Την αγκαλιά του, ισότιμα για όλους όσοι αγαπούν το θέατρο, άνοιξε το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδoς, παρέχοντας για τέταρτη χρονιά δωρεάν θεατρικά εργαστήρια για ΑμεΑ. Μάλιστα φέτος, πυρήνας του θεατρικού εργαστηρίου είναι μια ομάδα νέων καλλιτεχνών με και χωρίς αναπηρία, η «Εν Δυνάμει», που στα δεκαπέντε και πλέον χρόνια λειτουργίας της, αποδεικνύει ότι υπάρχουν τρόποι και πρακτικές συνύπαρξης, συνεργασίας και καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Επιπλέον, για πρώτη φορά, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε συνεργασία με την ομάδα «Εν Δυνάμει» διοργανώνει δωρεάν θεατρικά εργαστήρια προετοιμασίας ατόμων με αναπηρία 18 ετών και άνω, που θέλουν να συμμετέχουν σε εισαγωγικές εξετάσεις δραματικών σχολών.

Αφορμή για τη διπλή αυτή συνεργασία, στάθηκε ένα αίτημα της ομάδας τον περασμένο Μάιο στο Κ.Θ.Β.Ε., με το οποίο ζητούσαν να τους παραχωρηθεί η Μονή Λαζαριστών, για το ανέβασμα της παράστασης «Ερωτευμένα Άλογα». Η απάντηση του Κ.Θ.Β.Ε. ήταν άμεση και θετική. «Αν και είμαστε ταπεινοί, η αλήθεια είναι ότι χωράμε μόνο σε πολύ μεγάλες σκηνές, καθώς είμαστε είκοσι οκτώ άτομα επί σκηνής», δηλώνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων η συνιδρύτρια της ομάδας «Εν Δυνάμει» Ελένη Δημοπούλου.

Η συνεργατική σχέση που αναπτύχθηκε από τότε μεταξύ των δύο πλευρών, έκανε πραγματικότητα ένα από τα οράματα της ομάδας. Την οργάνωση εργαστηρίων θεάτρου για ενήλικα άτομα με και χωρίς αναπηρία, για τα οποία ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κ.Θ.Β.Ε. Αστέριος Πελτέκης, όπως και ο υπεύθυνος σχεδιασμού του Καλλιτεχνικού Προγραμματισμού Χρήστος Σουγάρης, έδωσαν την έγκρισή τους.

Πλέον, εδώ και πέντε εβδομάδες, τα πρωινά του Σαββάτου για σχεδόν ένα τρίωρο, μέλη της ομάδας «Εν Δυνάμει» διδάσκουν τα περίπου 32 άτομα που συμμετέχουν στα εργαστήρια. «Είκοσι δύο από τα μέλη του εργαστηρίου είναι άτομα με αναπηρία και δέκα χωρίς, που όμως ήθελαν πολύ να είμαστε όλοι μαζί. Αν προσθέσουμε και τους δικούς μας εθελοντές, είμαστε μία τεράστια ομάδα», επισημαίνει η κ. Δημοπούλου. Σύμφωνα με την ίδια, τα μέλη της ομάδας δουλεύουν πάρα πολύ για το συγκεκριμένο εργαστήριο, με σταθερές συναντήσεις δύο φορές την εβδομάδα, προκειμένου να σχεδιάζουν κάθε φορά το πρόγραμμα του επόμενου Σαββάτου.

«Υπάρχουν τέσσερις σταθεροί εμψυχωτές, η Χάρις Σερδάρη, η Σοφία Μπλέτσου, ο Ηλίας Κουγιουμτζής, ο Γιώργος – Ζήσης Μπιλιώνης, καθώς επίσης και εγώ, που επιμελούμαι το πρόγραμμα και είμαι υπεύθυνη των εκπαιδευτικών τμημάτων», λέει η κ. Δημοπούλου και τονίζει ότι χρειάζεται πάρα πολλή προσπάθεια για να φτάσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα, κάτι που όμως δεν διαφέρει από την εκπαίδευση που πρέπει να λάβει ένας ηθοποιός. «Κάνουμε ό,τι κάνουμε και στα υπόλοιπα εργαστήρια, δηλαδή περίπου τα ίδια πράγματα, με διαφορετικό τρόπο ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη κατανόηση», συμπληρώνει.

Κινητικές ασκήσεις, ασκήσεις λόγου, αντιληπτικότητας του χώρου και του άλλου ατόμου, αυτοσχεδιασμοί, παιχνίδια ρόλων, δημιουργική γραφή, ασκήσεις χορού και θεάτρου και ό,τι διδάσκεται ένας φοιτητής στο πρώτο έτος μιας δραματικής σχολής, περιέχονται στο πρόγραμμα του εργαστηρίου. «Η διαφορά είναι ότι σε μία δραματική σχολή θα μελετούσαμε ενδεχομένως έναν μονόλογο του Άμλετ, ενώ εδώ δεν θα κάνουμε κάτι τόσο πολύπλοκο. Εναλλακτικά μπορούμε να επιλέξουμε ένα παραδοσιακό τραγούδι. Στην ουσία όμως η άσκηση παραμένει ίδια και στη συνέχεια επιμένουμε σε κάποια πράγματα για να υπάρξει μία εξέλιξη», αναφέρει.

Τα αποτελέσματα της δουλειάς που γίνεται στη Μονή Λαζαριστών κάθε Σάββατο, θα παρουσιαστούν στο τέλος των εργαστηρίων μέσα από τη δημιουργία ενός πρωτότυπου έργου, που θα παρουσιαστεί στο κοινό.

 

«Προπόνηση» ανάπηρων υποψήφιων φοιτητών δραματικών σχολών

 

Το όνειρο που είχαν οι εμπνεύστριες της ομάδας «Εν Δυνάμει», πριν την ίδρυσή της ακόμη και παραμένει άσβεστο μέχρι σήμερα, είναι να δημιουργηθεί μία ακαδημία τεχνών, σε έναν μεγάλο χώρο με πολλούς ορόφους, όπου θα λειτουργούν δραματική σχολή, σχολή καλών τεχνών, χορού, φωτογραφίας κ.α., και εκεί, άτομα με και χωρίς αναπηρίες, θα μπορούν να επιλέγουν μία από αυτές τις τέχνες για να σπουδάσουν. «Ένα κομμάτι αυτού του ονείρου γίνεται πραγματικότητα, καθώς υπό την αιγίδα του Κ.Θ.Β.Ε., δημιουργήθηκε ένα τμήμα προετοιμασίας ατόμων με αναπηρία, για να μπορέσουν να δώσουν εισαγωγικές εξετάσεις σε δραματικές σχολές. Αυτή τη στιγμή έχουμε ήδη τέσσερις νέους, δύο κορίτσια και δύο αγόρια, είμαστε στο στάδιο που παίρνουμε τις συνεντεύξεις, ενώ έχουμε ολοκληρώσει το πρώτο μας μάθημα», λέει με ενθουσιασμό η κ. Δημοπούλου.

Το εργαστήριο προετοιμασίας θα κινηθεί γύρω από τους άξονες της υποκριτικής και προετοιμασίας μονολόγων, της απαγγελίας ποιήματος, της εξάσκησης τραγουδιού και ρυθμού, καθώς και του αυτοσχεδιασμού. Την «προπόνηση» των μελλοντικών υποψήφιων ηθοποιών την έχει αναλάβει εθελοντικά η ίδια, μαζί με τον ηθοποιό του Κ.Θ.Β.Ε. Νίκο Κουσούλη, που υπήρξε μέλος της ομάδας «Εν Δυνάμει» από την ίδρυσή της σχεδόν. «Είναι φοβερό ότι δεν δίνεται η δυνατότητα στα άτομα με αναπηρία να δοκιμαστούν στο θέατρο. Πάντα είτε θα είναι στο περιθώριο, είτε θα “γεμίζουν τρύπες” ή δεν θα συμμετέχουν καθόλου. Επίσης οι ανάπηροι ηθοποιοί δεν έχουν τα απαραίτητα εργαλεία, διότι δεν υπάρχουν δραματικές σχολές όπου θα μπορούσαν να γίνουν δεκτοί και να είναι πραγματικά κομμάτι τους», τονίζει ο κ. Κουσούλης. «Εμείς αυτό που θα κάνουμε είναι κυρίως ατομικές συναντήσεις με τους υποψηφίους, οι οποίοι θα δοκιμαστούν επιτέλους σε κείμενα που ίσως να μην είχαν τη δυνατότητα ποτέ στο παρελθόν», προσθέτει.

Όπως επισημαίνει, σ’ αυτό το εργαστήριο δεν εξασκούνται στη μεθοδολογία και τις ασκήσεις, αλλά εργάζονται συγκεκριμένα πάνω σε ρόλους και χαρακτήρες, καθώς αυτό που ζητείται στις εξετάσεις των δραματικών σχολών, είναι ένας μονόλογος ή ένα ποίημα ή κάποιο τραγούδι. «Δοκιμάζουμε λοιπόν διάφορα πράγματα για να δούμε τι ταιριάζει στον καθένα και τι του αρέσει, προκειμένου να καταφέρει να δείξει την προσωπικότητά του, που είναι άλλωστε και το ζητούμενο», λέει.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το πρώτο μάθημα έδειξε ενθαρρυντικά δείγματα, αλλά από εκεί και πέρα μένει να φανεί αρχικά το πόσο δουλεύει ο καθένας και στη συνέχεια το πόσο δεκτικές θα είναι οι σχολές στις οποίες θα επιλέξει ο κάθε φοιτητής να δώσεις εξετάσεις. Δηλώνει ωστόσο αισιόδοξος, διότι άρχισε νωρίς το συγκεκριμένο εργαστήριο και στον σχεδόν έναν χρόνο που έχουν μπροστά τους για να προετοιμάσουν τους υποψήφιους φοιτητές δραματικών σχολών, υπάρχει το χρονικό περιθώριο να γίνει σωστή δουλειά.

 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ