Δεν λένε να κοπάσουν οι αντιδράσεις για το ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά», το οποίο θα προβληθεί απόψε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Το ντοκιμαντέρ εστιάζει στα δικαιώματα των γυναικών στην Ευρώπη, όμως η αφίσα του, μια ημίγυμνη εγκυμονούσα γυναίκα πάνω σε ένα σταυρό, προκάλεσε την αντίδραση του συντηρητικού και ακροδεξιού χώρου.
Για τις 7 το απόγευμα υπάρχει διαδικτυακό κάλεσμα για συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από τον κινηματογράφο «Ολύμπιον», όπου θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ. Υπό τον φόβο επεισοδίων, η ΕΛΑΣ ανακοίνωσε την απαγόρευση κάθε υπαίθριας δημόσιας συνάθροισης για σήμερα, από τις 2 μ.μ. έως τις 12 τα μεσάνυχτα, στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης. Τη σχετική απόφαση έλαβε ο διευθυντής της Διεύθυνσης Αστυνομίας Θεσσαλονίκης.
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση:
Η συγκεκριμένη απαγόρευση επιβάλλεται «καθώς ενόψει της πραγματοποίησης εξαγγελθεισών συναθροίσεων επαπειλείται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια λόγω πιθανής διάπραξης σοβαρών εγκλημάτων, ιδίως κατά της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας και απειλείται σοβαρά η διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής, της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών, καθώς και της λειτουργίας των υποδομών και κοινωφελών εγκαταστάσεων στην οριοθετημένη και κεντρικότερη περιοχή της πόλης» όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση.
Βάσει της απόφαση της ΕΛΑΣ, η απαγόρευση ισχύει για τους εξής δρόμους και περιοχές: Λ. Νίκης – 30ης Οκτωβρίου – Γ΄ Σεπτεμβρίου – Λ. Στρατού – Αγγελάκη – Εγνατία – Μ. Γενναδίου – Φιλίππου – Χαλκέων – Εγνατία – Μοναστηρίου – Ταντάλου – Καζαντζάκη – Αναγεννήσεως – 26ης Οκτωβρίου – Καρατάσου – Ν. Κουντουριώτου – Λ. Νίκης, καθώς και στην πλατεία – μνημείο Λευκού Πύργου Θεσσαλονίκης και την εφαπτόμενη σ’ αυτήν πλατεία αγαλμάτων Μ. Αλεξάνδρου και Κ. Καραμανλή, σε όλη την έκταση αυτών, που οριοθετείται από τις οδούς Λ. Νίκης – 30ης Οκτωβρίου (έως του σημείου που η 30ης Οκτωβρίου τέμνεται με την οδό Γ΄ Σεπτεμβρίου) και σε όλο το πλακόστρωτο της παραλίας, που περικλείεται από τις ανωτέρω οδούς.
Αντιδράσεις και στη Βουλή
Οι αντιδράσεις για τα «Αδέσποτα Σκυλιά» έφτασαν και στη Βουλή με τον βουλευτή της «Νίκης», Κομνηνό Δελβερούδη να δηλώνει πως «η εν λόγω αφίσα προσβάλλει απροκάλυπτα τα χρηστά ήθη, βλασφημώντας το ιερό σύμβολο του Σταυρού και τα ιερά πρόσωπα του Εσταυρωμένου Χριστού και της Παναγίας, ενώ το απαράδεκτο αυτό γεγονός φανερώνει, για μια ακόμη φορά, πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη επαναφοράς των ποινικών διατάξεων για την κακόβουλη βλασφημία και την καθύβριση θρησκεύματος».
Η απάντηση της σκηνοθέτιδας
Απαντώντας στις αντιδράσεις, η σκηνοθέτης Ελίνα Ψύκου τόνισε πως «το αρχικό σκεπτικό (σ.σ. για την αφίσα) ήταν ένα σώμα (κορμί όπως λέει και ο τίτλος της ταινίας) που συνδυάζει τη γέννηση και τον θάνατο, τα ανθρώπινα πάθη, το γυναικείο και το ανδρικό βίωμα, δηλαδή τον άνθρωπο. Αυτή την ανθρωποκεντρική προσέγγιση κάποια άτομα τη βρίσκουν βλάσφημη».
Όπως ανέφερε ακούει τα σχόλια και δέχεται αυτά να γράφονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συμπληρώνοντας ωστόσο πως «κι εγώ έχω το δικαίωμα και την απόλυτη ελευθερία να εκτυπώνω, να αναρτώ και να αφισοκολλώ το πόστερ της ταινίας μου και να την προβάλω».
Λίγα λόγια για την ταινία
Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ – road movie με την εξής υπόθεση: Η Ρόμπιν εγκυμονεί, όμως δεν επιθυμεί να γίνει μητέρα. Βρίσκεται σε δύσκολη θέση, φοβάται και νιώθει μπερδεμένη, επειδή στη Μάλτα όπου ζει η άμβλωση είναι παράνομη. Η Ιταλίδα Κατερίνα λαχταρά να αποκτήσει παιδί, αλλά δεν μπορεί καθώς ο νόμος στη χώρα της είναι πολύ αυστηρός και αντιμετωπίζει ανυπέρβλητα εμπόδια. Ταξιδεύει στην Ελλάδα για εξωσωματική γονιμοποίηση.
Η Γκάια επισκέπτεται την Αθήνα για αναπαραγωγικό τουρισμό. Μετακινείται από το 2018 σε άλλες χώρες για να επιτύχει τον οικογενειακό της σχεδιασμό. Η Κική πάλευε με τη νόσο του Χόκινγκ για δύο δεκαετίες αναζητώντας ένα αξιοπρεπές τέλος στη ζωή της.
Η ταινία εμβαθύνει στη σφαίρα της σωματικής αυτονομίας σε μια Ευρώπη που παρέχει ελευθερία ταξιδιού, εργασίας και κατανάλωσης, αλλά, όπως σημειώνει η σκηνοθέτης, συχνά αρνείται τη δυνατότητα να ζήσει ή να πεθάνει κάποιος με τους δικούς του όρους.
Η ιδέα, σύμφωνα με την Ελίνα Ψύκου, ξεκίνησε πριν από 13 χρόνια όταν άκουσε μια είδηση για τη Μάλτα. «Έκπληκτη πρωτοάκουσα πως στη Μάλτα οι αμβλώσεις είναι καθολικά απαγορευμένες και πως συχνά γυναίκες ταξιδεύουν στην Αγγλία ή στην Ιταλία για να υποβληθούν σε άμβλωση» δήλωσε στην Καθημερινή.
Όπως εξηγεί, στα χρόνια που μεσολάβησαν και με τη βοήθεια συνεργατών και χρηματοδότησης, η έρευνα και η ανάπτυξη του ντοκιμαντέρ προχωρούσε. Έκτοτε, «ο κόσμος άλλαξε πολύ και ταυτόχρονα καθόλου, έκανε βήματα μπροστά και βήματα πίσω». Επανεμφανίστηκε στην επικαιρότητα το ζήτημα του συνταγματικού δικαιώματος των γυναικών στην άμβλωση, διαδόθηκε το κίνημα #MeToo και πολλαπλασιάστηκαν τα θύματα έμφυλης βίας.
Πηγή: iEidiseis