Ζούμε στην εποχή που τα δεδομένα έχουν γίνει το νόμισμα που διοικεί τον κόσμο μας. Από τις στοχευμένες διαφημίσεις μέχρι τη διαδικασία εξέτασης των αναλυτικών στοιχείων μεγάλων δεδομένων οι πληροφορίες έχουν τεράστια αξία. Οι πληροφορίες που δίνουν τα δεδομένα αυτά, διατίθενται γρήγορα και αποτελεσματικά, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να έχουν ευελιξία στη στρατηγική τους, να λαμβάνουν καλύτερες αποφάσεις για την ανάπτυξή τους, και να διατηρούν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημά τους.
Κάθε μας κίνηση στο διαδικτυακό σύμπαν, αφήνει πίσω ίχνη. Ακόμα και αν σερφάρουμε σε incognito mode είναι σαφές ότι τα δεδομένα μας δεν είναι απόρρητα. Πλέον όμως απ’ ότι φαίνεται δεν μπορούμε ούτε στα προσωπικά μας μηνύματα να είμαστε σίγουροι για την προστασία των δεδομένων μας.
Σύμφωνα με ισχυρισμούς που κυκλοφόρησαν στο X, η Meta φαίνεται να έχει δώσει στο Netflix πρόσβαση στα προσωπικά μηνύματα των χρηστών.
Με τον Elon Musk, να ενισχύει πολλές δημοσιεύσεις σχετικά με το θέμα απαντώντας με “Wow” και “Yup”, το ζήτημα πήρε γρήγορα μεγάλες διαστάσεις.
This is shocking.
Facebook gave Netflix all your private messages on Messenger in exchange for all your watch history, while Netflix paid them $100M+ for ads.
Meta will sell your data at a heartbeat for profit. pic.twitter.com/GkrFdMoi4L
— Deedy (@deedydas) April 2, 2024
Οι δημοσιεύσεις αναφέρονται σε δικαστική κατάθεση που προέκυψε μεταξύ ομάδας καταναλωτών και της μητρικής εταιρείας του Facebook, Meta για πρακτικές απορρήτου δεδομένων.
Το έγγραφο υποστηρίζει ότι το Netflix και το Facebook είχαν μια «ειδική σχέση» και ότι το Facebook μείωσε ακόμη και τις δαπάνες για πρωτότυπο προγραμματισμό για την υπηρεσία βίντεο του Facebook Watch, ώστε να μην ανταγωνιστεί το Netflix, έναν μεγάλο διαφημιστή του Facebook. Λέει επίσης ότι το Netflix είχε πρόσβαση στο “Inbox API” της Meta που πρόσφερε στον streamer “πρόσβαση μέσω προγραμματισμού στα εισερχόμενα ιδιωτικών μηνυμάτων του χρήστη του Facebook”.
Η Meta, από την πλευρά της, αρνείται την ακρίβεια των ισχυρισμών του εγγράφου. Ο διευθυντής επικοινωνίας της Meta, Andy Stone, αναδημοσίευσε την αρχική ανάρτηση στο X την Τρίτη με μια δήλωση αμφισβητώντας ότι το Netflix είχε πρόσβαση στα προσωπικά μηνύματα των χρηστών.
Shockingly untrue. Meta didn’t share people’s private messages with Netflix. The agreement allowed people to message their friends on Facebook about what they were watching on Netflix, directly from the Netflix app. Such agreements are commonplace in the industry. https://t.co/qjeC0iF9Kv
— Andy Stone (@andymstone) April 2, 2024
«Συγκλονιστικά αναληθής», έγραψε ο Stone στο X. «Η Meta δεν μοιράστηκε τα προσωπικά μηνύματα των ανθρώπων με το Netflix. Η συμφωνία επέτρεπε στους ανθρώπους να στέλνουν μηνύματα στους φίλους τους στο Facebook για το τι έβλεπαν στο Netflix, απευθείας από την εφαρμογή Netflix. Τέτοιες συμφωνίες είναι κοινός τόπος στον κλάδο».
Με άλλα λόγια, η Meta ισχυρίζεται ότι το Netflix είχε πρόσβαση μέσω προγραμματισμού στα εισερχόμενα των χρηστών, αλλά δεν χρησιμοποίησε αυτήν την πρόσβαση για να διαβάσει προσωπικά μηνύματα. Πέρα από την ανάρτηση X του Stone, η Meta δεν έχει κάνει περαιτέρω σχόλια για το θέμα.
Ωστόσο, οι New York Times σε δημοσίευμά τους 2018 είχαν αναφέρει ότι το Netflix και το Spotify μπορούσαν να διαβάσουν τα προσωπικά μηνύματα των χρηστών, σύμφωνα με έγγραφα που είχαν λάβει. Η Meta αρνήθηκε αυτούς τους ισχυρισμούς εκείνη την εποχή μέσω μιας ανάρτησης ιστολογίου με τίτλο «Γεγονότα σχετικά με τις συνεργασίες μηνυμάτων του Facebook», όπου εξήγησε ότι το Netflix και το Spotify είχαν πρόσβαση σε API που επέτρεπαν στους καταναλωτές να στέλνουν μηνύματα στους φίλους τους για το τι άκουγαν στο Spotify ή που παρακολουθούσαν απευθείας στο Netflix από τις αντίστοιχες εφαρμογές αυτών των εταιρειών.
Αυτό απαιτούσε από τις εταιρείες να έχουν “πρόσβαση εγγραφής” για τη σύνταξη μηνυμάτων σε φίλους, “πρόσβαση ανάγνωσης” για να επιτρέπουν στους χρήστες να διαβάζουν μηνύματα από φίλους και “πρόσβαση διαγραφής”, που σήμαινε εάν διαγράψατε ένα μήνυμα από την εφαρμογή τρίτου μέρους, θα διέγραφε επίσης το μήνυμα από το Facebook. «Κανένα τρίτο μέρος δεν διάβαζε τα προσωπικά σας μηνύματα ή δεν έγραφε μηνύματα στους φίλους σας χωρίς την άδειά σας. Πολλές ειδήσεις υποδηλώνουν ότι στέλναμε προσωπικά μηνύματα σε συνεργάτες, κάτι που δεν είναι σωστό», ανέφερε η ανάρτηση στο blog.
Σε κάθε περίπτωση, το Messenger δεν εφάρμοσε την προεπιλεγμένη κρυπτογράφηση από άκρο σε άκρο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2023, μια πρακτική που θα έκανε αυτού του είδους τις αξιώσεις ανυπόστατες, καθώς δεν θα άφηνε περιθώρια αμφιβολίας. Η έλλειψη κρυπτογραφημένων επικοινωνιών σε συνδυασμό με την πρόσβαση ανάγνωσης/εγγραφής στα εισερχόμενα μηνυμάτων σημαίνει ότι δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι τα μηνύματα προστατεύονταν, ακόμα κι αν αυτό δεν ήταν το επίκεντρο της επιχειρηματικής συμφωνίας.
Ενώ ο Stone υποβαθμίζει την ικανότητα του Netflix να παρακολουθεί προσωπικά μηνύματα, αξίζει να σημειωθεί ότι η πλατφόρμα είχε ένα επίπεδο πρόσβασης που δεν είχαν άλλες εταιρείες.
Το έγγραφο υποστηρίζει ότι το Netflix είχε πρόσβαση στο “Titan API” του Facebook, ένα ιδιωτικό API που του επέτρεψε να ενσωματωθεί με την εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων του Facebook. Σε αντάλλαγμα για την πρόσβαση στο Inbox API, το Netflix συμφώνησε επίσης να παρέχει στην εταιρεία κοινωνικής δικτύωσης μια «γραπτή αναφορά κάθε δύο εβδομάδες» με πληροφορίες σχετικά με τις αποστολές προτάσεων και τα κλικ των παραληπτών και συμφώνησε να διατηρήσει εμπιστευτική τη συμφωνία της για το API.
Μέχρι το 2015, το Netflix ξόδευε 40 εκατομμύρια δολάρια σε διαφημίσεις Facebook, λέει το έγγραφο, και επέτρεπε τη χρήση δεδομένων χρηστών του Netflix για στόχευση και βελτιστοποίηση διαφημίσεων στο Facebook. Το 2017, το Netflix συμφώνησε να δαπανήσει 150 εκατομμύρια δολάρια σε διαφημίσεις στο Facebook και να παρέχει στην εταιρεία «σήματα πρόθεσης μεταξύ συσκευών».
Το Netflix και το Facebook διατήρησαν στενή σχέση, με τον τότε Διευθύνοντα Σύμβουλο του Netflix, Reed Hastings (και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Facebook μέχρι τον Απρίλιο του 2019) να έχει άμεση επικοινωνία με στελέχη του Facebook (Meta), συμπεριλαμβανομένων του Διευθύνοντος Συμβούλου Mark Zuckerberg, της COO Sheryl Sandberg, του Comms VP Elliot Schrage και του CTO Andrew Bosworth.
Για να διατηρήσει τη διαφημιστική επιχείρηση του Netflix, ο ίδιος ο Zuckerberg έστειλε email στον επικεφαλής του Facebook Watch, Fidji Simo, τον Μάιο του 2018 για να πει ότι ο προϋπολογισμός του Watch για πρωτότυπα και αθλητικά προϊόντα περικόπτονταν κατά 750 εκατομμύρια δολάρια καθώς το κοινωνικό δίκτυο αποχώρησε από τον ανταγωνισμό απευθείας με το Netflix. Το Facebook είχε δημιουργήσει την επιχείρηση Watch για δύο χρόνια και είχε εισαγάγει την καρτέλα Watch μόνο στις Η.Π.Α. τον Αύγουστο του 2017.
Σε άλλο σημείο της κατάθεσης, η Meta αναφέρει λεπτομερώς τον τρόπο με τον οποίο παραβίαζε την κίνηση του Snapchat μυστικά, μεταξύ άλλων.