», που ανέβηκε τον Οκτώβριο του 1954 στο Θέατρο Κοτοπούλη. Ακολούθησε ο ρόλος της Αντέλα στο έργο του Λόρκα «Το σπίτι της Μπερνάντα Άλμπα», στο οποίο πρωταγωνιστούσε η Κατίνα Παξινού και σκηνοθέτησε ο Αλέξης Μινωτής. Το χρονικό διάστημα 1955-1959 έπαιξε με επιτυχία σπουδαίους ρόλους στο Εθνικό Θέατρο: Οφηλία (Άμλετ), Κορντέλια (Βασιλιάς Ληρ), Μυρίννη (Λυσιστράτη) κ.ά.

Κινηματογραφικό ντεμπούτο με «Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο»

Το 1955 έκανε το κινηματογραφικό της ντεμπούτο στην ταινία του Αλέκου Σακελλάριου «Λατέρνα, φτώχεια και φιλότιμο», για να ακολουθήσουν περισσότερες από 30 ταινίες: «Το κοροϊδάκι της δεσποινίδος» (1960), «Η νύφη το ’σκασε» (1962), «Τα κόκκινα φανάρια» (1963), «Δεσποινίς διευθυντής (1964), «Μια τρελή τρελή οικογένεια» (1965), «Τζένη – Τζένη» (1966), «Ένας ιππότης για τη Βασούλα» (1968), «Μια γυναίκα στην αντίσταση» (1970).

Στο «Δεσποινίς Διευθυντής»
Μετά το 1960 δημιούργησε δικούς της προσωπικούς θιάσους και συνεργάστηκε με έξοχους κωμικούς, όπως ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, ο Ντίνος Ηλιόπουλος, ο Μίμης Φωτόπουλος και ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος. Από το 1968 μέχρι το θάνατό της έπαιξε μαζί με τον Κώστα Καζάκο, έργα των Καμπανέλλη, Άλμπι, Ίψεν, Τσέχοφ, Αναγνωστάκη, ενώ το 1985 ερμήνευσε για πρώτη φορά αρχαίο δράμα, με τη «Μήδεια», σε σκηνοθεσία Μίνωα Bολανάκη, μια παράσταση που γνώρισε μεγάλη επιτυχία στην Επίδαυρο και το Ηρώδειο. Δύο χρόνια αργότερα πρωταγωνίστησε στην «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Ρόμπερτ Στούρουα, που ανέβηκε στην Επίδαυρο και τον Λυκαβηττό.

Η μεγάλη της θεατρική επιτυχία υπήρξε αναμφισβήτητα το σπονδυλωτό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη «Το μεγάλο μας τσίρκο», που ανέβηκε το 1973, το οποίο και αποτέλεσε μία από τις εστίες πνευματικής αντίστασης κατά τη διάρκεια της δικτατορίας. Η ίδια, όσο και ο σύζυγός της Κώστας Καζάκος, συνελήφθησαν και ταλαιπωρήθηκαν από τις αρχές της χούντας. Το είδος αυτό είχε συνέχεια μετά τη μεταπολίτευση με τα έργα «Το κουκί και το ρεβύθι» (1974) και «Εχθρός Λαός» (1975). Τελευταία της θεατρική παράσταση ήταν τα «Διαμάντια και μπλουζ» της Λούλας Αναγνωστάκη (1990).

Η προσωπική ζωή

Στην προσωπική της ζωή έκανε δύο γάμους. Ο πρώτος με τον δημοσιογράφο Ζάχο Χατζηφωτίου το 1962 και ο δεύτερος με τον ηθοποιό Κώστα Καζάκο το 1968, με τον οποίο έμεινε παντρεμένη έως το τέλος της ζωής της. Το ζευγάρι απέκτησε ένα γιο, τον Κωνσταντίνο Καζάκο, που ακολούθησε τα βήματα των γονιών του, όντας και ο ίδιος ηθοποιός.

Photo: Finos Films

Η Τζένη Καρέζη πέθανε στις 27 Ιουλίου του 1992, νικημένη από την επάρατο νόσο. Στη μνήμη της ιδρύθηκε την ίδια χρονιά το ίδρυμα «Τζένη Καρέζη», με σκοπό την παρηγορητική αγωγή των ασθενών που πάσχουν από καρκίνο και χρόνιες καταληκτικές νόσους και τη με κάθε μέσο ανακούφισή τους από τον πόνο.

Φιλμογραφία

  • Λατέρνα φτώχεια και φιλότιμο (1955)
  • Δελησταύρου και υιός (1957)
  • Η θεία από το Σικάγο (1957)
  • Λατέρνα φτώχεια και γαρύφαλλο (1957)
  • Η λίμνη των πόθων (1958)
  • Μια λατέρνα μια ζωή (1958)
  • Το τρελλοκόριτσο (1958)
  • Ναυάγια της ζωής (1959)
  • Ταξείδι με τον έρωτα (1959)
  • Το νησί των γενναίων (1959)
  • Η Χιονάτη και τα 7 γεροντοπαλλήκαρα (1960)
  • Ραντεβού στην Κέρκυρα (1960)
  • Το κοροϊδάκι της δεσποινίδος (1960)
  • Χριστίνα (1960)Ποιά είναι η Μαργαρίτα (1961)
  • Η Αθήνα τη νύχτα (1962)
  • Η νύφη το ‘σκασε (1962)
  • Προδομένη αγάπη (1962)
  • Τα κόκκινα φανάρια (1963)
  • Ένας μεγάλος έρωτας (1964)
  • Δεσποινίς διευθυντής (1964)
  • Λόλα (1964)
  • Μια τρελή τρελή οικογένεια (1965)
  • Μια σφαίρα στην καρδιά (1966)
  • Τζένη Τζένη (1966)
  • Εκείνος κι εκείνη (1967)
  • Κοντσέρτο για πολυβόλα (1967)
  • Ένας ιππότης για τη Βασούλα (1968)
  • Αγάπη και αίμα (1968)
  • Μια γυναίκα στην αντίσταση (1970)
  • Μαντώ Μαυρογένους (1971)
  • Ερωτική συμφωνία (1972)
  • Λυσιστράτη (1972)

Παραστάσεις στο Εθνικό Θέατρο

  • Δοκιμασία (Οι μάγισσες του Σάλεμ) (1955) | Άμπιγαηλ Ουίλλιαμς
  • Άμλετ (1955) | Οφηλία
  • Η έβδομη ημέρα της δημιουργίας (1956) | Χριστίνα
  • Το ζωντανό πτώμα (1956) | Σόνια, νέα τσιγγάνα
  • Αι εκκλησιάζουσαι (1956) | Νέα
  • Ανθή (1956) | Νίνοτσκα, αδελφή τους μικρότερη
  • Κλυταιμνήστρα (1956) | Κασσάνδρα
  • Βασιλεύς Ληρ (1957) | Κορδέλια
  • Η κυρά της αυγής (1957) | Αντέλα
  • Λυσιστράτη (1957) | Μυρρίνη
  • Το Ζαμπελάκι (1957) | Ζαμπελάκι
  • Θεσμοφοριάζουσαι (1958) | Κρίτυλλα
  • Λυσιστράτη (1958) | Μυρρίνη
  • Νύχτα στη Μεσόγειο (1958) | Μαρία ντ’ Ανγκιέν
  • Έγκλημα στο νησί των κατσικιών (1959) | Σίλβια

Τηλεοπτικές εμφανίσεις

  • Μαρίνα Αυγέρη (1973, ΕΙΡΤ)
  • Η μεγάλη περιπέτεια (1976, ΕΡΤ)
  • Μαύρη χρυσαλλίδα (1990, ΕΤ-1)

Πηγή: Sansimera.gr

Δείτε επίσης

Τέχνη

Η Warner Music υπογράφει συμφωνία με τη startup τεχνητής νοημοσύνης Suno 

26.11.25

Όταν ένας μουσικός κολοσσός όπως η Warner Music αποφασίζει να μη φοβηθεί την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά να συνεργαστεί μαζί της συζητάμε για ένα γεγονός. Η συμφωνία με τη Suno δεν αλλάζει απλώς τους κανό

Warner Music

Τέχνη

Η Warner Music υπογράφει συμφωνία με τη startup τεχνητής νοημοσύνης Suno 

26.11.25

Όταν ένας μουσικός κολοσσός όπως η Warner Music αποφασίζει να μη φοβηθεί την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά να συνεργαστεί μαζί της συζητάμε για ένα γεγονός. Η συμφωνία με τη Suno δεν αλλάζει απλώς τους κανό

Τέχνη

Έφυγε από τη ζωή ο θρύλος της reggae, Τζίμι Κλιφ

25.11.25

Πέθανε στα 80 του ο θρύλος της reggae Τζίμι Κλιφ, ο καλλιτέχνης που μαζί με τον Μπομπ Μάρλεϊ σύστησε στο παγκόσμιο κοινό τη reggae, αφήνοντας πίσω του μια ανεκτίμητη κληρονομιά περισσότερων από έξι δε

Τζίμι Κλιφ

Τέχνη

Έφυγε από τη ζωή ο θρύλος της reggae, Τζίμι Κλιφ

25.11.25

Πέθανε στα 80 του ο θρύλος της reggae Τζίμι Κλιφ, ο καλλιτέχνης που μαζί με τον Μπομπ Μάρλεϊ σύστησε στο παγκόσμιο κοινό τη reggae, αφήνοντας πίσω του μια ανεκτίμητη κληρονομιά περισσότερων από έξι δε

Τέχνη

Έφυγε από τη ζωή ο Udo Kier

24.11.25

Έφυγε στα 81 του ο Udo Kier, η πιο μυστηριώδης σκιά του ευρωπαϊκού και αμερικανικού σινεμά. Από τα ερείπια της μεταπολεμικής Γερμανίας μέχρι τις αλλόκοτες αυλές του Fassbinder, του Warhol και του Von

Udo Kier

Τέχνη

Έφυγε από τη ζωή ο Udo Kier

24.11.25

Έφυγε στα 81 του ο Udo Kier, η πιο μυστηριώδης σκιά του ευρωπαϊκού και αμερικανικού σινεμά. Από τα ερείπια της μεταπολεμικής Γερμανίας μέχρι τις αλλόκοτες αυλές του Fassbinder, του Warhol και του Von

Τέχνη

Μετά τις Κόλμαν και Στόουν ήρθε η ώρα του Πλέμονς για Όσκαρ; 

23.11.25

Μετά την Ολίβια Κόλμαν και την Έμα Στόουν, ο Γιώργος Λάνθιμος βρίσκει στο πρόσωπο του Τζέσι Πλέμονς τον ιδανικό "φορέα" του σύγχρονου ανθρώπου: εύθραυστο, εγκλωβισμένο, βαθιά αληθινό.

Πλέμονς

Τέχνη

Μετά τις Κόλμαν και Στόουν ήρθε η ώρα του Πλέμονς για Όσκαρ; 

23.11.25

Μετά την Ολίβια Κόλμαν και την Έμα Στόουν, ο Γιώργος Λάνθιμος βρίσκει στο πρόσωπο του Τζέσι Πλέμονς τον ιδανικό "φορέα" του σύγχρονου ανθρώπου: εύθραυστο, εγκλωβισμένο, βαθιά αληθινό.

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"

Για να κατεβάσετε το Τεύχος του OLAFAQ συμπληρώστε το e-mail σας και πατήστε "Download"