Εξελίξεις είχαμε το τελευταίο 24ωρο στην υπόθεση της τραγωδίας των Τεμπών.

Βαρύς ο πέλεκυς της Δικαιοσύνης της Ευρωπαίας Ανακρίτριας – μετά την έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας – η οποία έριξε τα πρώτα πρόστιμα σε δυο στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του iEidiseis, σε δύο στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ επιβλήθηκαν χρηματικές εγγυήσεις 500.000 και 600.000 ευρώ αντίστοιχα, μετά τις απολογίες τους στην Ευρωπαία Ανακρίτρια Χριστίνα Σαλάπα, για το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών.

Οι δύο κατηγορούμενοι, που είναι οι πρώτοι από τους 23, οι οποίοι κλήθηκαν σε απολογία, για μη εκτέλεση της σύμβασης 717, που αφορά κρίσιμα έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αφέθηκαν ελεύθεροι υπό προθεσμία. Θα πρέπει να καταβάλλουν εντός 15 ημερών τις χρηματικές εγγυήσεις, που τους επεβλήθησαν, διαφορετικά θα οδηγηθούν στη φυλακή.

Επίσης, τους απαγορεύτηκε η έξοδος από τη χώρα.

Εναντίον των 23 κατηγορουμένων ασκήθηκε ποινική δίωξη από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, για σειρά κακουργηματικών πράξεων, που αφορούν τη μη εκτέλεση της σύμβασης 717, που οδήγησε στο πολύνεκρο έγκλημα των Τεμπών.

Οι 23 ύποπτοι για το δυστύχημα των Τεμπών

Αναλυτικότερα, το Γραφείο των Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων (EPPO) της Αθήνας έχει κινήσει ποινική δίωξη σε βάρος 23 υπόπτων – συμπεριλαμβανομένων 18 δημοσίων υπαλλήλων – για εγκλήματα σχετιζόμενα με την εκτέλεση των Συμβάσεων για το έργο Ανάταξης και Αναβάθμισης του Συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, που συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε.

Η έρευνα του EPPO, που ξεκίνησε στις 28 Νοεμβρίου 2022, επικεντρώθηκε στις Συμβάσεις για την ανάταξη των συστημάτων Τηλεδιοίκησης και Σηματοδότησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο που υπογράφηκαν μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ – θυγατρικής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), υπεύθυνης για τη διαχείριση των Συμβάσεων – και της Αναδόχου Κοινοπραξίας, που αποτελείται από δύο εταιρείες, υπεύθυνες για την εκτέλεση του έργου. Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν οδήγησαν στην άσκηση ποινικής δίωξης εις βάρος 23 υπόπτων, συγκεκριμένα:

  • 14 δημοσίων υπαλλήλων της ΕΡΓΟΣΕ, για απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις. Δύο εξ αυτών κατηγορούνται, επίσης, για ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον·
  • 4 δημοσίων υπαλλήλων της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), για απιστία κονδυλίων·
  • 5 νομίμων εκπροσώπων και υπαλλήλων της Αναδόχου Κοινοπραξίας, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.

Οι κατηγορίες αφορούν την εκτέλεση της Σύμβασης για την αποκατάσταση του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, η οποία υπεγράφη το 2014, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016 – γνωστή ως «Σύμβαση 717».

πόρισμα Τέμπη
Σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη έξω από την Λάρισα, σύγκρουση εμπορικής και επιβατικής αμαξοστοιχίας, Τετάρτη 1 Μαρτίου 2023 (Φωτ.: Λεωνίδας Τζέκας / Eurokinissi)

Το 2019 υπογράφηκε Συμπληρωματική Σύμβαση σχετικά με το ίδιο έργο, με την οποία τροποποιήθηκε το αρχικό φυσικό αντικείμενο της Σύμβασης 717. Η Συμπληρωματική Σύμβαση προέβλεπε την κατασκευή ενός εντελώς νέου συστήματος Σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας, ώστε να είναι δυνατή η επικοινωνία και η μετάδοση δεδομένων μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών, καθώς και από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς στα κέντρα ελέγχου.

Και οι δύο Συμβάσεις συγχρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε., στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκσυγχρονισμός Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS)», με την συνεισφορά της Ε.Ε. να ανέρχεται σε ποσοστό 85%.

Πλημμελής εκτέλεση των Συμβάσεων

Όπως ανακοινώθηκε από το Γραφείο των Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων (EPPO) της Αθήνας, τα αποδεικτικά στοιχεία που συγκεντρώθηκαν καταδεικνύουν ποινική ευθύνη, για τους ακόλουθους λόγους:

Βάσει ιδιωτικού συμφωνητικού, οι δύο εταιρείες που αποτελούσαν την Ανάδοχο Κοινοπραξία, αμέσως μετά την υπογραφή της Σύμβασης 717, χώρισαν αυθαίρετα το έργο μεταξύ τους. Η μία από τις εταιρείες ανέλαβε να εκτελέσει το βόρειο τμήμα του έργου, ενώ η δεύτερη εταιρεία ανέλαβε να εκτελέσει το έργο στο μεγαλύτερο τμήμα της σιδηροδρομικής διαδρομής Αθήνα-Θεσσαλονίκη μέχρι το Πλατύ, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος κοντά στα Τέμπη, όπου σημειώθηκε η θανατηφόρα σιδηροδρομική σύγκρουση στις 28 Φεβρουαρίου 2023.

Μια νέα καταγγελία που θα συζητηθεί

Σε μια αποκάλυψη που θα συζητηθεί και που αναμένεται να αποτελέσει αντικείμενο έρευνας προχώρησε ο δικηγόρος οικογενειών θυμάτων των Τεμπών, Γιάννης Μαρακάκης.

Σύμφωνα με τα όσα είπε στον τηλεοπτικό σταθμό OPEN, υπάρχει άλλη δικογραφία, η οποία θα συσχετιστεί με αυτή που αφορά στο σιδηροδρομικό δυστύχημα, σύμφωνα με την οποία το τρίτο 24ωρο μετά το συμβάν, δόθηκε εντολή σε εργολάβο να μεταφέρει 300 κυβικά χώμα, επί του οποίου κατέληξαν τα πρώτα βαγόνια.

Το χώμα μεταφέρθηκε, σύμφωνα με τα όσα είπε ο δικηγόρος, σε ιδιωτικό οικόπεδο και όχι στο Κουλούρι, μαζί με τα υπόλοιπα βαγόνια από την εμπορική αμαξοστοιχία. Το χώμα χαρακτηρίστηκε «άχρηστο», ενώ «μπορεί να είχε μέσα υλικά που προκάλεσαν την έκρηξη, ανθρώπινα μέλη ή άλλα αποδεικτικά στοιχεία», όπως τόνισε.

Φωτ. αρχείου: Λεωνίδας Τζέκας / Eurokinissi

«Ο εργολάβος δεν φαίνεται να έχει κάποια ευθύνη, ήρθε και κατέθεσε αυτά. Λέει ότι πήρε εντολή από αξιωματικό της Πυροσβεστικής. Ενώ το πρωτόκολλο έλεγε ότι ότι μετακινείται από το σημείο του δυστυχήματος μεταφέρεται με αστυνομική συνοδεία και με πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής στο Κουλούρι, έχουμε έναν χώρο που θα έπρεπε να είναι σφραγισμένος ακόμα και σήμερα – είτε από βλακεία, είτε από άλλους λόγους – έχει απομακρυνθεί. Η κατάθεση αυτή έγινε πριν μερικές μέρες. Δεν έγινε στο πλαίσιο της ανάκρισης που αφορά στο δυστύχημα. Είναι σε άλλη δικογραφία. Υπάρχουν φωτογραφίες που απεικονίζονται στελέχη των εταιρειών που κατηγορούνται να είναι μέσα στον χώρο. Δεν έγινε σφράγιση. Έγινε ολοκλήρωση μιας διαδικασίας σε 3 μέρες», είπε ο Γιάννης Μαρακάκης.

«Δεν υπάρχει μεταφραστής στο ελληνικό προξενείο, στο Λονδίνο»

Ο Γιάννης Μαρακάκης κατήγγειλε επίσης ότι το υλικό από τα καταγραφικά έχει σταλεί στη Βρετανία και στην προμηθεύτρια εταιρεία, ωστόσο, το θέμα έχει «κολλήσει» επειδή δεν υπάρχει μεταφραστής στο ελληνικό προξενείο στο Λονδίνο, με την καθυστέρηση να φτάνει ήδη τη μία εβδομάδα.

Όπως πρόσθεσε, το υλικό έχει σταλεί και η βρετανική εταιρεία έχει πει πως «σε επτά εργάσιμες θα σας απαντήσουμε», ωστόσο, οι μέρες αυτές πέρασαν.

Πηγή: iEidiseis