Η εστίαση στην Ελλάδα αναδεικνύεται σε κινητήρια δύναμη για τον τουρισμό και την οικονομία καθώς, μετά μια δύσκολη περίοδο που δημιούργησε η πανδημία το 2023, φαίνεται να επανακάμπτει σε επίπεδο τζίρων και να έχει καλύψει το κενό του προηγούμενου διαστήματος της πανδημίας.
Κι αυτό, παρόλο που οι αυξήσεις που έχουν σημειωθεί στις παρεχόμενες υπηρεσίες ενισχύουν τις πωλήσεις σε αξία, όχι, όμως, με την ίδια δυναμική σε όγκο. Ήδη από τις αρχές του 2023 παρατηρείται πλήρης ανάκαμψη του κλάδου στην Ελλάδα, με αυξημένους τζίρους.
Το πρώτο τρίμηνο του έτους είναι το καλύτερο, σε σχέση με τα πρώτα τρίμηνα των προηγούμενων ετών και οι πωλήσεις στο πεντάμηνο του 2023 έχουν διαμορφωθεί, σύμφωνα και με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, σε πάνω από τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η εξέλιξη αυτή δίνει ενδείξεις για ένα 2023 με μεγαλύτερο τζίρο και από αυτόν του 2022, αν και οι επιχειρηματίες του κλάδου αναμένουν να δουν τι θα μείνει από πλευράς κερδών, αφού οι αυξήσεις σε ενέργεια και πρώτες ύλες είναι αυτές που τελικά θα καθορίσουν την κερδοφορία τους όταν κάνουν ταμείο οι εστιάτορες.
Σύμφωνα με τους επιχειρηματίες, ο κλάδος της εστίασης τους τελευταίους μήνες είδε αυξήσεις στις τις τιμές των προϊόντων και των πρώτων υλών ακόμα και της τάξης του 30%! Έτσι, έπρεπε να απορροφήσουν αυτές τις αυξήσεις, ανεβάζοντας λίγο ή πολύ τις τιμές τους. Το περιθώριο κέρδους τους δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη ότι μεγαλώνει με την σειρά του.
Σύμφωνα με έρευνα της Tourix για το πρώτο τρίμηνο του 2023, στην Αττική, η οποία αποτελεί πλέον τουριστικό προορισμό όλο τον χρόνο, πραγματοποιήθηκε περισσότερο από το 50% του συνολικού τζίρου της εστίασης στην Ελλάδα, με την Κεντρική Μακεδονία και την Κρήτη να παραμένουν στη 2η και 3η θέση.
Συγκρίνοντας τις δέκα κορυφαίες περιοχές στην Ελλάδα με τον μεγαλύτερο τζίρο το πρώτο τρίμηνο του 2023, η Εύβοια παρουσίασε αύξηση 37%, η Μεσσηνία 31%, η Αττική 29%, το Ηράκλειο 28% και η Λάρισα 27%. Συγκρίνοντας γενικότερα το πρώτο τρίμηνο του 2023 με το πρώτο τρίμηνο του 2022 παρατηρείται συνολική αύξηση του τζίρου σε 1,50 δισ. ευρώ από 1,19 δισ. (αύξηση κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ).
Εξετάζοντας όμως τη μεταβολή του τζίρου μεταξύ των ετών 2023 και 2022 για το α’ τρίμηνο κάθε έτους, βλέπουμε ότι στην κατάταξη τη μεγαλύτερη αύξηση παρουσιάζουν η Κάλυμνος, η Λακωνία, η Νάξος, η Σαντορίνη και η Ζάκυνθος με αυξήσεις μεγαλύτερες του 40%.
Ωστόσο, αυτό που φαίνεται να προβληματίζει τους επιχειρηματίες, παρά τη μεγάλη τουριστική κίνηση και την παράταση της περιόδου για φέτος, όπως δείχνουν οι κρατήσεις στα καταλύματα σε τουριστικούς προορισμούς, είναι το μικρότερο πορτοφόλι που κρατούν φέτος οι τουρίστες στη χώρα μας.
Αυτό οδηγεί στις επιχειρήσεις εστίασης να μη βρίσκεις τραπέζι και η επισκεψιμότητα να ξεπερνά ακόμα και το 20% – 25%, σε σχέση με πέρυσι αλλά η κατανάλωση να είναι πιο συντηρητική, σε σχέση με τις προ πανδημίας χρονιές, αφού τα τραπέζια γεμίζουν μεν, αλλά με λιγότερα ή πιο οικονομικά εδέσματα.
Τι να κάνει και ο κόσμος; Θα βγει, αλλά θα πιει λιγότερο. Θα φάει, αλλά όχι τόσο πολύ. Κι οι επιχειρηματίες της εστίασης στην Ελλάδα προτιμούν σίγουρα αυτό, από το να είχαν άδεια τραπέζια και, εν τέλει, σφραγισμένα μαγαζιά…
Με πληροφορίες και από το in.gr